Var visar ni era bilder på nätet? (foto-delning online)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Var visar ni era bilder på nätet? (foto-delning online)

Som vanligt en väldigt logisk, enkel, koncis och beskrivande rubrik från mitt håll. Var någonstans på internätet lägger ni upp era bilder för allmän beskådan?

Jag tänker då främst på "riktiga" fotografiska alster, och inte mobiltelefonbilderna.

Jag själv har ett konto på Flickr som jag gjorde för snart 4 år sedan (jisses vad tiden har gått!), men den har fört en tynande tillvaro efter de första månaderna.

Ursprungligen funderade jag på att ha något slags kollage eller bilddagbok under en flik på min blogg på Wordpress.com. Detta var i tidernas begynnelse, innan jag hade börjat tro på mig själv lite som fotograf, då alternativet var Facebook. Ville redan då inte lägga upp bilder där av princip. Men det skulle vara svårt att få någorlunda snyggt och bra, så jag tänkte att jag ordnar med en egen hemsida och slänger upp något färdigt kodpaket, så jag själv slipper programmera och ha mig, och sedan lägga upp bilder lite som alla arbetsverksamma fancy fotografer (och wannabeer) gör. Bad en kompis om hjälp, men det blev väl ett missförstånd, och inte riktigt som tänkt, sedan tappade jag lusten och det gick i stå. Sedan kom en flytt, och jag slog till på Flickr.

Nu är jag i farten med att skaka liv i det här igen, och funderar över om jag ska köra vidare på Flickr eller om tiden sprungit förbi det och något annat blivit mer relevant. Tänkte lämna en möjlighet öppen för viss yrkesverksamhet i framtoningen.

Men över huvud taget är det intressant att veta var folk gör av sina bilder
Flickr? Photobucket? Instagram? Fotosidan? 500px? Tumblr? Egen hemsida? Mormors galleri?

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Förr så körde jag flickr. Jag var nöjd med flickr tills det kom massa spam att man skulle joina grupper hit och dit. Det var på den tiden man fotade vad som helst. Nu är det nästan uteslutande studiobilder och dom visas inte upp för alla. Men jag hade en tanke på att köra på något eget. Men släppte det rätt snabbt för jag orkade helt enkelt inte
Men det är ju väldigt populärt att ha någon bloggliknande sida man visar upp sina bilder på. Många lite "större" gör ju faktiskt så nu. Sen länkar dom sina bilder till alla "tjäna-pengar-på-bilder-sidor" som finns.
Nu kanske detta inlägget inte alls var till någon hjälp men jag försöker att inte tänka på baksmällan jag har...

2 Stationära datorer.
2 HTPC
2 Bärbara
1 Server

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Flickr och Abload använder jag. Några av dom enda sidorna med en hög tillåten filstorlek och som inte komprimerar bilden alls.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av BoneDude:

Flickr och Abload använder jag. Några av dom enda sidorna med en hög tillåten filstorleck och som inte komprimerar bilden alls.

Picasa av samma orsak samt integrationen med Windowsklienten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007

Kör med Flickr sen dom ändrade sitt utseende som jag tycker är väldigt snyggt. Man får en egen sida som enbart är fokuserade på bilder.

Sen att dom bjuder på 1TB och bilderna visas i hög kvalitet är trevligt det med
Sen tycker jag att man lär sig lite av att följa andra fotografer där och Flickr Appen funkar jättebra.

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

Flickr för dussinbilderna och 500px för dom bilderna jag faktiskt blivit nöjd med. Fördelen med flickr är att det är lätt att länka till bilderna. Om du använder lightroom finns det inbyggd i programmet att ladda rakt upp till flickr vilket kan vara smidigt. Jag är inte helt säker på vad jag tycker om 500px, bilderna som ploppar upp där är oftast fantastiska men så mycket av den sidan kokar ner till att putsa sin rankning.

Simlärare