Nvidia Geforce GTX överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Alright, borde ju flytta några Frallor Per Sekund i spel med den klocken =D

Undrar fortfarande om ASIC verkligen spelar någon roll...Vore gött med en bra förklaring ifrån personerna som kommit på ASIC för jag hittar ingen förklaring på det mer djupgående

340 FPS är nog högsta. Minns tyvärr inte helt, men över 300 var det iaf.

Måste fråga, jag kör Uni Heaven 4.0 (basic edition) i Precision X får jag ut 1228 MHz, samtidigt som i Uni Heaven får står det 1436 MHz. Vad gäller? varför är det olika?

Sänker jag clock offset, så sänks det i Uni Heaven.

BF4 rullar på bra 150% RS för att få det helt smooth. 200% RS så ligger fpsen kring 40-60.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Alright, borde ju flytta några Frallor Per Sekund i spel med den klocken =D

Undrar fortfarande om ASIC verkligen spelar någon roll...Vore gött med en bra förklaring ifrån personerna som kommit på ASIC för jag hittar ingen förklaring på det mer djupgående

Du får ju det förklarat där du mäter det i GPU-z, mäter väl "spänningsläckage" i kretsen?
Ju mer läckage(lägre ASICS q) desto högre spänning har kortet och följder därefter blir ju då högre temperatur och sämre klockning.
Sen har jag hört att kör man LN2 på korten och sånt vill man ha en låg Asics q..

På mina kort skiljer det ca 10% i Asics, det kortet med högst har även 10mhz mer i boost men är samtidigt kallare, vilket kan bero på att det andra sitter intill CPUn också men iaf!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

340 FPS är nog högsta. Minns tyvärr inte helt, men över 300 var det iaf.

Måste fråga, jag kör Uni Heaven 4.0 (basic edition) i Precision X får jag ut 1228 MHz, samtidigt som i Uni Heaven får står det 1436 MHz. Vad gäller? varför är det olika?

Sänker jag clock offset, så sänks det i Uni Heaven.

BF4 rullar på bra 150% RS för att få det helt smooth. 200% RS så ligger fpsen kring 40-60.

Kika GPU-Z Det visar rätt i 99.9% av fallen. Heaven o valley lever sitt eget liv när det kommer till core och memory klock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Du får ju det förklarat där du mäter det i GPU-z, mäter väl "spänningsläckage" i kretsen?
Ju mer läckage(lägre ASICS q) desto högre spänning har kortet och följder därefter blir ju då högre temperatur och sämre klockning.
Sen har jag hört att kör man LN2 på korten och sånt vill man ha en låg Asics q..

På mina kort skiljer det ca 10% i Asics, det kortet med högst har även 10mhz mer i boost men är samtidigt kallare, vilket kan bero på att det andra sitter intill CPUn också men iaf!

Förklarar nog varför nästan alla Kingpin kort har en ASIC på 60-65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Alright, borde ju flytta några Frallor Per Sekund i spel med den klocken =D

Undrar fortfarande om ASIC verkligen spelar någon roll...Vore gött med en bra förklaring ifrån personerna som kommit på ASIC för jag hittar ingen förklaring på det mer djupgående

"ASIC score is more an indication for nvidia and amd and for us only a measure of leakage in our chips (thanks to W1zzard from TechPowerup we can see the value in GPUz), its good to know the ASIC if youre going to run SLI because it want to have closely similar ASIC score on your cards because they will have similar voltages and you can clock/volt them together without having to go separate settings if you get big difference ASIC ( i.e: 60% - 80%)
@TSMC for nvidia and FAB1 for AMD, as the chips are removed from the waffer, are tested and fused with the voltage that is reflected on the leakage of every chip!

Originally Posted by Dave Baumann Product manager AMD about ASIC
"Actually, it does the opposite! We scale the voltage based on leakage, so the higher leakage parts use lower voltage and the lower leakage parts use a higher voltage - what this is does narrow the entire TDP range of the product. Everything is qualified at worst case anyway; all the TDP calcs and the fan settings are completed on the worst case for the product range"

A high leakage card operates at lower voltage to balance the otherwise higher power draw and temps. It will also overclock higher than what a low leakage card would. The problem is though, cards usually have a limit of voltage increase, i.e. say +150mV , which means AB could overvolt a 1.15V card to 1.3V, but a 1.1V card would crash above 1.25V.

