Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2013

liten moddning, vad tror ni om iden.

har ett shappire r9 290 och kom i funderingar om att modda chassiet lite mer kylning för grafikkortet för att de inte ska börja låta som en lövblås. och slippa byta referens fläkten.

tänkte iallafall göra ett hål i botten på chassiet alldeles bakom nättagget så en 120 mm fläkt kan ta upp kallluft från golvet. och sedan köpa ett rör som går ca 3 cm från insuget av turbinen till grafikkortet. va tror ni om den iden, är de totalt värdelöst eller skulle de fungera?

ge mig mer tips omkring detta om ni har

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2013

Låter som en bra ide! Jag gjorde så i min låda då jag satte en Accelero Xtreme på mitt GTX480. Satte även en fläkt i sidan samt en i toppen då den kylaren låter all luft vara kvar i lådan och det sänkte temperaturen med 10C jämfört med bara 1st 120mm för insug i nosen och en för utblås i bak.
Då du har referens kylare så borde det räcka med en i botten då all luft åker ut baktill.
Hur stor skillnad det gör är dock svårt att säga men lite borde det göra om det får kalluft direkt.
Du kan ju alltid prova att ta av sidoplåten och se vad som händer med tempen och fläkten då!

Aerocool Xpredator X1 l Gigabyte GA-970A-D3 l Fractal Design Integra R2 650W l AMD FX-6100@4,2Ghz med egentillverkat vattenblock l Corsair Vengeance DDR3 1600MHZ 2x4GB CL9 l GIGABYTE GTX980 G1 GAMING l SSD OCZ ARC 100 120GB, 240GB | Seagate Barracuda 500GB l Samsung DVD brännare l 6st 120mm och 2st 140mm fläktar l

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nykvarn
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Rapp3:

har ett shappire r9 290 och kom i funderingar om att modda chassiet lite mer kylning för grafikkortet för att de inte ska börja låta som en lövblås. och slippa byta referens fläkten.

tänkte iallafall göra ett hål i botten på chassiet alldeles bakom nättagget så en 120 mm fläkt kan ta upp kallluft från golvet. och sedan köpa ett rör som går ca 3 cm från insuget av turbinen till grafikkortet. va tror ni om den iden, är de totalt värdelöst eller skulle de fungera?

ge mig mer tips omkring detta om ni har

Hur långt från golvet står chassit? Tänker mest på det faktum att annars kommer din fläkt + chassie agera dammsugare ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

ABSOLUT INGA FLÄKTAR I BOTTEN AV CHASSIT UTAN DAMMFILTER!

satsa hellre på en aftermarket kylare tror att sapphire's garanti gäller om du monterar tillbaka referenskylaren vid garantiärende men iofs är det väl omöjligt och få loss heatsinksen som man limmar fast -.-

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bôgda
Registrerad
Mar 2012

Dammfilter som du fixar ett enkelt sätt att rengöra är absolut nödvändigt, dock borde du klara dig utan röret/slangen upp till fläkten på grafikkortet. Det är ju inte säkert att de bägge fläktarna har samma flöde och då riskerar du undertryck i slangen vilket skulle försämra kylförmågan. Genom att lämna öppet mellan fläkten och kortet får du en riktad stråle av kylluft mot kortet som hjälper grafikkortsfläkten att kyla, men den kan också dra extra luft runt omkring vid behov.

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS X99-A | Intel i7-5820K | Gamerstorm Captain 240 | Intel 600p 256GB | MSI R9 380 Gaming 4GB | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 7x Virtual |
Laptop: | Yes |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Iggy_82:

Låter som en bra ide! Jag gjorde så i min låda då jag satte en Accelero Xtreme på mitt GTX480. Satte även en fläkt i sidan samt en i toppen då den kylaren låter all luft vara kvar i lådan och det sänkte temperaturen med 10C jämfört med bara 1st 120mm för insug i nosen och en för utblås i bak.
Då du har referens kylare så borde det räcka med en i botten då all luft åker ut baktill.
Hur stor skillnad det gör är dock svårt att säga men lite borde det göra om det får kalluft direkt.
Du kan ju alltid prova att ta av sidoplåten och se vad som händer med tempen och fläkten då!

prövade och ha bort sidoplåten i en vecka men allt dam kom in i datorn ^^

men ska pröva detta och se

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2013

hehe så dum är jag iinte att jag skulle skita i ett damfilter ,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av GreveFrog:

