Undersökning: Ger CrossFire flyt i BF4?

Permalänk
99:e percentilen

Undersökning: Ger CrossFire flyt i BF4?

"Driver" AMD med oss? De påstår att Frame Pacing ger flyt i CrossFire, men det gör inte det. Jag har suttit här en stund nu och mätt renderingstider i BF4, och jag vill gärna ha hjälp med att tolka datan.

Om det är så att det är jag som gör något fel, upplys mig gärna om det, så kanske jag kan få lite spelglädje för mina 6500 grafikkronor.

———— Uppdateringslogg ————

2013-11-17  22:38 | Testresultat med Hyperthreading avstängt tillagda.
2013-11-18  09:05 | Förbättrad läsbarhet (blå trianglar och mer luft).
2013-11-19  00:30 | Testresultat med en ensam skärm, 60 Hz samt opatchad PCL tillagda (se Rond 2).
2013-11-19  21:07 | Testresultat med 90 Hz och 62 Hz tillagda (se Rond 3).
2013-11-23  01:49 | Testresultat med inställningar enligt diverse förslag tillagda (se Rond 4).
2013-11-26  21:00 | Testresultat med olika uppdateringsfrekvenser tillagda (se Fortsättning).
2013-11-30  19:40 | Video på testslingan tillagd (se Testmetod).

Testmetod

►► Specs

Core i7-2600K @ 4,6 GHz
ASRock Z68 Extreme3 Gen3
Corsair XMS3 Vengeance 2x8GB 1600MHz CL10
2x AMD Radeon HD 7970 @ stock
Corsair Force GT 120GB

Yamakasi Catleap Q270 2B (2560x1440 @ 110 Hz)

Windows 8.1
Catalyst 13.11 Beta v9.2

Varken CPU eller GPU når någonsin 80 °C.

Om ej annat anges gäller följande inställningar:
CrossFire: ON
Frame Pacing: ON
gametime.maxvariablefps 400 (annars cappas BF4 vid 200 fps)
Hyperthreading: ON
FOV: 90

Med Ultra menas preseten Ultra och inget annat, dvs inget fuskande med MSAA eller nånting.

►► Utförande

Alla tester gjordes genom att jag sprang två varv på en av mig bestämd slinga på Golmud Railway i Battlefield 4 (endast Domination eller TDM). Varje mätning tar exakt 120 sekunder, för då slutar Fraps mäta. En video på slingan finns HÄR. Jag springer två varv, men 60 sekunder (= ett varv) räcker gott för att mäta renderingstider.

Jag har använt FRAFS Bench Viewer för att visualisera datan. Till varje bild har jag skrivit en kommentar om den subjektiva upplevelsen.

OBS! När jag säger "ospelbart" menar jag för oss som är vana vid 120 Hz.

———— Rond 1 ————

Resultat

►► CrossFire ON, Frame Pacing ON

Här testar jag med CrossFire och Frame Pacing aktiverat, och ingen framerate cap (i praktiken). Detta är de inställningar man borde kunna spela med.

2560x1440 Ultra

Dold text

Detta känns oerhört ryckigt och hackigt, trots en genomsnittlig framerate på 113 fps (vilket jag med ett ensamt kort uppfattar som väldigt mjukt och följsamt). Ospelbart.

1280x720 Low

Dold text

Här känns det mjukt och bra. Jag snittar 264 fps och det verkar vara CPU som flaskar.

►► CrossFire ON, Frame Pacing ON, gametime.maxvariablefps 110

Här testar jag att cappa frameraten på 110 fps för att se vad som händer då.

OBS! I motsats till resten av testerna har jag här inte testat i 2560x1440 Ultra och 1280x720 Low, utan 2560x1440 High och 2560x1440 Low.

2560x1440 High

Dold text

Trots att jag i princip konstant hade 110 fps var detta ospelbart.

2560x1440 Low

Dold text

Detta är intressant! Trots att alla siffror är sämre än på High kunde jag inte uppfatta något stutter här.