A high leakage card is what you want if you do extreme OC, and you can keep the card cool (H20,LN2 etc.). Your mileage will vary of course, not all low VID cards are good OC cards, and not all high VID cards OC bad. It's a part of product binning, they try to fit in as many chips as possible to a similar ASIC spec.

From "the man" himself W1zzard - Techpowerup:

"it's from the gpu silicon, and it's used to calculate the gpu voltage.

"bad" gpus get a higher voltage so they make the default clock. "good" gpus can do it with lower voltage

as you've seen in this thread, the scale for nvidia isnt perfect yet, so i'll apply some fixes once I have more data that suggests the typical ranges of gpu leakages"

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Hade ingen vidare framgång heller med att överklocka mitt Titan på stock bios. Den ville helst inte hålla någre högre frekvenser utan klockade ner sig hela tiden under belastning.

Med detta bios fick jag däremot till lite grejjor

Har nu en profil jag kör där GPU går 1GHz core, 6Ghz memory. Förut brukade ju turbo-2.0 hålla den uppe i 993MHz i korta intervaller men nu kör den 1GHz konstant vilket gav en redig förbättring när jag jämförde benchmarks Bara med den ändringen så är kortet -nästan- uppe och sniffar i 780Ti's stockresultat.

Sen har jag en "push it to its limit"-profil som jag inte vet om jag är helt nöjd med.. 1100MHz Core, 7GHz memory. Överklockningen på minnet står jag fortfarande och gnuggar mina ögon över. Jag får positiv prestandaökning, inga artefakter (än så länge.. peppar peppar) ända upp till 7GHz.. Hade inte väntat mig det! Samsung-minne.

Men 1100 MHz core känns lite si och så. Förvisso är det utan att ha höjt spänningen ett dugg.. men grejen är den att även om jag höjer spänningen (+67mV.. kan väl inte ens vara bra att försöka maxa detta med referens) så kan jag inte ens få 1150 stabilt. Kändes inte som att det blev ens lite stabilare när jag höjde spänning, och jag prövade med en hel del värden.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

"ASIC score is more an indication for nvidia and amd and for us only a measure of leakage in our chips (thanks to W1zzard from TechPowerup we can see the value in GPUz), its good to know the ASIC if youre going to run SLI because it want to have closely similar ASIC score on your cards because they will have similar voltages and you can clock/volt them together without having to go separate settings if you get big difference ASIC ( i.e: 60% - 80%)
@TSMC for nvidia and FAB1 for AMD, as the chips are removed from the waffer, are tested and fused with the voltage that is reflected on the leakage of every chip!

Originally Posted by Dave Baumann Product manager AMD about ASIC
"Actually, it does the opposite! We scale the voltage based on leakage, so the higher leakage parts use lower voltage and the lower leakage parts use a higher voltage - what this is does narrow the entire TDP range of the product. Everything is qualified at worst case anyway; all the TDP calcs and the fan settings are completed on the worst case for the product range"

A high leakage card operates at lower voltage to balance the otherwise higher power draw and temps. It will also overclock higher than what a low leakage card would. The problem is though, cards usually have a limit of voltage increase, i.e. say +150mV , which means AB could overvolt a 1.15V card to 1.3V, but a 1.1V card would crash above 1.25V.

A high leakage card is what you want if you do extreme OC, and you can keep the card cool (H20,LN2 etc.). Your mileage will vary of course, not all low VID cards are good OC cards, and not all high VID cards OC bad. It's a part of product binning, they try to fit in as many chips as possible to a similar ASIC spec.

From "the man" himself W1zzard - Techpowerup:

"it's from the gpu silicon, and it's used to calculate the gpu voltage.

"bad" gpus get a higher voltage so they make the default clock. "good" gpus can do it with lower voltage

as you've seen in this thread, the scale for nvidia isnt perfect yet, so i'll apply some fixes once I have more data that suggests the typical ranges of gpu leakages"

Det förklarade alla frågetecken man hade. Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Det förklarade alla frågetecken man hade. Tackar

Klistrar denna förklaring i första inlägget också

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Har försökt städa till början av tråden lite, har ni tips på innehåll eller förbättringar så säg till.

