BYGGLOGG: Vattenkylt NZXT Switch 810 (min första vattenkylning)

Permalänk
Medlem

BYGGLOGG: Vattenkylt NZXT Switch 810 (min första vattenkylning)

Halloj allihopa!
Då är jag nästan helt klar med mitt första vattenkylnings-bygge och tänkte dela med mig av lite bilder under detta projekt!

Första bilden är min planeringskarta jag ritade ihop lite snabbt för att få ett humm om hur jag skulle sätta allt i burken. Det blev ju lite avvikelser till slut ändå!

Här provmonterade jag reservoaren/toppen/pumpen för att se att den skulle få plats, vilket den fick!

Ur med moderkortet, bort med luftkylaren och montera vattenblocket!!

Sen blev det dags att montera vattenblocken på mina två MSI Gtx 780 Lightning, jävla pill på första kortet sen fick man in det rätta "knycket" på andra kortet som gick betydligt snabbare! Jag fick borra upp skruvhålen på backplaten för att kunna använda dem tillsammans med vattenblocket vilket jag såklart ville!

Dags att börja montera... blev ett par klunkar Mariestad emellan varven också!

Snyggt och stilrent vattenblock!

Bägge korten klara för montering!!

Översiktsbild med allt monterat utom radiatorerna och slangar!

Då åkte även radiatorerna i, igårkväll!

DAGS FÖR PÅFYLLNING AV VATTEN!! Vattnet jag använde var destillerat vatten (batterivatten) och en skvätt glykol. Hade skitsvårt att hitta en stor spruta så jag köpte en Marinator (http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...) på jobbet och byggde om lite! Det höll helt tätt och har nu sått över natten och så gott som all luft verkar ha försvunnit också. Har vinklat och vridit på chassit i alla möjliga vinklar.

Allt har gått sjukt smidigt och har varit riktigt roligt att bygga också. Slänger upp en film när jag fyller det sista vattnet och det slutgiltiga resultatet ikväll eller imorgon. Har även monterat en LED-list i chassit så det blev lite mysbelysning också.

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Fyller på det sista vattnet i loopen och blir föga förvånad av att det inte läcker!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk

Ser väldigt bra ut

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk

Det chassit är riktigt bra att bygga i

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Nu har jag hunnit hem och testa allt! Cpu-temperaturerna betedde sig konstigt somfan. Efter lite forskande så insåg jag att jag hade fel Jet-plate inmonterad i vattenblocket. När jag tappat ur allt vatten och skruvat isär blocket så såg jag även att jag hade vänt "flänsarna" åt fel håll i blocket! Nu har jag gjort om allt och gjort allt rätt. Fyfan vilken skillnad alltså.. på allt verkligen. Mina temperaturer har sjunkit runt 20-30 grader i load på cpu:n och runt 40-50 grader på grafikkorten... Helt sinnessjuk kylning jag har nu. Sitter och ler som ett barn på julafton när jag piskar igenom alla benchmarks! Haha

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Blev lite mysigt till slut med led-belysningen och allt!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran