Undersökning: Ger CrossFire flyt i BF4?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

http://www.youtube.com/watch?v=q7W3eeXHoOs

LÄNK

Jag springer två varv, men ett varv räcker gott för att mäta renderingstider.

Frågan är ju.. Hur ser det ut när det är en massa folk som pangar åt höger och vänster? Det är lite mer relevant. Däremot är det som sagt skumt att det varierar så pass mycket mellan mer eller mindre samma GPU. Kan det vara något med just din konfiguration? Eller något som bara händer?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Frågan är ju.. Hur ser det ut när det är en massa folk som pangar åt höger och vänster? Det är lite mer relevant. Däremot är det som sagt skumt att det varierar så pass mycket mellan mer eller mindre samma GPU. Kan det vara något med just din konfiguration? Eller något som bara händer?

Korrekt.
Att spela på en "Test range" eller single player ger bra mkt mer FPS och flyt än om man spelar på en 64 player server.
På Test range får jag mer eller mindre 120 fps konstant med V-sync på "120Hz"
Online på en 64 player server så dippar det ned emot 37-40 beroende på bana. I snitt ligger jag nog på 80-90fps

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tumnus:

Frågan är ju.. Hur ser det ut när det är en massa folk som pangar åt höger och vänster? Det är lite mer relevant. Däremot är det som sagt skumt att det varierar så pass mycket mellan mer eller mindre samma GPU. Kan det vara något med just din konfiguration? Eller något som bara händer?

Jag vet inte. Jag har inte gjort några mätningar i riktiga matcher, för då kan jag inte återskapa dem flera gånger. Kan prova för sakens skull.

Det enda som är ovanligt med min konfiguration är skärmen. Jag planerar att testa med en vanlig 1080p-skärm. Men om vi antar att renderingstiderna blir bra då, så hjälper det ju inte mig, då jag naturligtvis vill spela på Yamakasin (som är den enda skärm jag har som funkar till spel). AMD säger att Frame Pacing fungerar med upplösningar upp till 2560x1600, så då tycker jag det ska fungera med min skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag vet inte. Jag har inte gjort några mätningar i riktiga matcher, för då kan jag inte återskapa dem flera gånger. Kan prova för sakens skull.

Det enda som är ovanligt med min konfiguration är skärmen. Jag planerar att testa med en vanlig 1080p-skärm. Men om vi antar att renderingstiderna blir bra då, så hjälper det ju inte mig, då jag naturligtvis vill spela på Yamakasin (som är den enda skärm jag har som funkar till spel). AMD säger att Frame Pacing fungerar med upplösningar upp till 2560x1600, så då tycker jag det ska fungera med min skärm.

Känns lite onödigt att testa frame pacing i BF4 nu när 13.11+ har haft problem med just det.
Du fick inte bra resultat med radeon pro heller? Jag kör BF utan frame pacing och med radeon pro för att slippa stutter och fpsproblem. Det verkar också som du får extremt dåliga resultat overall.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dalton Sleeper:

Känns lite onödigt att testa frame pacing i BF4 nu när 13.11+ har haft problem med just det.
Du fick inte bra resultat med radeon pro heller? Jag kör BF utan frame pacing och med radeon pro för att slippa stutter och fpsproblem. Det verkar också som du får extremt dåliga resultat overall.

Har 13.11+ haft problem med Frame Pacing eller BF4?

Jag är ledsen, men jag förstår inte vad som menas med "Radeon Pro"? Programmet har inte en knapp som heter "fixa stuttering", utan det finns en mängd inställningar man kan konfigurera. Jag vet inte hur jag ska konfa dem. Jag har provat folks förslag men inte fått bukt med stuttering.

Även Catalyst Control Center har asmånga inställningar man kan ställa in, och det kommer ta flera år om jag ska prova alla kombinationer av alla inställningar i alla program. Jag börjar närma mig ett stadium där jag bara vill ha en "så här gör du"-fix – en tydlig instruktion som gör att jag automatiskt blir av med stuttering direkt. (Det ska inte vara att gå över till Nvidia.)

Jag är medveten om att man som PC-spelare ska vara beredd att trixa med drivrutiner och inställningar. Men jag anser att jag har gjort det tillräckligt mycket nu. Jag tycker inte det ska behövas mer. AMD har inte tillhandahållit en fungerande lösning out of the box, och det kan möjligen vara OK, men jag har inte ens kunnat få det att fungera efter månader av trixande.

Finns det någon lösning?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Jag vet inte. Jag har inte gjort några mätningar i riktiga matcher, för då kan jag inte återskapa dem flera gånger. Kan prova för sakens skull.

Det enda som är ovanligt med min konfiguration är skärmen. Jag planerar att testa med en vanlig 1080p-skärm. Men om vi antar att renderingstiderna blir bra då, så hjälper det ju inte mig, då jag naturligtvis vill spela på Yamakasin (som är den enda skärm jag har som funkar till spel). AMD säger att Frame Pacing fungerar med upplösningar upp till 2560x1600, så då tycker jag det ska fungera med min skärm.

Visst borde AMD har fixat MS vid detta laget och det borde inte ge så ojämna resultat som du får genom att bara köra i olika uppdateringsfrekvenser och olika upplösningar. Däremot försöker jag komma på exakt vad som gör att dina resultat skiljer sig så mycket från andras.

Skrivet av HurMycket:

Har 13.11+ haft problem med Frame Pacing eller BF4?

Jag är ledsen, men jag förstår inte vad som menas med "Radeon Pro"? Programmet har inte en knapp som heter "fixa stuttering", utan det finns en mängd inställningar man kan konfigurera. Jag vet inte hur jag ska konfa dem. Jag har provat folks förslag men inte fått bukt med stuttering.

Även Catalyst Control Center har asmånga inställningar man kan ställa in, och det kommer ta flera år om jag ska prova alla kombinationer av alla inställningar i alla program. Jag börjar närma mig ett stadium där jag bara vill ha en "så här gör du"-fix – en tydlig instruktion som gör att jag automatiskt blir av med stuttering direkt. (Det ska inte vara att gå över till Nvidia.)

Jag är medveten om att man som PC-spelare ska vara beredd att trixa med drivrutiner och inställningar. Men jag anser att jag har gjort det tillräckligt mycket nu. Jag tycker inte det ska behövas mer. AMD har inte tillhandahållit en fungerande lösning out of the box, och det kan möjligen vara OK, men jag har inte ens kunnat få det att fungera efter månader av trixande.

Finns det någon lösning?

Lösningar finns det alltid. Sedan om det går att fixas från din sida är inte säkert. Kan ju vara så att det helt enkelt är ett drivrutinsproblem och då kan man bara invänta en fix från AMD.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

http://www.youtube.com/watch?v=q7W3eeXHoOs

LÄNK
Jag springer två varv, men ett varv räcker gott för att mäta renderingstider.

Jag drar ett par bänkningar på det viset imorgon. Tom server alltså, ok.
Endast 1080p dock, då det är det jag kör. Jag har en Asus 24" 144Hz skärm.
Någon speciell uppdateringsfrekvens du vill att jag kikar på?

Skrivet av Tumnus:

Visst borde AMD har fixat MS vid detta laget och det borde inte ge så ojämna resultat som du får genom att bara köra i olika uppdateringsfrekvenser och olika upplösningar. Däremot försöker jag komma på exakt vad som gör att dina resultat skiljer sig så mycket från andras.

Jag också. Det är mycket märkligt och tråkigt för AMD, då det ger dåligt rykte.

Känns som det kan vara vad som helst? T.om kablage och/eller in/utgångar på skärm/grafikkort. Långsökt och helt sjukt, men vad fan, det är ju ett synnerligen "sjukt" problem också. Hade det varit specifikt problem i drivrutiner borde det inte bara drabba enstaka personer/konfigurationer, utan alla eller åtminstone de flesta. Men de flesta har nog ett bra flyt. De som har bra flyt är inget som man hör talas om dock, bara problem som kommer till ytan så att säga.

edit: Som exempel kan jag nämna att jag städade datorn igår och tog då ur mina grafikkort.
Väl tillbaka i datorn ville Unigine Valley inte fungera som det borde, cirka 40-50% sämre än tidigare...ändå säger GPU-Z 90-99% load på båda korten.
3DMark skalade perfekt, drygt 16200 GPU poäng. BF4 kände jag direkt, här är något fel...30-50 fps mindre än tidigare.

Böt plats på korten(antagligen inte satt tillbaka de på samma plats...) och helt plötsligt fungerar allt perfekt...
Va?? Helt sjukt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Jag drar ett par bänkningar på det viset imorgon. Tom server alltså, ok.
Endast 1080p dock, då det är det jag kör. Jag har en Asus 24" 144Hz skärm.
Någon speciell uppdateringsfrekvens du vill att jag kikar på?

Jag också. Det är mycket märkligt och tråkigt för AMD, då det ger dåligt rykte.

Känns som det kan vara vad som helst? T.om kablage och/eller in/utgångar på skärm/grafikkort. Långsökt och helt sjukt, men vad fan, det är ju ett synnerligen "sjukt" problem också. Hade det varit specifikt problem i drivrutiner borde det inte bara drabba enstaka personer/konfigurationer, utan alla eller åtminstone de flesta. Men de flesta har nog ett bra flyt. De som har bra flyt är inget som man hör talas om dock, bara problem som kommer till ytan så att säga.

edit: Som exempel kan jag nämna att jag städade datorn igår och tog då ur mina grafikkort.
Väl tillbaka i datorn ville Unigine Valley inte fungera som det borde, cirka 40-50% sämre än tidigare...ändå säger GPU-Z 90-99% load på båda korten.
3DMark skalade perfekt, drygt 16200 GPU poäng. BF4 kände jag direkt, här är något fel...30-50 fps mindre än tidigare.

Böt plats på korten(antagligen inte satt tillbaka de på samma plats...) och helt plötsligt fungerar allt perfekt...
Va?? Helt sjukt.

Automagi. Jag har den åsikt att datorn vissa dagar vill och andra inte. Samma gäller saker som slutat fungera.. Lägger det på en hylla och en månad senare så fungerar det prima igen. Detta gäller allt från tangentbord till hårddiskar.

Saker som helt enkelt inte låter logiskt blir logiskt och viseversa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Ok, hur lågt droppar du som lägst? 70-80?

Ja, det finns tillfällen (även om de är få) där det droppar ner till lite över 70. I vissa av dem känns det helt ologiskt att det skulle droppa men men..

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Har 13.11+ haft problem med Frame Pacing eller BF4?

Jag är ledsen, men jag förstår inte vad som menas med "Radeon Pro"? Programmet har inte en knapp som heter "fixa stuttering", utan det finns en mängd inställningar man kan konfigurera. Jag vet inte hur jag ska konfa dem. Jag har provat folks förslag men inte fått bukt med stuttering.

Även Catalyst Control Center har asmånga inställningar man kan ställa in, och det kommer ta flera år om jag ska prova alla kombinationer av alla inställningar i alla program. Jag börjar närma mig ett stadium där jag bara vill ha en "så här gör du"-fix – en tydlig instruktion som gör att jag automatiskt blir av med stuttering direkt. (Det ska inte vara att gå över till Nvidia.)

Jag är medveten om att man som PC-spelare ska vara beredd att trixa med drivrutiner och inställningar. Men jag anser att jag har gjort det tillräckligt mycket nu. Jag tycker inte det ska behövas mer. AMD har inte tillhandahållit en fungerande lösning out of the box, och det kan möjligen vara OK, men jag har inte ens kunnat få det att fungera efter månader av trixande.

Finns det någon lösning?

Det är inte så många inställningar man kan pilla på som man troe, säkert inte fler än nVidia (hade nvidia på 8800 ultra tiden ). 13.11 har/har haft problem med frame pacing i just BF4, i mitt fall åkte jag på stuttering och halverad fps sist jag testade med min crossfirerig. Jag skippar frame pacing totalt i alla spel då radeon pro klarar det mer än galant, sålänge det är rätt konfigurerat. Jag kommer att aktivera frame pacing igen ifall radeon pro inte klarar det eller när amd fixar det för alla konfigurationer.

"Så här gör du"-fixen som fungerar i 99% av alla fall för mig som kör 1080p@60hz@vsync är att gå in i radeon pro->global då jag använder samma konfiguration för alla spel, sedan visual och tvingar på vsync längst ner, sedan går jag till advanced och sätter flip queue size till 0, sedan till tweaks och sätter vsync till always on (gör det i catalyst control center också!), refresh rate till 60, samt dynamic framerate till 60. Vissa undantag finns, just BF4 vill man köra 64-bits versionen och eftersom radeon pro inte lyssnar på 64-bits så får man skapa en profil, där man ställer in exakt samma inställningar. För BF3 och BF4 kör jag också dessa settings i user.cfg:

RenderDevice.TripleBufferingEnable 0
RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 0
GameTime.MaxVariableFps 60

Flip queue size samt renderaheadlimit lär inte förbättra stuttret men istället lagget som vsync kan introducera, kör man en 120hz-skärm lär lagget bli såpass litet att man kan köra vsync på. I vilket fall så existerar inte microstutter i något spel, det kan ju dock också bero på att man alltid når 60FPS men utan dessa inställningar så hackar det hejvilt i flertalet spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

http://www.youtube.com/watch?v=q7W3eeXHoOs

LÄNK
Jag springer två varv, men ett varv räcker gott för att mäta renderingstider.