►► CrossFire ON, Frame Pacing OFF

Vad händer när man slår av Frame Pacing?

2560x1440 Ultra

Dold text

Detta är nedslående. Med Frame Pacing avstängt är det precis lika hackigt och ospelbart som med det aktiverat. Återkommer till detta längre ner. Här snittar jag 105 fps (vilket med ett ensamt kort innebär flyt), men det är – föga förvånande – ospelbart.

1280x720 Low

Dold text

Återigen flyter det på bra när jag går ner till 1280x720 Low. Jag antar att det åtminstone delvis beror på att frameraten är så hög (snitt 263 fps) att även en halvering av den ger bra flyt.

►► CrossFire ON, Frame Pacing ON, Hyperthreading OFF

Kan Hyperthreading påverka renderingstiderna? Låt oss se!

2560x1440 Ultra

Dold text

Lägre genomsnittlig framerate: 99 fps istället för 113. Något högre "0.1% of time". Subjektivt precis lika hackigt som utan HT.

1280x720 Low

Dold text

Klart lägre snittframerate: 167 fps istället för 264. CPU:n arbetade verkligen 100 % hela tiden. Även här något högre "0.1% of time". Kände inte av något stutter.

►► CrossFire OFF (och därmed per automatik Frame Pacing OFF)

Jag måste förstås jämföra med hur ett ensamt kort presterar.

2560x1440 Ultra

Dold text

Med ett ensamt kort snittar jag 51 fps, och jag upplever flyt motsvarande just 51 fps. Det är naturligtvis inte jämförbart med 110 fps, men jag vågar nog nästan hävda att det känns bättre än 110 fps med två kort – om man bortser från de i grafen synliga dipparna till 30-ish fps, vilka naturligtvis upplevs som bildspel.

1280x720 Low

Dold text

Som förväntat helt perfekt flyt. När man snittar 176 fps med ett ensamt kort kan det nästan inte bli på något annat sätt.

Jämförelser

För att man lättare ska kunna se hur olika parametrar påverkar flytet har jag gjort ett slags VS Mode, där jag jämför ON med OFF för respektive funktion.

►► Frame Pacing ON vs OFF

Här är förstås CrossFire aktiverat (annars finns det inget som heter Frame Pacing).

2560x1440 Ultra, hela benchmarket

Dold text

Man kan urskilja en liten skillnad i framerate, men det verkar som att Frame Pacing egentligen inte tillför så mycket. Båda graferna tyder på kraftig stuttering.

2560x1440 Ultra, maximal inzoomning

Dold text

När vi zoomar in kan vi direkt bekräfta vad vi nyss såg: Frame Pacing ger något bättre framerate, men flytet är fortfarande katastrofalt.

►► Hyperthreading ON vs OFF

2560x1440 Ultra, maximal inzoomning

Dold text

Hyperthreading gör ingen skillnad för flytet.

►► CrossFire ON vs OFF

Här är Frame Pacing aktiverat när CrossFire är det.

2560x1440 Ultra, hela benchmarket

Dold text

Som vi kan se ger två kort dubbelt så bra siffror, men graferna visar tydligt att de inte återspeglar verkligheten. Ett ensamt kort visar ett oerhört mycket smalare band över hela testet. Det verkar också ge kraftigare dippar, men bortser man från dessa flyter det nog faktiskt bättre än med två kort. Man skulle kunna säga att 51 fps med ett ensamt kort motsvarar en film i 24 fps (inte perfekt flyt, men funkar för att varje frame är lika lång) medan 113 fps med två kort kan sägas motsvara en film i 48 fps, men där det varje sekund förekommer en frame som är 150 ms lång.

2560x1440 Ultra, maximal inzoomning

Dold text

När vi zoomar in kan vi slå spiken i kistan: CrossFire är värdelöst för den som vill ha flyt i Battlefield 4.

Slutsats

Tyvärr kan jag inte göra annat än att konstatera att CrossFire är värdelöst om man vill spela Battlefield 4 med flyt. Det förvånar mig inte att alla proffs kör Nvidia och att zhrooms m.fl. vägrar AMD: Det verkar ju vara helt omöjligt att få en behaglig spelupplevelse.