Dammfilter som du fixar ett enkelt sätt att rengöra är absolut nödvändigt, dock borde du klara dig utan röret/slangen upp till fläkten på grafikkortet. Det är ju inte säkert att de bägge fläktarna har samma flöde och då riskerar du undertryck i slangen vilket skulle försämra kylförmågan. Genom att lämna öppet mellan fläkten och kortet får du en riktad stråle av kylluft mot kortet som hjälper grafikkortsfläkten att kyla, men den kan också dra extra luft runt omkring vid behov.

sant de du säger, kanske ska skita i röret och bara köra 1-2 fläktar som trycker upp luft mot grafikkortet tack för tipset

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Feb 2006

Jag tror inte det hjälper så mycket. Det beter sig som en lövblås även utan att vara i en datorlåda. Den medföljande kylaren är helt enkelt för klen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av anon81912:

Jag tror inte det hjälper så mycket. Det beter sig som en lövblås även utan att vara i en datorlåda. Den medföljande kylaren är helt enkelt för klen.

jo har hört de, men de kan ju inte bli sämre blir att uppgradera referens kylaren när asus släpper sin nya fäkt till r9 290 serien i december(typ), så jag kan leva med de ett tag ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2013

Skaffar du annan kylare som blåser all varmluft in i lådan så vill du nog ha fler fläktar om du nu inte har det annars påverkas säkerligen cpu temp mm. Gjorde stor skillnad för mig när jag fulmoddade dit lite fläkthål/galler.
Väntar på att få hem mitt nya chassi som har allt detta från början istället.

Aerocool Xpredator X1 l Gigabyte GA-970A-D3 l Fractal Design Integra R2 650W l AMD FX-6100@4,2Ghz med egentillverkat vattenblock l Corsair Vengeance DDR3 1600MHZ 2x4GB CL9 l GIGABYTE GTX980 G1 GAMING l SSD OCZ ARC 100 120GB, 240GB | Seagate Barracuda 500GB l Samsung DVD brännare l 6st 120mm och 2st 140mm fläktar l

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Iggy_82:

Skaffar du annan kylare som blåser all varmluft in i lådan så vill du nog ha fler fläktar om du nu inte har det annars påverkas säkerligen cpu temp mm. Gjorde stor skillnad för mig när jag fulmoddade dit lite fläkthål/galler.
Väntar på att få hem mitt nya chassi som har allt detta från början istället.

Skaffar man en Eftermarknads Kylare till 290 så är det som vilket annat kort som helst. Referenskylaren ÄR så dålig. Kortet kommer vara kyligt även med något sämre luftflöde.

~54 grader vs 95 på luftkylning? Ja du

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || Silverstone FT05B
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 1600X || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Weuffelhjaern:

Skaffar man en Eftermarknads Kylare till 290 så är det som vilket annat kort som helst. Referenskylaren ÄR så dålig. Kortet kommer vara kyligt även med något sämre luftflöde.

~54 grader vs 95 på luftkylning? Ja du

Det jag menade var att allt annat i lådan blir varmare med en kylare som inte blåser ut luften bakåt, fast å andra sidan så är det nog redan väldigt varmt i lådan när ref kylaren låter kortet gå upp till 95C. Min burk var som en värmefläkt baktill med ref kylaren på gtx480 fast den blåste ut luften så det behövdes mer kylning redan då vilket gjorde flera grader på cpu, nordbrygga mm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Iggy_82:

Det jag menade var att allt annat i lådan blir varmare med en kylare som inte blåser ut luften bakåt, fast å andra sidan så är det nog redan väldigt varmt i lådan när ref kylaren låter kortet gå upp till 95C. Min burk var som en värmefläkt baktill med ref kylaren på gtx480 fast den blåste ut luften så det behövdes mer kylning redan då vilket gjorde flera grader på cpu, nordbrygga mm.

Det var det jag försökte få fram. Mitt fel att det var otydligt. Eftersom den springer på i 95 grader så lär mycket läcka ut uppåt på CPU'n i vilket fall som.

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || Silverstone FT05B
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 1600X || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2013

jag har ett hades nzxt chassie med en 200mm fläkt fram som suger in luft, sedan en 200mm på sidoplåten som suger in kallluft, sendan 2 st på ovansidan en som suger in och en ut. sedan 1 bak som suger ut allt luft. och inom en snarframtid 1-2 som suger kalluft från golvet