Fanimej skall man behöva överge Nvidia?? Är inte ni trötta på detta?? :(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Premium står oftast inte för hur snabbt något är utan mer byggkvalitet och flera funktioner, bättre garanti etc.
Som Titan med rejäl kylare, mer minne och bättre GPGPU etc..

Något måste väl Nvidia göra för att folk ska acceptera en skyhög prislapp?
Att kalla alla Nvidia kort för Premium som killen gjorde innan däremot är ju lite smått komiskt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag ångrar inte en sekund att jag köpte ett titan . Och som alla säger det fanns ett bra tag innan 780 fanns . Har du inte råd att köpa det märket som är tystas,snyggast och bäst drivrutiner så köp ett amd kort.

Skapa en snyfthistoria som foruminlägg är jy bara patetiskt, o att sen tycka synd om oss som kört titan sen det släpptes kan du lägga ner. Mitt titan presterar fortfarande bättre än alla singel gpu kort " som normal användaren kör" på marknaden pga god överklocknings marginal och vattenkylning.

Köp vad du vill men bry dig inte så mycket om andras val.

Det är bra att du inte ångrar att du köpte ett Titan, men ibland undrar jag hur många som i smyg sitter och ångrar sig men vägrar att visa det...??

Det som jag och många jag känner trodde poängen med Titan var, är att det skulle vara liknande GTX 690. Kom inte och klaga på att "GTX Titan är ett år gammalt, så vad hade du väntat dig", för GTX 690 är bra mycket äldre, har fortfarande topp-prestanda och hade hälften så mycket dunder-och-bang när kortet kom ut. Vilken slutsats drar man då?? Jo, om Nvidia gör ett så förbaskat liv av att Titan the almighty kommer att släppas, så sitter det någonstans djupt inne att det kommer att vara ett nytt 690 med lång hållbarhet. Men det var det inte, End of story, och att man då känner sig lurad är ju kanske lite förståligt. GTX 690 är nog en av de bästa investeringar någonsin som man kan ha gjort på grafikkortsfronten. Still going strong!

Och dessutom till er som säger att det är inte är ett renodlat gamingkort så kan jag ju säga att det inte släpptes som ett hybridkort, utan som ett gaming kort. Även fast man i efterhand har börjat insé att kortet är bäst som GPGPU/Gaming.

Och vadå "presterar fortfarande bättre än alla singel gpu kort " som normal användaren kör""?? Grattis, du har vunnit en gul traktor! (Ber om ursäkt för otrevlig ironi!) Vad normala användare kör har ju knappast med saken att göra då ett gtx 780 eller ett 680 också ger normala mid-range kort stryk.

För att återigen påvisa tråden dess syfte! Varför valde du de kort som du gör? För att du inte är fattig och behöver köpa AMD kort verkar framgå som enda förklaringen. (Ska man då tro att alla som köper AMD kort är fattiga??)

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Det är bra att du inte ångrar att du köpte ett Titan, men ibland undrar jag hur många som i smyg sitter och ångrar sig men vägrar att visa det...??

Det som jag och många jag känner trodde poängen med Titan var, är att det skulle vara liknande GTX 690. Kom inte och klaga på att "GTX Titan är ett år gammalt, så vad hade du väntat dig", för GTX 690 är bra mycket äldre, har fortfarande topp-prestanda och hade hälften så mycket dunder-och-bang när kortet kom ut. Vilken slutsats drar man då?? Jo, om Nvidia gör ett så förbaskat liv av att Titan the almighty kommer att släppas, så sitter det någonstans djupt inne att det kommer att vara ett nytt 690 med lång hållbarhet. Men det var det inte, End of story, och att man då känner sig lurad är ju kanske lite förståligt. GTX 690 är nog en av de bästa investeringar någonsin som man kan ha gjort på grafikkortsfronten. Still going strong!

Och dessutom till er som säger att det är inte är ett renodlat gamingkort så kan jag ju säga att det inte släpptes som ett hybridkort, utan som ett gaming kort. Även fast man i efterhand har börjat insé att kortet är bäst som GPGPU/Gaming.

Och vadå "presterar fortfarande bättre än alla singel gpu kort " som normal användaren kör""?? Grattis, du har vunnit en gul traktor! (Ber om ursäkt för otrevlig ironi!) Vad normala användare kör har ju knappast med saken att göra då ett gtx 780 eller ett 680 också ger normala mid-range kort stryk.

För att återigen påvisa tråden dess syfte! Varför valde du de kort som du gör? För att du inte är fattig och behöver köpa AMD kort verkar framgå som enda förklaringen. (Ska man då tro att alla som köper AMD kort är fattiga??)

Vad jag menar är att mitt kort är snabbare än fabriks klockade kort samt kort som normal klockas av användare.
Mitt kort har utbytt bios som tillåter upp till 600w tdp om jag minns rätt
Och kan överklocka långt förbi 1.212v som normal användaren stannar vid samt kör riktig vattenkylning som kanske max?, 10-15% av folk som spelar data har istället för normal fläns o fläktkylning.

Hur jag detta att mitt är såpass snabbt? , jo på 3dmark firestrike sidan där personer som håller på med lite mer avancerad överklockning ligger min rigg på top 30 eller något över singel gpu.
Och dom har Många mätningar i sin datorbas.

Spelar ingen roll om du överklockar ett 680 så presterar det aldrig som ett OC Titan, folk skriver som att titan inte är bäst , inte prisvärdigt i låga upplösningar nej men rätt typ av OC så är det fortfarande det starkaste kortet påmarknaden med 1 gpu

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa amd sålänge deras kylare är som den är, korten blir för varma samt deras drivrutiner är sämre än geforce.
Prisvärda heltklart men inte mer.

Har själv ägt 2 cpu och 4 gpu från amd det räcker för mig.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Något jag inte riktigt begriper är varför folk beklagar sig så in i jämnan för R9 290-seriens dåliga kylare. Är inte en central bit hos gemene Sweclockers-användare att fixa, trixa och installera feta coola kylare från tredjepart? Sett utifrån ett ekonomiskt perspektiv så finns det så stora marginaler mellan AMD's kort mot Nvidia's med samma prestanda att det lätt får plats en ordentlig tredjeparts-kylare och ändå ha sparade pengar emellan.

Visst är en underdimensionerad eller bara illa designad kylare från fabrik ett problem och är väl värt att peka ut. Men det görs till en alldeles för stor sak. Lite som att vägra AMD eller Intel-processorer för att dom inte skickar med en bättre kylare - då det helt enkelt handlar om att få ned priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Varför uttala sig om AMD's kort som om dom vore något negativt när du aldrig provat dom?

Visa mig var han gjorde det. Han skrev att han använder nVidia för att han inte upplevt problem men har dock hört om problem med AMD från andra personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ja, om man ignorerar de senaste släppen av drivrutiner dvs.

Har inte haft problem med nån av nvidias drivrutiner faktiskt..Inte ens beta drivrutiner.
Har väl haft tur eller så vet jag vad jag sysslar med

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Skulle säga drivrutiner här med. Tekniker som Physx, TXAA är ju ett plus också. Att kunna anpassa sina spel med profiler i kontrollpanelen alt Nvidia inspector för att kunna ösa på med AA.

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag skulle inte köpa amd sålänge deras kylare är som den är, korten blir för varma samt deras drivrutiner är sämre än geforce.
Prisvärda heltklart men inte mer.

Har själv ägt 2 cpu och 4 gpu från amd det räcker för mig.

Jag kan förstå att du har fått en dålig erfarenhet av AMD och så vidare, men du skriver just att du kör med vattenkylning på Titan, och direkt efter att du
inte kommer att köra AMD kort så länge deras kylare är som de är?? Va?? Du kan byta kylare på Titan, men inte på till exempel 290x?? Varför det??

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr fantastic:

Skulle säga drivrutiner här med. Tekniker som Physx, TXAA är ju ett plus också. Att kunna anpassa sina spel med profiler i kontrollpanelen alt Nvidia inspector för att kunna ösa på med AA.

Det kan jag gå med på, Nvidias olika tekniker såsom PhysX osv är väldigt bra, och en dealbreaker för många. Det är helt sant! Det skall dock bli kul att se vad Mantle har att erbjuda, och Crossfire utan kabel har ju också kommit. Verkar lite som att AMD har vaknat upp lite.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem

Jag anser inte att man kör över köpare av Titan, för att man släpper nyare bättre presterande kort. Titan är trots allt nästan 1 år gammal. Hur länge ska de vänta? Jag köpte mitt GTX 680 Phantom för ca 2 år sen och fick betala nästan 5 papp för det. Vill man ha det senaste kortet så kostar det. JAg känner mig inte det minsta blåst, då grafikkort-utvecklingen går framåt riktigt fort och ska man vänta till nästa generationen hela tiden, så lär man aldrig komma till skott. Nu till det här med NVidia vs AMD. Jag vet att många kommer att tycka illa om mig efter detta uttalandet men jag säger precis vad jag tycker: NVidia är typ BMW eller Mercedes eller Audi dvs kvalitè och AMD är typ Fiat eller Peugeot eller Renault. Så även om man stoppar i en Peugeuot en motor som presterar lika bra eller t o m bättre så blir det aldrig samma sak. Byggkvalitè och komfort går ändå inte att jämföra. (läs kylare och drivrutiner i GPU). Detta är extra tydligt om man jämför 290x och 780 med stock-kylare. Sen givetvis finns det undantag och måndagsexemplar av t ex BMW , men i stora hela, så håller premium grejer bättre/längre. MAn undrar hur länge en 290x med stock-kylare kommer att hålla med så höga temps...Tiden lär utvisa om jag har rätt eller fel.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jag anser inte att man kör över köpare av Titan, för att man släpper nyare bättre presterande kort. Titan är trots allt nästan 1 år gammal. Hur länge ska de vänta? Jag köpte mitt GTX 680 Phantom för ca 2 år sen och fick betala nästan 5 papp för det. Vill man ha det senaste kortet så kostar det. JAg känner mig inte det minsta blåst, då grafikkort-utvecklingen går framåt riktigt fort och ska man vänta till nästa generationen hela tiden, så lär man aldrig komma till skott. Nu till det här med NVidia vs AMD. Jag vet att många kommer att tycka illa om mig efter detta uttalandet men jag säger precis vad jag tycker: NVidia är typ BMW eller Mercedes eller Audi dvs kvalitè och AMD är typ Fiat eller Peugeot eller Renault. Så även om man stoppar i en Peugeuot en motor som presterar lika bra eller t o m bättre så blir det aldrig samma sak. Byggkvalitè och komfort går ändå inte att jämföra. (läs kylare och drivrutiner i GPU). Detta är extra tydligt om man jämför 290x och 780 med stock-kylare. Sen givetvis finns det undantag och måndagsexemplar av t ex BMW , men i stora hela, så håller premium grejer bättre/längre. MAn undrar hur länge en 290x med stock-kylare kommer att hålla med så höga temps...Tiden lär utvisa om jag har rätt eller fel.

Det resonemanget förstår jag! Lite samma känsla jag har haft. Dock så funderar jag lite, för att jag byter ju komponenter med säg 3-4 års mellanrum på en burk (har några st), och även fast jag har överklockat utav bara f*n på vissa av dessa, så har de bara rullat på under hela sin livstid. Då påstår ändå många att livstiden för komponenterna sjunker drastiskt. Men jämfört med vadå?? Från 20 år till 10 år?? Finns inte en del som jag har kvar efter 10 år iallafall (utom möjligen chassi och dylikt då). Så är det värt att betala extra för en komponent som håller i 20 år när man använder den i säg 5 år, sedan ligger den på hyllan iallafall?? Det är egentligen ytterligare en fråga.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Jag kan förstå att du har fått en dålig erfarenhet av AMD och så vidare, men du skriver just att du kör med vattenkylning på Titan, och direkt efter att du
inte kommer att köra AMD kort så länge deras kylare är som de är?? Va?? Du kan byta kylare på Titan, men inte på till exempel 290x?? Varför det??

Skulle jag kört deras topkort så vist skulle jag vattenkyla det men av erfarenhet sen innan så är där mer strul med amd kort vs geforce, sämre drivrutiner och dom har haft div problem tex microstuttering osv.

Tyvärr är väl det så för min del att har man haft problem med värme, strulande drivisar och crossfire problem i tidigare datorer så är det svårt att testa amd igen.

Prio ett , Det ska funka utan strul, sen tycker jag att oavsett om man kör på vatten eller inte. Men att släppa ett sådan bra presterande kort som 290x och skicka med en så högljud kylare är skandal. Höj priset med 500kr o montera likvärdigt titans kylare.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Skulle jag kört deras topkort så vist skulle jag vattenkyla det men av erfarenhet sen innan så är där mer strul med amd kort vs geforce, sämre drivrutiner och dom har haft div problem tex microstuttering osv.

Tyvärr är väl det så för min del att har man haft problem med värme, strulande drivisar och crossfire problem i tidigare datorer så är det svårt att testa amd igen.

Prio ett , Det ska funka utan strul, sen tycker jag att oavsett om man kör på vatten eller inte. Men att släppa ett sådan bra presterande kort som 290x och skicka med en så högljud kylare är skandal. Höj priset med 500kr o montera likvärdigt titans kylare.

Bra argument! Jag håller med! R9 290x skulle de ha kunna haft en bättre kylare på, medan R9 290 skulle ha varit för de som inte bryr sig.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Nu till det här med NVidia vs AMD. Jag vet att många kommer att tycka illa om mig efter detta uttalandet men jag säger precis vad jag tycker: NVidia är typ BMW eller Mercedes eller Audi dvs kvalitè och AMD är typ Fiat eller Peugeot eller Renault. Så även om man stoppar i en Peugeuot en motor som presterar lika bra eller t o m bättre så blir det aldrig samma sak. Byggkvalitè och komfort går ändå inte att jämföra. (läs kylare och drivrutiner i GPU). Detta är extra tydligt om man jämför 290x och 780 med stock-kylare. Sen givetvis finns det undantag och måndagsexemplar av t ex BMW , men i stora hela, så håller premium grejer bättre/längre. MAn undrar hur länge en 290x med stock-kylare kommer att hålla med så höga temps...Tiden lär utvisa om jag har rätt eller fel.

Förvisso är fransmännen i princip världsledande när det gäller motorteknik, men annars är det lungt.;)
Jag förstår ditt tänk, men tänk så här istället, det ett grafikkort skall göra är att producera bilden till skärmen.
Då är det väl skitsamma hur det ser ut. Kylare osv kan bytas ut om man inte gillar t.ex R9 290x stockkylare.
AMD´s drivrutiner har kommit ikapp Nvidia sägs det, men det vägrar Nvidia fanboy-sen att inse för dom vill ju inte blir stämplade som röda.
Själv skulle jag nästan säga tvärtemot, om vi nu måste dra upp Tyskarnas bilmärken.
AMD = Mercedes-Benz, BMW, Audi.
Medans Nvidia = Renault, Peugeot, Fiat, Lada osv.
Anledningen till mitt tycke är som en föregående talare redan sagt, att Nvidia behöver större kretsar osv för att lyckas med sitt resultat.
Medans AMD kan ge ännu mer prestanda, fast på en krets som är mindre än Nvidia´s.
Detta tycker iallafall jag tyder på att AMD, är förbannat jävla skickliga på sin sak.
Och om nu drivrutinerna har blivit typ lika bra som Nvidias, så är ju valet lika enkelt som mellan en käftsmäll och en kyss från sin älskade. >_>
Jag vet att AMD däremot har ruttna stock-kylare, men sådana tar jag inte i med tång ens en gång, utan monterar själv en tredjepartare.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

När mitt gröna kort laggar blir jag röd i ansiktet av ilska.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Förvisso är fransmännen i princip världsledande när det gäller motorteknik, men annars är det lungt.;)
Jag förstår ditt tänk, men tänk så här istället, det ett grafikkort skall göra är att producera bilden till skärmen.
Då är det väl skitsamma hur det ser ut. Kylare osv kan bytas ut om man inte gillar t.ex R9 290x stockkylare.
AMD´s drivrutiner har kommit ikapp Nvidia sägs det, men det vägrar Nvidia fanboy-sen att inse för dom vill ju inte blir stämplade som röda.
Själv skulle jag nästan säga tvärtemot, om vi nu måste dra upp Tyskarnas bilmärken.
AMD = Mercedes-Benz, BMW, Audi.
Medans Nvidia = Renault, Peugeot, Fiat, Lada osv.
Anledningen till mitt tycke är som en föregående talare redan sagt, att Nvidia behöver större kretsar osv för att lyckas med sitt resultat.
Medans AMD kan ge ännu mer prestanda, fast på en krets som är mindre än Nvidia´s.
Detta tycker iallafall jag tyder på att AMD, är förbannat jävla skickliga på sin sak.
Och om nu drivrutinerna har blivit typ lika bra som Nvidias, så är ju valet lika enkelt som mellan en käftsmäll och en kyss från sin älskade. >_>
Jag vet att AMD däremot har ruttna stock-kylare, men sådana tar jag inte i med tång ens en gång, utan monterar själv en tredjepartare.

Njae, köper inte det där riktigt:) "I princip världsledande när det gäller motorteknik" mycket luddigt:) . Större kretsar-vad spelar det för roll? Jag upplever inte att NVidia-kort tar mycket mer plats än AMD:s dito. NVidia drar dessutom mindre ström, som är väl ett tecken på modernare teknik eller hur?Ett premium -märke släpper inte sin toppmodell med skitkylare-punkt slut. Ärligt talat så ser jag mig inte som någon hardcore fanboy av NVidia, men köper helst deras kort, då det brukar bli mindre krångel.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mineralvatten:

Jag har min dator i en låda brevid skrivbordet, och skulle således aldrig välja ett AMDkort så som det ser ut just nu. Troligtvis skulle det krävas ett mirakel för tredjepartstillverkare att göra ett tillräckligt tyst kylt 290 eller dyl. Väntar spänt på 800-serien.

du vet om att AMD / Nvidia kort har väldigt liknande värdeutveckling just nu? alltså om det skulle krävas ett mirakel för tredjepartkylarna att få ett tyst 290 skulle det kräva ett mirakel för dom att kyla motsvarande nvidia också.

om du kikat något på 290 / 290x med eftermarknadskylning så är inte tempsen så dåliga, liknande nvidia

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Jag har valt att låsa tråden eftersom det blir något av déjà vu på flertalet liknande diskussioner. Ni ska å andra sidan ha beröm för att tråden ändå hållit en så pass sansad nivå trots att diskussionsunderlaget är vagt. Många har fått säga sitt i tråden och för djupare diskussioner finns andra trådar som lyfter mer konkreta frågor.

(jag har raderat några onödiga inlägg som bröt mot § 1.6)

Mvh
/KimTjik