Man brukar kalla fenomenet microstuttering, men jag vill istället kalla det megastuttering.

Nu hoppas jag att ni kan ta vid där jag slutar, och försöka hitta en lösning. Det är inte omöjligt att jag har klantat mig och missat nånting. Bidra därför gärna med mätningar och bedömningar som styrker såväl som dömer ut min slutsats.

Tills någon kan motbevisa mig vill jag bestämt säga:

Undvik CrossFire till varje pris!

Over and out.

———— Rond 2 ————

Nu ska jag gräva ner mig ännu djupare. Hädanefter görs alla mätningar i 2560x1440 om inget annat anges.

Resultat

►► Enbart EN skärm

Kan det möjligen spela någon roll att jag har en sidoskärm inkopplad?

Dold text

Nej, det har uppenbarligen ingen betydelse. Det blev ingen skillnad i flyt när jag kopplade ur den.

►► 60 Hz; pixel clock limit EJ patchad

Kan det spela någon roll att drivrutinen är patchad av ToastyX för att tillåta en pixel clock på högre än 330 MHz över DVI (vilket krävs för att gå över 85 Hz)? Vi provar! Innan mätningen använde jag AMD/ATI Pixel Clock Patcher 1.2 för att återställa de patchade värdena till standard. Därefter startade jag om datorn, vilket ledde till att skärmen och BF4 automatiskt gick ner till 60 Hz.

http://i.imgur.com/9hQXH9g.png

Dold text

Kors i taket! För första gången ser vi en betydande skillnad utan att slå av CrossFire. Det är förstås svårt att garantera korrektheten i en subjektiv bedömning, då jag nu spelar i 60 Hz, men jag tror att det flyter bättre.

►► 60 Hz; PCL patchad

För att ta reda på om det är själva patchningen av drivrutinen eller den höga uppdateringsfrekvensen som förstör flytet ska jag nu prova att patcha drivrutinen, men låta skärmen köras i 60 Hz. Jag tar för säkerhets skull helt bort profilen för 110 Hz ur CRU.

Dold text

Ja, graferna visar tydligt att det verkar fungera bra även om PCL är patchad (kanske till och med bättre – gjorde två identiska tester för att verifiera resultatet). Boven ser i nuläget ut att vara just den höga uppdateringsfrekvensen. Det blir alltså till att testa med lägre.

Jämförelser

►► TVÅ skärmar vs EN skärm

Dold text

Med lite vilja kan man möjligen uttyda en minimal skillnad, men den ligger inom felmarginalen och/eller är inte märkbar.

►► 110 Hz; PCL patchad vs 60 Hz; PCL patchad

Dold text

Graferna talar för sig själva: Att patcha drivrutinen är tydligen OK, men att gå upp till 110 Hz krossar omedelbart alla försök till flyt.

►► 110 Hz; PCL patchad; CrossFire OFF   vs   60 Hz; PCL patchad; CrossFire ON

Dold text

Med uppdateringsfrekvensen reducerad till 60 Hz (men drivrutinen patchad) börjar CrossFire närma sig ett ensamt kort!

Slutsats

Intressant. När man går ner till 60 Hz får man renderingstider som nästan kan jämföras med dem hos ett ensamt kort.

I nästa rond ska jag undersöka om det finns någon "magisk gräns" över vilken det börjar stuttra, eller om stutteringen kanske förändras linjärt/kvadratiskt med ökningen av uppdateringsfrekvens.

Sov gott.

———— Rond 3 ————

Okej. Nu vet vi att 60 hz = bra renderingstider och 110 Hz = pinsamma. Men finns det någon "magisk gräns" och isåfall var? Det är dags att ta reda på det nu.