Mvh Tobias

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Som jag nämnde tidigare så har jag börjat leka lite med mitt lightning. Såg dock lite märkligt ut igår när jag spelade bf4. Har +147 på core clock, vilket blir 1280mhz enligt AB när jag kör heaven. När jag kör bf ligger core konstant på 1130 mhz. Det enda jag kan se slår i taket i AB är voltage limit.

Frågan är då, begränsar voltage limit, eller hur kan jag lösa detta? Om voltage limit begränsar, hur kommer det sig då att den inte begränsar när jag kör heaven? GPU load är 100% i båda, precis samma inställningar i AB och jag har testat fram och tillbaka ett antal gånger med samma resultat mellan de två applikationerna.

Är som sagt ny på det här med klock och gpu-boost, men jag hoppas att jag inte ställer några dumma frågor, har trots allt försökt att googla lite igårkväll

Edit: Ja det verkar helt enkelt bara som att powerlimit lever sitt eget liv litegrann. 1280mhz vill den inte köra på i bf, däremot i heaven. 1293mhz fungerar utmärkt i båda utan drops, då dessutom med +200 på memory i AB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlindstrom:

Som jag nämnde tidigare så har jag börjat leka lite med mitt lightning. Såg dock lite märkligt ut igår när jag spelade bf4. Har +147 på core clock, vilket blir 1280mhz enligt AB när jag kör heaven. När jag kör bf ligger core konstant på 1130 mhz. Det enda jag kan se slår i taket i AB är voltage limit.

Frågan är då, begränsar voltage limit, eller hur kan jag lösa detta? Om voltage limit begränsar, hur kommer det sig då att den inte begränsar när jag kör heaven? GPU load är 100% i båda, precis samma inställningar i AB och jag har testat fram och tillbaka ett antal gånger med samma resultat mellan de två applikationerna.

Är som sagt ny på det här med klock och gpu-boost, men jag hoppas att jag inte ställer några dumma frågor, har trots allt försökt att googla lite igårkväll

Edit: Ja det verkar helt enkelt bara som att powerlimit lever sitt eget liv litegrann. 1280mhz vill den inte köra på i bf, däremot i heaven. 1293mhz fungerar utmärkt i båda utan drops, då dessutom med +200 på memory i AB.

Vill du ha ett friktionsfritt ägande av ditt 780 lightning så flasha din bios. Stock bios på lightning har många brister. Även LN2-BIOS är inte bra. Gå in på overclock.net och prata med skyn3t.

Kontrollera bios med gpuz.
Kolla sedan om det finns en bios färdig till ditt kort.
Om inte så prata med användaren skyn3t.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Vill du ha ett friktionsfritt ägande av ditt 780 lightning så flasha din bios. Stock bios på lightning har många brister. Även LN2-BIOS är inte bra. Gå in på overclock.net och prata med skyn3t.

Kontrollera bios med gpuz.
Kolla sedan om det finns en bios färdig till ditt kort.
Om inte så prata med användaren skyn3t.

Jo, jag har Skyn3t bios flashad istället för ln2. Tänkte testa på det här med gpu-boost 2.0, men det verkar inte vara någon höjdare. Har kört på amd sedan hd4870 så tänkte testa mig fram lite.

En mycket trevlig guide för en som är ny på detta, det enda jag saknar egentligen är förklaringar till offsets i AB. Exv. +147 på core clock ger mig 1280mhz. Borde inte detta ge 1180mhz (1033mhz stock + 147 =1180). Det jag är van vid är att man helst enkelt ställer klockfrekvens, inte offset och jag förstår inte riktigt hur de olika räknas. Förklaringarna i AB säger att beroende på modell ställer man antingen klockfrekvens, som jag är van vid, eller att offset värdet adderas till original boostfrekvensen. När jag räknar på det går det inte ihop. Jag vill helst inte överdriva med spänningshöjningar, är helst helt säker innan jag börjar. Frågan är också varför jag kan ha just +62 på core voltage med skyn3t och +37 core voltage med standardbios. Är det någonting jag missar helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Vill du ha ett friktionsfritt ägande av ditt 780 lightning så flasha din bios. Stock bios på lightning har många brister. Även LN2-BIOS är inte bra. Gå in på overclock.net och prata med skyn3t.