Bildlänk: http://inte100.se/bilder/bf4/bf4_time.png

1080p, allt maxat, 4xMSAA samt HBAO.
(Detta via HDMI till min projektor, 59,94Hz)

Ska testa med min riktiga skärm strax.

edit: Ok, samma sträcka och inställningar som ovan, fast 120Hz via DVI.
Bildlänk: http://inte100.se/bilder/bf4/time_120hz.png

edit2: Riktig gameplay med 40-45 spelare, map: Dawnbreaker.
Bildlänk: http://inte100.se/bilder/bf4/game-time.png

Betydligt sämre fps än på Golmund, en topp på 40ms. Annars rätt hyggligt, åtminstone när det kommer till stutter, inget jag känner av alls.

Någon som vet hur AMD's framepacing påverkar fps etc?

Permalänk
Medlem

Jag loggar in nu och ska kolla med MSAA. Vet inte hur jag gör för att ställa skärmarna i 58. Man ska låsa FPS på en FPS mindre än skärmen, annars får man screentearing (det har ju jag iof alltid med eyefinity)

Permalänk
Medlem

Det ser lite samma ut, men massa fler spikes så klart eftersom den inte orkar köra i max FPS hela tiden med ful-AA på. (Tror minnet tar slut i de här upplösningarna).

Det kommer ju alltid se "taggigt" ut i FRAPS om man inte fastnar någonstans - Har du inga FPS begränsningar så kör den ju full gas när den kan och när den inte orkar, sjunker ju FPS, det är ju inget konstigt med det dock.

Permalänk

Blir helt varm i kroppen när jag ser folk som tar sig tiden att skriva så här mycket. Bra text, välformulerat liksom bra titel. Mycket lätta grapher och färg mm...

Bara rolig grej som kanske inte tillhör i denna undersökning. Men lägg gärna upp något som refererar till Nividas tester på renderingstider. Skulle vara bra att jämföra dem. (Nu finns ju det redan på Sweclockers tester, o detta test undersökte inte det)

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket matnyttigt att bidra med tyvärr.

Men för någon vecka sedan provade jag att plugga in polarens 7970 tillsammans med mitt och dra igång BF4. På low som jag normalt kör (gillar hög fps) i 1920x1080p 120hz märkte jag ingen skillnad mellan single och crossfire. Däremot när man skruvade på Ultra hände det grejer och belastningen på korten (och CPU) ökade rejält och processorn pumpade runt 95-100% hela tiden och korten mellan 80-90% och det flöt på väldigt fint.

Dock buggade spelet en hel del och vi gjorde inga långvariga tester, men som sagt 1920x1080p i 120hz fungerade ypperligt och jag är väldigt känslig för input lag, microstutter, låg uppdateringsfrekevens etc (kan knappt spela på en 60hz längre hehe).

Men det verkar som att problemet uppkommer på högre upplösningar med högre uppdateringsfrekvenser?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Jag tog bort några otrevliga kommentarer samt svar på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nu har jag provat lite fler inställningar. Men jag kunde tyvärr inte dra någon vettig slutsats. Se Rond 4.

Tjena, kan du göra lite tester på detta?

Jag körde DX-setupen som han berättar om, samt att jag gjorde en egen config och la till hans inställningar. Jag upplever inget input-lag och ingen stuttering:

http://levelbf.com/forum/topic/1350/

Återkom gärna här med resultaten ifall det blir bättre eller sämre

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tråd även om jag inte lirar BF4..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag har otroligt bra flyt i BF 4 nu med ovanstående inställningar. Varken frame pacing eller v-sync är igång

Har även haft polare här som kan intyga att det flyter väldigt bra på min dator! Inget stuttering över huvudtaget.. förutom fps-drops på vissa banor med väldigt mycket grafik och lång view-distance (Mesh-Quality Ultra)

2560*1440*

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Jag har 290x crossfire och spelar på 120hz benq skärm.
Jag tycker det är en riktigt behaglig spelupplevelse, inget hack lagg eller nånting.
Ligger runt 130-150 fps på ultra.

På min 2560x1440 skärm med bara 60 hz går det också bra.

Men då är jag bara en som spelar 1-2 timmar då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Jag har 290x crossfire och spelar på 120hz benq skärm.
Jag tycker det är en riktigt behaglig spelupplevelse, inget hack lagg eller nånting.
Ligger runt 130-150 fps på ultra.

På min 2560x1440 skärm med bara 60 hz går det också bra.

Men då är jag bara en som spelar 1-2 timmar då och då.

Det låter lite väl positivt måste jag säga. I sweclockers test kommer de inte ens upp i 150fps i vare sig 1080p eller högre upplösningar (Ultra).

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Visst är det det! Notera dock att renderingstiderna blir ... inte perfekta, men ändå godkända i exakt 60 Hz. Detta tyder rent spontant på att Frame Pacing är hårdkodat för enbart 60 Hz, vilket jag anser gör funktionen helt värdelös.

Ja, det blir ju Nvidia nästa gång, men tills dess får jag helt enkelt sitta med mina 7970 med CF avstängt. Jag kommer aldrig kunna köra med MSAA, vilket var tanken med att köpa ett till 7970, men jag kan iallafall spela.

Om jag var rik hade jag omedelbart köpt Ivy Bridge-E och två Nvidia-kort, men jag ska nog spara till Haswell-E och riktiga grafikkort (som fungerar till ... hmm ... spel!) i början av 2015 eller något.

Tills dess ska jag fortsätta undersöka megastuttering och se om jag kan komma fram till något.

Svaret har du här http://www.sweclockers.com/nyhet/18058-amd-slapper-catalyst-1... tror dom börjar med den vanligaste Hz:en och upplösningarna. Helt enkelt för att försöka få ut drivers i vettig tid antagligen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Broken-arrow:

Svaret har du här http://www.sweclockers.com/nyhet/18058-amd-slapper-catalyst-1... tror dom börjar med den vanligaste Hz:en och upplösningarna. Helt enkelt för att försöka få ut drivers i vettig tid antagligen.

Det står så här:

Skrivet av SweClockers:

Därtill tillkommer officiellt stöd för jämnare renderingstider för Crossfire via Frame Pacing, som går att aktivera i AMD Catalyst Control Center. Finessen är dock idag begränsad till att fungera med en skärm i upp till 2 560 x 1 600 pixlar, men bredare stöd för bland annat fler skärmar och 4K-upplösning utlovas framöver.

De nämner ingenting om uppdateringsfrekvens, utan bara att det fungerar för upplösningar upp till 2560x1660 (alltså inklusive 2560x1440).

Jag tycker att Frame Pacing är helt värdelöst om det bara fungerar i exakt 60 Hz, för jag har inget som helst intresse av att spela i 60 Hz, och den typen av hårdkodade lösningar är aldrig bra. Nvidia klarar ju tydligen av att leverera flyt oavsett vilken uppdateringsfrekvens man kör, så varför kan inte AMD göra det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Iceman17:

Tjena, kan du göra lite tester på detta?

Jag körde DX-setupen som han berättar om, samt att jag gjorde en egen config och la till hans inställningar. Jag upplever inget input-lag och ingen stuttering:

http://levelbf.com/forum/topic/1350/

Återkom gärna här med resultaten ifall det blir bättre eller sämre

Absolut. Vilket OS? Jag känner att jag borde installera om Windows igen om jag ska göra fler mätningar, men man kan säga att jag har tröttnat på det, med allt vad det innebär med program som ska installeras osv.

Jag funderar på att gå tillbaka till Windows 7 när jag ändå är igång, för jag blir bara ledsen av att använda Windows 8.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Absolut. Vilket OS? Jag känner att jag borde installera om Windows igen om jag ska göra fler mätningar, men man kan säga att jag har tröttnat på det, med allt vad det innebär med program som ska installeras osv.

Jag funderar på att gå tillbaka till Windows 7 när jag ändå är igång, för jag blir bara ledsen av att använda Windows 8.

Jag kör Windows 8.1 x64. Funkar riktigt bra. Det enda jag kan klaga på är lite för lite prestanda..

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Hmm, mycket märkligt, har inte alls samma problem med min Qnix @ 120hz med En brygga o två 7950s :S

Kanske ska bencha innan jag uttalar mig för mycket, men överlag upplever jag noll lagg :S

Ev. kan det vara Catleapen som spökar på något outgrundligt sätt :S
Ska dock springa en runda när jag kommer hem o se.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det när du kör singel kort?

Permalänk
Medlem

Kommer titta till den här tråden igen. Är på väg att köpa ytterligare ett 290x till min crossover 27q som är 120hz moddad.