Resultat

►► 90 Hz; PCL patchad

Jag har mätt med 70, 80, 90 och 100 Hz, men att ladda upp resultaten från alla mätningarna skulle inte ge någonting vettigt. Men här är resultaten från 90 Hz som ett smakprov:

Dold text

Lika katastrofala renderingstider som i 110 Hz. Och det var likadant i 70, 80 och 100 Hz.

►► 62 Hz; PCL patchad

Eftersom det inte blev bättre av att gå ner till 70 Hz ska jag nu mäta i 62 Hz.

Dold text

Ni ser själva. 62 Hz ger detta helvetets virrvarr av streck upp och ner som vi CrossFire-ägare så djupt hatar och fruktar. (Kom ihåg att vi fick relativt fina renderingstider i 60 Hz.)

Enligt mina kalkyler borde en CrossFire-brygga klara 80 Hz i 2560x1440. Och den är specad att klara 2560x1600 @ 60 Hz, vilket kräver 8 % mer bandbredd än 2560x1440 @ 62 Hz. Så varför blir det så här? Kanske kan jag ta reda på det i nästa rond.

Jämförelser

►► 62 Hz; PCL patchad vs 60 Hz; PCL patchad

Dold text

Slutsats

Nu vet vi allså att 60 Hz fungerar hyfsat bra, men går man upp till 62 Hz blir man slaktad av stuttering. Jag vet inte varför det är så här, då jag menar att en CrossFire-brygga inte borde börja flaska förrän vid drygt 80 Hz i den här upplösningen.

I nästa rond planerar jag att prova att köra med bara en CrossFire-brygga samt höja till 80 Hz med låst PCL.

Heja Sverige!

———— Rond 4 ————

Nu ska jag felsöka CrossFire-bryggorna samt prova dessa förslag.

Resultat

►► EN CrossFire-brygga

Jag har hela tiden haft två CF-bryggor anslutna, för att jag har läst att det behövs för 2560x1440 @ 120 Hz eller inte spelar någon roll och isåfall för att det är snyggare. Nu ska jag prova att bara ha en ansluten. Jag väljer då att ansluta den till de vänstra kontakterna (närmast videoutgångarna) på korten.

Det börjar bli jobbigt att rendera och posta resultat för varenda mätning, så jag nöjer mig med att konstatera att det blev exakt ingen skillnad när jag tog bort den högra CrossFire-bryggan.

►► Byte av CrossFire-brygga

Kan den ena bryggan vara trasig eller för gammal eller något? Jag provar att byta ut den mot den andra – fortfarande på de vänstra kontakterna.

Inte heller här blev det någon skillnad överhuvudtaget.

►► 1920x1080, 110 Hz, EN CF-brygga

Dold text

Detta var ju bättre ja. Man ser fortfarande samma stutteringmönster, men magnituden är mindre.

►► 110 Hz, EN CF-brygga, VSync ON

Dags att prova med vsync, enligt förslag från Cameltotem.

Dold text

Renderingstiderna blev ännu sämre, men ... jag kan inte förstå detta ... flytet upplevs som bättre. Relativt lite (= för mycket) input lag finns dock.

►► RadeonPro (VSync ON, 110 Hz, DFC 110), EN CF-brygga

I RadeonPro, under Tweaks, satte jag VSync control: Always on; Display refresh rate: 110 Hz; Dynamic Framerate Control: Keep up to 110 fps. Jag satte VSync till OFF i BF4 och stängde av Frame Pacing i Catalyst Control Center.

Dold text

Jag tror jag får bättre flyt. Men frameratemätaren är inte låst vid 110, som den är vid ingame VSync, så det känns som att inställningarna inte går igenom.

Jag tror att jag är påverkad av diverse placebo-/noceboeffekter och kan därför inte dra någon vettig slutsats.

———— Fortsättning ————

Nu orkar jag inte dela in undersökningen så noggrant längre, så jag tänker bara fylla på med resultat, förslag och funderingar allt eftersom.

►► Olika uppdateringsfrekvenser, EN CF-brygga

Jag fick förslaget att prova med 30 Hz, så nu har jag gjort exakt samma mätning i 30, 58, 60 och 62 Hz. En CF-brygga. Frame Pacing ON. Vsync OFF. Radeon Pro avstängt.

2560x1440 Ultra

Dold text

Ska man skratta eller gråta? Helt allvarligt. Är AMD endast kapabla att skapa någorlunda spelbart flyt om man kör sin skärm i exakt 60 Hz? Det ser onekligen ut så.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Slutsats

Tyvärr kan jag inte göra annat än att konstatera att CrossFire är värdelöst om man vill spela Battlefield 4 med flyt. Det förvånar mig inte att alla proffs kör Nvidia och att zhrooms m.fl. vägrar AMD: Det verkar ju vara helt omöjligt att få en behaglig spelupplevelse.

Nu hoppas jag att ni kan ta vid där jag slutar, och försöka hitta en lösning. Det är inte omöjligt att jag har klantat mig och missat nånting. Bidra därför gärna med mätningar och bedömningar som styrker såväl som dömer ut min slutsats.

Tills någon kan motbevisa mig vill jag bestämt säga:

Undvik CrossFire till varje pris!

Over and out.

Nu är det så att du sitter på 7970 som är ett gammalt kort och som enligt AMD själva inte fungerar relativt bra i Crossfire. Det är dock andra bullar när det kommer till nya R9 290/290X som använder XDMA baserad crossfire och, igen, enligt AMD kommer användas i framtida grafikkort i flera serier och inte bara i deras bästa.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mars SSX:

Nu är det så att du sitter på 7970 som är ett gammalt kort och som enligt AMD själva inte fungerar relativt bra i Crossfire. Det är dock andra bullar när det kommer till nya R9 290/290X som använder XDMA baserad crossfire och, igen, enligt AMD kommer användas i framtida grafikkort i flera serier och inte bara i deras bästa.

Jag tycker inte att 7000-serien är så gammal att man bara ska behöva acceptera att det inte går att köra CrossFire med den. Jag har som sagt lagt 6500 kr på grafikkort, och då förväntar jag mig spelbart flyt. Jag har inte råd att köpa nya grafikkort hela tiden, utan jag slog på stort (trodde jag), och tänkte att det ska räcka ett litet tag iallafall.

Det kan väl knappast vara acceptabelt att man bara ska kunna använda den allra senaste serien? Nvidias 600-serie fungerar ju t ex utmärkt, verkar det som.

Som du säkert förstår känns det inte direkt lockande att välja AMD igen, när man har fått lägga så många timmar på felsökning och ändå inte kan få den prestanda man betalat för. Jag säger inte att jag aldrig mer kommer köpa AMD, men de ligger inte direkt på plus just nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Flyter på underbart i CF för mig, faktiskt bättre än vad det gjorde med singelkort.
Däremot så får jag en svart skärm efter jag lirat i ~2-3 minuter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Jag tycker inte att 7000-serien är så gammal att man bara ska behöva acceptera att det inte går att köra CrossFire med den. Jag har som sagt lagt 6500 kr på grafikkort, och då förväntar jag mig spelbart flyt. Jag har inte råd att köpa nya grafikkort hela tiden, utan jag slog på stort (trodde jag), och tänkte att det ska räcka ett litet tag iallafall.

Det kan väl knappast vara acceptabelt att man bara ska kunna använda den allra senaste serien? Nvidias 600-serie fungerar ju t ex utmärkt, verkar det som.

Som du säkert förstår känns det inte direkt lockande att välja AMD igen, när man har fått lägga så många timmar på felsökning och ändå inte kan få den prestanda man betalat för. Jag säger inte att jag aldrig mer kommer köpa AMD, men de ligger inte direkt på plus just nu.

Jag förstår och respekterar din mening. Det är surt av AMD att dom inte implementerat den tekniken tidigare på samma sätt som Nvidia implementerat sin egen version av frame pacing.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lodisen:

Flyter på underbart i CF för mig, faktiskt bättre än vad det gjorde med singelkort.
Däremot så får jag en svart skärm efter jag lirat i ~2-3 minuter.

Vad jag kan se måste det antingen bero på att du har en 3930K, att du har två 290X, eller något annat som jag inte känner till. Kan du ge så mycket info som möjligt vore det snällt. OS, drivrutinsversion, hyperthreading, parkerade kärnor etc ...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Vad jag kan se måste det antingen bero på att du har en 3930K, att du har två 290X, eller något annat som jag inte känner till. Kan du ge så mycket info som möjligt vore det snällt. OS, drivrutinsversion, hyperthreading, parkerade kärnor etc ...

Beror mest på att han har R9 290X.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mars SSX:

Jag förstår och respekterar din mening. Det är surt av AMD att dom inte implementerat den tekniken tidigare på samma sätt som Nvidia implementerat sin egen version av frame pacing.

Har du något förslag på vad jag borde göra? Jag behöver tydligen nya grafikkort. Men jag känner också att jag behöver en ny processor (om inte annat för att få PCIe 3.0), och då är det 4930K som gäller. Det blir snabbt ganska dyrt. :(

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Har du något förslag på vad jag borde göra? Jag behöver tydligen nya grafikkort. Men jag känner också att jag behöver en ny processor (om inte annat för att få PCIe 3.0), och då är det 4930K som gäller. Det blir snabbt ganska dyrt. :(

Jag kunde råda dig om att köpa nya delar, men det känns inte direkt värt det om inte du har flera tusenlappar liggandes. Jag vill minnas att tre stycken 7970 fungerar bättre än två stycken 7970 men är inte säker på det. Kanske går att gräva fram något från Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Jag kunde råda dig om att köpa nya delar, men det känns inte direkt värt det om inte du har flera tusenlappar liggandes. Jag vill minnas att tre stycken 7970 fungerar bättre än två stycken 7970 men är inte säker på det. Kanske går att gräva fram något från Google.

Tre 7970 är dock inget man vill köra.
Ja ms blir bättre, men nästan inga spel stödjer det och det blir mycket mer problem än med två kort.

Permalänk

Jag kör 7970/280x med en 4770k och tycker det flyter otroligt bra, Dock med en 60hz ips skärm, Ska bencha lite senare, återkommer med resultat

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mars SSX:

Nu är det så att du sitter på 7970 som är ett gammalt kort och som enligt AMD själva inte fungerar relativt bra i Crossfire.

Här vill jag då gärna rikta en fet pungspark mot AMD, då det i Catalyst Control Center klart och tydligt står:

Skrivet av AMD:

AMD CrossFireX™ enables multiple graphics processors to work together for improved graphics quality and performance.

deras hemsida kan vi läsa följande:

Skrivet av AMD:

AMD CrossFire™ technology is the ultimate multi-GPU performance gaming platform. Unlocking game-dominating power, AMD CrossFire™ harnesses the power of two or more discrete graphics cards working in parallel to dramatically improve gaming performance. With AMD CrossFire™-certified AMD Radeon™ HD graphics cards ready for practically every budget and the flexibility to combine two, three or four GPUs, AMD CrossFire™ is the perfect multi-GPU solution for those who demand the best.

Min fetstil.

De ljuger alltså i sin egen marknadsföring. Hade det stått "to dramatically impair gaming performance" hade jag köpt det, men det gör det inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Men ge dig, kan du något om marknadsföring så förstår du exakt varför det är formulerat så.
Jag kör 7970+280X och det här gett alla spel mer fps och bättre flyt förutom något enstaka spel som inte stödjer crossfire.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mars SSX:

Jag kunde råda dig om att köpa nya delar, men det känns inte direkt värt det om inte du har flera tusenlappar liggandes. Jag vill minnas att tre stycken 7970 fungerar bättre än två stycken 7970 men är inte säker på det. Kanske går att gräva fram något från Google.

Även om tre 7970 skulle fungera bättre finns inte den möjligheten för mig. Mitt moderkort har bara två PCIe-platser, och hade det haft fler hade korten körts i PCIe 2.0 x8/x4/x4.

