Bra fläktar för radiatorer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Bra fläktar för radiatorer?

Hej!

Behöver hjälp att hitta bra fläktar till mina radiatorer.
Har radiatorer i storlek 360, 280 och 120.
Kommer kyla cpu block, 2x gnu block, 2x ram block och 2x mobo block.
Pump: 2x koolance pmp-400.
Pris på fläktarna är inte relevant, det viktaga är att dem har bra prestanda/dBA.

Fläktar jag tittat på är:
120 mm. kommer referera statiskt tryck för ST hädan efter. Avrundat till en decimal.
- Noctua NF-F12 pwm. 2,6 mm ST @ 22 dBA
- Cougar Vortex pwm. 2,2 mm ST @ 18 dBA
- Akasa Apache pwm, 2,6 mm ST @ 16 dBA (Hur fan dem nu testat det!?)
- Corsair Sp120 Quiet pwm. 1,3 mm ST @ 23 dBA

140mm.
- Akasa Apache. 2,8 mm ST @ 22 dBA (Testmetod?)
- Noctua NF-A14 pwm. 2,1 mm ST @ 25 dBA
- Akasa Viper pwm. 3,12 mm ST @ 26 dBA

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 14Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jul 2001

Nu kan jag inget om fläktarna som du skriver om ovan då jag knappt orkar bry mig om sånt längre.. (vuxit upp alternativt blivit tråkig).

Men principen är enkel. Desto större tjocklek desto mer tryck klarar den av och tryck är det som krävs för att pressa luften genom en kylare. Det finns dock två knep för att få till det ändå. Det ena är en Push-pull alltså att du monterar två fläktar. En på varje sida. Den andra är att du monterar två fläktar på varanndra ör att öka "tjockleken" och således trycket.

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Haseman:

Nu kan jag inget om fläktarna som du skriver om ovan då jag knappt orkar bry mig om sånt längre.. (vuxit upp alternativt blivit tråkig).

Men principen är enkel. Desto större tjocklek desto mer tryck klarar den av och tryck är det som krävs för att pressa luften genom en kylare. Det finns dock två knep för att få till det ändå. Det ena är en Push-pull alltså att du monterar två fläktar. En på varje sida. Den andra är att du monterar två fläktar på varanndra ör att öka "tjockleken" och således trycket.

Jo... fick aldrig något svar så har beställt pwm fläktar för push & pull för att sedan ställa ned varvtalet lite. Blev modeller med högt statiskt tryck och koncentrerad fläktström.

Edit.
Hade från början tänkt att bara ha push.

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 14Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Om du bara ska ha push så kan jag rekommendera silverstone air penetrator, och som namnet lyder så tränger luften igenom radiatorn riktigt bra faktist. Tysta är dem också:)

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Gentle Typhoon såklart!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Okt 2003

Scythe Gentle Typhoon
Finns i varierande RPM.
Har väldigt bra statiskt tryck och används flitigt i många vattenkylnignsbyggen.
Kör man 800 rpm-varianten på 7 volt så blir den i stort sett ljudlös men fortfarande flyttar luft!