Flera högtalare, koppla ihop
Hejsan. Jag har ett flertal högtalare som jag vill koppla in till min dator. Jag har en baslåda som kopplas in i subwoofer utgången, sedan 2 par (totalt 4 st golv högtalare med varsina förstärkare) och Logitech z906.
Totalt blir det 3 st kablar som ska in i samma (grönt) uttag och ett i det orangea (subwoofer). Kör man utan Logitechs parkopplare blir det 3 st i det gröna uttaget och 2 st i det orangea och en i det svarta. Just nu kör jag endast med basen och Logitech, men ändrar man till 5.1 på ljudkortet försvinner all bas från Logitech högtalarna. Detta problem bör dock ej uppstå om man kör utan parkopplare mao direkt från Logitech till det orangea uttaget.
Men nu till den huvudsakliga frågan. Hur ska jag göra för att få ljud i alla högtalare? Frontpanelen är upptagen av headsetet och jag tänker inte använda en 3.5 mm splitter eftersom ljudet försämras rejält. Jag har funderat på ett mixerbord där jag kopplar in alla högtalare för att sedan endast ha två kablar från mixerbordet till datorn (grönt och orange uttag).
Jag ritade lite i paint så det blir lättare att förstå

Med parkopplare = ingen bas ur Logitech systemet med 5.1/7.1 ljud påslaget i ljudkortet

Utan parkopplare = bas ur Logitech systemet men fler kablar till det orangea uttaget

Den optimala lösningen.
Logitech ->
Stereo 1 ->
Stereo 2 -> Mixerbord -> Dator
Bas ->

Stereo 1 och 2 kan använda AUX kablar. Från steget som är kopplat till basen kan det mesta kopplas in. På steget finns ett 6.3mm tele och ett XLR uttag, kan använda adaptrar här, men helst inte.
Summan av kardemumman, jag letar efter ett mixerbord som kopplar ihop alla mina högtalare och sedan vidare till datorn. Ett analogt är att föredra eftersom jag inte har några enorma summor pengar. Max 2500 kronor, men under 2000 hade inte varit fel.
Hoppas ni förstår vad jag har skrivit och kunnat tyda mina bilder, har dyslexi.