Kontrollera bios med gpuz.
Kolla sedan om det finns en bios färdig till ditt kort.
Om inte så prata med användaren skyn3t.

Finns även ett program som låter dig modda själv på ett relativt lätt sätt.

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=148273.0

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Finns även ett program som låter dig modda själv på ett relativt lätt sätt.

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=148273.0

För det mesta brukar jag rekommendera folk att hålla sig borta från bios moddning om dom inte vet vad dom sysslar med.
Kepler bios tweaker har länge varit det verktyg alla använt men det kommer allt fler.

Vill man leka själv men inställningar osv så varsågod men bli inte förvånad om du sabbar något.
Det finns en anledning till varför Skyn3ts tjänster är så eftertraktade. En bios och hur kortets volt controller kommunicerar med afterburner och liknande mjukvara kräver en del kunskaper. Många som själva försöker sig på att meka med sina biosar tenderar att ha sönder sina kort då dom justerat sånt dom inte vet vad det gör. Eller bara ha en väldigt instabil bios som inte överklockar eller fungerar för fem öre.

Men inget är omöjligt att lära sig såklart. Va förbered på att misslyckas först bara

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Kör du inte vatten så vill du inte kräma på mer än 1.212V kör du mer så finns risken att du brickar kortet.

Jag har EK-fullcover block på båda korten.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag har EK-fullcover block på båda korten.

Då äre bara o köra 1.3 easy peasy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag har EK-fullcover block på båda korten.

Glöm inte [R33] kretsarna i det gula området för dom är inte med i EK's pdf manual om hur man ska montera padsen.

Ingen vill att det här ska hända!

Har du backplate så ta +-1mm pads bakom vrm delen också för extra värmeöverföring till backplaten.
Varje celsius borta är bra!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Jämförelse sida vid sida, 780,780Ti,Titan Pcb

Dold text
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Bra jobbat med att ta fram all denna fakta och hjälp Tobbbe_
Förhoppningsvis så börjar jag klocka ny GPU i morgon =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Bra jobbat med att ta fram all denna fakta och hjälp Tobbbe_
Förhoppningsvis så börjar jag klocka ny GPU i morgon =D

Inga problem!

Jaså! Vad blir det för kort då?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Inga problem!

Jaså! Vad blir det för kort då?

Jag gissar på K1ngpin-kortet

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Nej jag försökte i 4 månader att få tag i ett Kingpin kort utan framsteg så det fick duga med detta;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Nej jag försökte i 4 månader att få tag i ett Kingpin kort utan framsteg så det fick duga med detta;
http://i58.tinypic.com/nn9xk3.jpg

Jaha! Du är ju Mattias Johansson! Testat kortet än? Du ska väl vattenkyla?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Jaha! Du är ju Mattias Johansson! Testat kortet än? Du ska väl vattenkyla?

Hahaha jaaaaa det är ju jag det!
Ja det klockar till 1270Mhz på stock volt, ASIC 60.5% så det går troligtvis bäst under LN2
Ska flasha BIOS nu och leka lite med Classified tool

Edit, ska köra LN2 när jag fått i ordning allt i nya lägenheten samt varnat grannarna att det inte brinner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Hahaha jaaaaa det är ju jag det!
Ja det klockar till 1270Mhz på stock klock, ASIC 60.5% så det går troligtvis bäst under LN2
Ska flasha BIOS nu och leka lite med Classified tool

Edit, ska köra LN2 när jag fått i ordning allt i nya lägenheten samt varnat grannarna att det inte brinner!

Mjo med den ASIC kvaliteten lär den inte prestera bra på luft. Blir fort varmt!
Ingen vattenkylning efter LN2?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Mjo med den ASIC kvaliteten lär den inte prestera bra på luft. Blir fort varmt!
Ingen vattenkylning efter LN2?

Jo efter LN2 så blir det vatten!

Permalänk
Medlem

Nära 1300 nu!

Permalänk
Medlem

Ingen belastning alls när du "benchar"? 46C

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ingen belastning alls när du "benchar"? 46C

Print i början, annars crashar det som feeejn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Print i början, annars crashar det som feeejn

Konstigt, varför kraschar det för dig? 1300-1400 på luft borde inte vara något problem att få stabilt.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks