Nytt nätaggregat men datorn är som död

Permalänk

Nytt nätaggregat men datorn är som död

Jag skulle byta grafikkort i min pc till ett PowerColor R9 280. Det visade sig att nätaggregatet inte räckte till så jag köpte även ett nytt sådant: Corsair PowerSupply (PSU) CX750 750W 80 PLUS Bronze.

När jag nu efter rätt mycket pillande fått de båda på plats så är datorn helt död. Inte minsta livstecken! En liten sladd upptäckte jag har lossnat om den har suttit någonstans. verkar vara någon form av jordning för chassit?? Det är en tunn svart sladd med en mycket liten rund kontakt. Andra ändan verkar sitta i chassit. Kan detta verkligen vara orsaken till att datorn är livlös eller är det något annat fel?

Tacksam för all hjälp.

Permalänk

Så här ser det ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornrose:

Det där är en antenn för bt eller trådlöst nätverk. Sätt den i expansionskortet som syns på bilden.
Det ser även ut som att du inte har din 24-pin inkopplad.

EDIT: Det verkar som att det är trådlöst nätverk. I vilket fall är det bara att sätta i den.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem

*** rubrik ***

Jag har lite snabbt ändrat rubriken för att göra det något mer beskrivande. Tänk på att det ställs krav på rubriker i forumet:

Citat:

§ 3 När du skapar en tråd

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Tråd kan låsas om denna regel inte efterföljs och TS bli uppmanad att via PM skicka förslag på bättre rubrik.

Mvh
/KimTjik

Permalänk
Medlem

Det där är kabeln till WiFi/Blutooth antennen. Den borde inte vara problemet men här är vart du pluggar in den (röd markering), Du borde dock plugga in den. Ser även att din 24 pinnare inte är i (grön markering) vilket med största sannolikhet är anledningen till att den inte startar.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av upl8447:

Det där är kabeln till WiFi/Blutooth antennen. Den borde inte vara problemet men här är vart du pluggar in den (röd markering), Du borde dock plugga in den. Ser även att din 24 pinnare inte är i (grön markering) vilket med största sannolikhet är anledningen till att den inte startar.
http://img59.imageshack.us/img59/5715/b3mq.png

Tack för det. Bilden togs dock innan jag satt i 24-pins kontakten.

Kan nätaggregatet vara trasigt från butiken? Det är absolut inte ett liv, ingen fläkt går igång, inget relä klickar till. inget alls. Får väl sätta tillbaks det gamla och byta grafikkortet igen men det är ju hyfsat meckigt........

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

*** rubrik ***

Jag har lite snabbt ändrat rubriken för att göra det något mer beskrivande. Tänk på att det ställs krav på rubriker i forumet:

Tråd kan låsas om denna regel inte efterföljs och TS bli uppmanad att via PM skicka förslag på bättre rubrik.

Mvh
/KimTjik

ber om ursäkt.

Permalänk
Skrivet av Thornrose:

Jag skulle byta grafikkort i min pc till ett PowerColor R9 280. Det visade sig att nätaggregatet inte räckte till så jag köpte även ett nytt sådant: Corsair PowerSupply (PSU) CX750 750W 80 PLUS Bronze.

När jag nu efter rätt mycket pillande fått de båda på plats så är datorn helt död. Inte minsta livstecken! En liten sladd upptäckte jag har lossnat om den har suttit någonstans. verkar vara någon form av jordning för chassit?? Det är en tunn svart sladd med en mycket liten rund kontakt. Andra ändan verkar sitta i chassit. Kan detta verkligen vara orsaken till att datorn är livlös eller är det något annat fel?

Tacksam för all hjälp.

Jag vet inte dina exakta specs på datorn. Men 750W är förmodligen överdrivet mycket för den. Utan att veta exakt vad du har i datorn så skulle jag gissa att du klarar dig bra på ett 450W nätaggregat.

Permalänk

450W är inte tillräckligt för grafikkortet enligt specen. Mitt gamla är 430W. Även om det är överdimensionerat så kan väl inte det innebära att det inte går igång?

Permalänk
Skrivet av Thornrose:

450W är inte tillräckligt för grafikkortet enligt specen. Mitt gamla är 430W. Även om det är överdimensionerat så kan väl inte det innebära att det inte går igång?

450W räcker gott och väl för grafikkortet. Grafikkortet drar runt 250W.
Din dator ska gå igång även om du har ett överdrivet starkt nätagg.

Permalänk
Medlem

Har du en av och på knapp på nätagget kanske?
Har du kopplat in 8pins kontakten på moderkortet?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Snorlena:

Har du en av och på knapp på nätagget kanske?
Har du kopplat in 8pins kontakten på moderkortet?

På/av knapp ja, check!
8-pins kontakt på moderkortet?? Nej bara den långa. Tror inte det finns någon 8-pins.......

Permalänk
Skrivet av Thornrose:

På/av knapp ja, check!
8-pins kontakt på moderkortet?? Nej bara den långa. Tror inte det finns någon 8-pins.......

Till svagare moderkort brukar det endast vara 4-pins kontakt. Ta ett till foto över hela moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornrose:

Jag skulle byta grafikkort i min pc till ett PowerColor R9 280. Det visade sig att nätaggregatet inte räckte till så jag köpte även ett nytt sådant: Corsair PowerSupply (PSU) CX750 750W 80 PLUS Bronze.

När jag nu efter rätt mycket pillande fått de båda på plats så är datorn helt död. Inte minsta livstecken! En liten sladd upptäckte jag har lossnat om den har suttit någonstans. verkar vara någon form av jordning för chassit?? Det är en tunn svart sladd med en mycket liten rund kontakt. Andra ändan verkar sitta i chassit. Kan detta verkligen vara orsaken till att datorn är livlös eller är det något annat fel?

Tacksam för all hjälp.

Jag förmodar att det är en märkesdator du har, eller har du köpt lösa delar och byggt datorn själv? Hur som helst skriv vilka dina komponenter är...

Permalänk
Avstängd

Hej

Du behöver inte installera Nätaggregatet i chassit, bara sätt i 24 och 8 pin för att se om datorn startar, gör den det lägger du in en rma på ditt nya nätagg.

Bara för sakens skull, Corsairs cx serie är skräp.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Prövat att tjuvkoppla nätaggregatet? Rätta mig gärna om jag har fel på att det är pin 4-6 man ska kortsluta?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

Prövat att tjuvkoppla nätaggregatet? Rätta mig gärna om jag har fel på att det är pin 4-6 man ska kortsluta?

Är det verkligen så lämpligt att ge ett sådant råd till DENNA person? För tusan, han kan ju råka sätta eld på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornrose:

På/av knapp ja, check!
8-pins kontakt på moderkortet?? Nej bara den långa. Tror inte det finns någon 8-pins.......

Du måste sätta i 4/8p i moderkortet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Ska ta några bilder på moderkortet med vad som är inkopplat ikväll.
Det här är orginalet:
HP Pavilion Elite HPE-515sc Desktop PC Product Specifications

Product number
QD330EA
Release date
10-Jun-2011

Motherboard
Cleveland

• Manufacturer: Pegatron
• Form factor: Micro-ATX - 24.4 cm (9.6 inches) x 24.4 cm (9.6 inches)
• Chipset: Intel H67
• Memory sockets: 4 x DDR3
• Front side bus speeds: 2.5 GT/s
• Processor socket: LGA 1155
• Expansion Slots:
o 1 PCI Express x16
o 3 PCI Express x1
o 1 Half-Length MiniCard x1
• For more details, see Cleveland motherboard specifications.
Processor
Intel Core i5 2300
• Operating speed: 2.8 GHz (up to 3.1 GHz turbo)
• Number of cores: 4
• Socket: LGA1155
• Bus speed: DMI (Direct Media Interface) - 2.5GT/s
Processor upgrade information
• TDP: 95W
• Socket type: LGA 1155
• Motherboard supports the following processor upgrades:
o Core i3-2xxx series
o Core i5-2xxx series
o Core i7-26xx series
Memory
16 GB
• Amount: 16 GB
• Speed: PC3-10600 MB/sec
• Type: DDR3-1333

Video graphics
AMD Radeon HD 6850

1 - 2x mDP
2 - HDMI
3 - 2x DVI (can support VGA via an adapter)
• Interface: PCI Express x16
• Maximum resolution:
o Analog VGA resolution: 2048x1536x32bpp @ 60Hz (Beige Port via adapter)
o DVI resolution: 2560x1600x32bpp @ 60Hz (Beige Port, Dual Link) ;1920x1200x32bpp @ 60Hz (Black Port, Single Link)
o HDMI resolution: 1920x1080 (1080p)
o mDP resolution: 2560x1600 @ 60Hz
• 1 GB onboard memory
• Supports up to 4 displays
o Use 1 mDP with any other two connectors for 3 displays and both mDPs with any other 2 connectors for 4 displays
Integrated graphics

Sound/Audio
Integrated IDT 92HD89E Audio
*Integrated audio is not available if a sound card is installed.
• Built-in High Definition 8 channel audio
• IDT 92HD89E CODEC
Networking
802.11 Wireless b/g/n PCI-E Mini card

• Interface type: PCI-e half-length mini card
• Data transfer speeds: up to 150 Mbps
• Transmission standards: 802.11 b/g/n
• Supported antenna connections: 1 (1 internal post to connect an internal)
• Operating band: 2.4 GHz
• Supported security protocols:
o WPA
o WEP
LAN: 1000-Base-T
• Interface: Integrated into motherboard
• Technology: Realtek RTL8111E
• Data transfer speeds: up to 10/100/1000 Mb/s
• Transmission standards: 1000-Base-T Ethernet
Hard drive
1 TB

• Size: 1 TB
• Interface: SATA
• Rotational Speed: 7200 RPM
CD/DVD disc drive
SuperMulti DVD Burner with LightScribe Technology drive

• Interface: SATA
• Data buffer memory: 2 MB minimum
• LightScribe: yes
• Disc diameter: 120 mm
• Write and read speeds for supported formats and disc types are shown in this table:

Memory Card Reader
15-in-1 memory card reader

Computer Case
Mid-size ATX
• Height: 40 cm (15.75 inches)
• Width: 17.78 cm (7 inches)
• Length: 43.18 cm (17 inches)
Bay size Total Bays*
13.33 cm (5.25 inch) 2
8.89 cm (3.5 inch) 3
* Bays may be occupied by existing hardware.
Power Supply
Internal 460W (100V-240V)
• Form Factor: internal ATX
• Total wattage: 460W
• Nominal input voltage range:
o 100-127V/3A (50-60Hz)
o 200-240V/2A (50-60Hz)
• Dimensions: 150mm x 140mm x 86mm (5.9 x 5.5 x 3.4 inches)
• * This power supply has an LED to indicate a possible failure condition when LED is off and power is connected.
I/O Ports
Front I/O ports
• USB: 2
• Headphone: 1
• Microphone: 1
Back I/O ports
Figure 6: Back I/O panel

1. S/PDIF out
2. USB 2.0: 4
3. LAN
4. DVI-I
5. HDMI
6. Audio: Center/Subwoofer
7. Audio: Rear speaker out
8. Audio: Side speaker out
9. Audio: Line in
10. Audio: Line out
11. Audio: Microphone

Permalänk

Uppdatering:
Har nu satt tillbaka det gamla nätagg och gamla grafikkortet. Det var nya nätagg som inte fungerade vilket ju är skit. Hyfsat meckigt att hålla på. Får ju ha skohorn för att få ner grejorna......