Styra grafikkort via extern kontroller

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Styra grafikkort via extern kontroller

Hej,

Har idag två stycken 7950 som har en väldigt aggresiv ljudprofil. GÅr snabbt upp i varv, även om temperaturen är låg och övriga fläktar i chassit går på lågvarv. Har bra genomflöde i lådan.
Har en extern kontroller med 5 fläktingångar. Denna kan jag sätta gränsvärden på och programera väldigft lätt.
Men jag vet inte hur jag ska koppla in graffkortets lilla fläktsslad dit? Kontrollern tar pwn kontakt eller den vanliga med 3 pinnar. Den som går till grafikkortet är mycket mindre.
Detta har säkert det svarats på innan., Men jag vet inte vad kontakttypen heter på grafikkortet, så jag har inte hittat något i mina sökniningar.

I korthet. Hur styr jag fläkten på grafikkorten via en fläkt-kontroller?

Mvh

Stefan

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Vilken typ av fläkt har du ? jag har kört med en "grrafikkortskontakt" (liten 2 polig) ansluten till en 3pol fläktkontoler, det är bara röd o svart som används för motordriften, gul är varvtalsgivaren och det brukar bara vara att låta den hänga i luften såvida det inte är övervakning av fläkten, då måste det finnas en varvtalssignal.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Det är denna lilla kabeln.

Här ser man kanske den tydligare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Kan det vara sådan här jag behöver?
http://www.amazon.co.uk/Gelid-Adaptor-Cable-Cooler-Fans/dp/B0...

Är det en pwn kabelm som sitter från fläkten till grafikkortet. TYcker den ser mycekt mindre ut.

Någon som vet vart man köper denna adapter i sverige? helst inet, handlar det mesta från dem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Stew:

Kan det vara sådan här jag behöver?
http://www.amazon.co.uk/Gelid-Adaptor-Cable-Cooler-Fans/dp/B0...

Är det en pwn kabelm som sitter från fläkten till grafikkortet. TYcker den ser mycekt mindre ut.

Någon som vet vart man köper denna adapter i sverige? helst inet, handlar det mesta från dem

Eller så laddar du bara ner MSI Afterburner och gör en egen fläktkurva för korten?

Macbook Air 13,3" (Early 2014) i7-4650U 1,7 GHz / 8 GB / 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Stew:

I korthet. Hur styr jag fläkten på grafikkorten via en fläkt-kontroller?

Skrivet av albindubech:

Eller så laddar du bara ner MSI Afterburner och gör en egen fläktkurva för korten?

^

What he said. Fläktkontroller behövs inte, och blir ju konstigt iochmed att RPMen på GPU-kylaren behöver vara beroende av GPU-temp. Du skulle ju aldrig sätta CPU-kylaren på en extern fläktkontroller, eller hur? Samma princip.

Även om du har en fläktkontroller som går att använda för att läsa av GPU-temp så blir det ju betydligt osäkrare med extra hårdvara involverat. Om inte Afterburner startar när datorn startar, så får du bara kortets vanliga fläktkurva, så det går iaf inte varmt. Om din externa fläktkontroller pajjar får inte fläkten ström alls, troligen. Kass skit.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Aug 2009

msi afterburner och gör en egen fläkt kurva =D

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Shudnawz:

^

What he said. Fläktkontroller behövs inte, och blir ju konstigt iochmed att RPMen på GPU-kylaren behöver vara beroende av GPU-temp. Du skulle ju aldrig sätta CPU-kylaren på en extern fläktkontroller, eller hur? Samma princip.

Även om du har en fläktkontroller som går att använda för att läsa av GPU-temp så blir det ju betydligt osäkrare med extra hårdvara involverat. Om inte Afterburner startar när datorn startar, så får du bara kortets vanliga fläktkurva, så det går iaf inte varmt. Om din externa fläktkontroller pajjar får inte fläkten ström alls, troligen. Kass skit.

Kändes lite som ett dåligt exempel med cpu:n då eftermaknadskylare ofta klarar sig på lågvarvade fläktar men givetvis sämre än annars körde ofta på fläktkontroller förut innan moderkort fick stöd för både pwm och spänningsreglering.

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Hej,

Tack för hjälpen. Ni har nog rätt. Keep it simple. Nog en väldigt bra ide

MVh
Stefan