Min plan var att uppgradera till Haswell-E runt årsskiftet 2014/2015 och behålla grafikkorten. Men det verkar alltså som att jag blir tvungen att köpa nytt/nya grafikkort också. Och det lär ju inte bli AMD direkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hur blir det när du testar med radeon pro?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gainsgoblin:

Men ge dig, kan du något om marknadsföring så förstår du exakt varför det är formulerat så.
Jag kör 7970+280X och det här gett alla spel mer fps och bättre flyt förutom något enstaka spel som inte stödjer crossfire.

BF4 stöder CrossFire och man får betydligt sämre flyt i det. Samma sak i BF3. Några andra spel bryr jag mig inte om.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jonathanknet:

Hur blir det när du testar med radeon pro?

Vet ej, men höll på en del med det i BF3, innan Catalyst 13.8 Beta (då Frame Pacing kom). Det hjälpte inte, men jag kanske gjorde fel. Det är ju tyvärr inte riktigt så att man bara startar det och trycker på "Fix stuttering", som det verkade i vissa trådar ("Radeon Pro tar bort microstuttering" etc).

Men jag är naturligtvis öppen för att prova. Vilka inställningar är det man ska försöka med?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Så pga att BF4 har problem med crossfire är det AMD's fel.
Min bil går dåligt, jävla oljeshejk som jäklats med oljan är ungefär samma resonemang här.
Mitt BF4 är snart installerat så kan se hur det flyter då, antar att det inte kommer vara några problem då BF3 flyter bra med crossfire.

120hz med lightboost hack här så hade märkt om MS var irriterande. Särskilt med mängden tävlingsFPS jag spelat.

otrevliga kommentarer borttagna
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gainsgoblin:

Så pga att BF4 har problem med crossfire är det AMD's fel. Nice.

Det var likadant i BF3. Vilket spel tycker du jag ska prova med? Om jag har det så gör jag gärna det.

P.S. BF4 är ju AMD:s största marknadsföringsspel. Det är ju för tusan utvecklat i samarbete med AMD!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Kör 2x 7970 Sapphire Vapor-x Ghz Crossfire på en 120Hz skärm och märker inget negativt.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

OBS! När jag säger "ospelbart" menar jag för oss som är vana vid 120 Hz.

MS är lika ospelbart för folk med 60Hz som med folk med 120Hz eller folk med 80Hz.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av PappyOdaniel:

Kör 2x 7970 Sapphire-Toxic Ghz Crossfire på en 120Hz skärm och märker inget negativt.

Betyder inte så mycket om man inte vet vilka inställningar du kör på och vilken framerate du får. Kan du prova att mäta med Fraps?

Jag ser att två personer med 3770K respektive 4770K har sagt att det fungerar utmärkt. Det hade varit intressant om ni kunde ändra till PCIe 2.0 och se hur det blir då.

Skrivet av Devil May Cry:

MS är lika ospelbart för folk med 60Hz som med folk med 120Hz eller folk med 80Hz.

De flesta konsolspelare och många som kör 60 Hz hade nog tyckt att jag har bra flyt. Därför var jag extra tydlig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Betyder inte så mycket om man inte vet vilka inställningar du kör på och vilken framerate du får. Kan du prova att mäta med Fraps?

Jag ser att två personer med 3770K respektive 4770K har sagt att det fungerar utmärkt. Det hade varit intressant om ni kunde ändra till PCIe 2.0 och se hur det blir då.

De flesta konsolspelare och många som kör 60 Hz hade nog tyckt att jag har bra flyt. Därför var jag extra tydlig.

Då är jag inte en av dem. Jag har kört flerkorts-konfigurationer och upplevde det mer eller mindre precis som du beskriver.
MS är en annan typ av oflyt än vad låg fps är. Man ser hög fps och vet hur det känns och bör kännas med så hög fps men ändå känns det "hackigt" vid vissa situationer. Hatar verkligen MS.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag ser att två personer med 3770K respektive 4770K har sagt att det fungerar utmärkt. Det hade varit intressant om ni kunde ändra till PCIe 2.0 och se hur det blir då.

borde inte bli nån skilldnad mot pci 3.0 som du snackade om förut, 7970cf ska väl lätt klara 2.0 x 8 utan att flaska märkbart

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

En länk som kanske kan vara intressant, frågan diskuteras iaf, ev med någon lösning

http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=4703369

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Devil May Cry:

Då är jag inte en av dem. Jag har kört flerkorts-konfigurationer och upplevde det mer eller mindre precis som du beskriver.
MS är en annan typ av oflyt än vad låg fps är. Man ser hög fps och vet hur det känns och bör kännas med så hög fps men ändå känns det "hackigt" vid vissa situationer. Hatar verkligen MS.

Jag vet. Försökte illustrera skillnaden så här:

Skrivet av HurMycket:

Man skulle kunna säga att 51 fps med ett ensamt kort motsvarar en film i 24 fps (inte perfekt flyt, men funkar för att varje frame är lika lång) medan 113 fps med två kort kan sägas motsvara en film i 48 fps, men där det varje sekund förekommer en frame som är 150 ms lång.

Det som kallas "microstuttering" är verkligen bedrövligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Mina resultat med 4770k @4,4Ghz. HD7970/280X Crossfire
Frame pacing: ON
1080P Ultra preset
Map: Paracel Storm

Benchade i ca 5-10 minuter, Resultaten är ju inte jätte imponerande men jag tycker att det flyter riktigt bra.

Edit: Högerklicka på bilder och kopiera image url och klistra in i sökfältet för större bild

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vet ej, men höll på en del med det i BF3, innan Catalyst 13.8 Beta (då Frame Pacing kom). Det hjälpte inte, men jag kanske gjorde fel. Det är ju tyvärr inte riktigt så att man bara startar det och trycker på "Fix stuttering", som det verkade i vissa trådar ("Radeon Pro tar bort microstuttering" etc).

Men jag är naturligtvis öppen för att prova. Vilka inställningar är det man ska försöka med?

Testa starta programmet, tryck på knappen global och sedan fliken tweaks.

Vsync always on
120hz
keep up to 120fps
Dynamic framerate control ska va ibockad.

Så körde jag på bf3 och det flöt perfekt, du kan ju testa så och sedan laborera lite själv med inställningar.
Dock vet jag inte om man behöver ställa in launcher options (origin) för bf4 men det behövde man inte göra för bf3.
Efter att bf3 blev patchat några ggr så blev det lite svårt att komma in på en server 4/5 försök misslyckades pga att radeon pro var igång (spelet kanske trodde det var cheat program eller nåt). Men det ska nog funka

Frame pacing gillar jag inte för övrigt eller om det är något i drivrutinerna som förstört för mig. Gta 4 flöt på perfekt för mig med crossfire (60fps i princip hela tiden) men sedan med ca dom 4 nyaste drivrutinerna så hackar det rejält o fps droppar. Sist jag testade kom jag inte ens in i spelet
Heroes of newerth har börjat fps droppa skumt, låser sig på 30 fps när det händer mycket, var inte så med dom äldre drivrutinerna jag hade.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av H4nsson:

http://ladda-upp.se/files/2013/b77611.png

Edit: Högerklicka på bilder och kopiera image url och klistra in i sökfältet för större bild

Går inte i exempelvis Safari på iOS. Gör istället så här:

[URL="bildens URL"][IMG]bildens URL[/IMG][/URL]

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag tolkar graferna som att de längsta renderingstiderna med crossfire (bortsett från extremvärden) är bättre än bästavärdena med ett kort. Dvs. det ser ut som att det i värsta fall blir lika dåligt som med ett kort, men i genomsnitt är det dubbelt så bra.

Sen är det klart svårt att utvärdera dina subjektiva åsikter utifrån diagrammen ovan. Eftersom merparten av mätvärdena är under 16,7 ms borde det upplevas som minst 60 fps.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum