Klarar min NAS av att köras med en PicoPSU?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2010

Klarar min NAS av att köras med en PicoPSU?

Jag har en lite hemmabyggd NAS som idag kör ett vanligt nätagg på 500W. Köpte för ett tag sedan ett PicoPSU till min htpc och det va ju hur nice som helst så tänkte om det gick och skaffa till min NAS med. Då jag har dålig koll på watt ampere o volt o sånt tänkte jag kika om nån kanske kan hjälpa mig och hitta ungefär hur mycket ström min NAS drar idag. Jag har följande saker i min NAS:
Moderkort:
ZOTAC NM10-DTX WiFi, Atom D525
http://www.komplett.se/zotac-nm10-dtx-wifi-atom-d525/622561#!...

Minne:
4GB nånting

Disk:
6 x 2TB 3,5" diskar, osäker om det är green-diskar eller 7200rpm (svårt att se i chassit utan att döda maskinen)
2 x WD BLACK 2.5" 160GB 7200RPM SATA/300 16MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Enligt det här testet drar ditt mobo 35-40 W exkl diskar. En vanlig 2,5"-disk drar ett par watt och en 3,5" lite mer, säg 5-7 W. Räknar vi högt har du alltså 40+2*2+6*7=86W om allt snurrar för fullt och du belastar CPU:n.

På grund av förluster i spänningsomvandlingen bör man inte belasta en PSU fullt utan hålla sig runt 50-70% av märkeffekten, du behöver alltså minst 120 W picoPSU och motsvarande nätadapter. Närmaste mindre storlek är 90 W och även om den säkert räcker i normala fall kommer den bli väldigt varm och i värsta fall gå på knäna om du börjar köra mer än ett par diskar samtidigt.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av zarkov:

Enligt det här testet drar ditt mobo 35-40 W exkl diskar. En vanlig 2,5"-disk drar ett par watt och en 3,5" lite mer, säg 5-7 W. Räknar vi högt har du alltså 40+2*2+6*7=86W om allt snurrar för fullt och du belastar CPU:n.

På grund av förluster i spänningsomvandlingen bör man inte belasta en PSU fullt utan hålla sig runt 50-70% av märkeffekten, du behöver alltså minst 120 W picoPSU och motsvarande nätadapter. Närmaste mindre storlek är 90 W och även om den säkert räcker i normala fall kommer den bli väldigt varm och i värsta fall gå på knäna om du börjar köra mer än ett par diskar samtidigt.

Ok kanon så det skulle klara sig ok med en sånhär?
http://mini-itx.se/picopsu150xtacdc12v667a80wadapter-p-508.ht...
och sedan köpa en sån här till för att slippa förgrena så mycket sata
http://mini-itx.se/picopsu150xt160xtextraanslutningskabel-p-6...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

låter riskabelt att köra 6st 3.5tums diskar på ett picopsu bästa vore ifall du köpte ström watt mätare så du ser hur mycket din nuvarande nas drar

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Juckpuck:

låter riskabelt att köra 6st 3.5tums diskar på ett picopsu bästa vore ifall du köpte ström watt mätare så du ser hur mycket din nuvarande nas drar

Varför? är de inte samma sorts ström som ett vanligt nätagg?