Apple och Google anklagas för oskälig prissättning av extra lagring

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

I mina ögon är ditt beteende raka motsatsen så som en affärsman tänker.

Sen kvittar det hur många miljarder du skiter ut per år, det är helt fel tänk du ligger inne med. Och framförallt ditt beteende "svider det i ögonen"

Och, det svider inte alls här, med det tänket så har din röv exploderat inom några år. Hur rik du än är, hur mycket du än tjänar, så var så säker, booom! (där sprack röva)

Köp några bilar o hus, sen är det slut.....Tänk på det och var rädd om dina pengar. (egen erfarenhet)

Du vinner, jag ger mig. Orkar inte trolla mer.

Permalänk
Medlem

Har alltid undrat om det är nå slags superminnen i typ Iphone med tanke på prisstegringen när man tittar på en med mer minne, men min första tanke att dom är ena giriga skitar verkar ligga närmare sanningen ändå.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av shompa:

Ett av problemet är att många IT "journalister" inte fattar skillnaden mellan GB och Gb. Många gånger så citerar de priset på MB som att det är priset på MB. "Titta man kan köpa 16Gb för 20 dollar, men Apple mm tar mot 100 dollar". Idioterna har inte fattat att GB är 8ggr mer.

Sedan är det skillnad på flashminne o flashminne. Just när det gäller telefoner och paddor så är inte priset problemet. Problemet är farten att man ligger på 10-20MB/sek. (vilket också många idiotiska IT journalister missar. "Vi vill ha USB3". Fatta: det går inte snabbare eftersom flashminnet är långsamt).

Vad pratar du om? Vilka "IT 'journalister'" är det som blandar ihop GB och Gb?

Finns det någon USB3-produkt där flashminnet är långsammare än USB2.0? Jag hoppas att företag inte är så tröga att de släpper en produkt med USB3, utan att ha flashminnen som ändå inte är snabbare än 20MB/s då det ganska snabbt kommer att uppdagas.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jävla dumheter. Det borde vara lagkrav på minneskortsplats så att man i alla fall har möjligheten. Ocker är vad det är.

Njae, dumheter är det väl inte av företagen? Det är ju ganska smart för folk betalar ju uppenbarligen...

Håller inte med om att det borde lagstiftas om minneskortplats, då den trots allt tar upp plats. Tillverkarna ska ha möjlighet att göra modeller så små som möjligt, bara de samtidigt gör modeller som har minneskortplats, då får konsumenterna välja själva och rösta med plånboken (köpa den mobilen som har minneskortplats om man nu vill ha det).

Däremot så kan man ha en lag som tvingar försäljarledet att visa en jämförelse med vad samma "uppgradering" skulle kostat om man istället hade köpt en mobil med minneskortsplats...

Håller dock med om att det är ocker.

Har enbart köpt mobiler som har plats för minneskort (sen de började tillverkas med microSD-platser). Använder microSD-kort i både mobil, musikspelare, ljudinspelare och kamera, funkar finfint.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Killen är 17 år. Behöver jag säga mer?

Vad har åldern med saken att göra? Han kanske har bra med pengar, vad vet du om det?

Permalänk
Medlem

Trodde det var 1000% på totalpriset först och tänkte att det var rimligt när Apple var på tal hehe

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaGgZ:

Varför ska det vara lagkrav? Varför just på en egenskap som du gillar? Vissa, som jag, använder inte så mycket utrymme i mobilen och föredrar hellre att låta tillverkarna bygga en mindre mobil som känns mer robust p g a en stabilare konstruktion. Ett minneskort är litet, men det innebär en öppning eller skarv samt sätter krav på hur andra komponenter ska placeras.

Kan vi inte låta marknaden bestämma? Om majoriteten vill ha minneskortplats så släpps telefoner med minneskortsplats. Tillverkarna har koll på vad marknaden vill ha. Låt dig inte luras av att en majoritet på Sweclockers och Swedroid skriker efter minneskortsplats, de representerar inte hela marknaden.

Fast marknaden kan inte bestämma. Apple erbjuder ju inte en mobil med minneskortsplats, och då måste kunden byta plattform och det kan vara ett för stort steg för många.

Skrivet av peterj:

Enkelt exempel: du tar ett banklån för att öppna en butik och måste tjäna ihop till en lön i slutet av månaden, du tar alltså all risk, vem ska bestämma sortimentet och priserna?

Det är enorm skillnad på att reglera spelreglerna för att bedriva företag som att man måste föra bok och att reglera t.ex. prissättning.

Vad gäller prissättningen på minne kan säga att de som köper 32GB och 64GB subventionerar priset för de som köper 16GB, de kan alltså erbjuda ett lägre instegspris utan att förstöra marginalerna. På så sätt kan de både få kunderna som är priskänsliga och de som bryr sig mindre om priset.
Det funkar inte på mig gällande iPhone, jag tycker inte det är värt att betala för 32GB men på kundstocken i stort har det uppenbarligen varit en bra strategi.

En bra strategi för att klämma kunderna på pengar genom artificiella begränsningar, Ja. En bra strategi för att kunderna ska få köpa bra produkter till ett rimligt pris? Nej.

Du får det att låta som om företagen är några slags offer som det är synd om. Hur stor var Apple's vinst nu igen?

Skrivet av d0b:

Njae, dumheter är det väl inte av företagen? Det är ju ganska smart för folk betalar ju uppenbarligen...

Håller inte med om att det borde lagstiftas om minneskortplats, då den trots allt tar upp plats. Tillverkarna ska ha möjlighet att göra modeller så små som möjligt, bara de samtidigt gör modeller som har minneskortplats, då får konsumenterna välja själva och rösta med plånboken (köpa den mobilen som har minneskortplats om man nu vill ha det).

Däremot så kan man ha en lag som tvingar försäljarledet att visa en jämförelse med vad samma "uppgradering" skulle kostat om man istället hade köpt en mobil med minneskortsplats...

Håller dock med om att det är ocker.

Har enbart köpt mobiler som har plats för minneskort (sen de började tillverkas med microSD-platser). Använder microSD-kort i både mobil, musikspelare, ljudinspelare och kamera, funkar finfint.

Fast apple erbjuder ju inte en mobil med minneskortsplats, så kunden har inget val om de vill ha apple.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast marknaden kan inte bestämma. Apple erbjuder ju inte en mobil med minneskortsplats, och då måste kunden byta plattform och det kan vara ett för stort steg för många.

En bra strategi för att klämma kunderna på pengar genom artificiella begränsningar, Ja. En bra strategi för att kunderna ska få köpa bra produkter till ett rimligt pris? Nej.

Du får det att låta som om företagen är några slags offer som det är synd om. Hur stor var Apple's vinst nu igen?

Fast apple erbjuder ju inte en mobil med minneskortsplats, så kunden har inget val om de vill ha apple.

Fast måste Apple kunna tillfredsställa alla då? Ska Ferrari sälja pick ups också för att det finns någon som redan har en ferrari, men vill ha en bil för att frakta saker i. Men det är ju som du sa ett stort steg att byta platform bara så där. Näe. Det är bara att lagstadga att alla bilar måste ha ett flak.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

Vad har åldern med saken att göra? Han kanske har bra med pengar, vad vet du om det?

Det kan han ha, men han ger ett bra intryck om att han inte riktigt vet vad pengars värde är för något. Han tjänar som en normal svensson, en normal svensson med boende och vanliga utgifter varje månad lever inte rikemanslivet och bryr sig inte om vad något kostar, ja om man då inte är ett typiskt exemplar för lyxfällan.
Så tippar på att Emil bor hemma och har inga boendekostnader, sen kommer han hit och försöker glänsa om att priset inte spelar någon roll...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast marknaden kan inte bestämma. Apple erbjuder ju inte en mobil med minneskortsplats, och då måste kunden byta plattform och det kan vara ett för stort steg för många.

En bra strategi för att klämma kunderna på pengar genom artificiella begränsningar, Ja. En bra strategi för att kunderna ska få köpa bra produkter till ett rimligt pris? Nej.

Du får det att låta som om företagen är några slags offer som det är synd om. Hur stor var Apple's vinst nu igen?

Fast apple erbjuder ju inte en mobil med minneskortsplats, så kunden har inget val om de vill ha apple.

Som flyawaynille säger så är det ju självklart enligt mig att företag inte behöver tillfredsställa alla kunders behov. Var skall du dra den gränsen? Apple erbjuder inte större skärmar än 4"..."och då måste kunden byta plattform och det kan vara ett stort steg för många". Finns ju hur många som helst varianter på det där, säger sig självt att det inte fungerar.

Nä, som andra sagt så är inte problemet att det saknas minneskortläsare, kunde inte bry mig mindre ärligt talat. Men en vettigare prissättning på inbyggda minnen vore ju inte fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sosseargument? Skojar du eller? Sossarna sitter ju för fan i knäet på den privata sektorn... Jag har röstat på Piratpartiet i alla val det varit möjligt.

Men det är klassisk tunnelseende. Så fort man höjer ett varningens finger för att företagen håller på att roffa åt sig mer än vad som är till nytta för folket så är man "Sosse", jo jag tackar jag.

Uppenbarligen klarar inte företagen av att "sluta tramsa" på egen hand utan behöver en pungspark i rätt riktning.

Uppenbarligen kommer företagen leta efter alla möjliga sätt att mjölka ut det där lilla extra
eftersom det är maximal vinst man är ute efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Fast måste Apple kunna tillfredsställa alla då? Ska Ferrari sälja pick ups också för att det finns någon som redan har en ferrari, men vill ha en bil för att frakta saker i. Men det är ju som du sa ett stort steg att byta platform bara så där. Näe. Det är bara att lagstadga att alla bilar måste ha ett flak.

Skrivet av S_Z:

Som flyawaynille säger så är det ju självklart enligt mig att företag inte behöver tillfredsställa alla kunders behov. Var skall du dra den gränsen? Apple erbjuder inte större skärmar än 4"..."och då måste kunden byta plattform och det kan vara ett stort steg för många". Finns ju hur många som helst varianter på det där, säger sig självt att det inte fungerar.

Nä, som andra sagt så är inte problemet att det saknas minneskortläsare, kunde inte bry mig mindre ärligt talat. Men en vettigare prissättning på inbyggda minnen vore ju inte fel.

En minneskortsplats innebär inte en drastisk förändring av form och funktion på telefonen. Det är ingen stor sak.

Det finns inget negativt i det, förutom just för företaget i fråga. Om de hade skött det snyggt själva hade jag inte tyckt att det behövdes reglering men nu gör de ju inte det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

16Gb funkar finfint för de flesta. Jag har alltid kört på 16GB, och klarar min vardag lika bra som min vän, som alltid ska 32GB.
Visst, det kan i visa lägen krävas lite planering, men själv har jag inga som helst problem med det, då jag gillar att förnya min media efterhand. Sitter inte på en massa film jag redan sett, eller musik jag tröttnat på.

Och att titta på film på en utlandssemester? Vem f*n gör det? Det finns inte på min lista ens.

Jag sitter och gör det för tillfället. Satt även på flyget och gluttade på film. Inte som att man hade mycket annat göra under den ca 2 timmar 30 minuter långa resan till London.
Just nu har jag gjord illa ryggen så att springa runt och shoppa med mina syskon är inte något jag vill göra, helst rör jag mig inte alls. Därför ligger jag och vilar på rummet ikväll för att hitta på något nytt imorgon (förhoppningsvis). Så varför skulle man inte titta på film bara för att man är i ett annat land ett litet tag? Eller har du något annat roligt som man kan göra när man helst ska ligga ned och vila tills det blir bättre? Nog för att man kan glutta på tv men kanal utbudet är i London är inte just... bra... Har inte hittat något som är intressant och reklamerna får en bara att vilja hugga någon med en yxa. Aldrig ska man klaga på att reklamen är dålig (som i dåligt gjord) hemma i Sverige igen.

Så jag är riktigt glad att jag stoppade både dator och telefon full med musik och film.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast marknaden kan inte bestämma. Apple erbjuder ju inte en mobil med minneskortsplats, och då måste kunden byta plattform och det kan vara ett för stort steg för många.

Det är många behov som Apple inte tillfredställer.

NFC? Välj Android/Nokia
Stor skärm? Välj Android/Nokia
Trådlös laddning? Välj Android/Nokia(?)
Brödrost? Välj Philips

(Detta är inte menat som ett anti-Apple-inlägg, men det finns saker de inte erbjuder)

Skrivet av Ozzed:

En minneskortsplats innebär inte en drastisk förändring av form och funktion på telefonen. Det är ingen stor sak.

Det finns inget negativt i det, förutom just för företaget i fråga. Om de hade skött det snyggt själva hade jag inte tyckt att det behövdes reglering men nu gör de ju inte det.

Det finns visst negativa saker med minneskortsplats, som jag skrev tidigare i tråden. Sen är det såklart negativt för företagen att de inte kan ta mer betalt för extra lagring. Men det är en löjlig inställning att företag inte ska få tjäna pengar på sina produkter. Det är inte välgörenhet de sysslar med. Finns flera exempel där försäljningspriset är mycket högre än tillverkningspriset. Prova köp enbart reservdelar och bygg ihop en hel bil av det.

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem

Inte förvånad för 5 öre att google gör såhär

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Bra, detta behöver uppmärksammas mer. Samma sak har ju gällt bärbara datorer hur länge som helst, helt sjuka priser som kan tas för en lite större hårddisk etc. Även om det kan bytas ut själv där så är det fortfarande ocker.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Uppenbarligen kommer företagen leta efter alla möjliga sätt att mjölka ut det där lilla extra
eftersom det är maximal vinst man är ute efter

1000% påslag per såld telefon skulle inte jag kalla det där lilla extra precis men visst

Skrivet av HaGgZ:

Det är många behov som Apple inte tillfredställer.

NFC? Välj Android/Nokia
Stor skärm? Välj Android/Nokia
Trådlös laddning? Välj Android/Nokia(?)
Brödrost? Välj Philips

(Detta är inte menat som ett anti-Apple-inlägg, men det finns saker de inte erbjuder)

Det finns visst negativa saker med minneskortsplats, som jag skrev tidigare i tråden. Sen är det såklart negativt för företagen att de inte kan ta mer betalt för extra lagring. Men det är en löjlig inställning att företag inte ska få tjäna pengar på sina produkter. Det är inte välgörenhet de sysslar med. Finns flera exempel där försäljningspriset är mycket högre än tillverkningspriset. Prova köp enbart reservdelar och bygg ihop en hel bil av det.

Nu handlade det ju inte om det utan om något så enkelt som att erbjuda minne till icke-ockerpriser.

Sedan så är de rätt duktiga på att låsa in folk, och då är det som sagt inte "bara att byta om man inte är nöjd

Och det handlar inte om att "inte få tjäna pengar". Det är skillnad på att ha en prisbild man tjänar på och att suga ut sina kunder. Kolla hur många miljarder i vinst apple gjorde och reflektera sedan över ifall de inte har råd att låta bli ockerpriserna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Försöker avgöra om du är allvarlig eller om du är #Fanboy

Jag är både allvarlig och #fanboy, fast jag kallar det mer som att ja är stolt #Samsungägare. "Gud ha tagit mig till rätta mobiljättens designparadis"

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

1000% påslag per såld telefon skulle inte jag kalla det där lilla extra precis men visst

Nu handlade det ju inte om det utan om något så enkelt som att erbjuda minne till icke-ockerpriser.

Sedan så är de rätt duktiga på att låsa in folk, och då är det som sagt inte "bara att byta om man inte är nöjd

Och det handlar inte om att "inte få tjäna pengar". Det är skillnad på att ha en prisbild man tjänar på och att suga ut sina kunder. Kolla hur många miljarder i vinst apple gjorde och reflektera sedan över ifall de inte har råd att låta bli ockerpriserna.

Det är ju inte 1000% för luren utan minnet. Och ja det är "lilla" extra från deras perspektiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Inte förvånad för 5 öre att google gör såhär

Har du lust att utveckla varför du inte är förvånad? "Jag accepterar inte fanboy argument".

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Har man inte fattat varför prisbildningen ser ut som den gör angående minnesstorleken för dessa enheter så har man antingen inte tänkt, inte förmågan att se saker utanför sitt eget perspektiv eller inte fattat drivkraften i en marknadsekonomi.
Att företagen skall vara bussiga och börja bjuda på det ena och det andra torde vara någon sorts utopi där debet och kredit inte behöver vägas in. Ett sunt företag är SKYLDIGT sig själv och sina ägare att hålla sunda finanser. Och det är inte så lätt som en och annan förståsigpåare här på swec tycks hävda...

Att ta rätt betalt (priset bestämmer inte apple utan marknaden) är tamejfan både smart rätt, ja nästan vackert!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kent2:

Har man inte fattat varför prisbildningen ser ut som den gör angående minnesstorleken för dessa enheter så har man antingen inte tänkt, inte förmågan att se saker utanför sitt eget perspektiv eller inte fattat drivkraften i en marknadsekonomi.
Att företagen skall vara bussiga och börja bjuda på det ena och det andra torde vara någon sorts utopi där debet och kredit inte behöver vägas in. Ett sunt företag är SKYLDIGT sig själv och sina ägare att hålla sunda finanser. Och det är inte så lätt som en och annan förståsigpåare här på swec tycks hävda...

Att ta rätt betalt (priset bestämmer inte apple utan marknaden) är tamejfan både smart rätt, ja nästan vackert!

Det är nog ingen som säger emot dig. Det tråkiga är att Apple förr uppdaterade minnestorlekarna i deras iPrylar oftare än nu. 16GB har kostat lika mycket sedan iphone 4 släpptes 2010 medan lagringsutrymmet i iPod var trevligare prissatt för mig som konsument. Jag är ingen ekonom men jag vet att jag själv skulle bli mer lockad att köpa en ny telefon eller surfplatta om den kom med mer minne än fjolårets modell. Men som sagt: Apple tjänar grova stålar för att vi (jag ) köper skiten ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är ju inte 1000% för luren utan minnet. Och ja det är "lilla" extra från deras perspektiv

Insåg att det kunde tolkas så. Det jag menade var för minnet, inte på hela telefonen i sig.

Sedan så är jag heller inte över huvud taget intresserad av företagens perspektiv utan av kundernas. Företagen är inga offer, även om de konstant vill få det till det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte nämnvärt, de får ta ut vad de vill så kommer vi kunder rösta med plånboken. Om vi tycker produkten är värd priset komme den gå att sälja, annars inte. Marknaden skall få styra vilka produkter som tillverkas och sälja och till vilka priser, det behöver inte staten blanda sig i.

Permalänk
Medlem

SD-kort funkar bra i min S4 i alla fall.

Men detta var dyrt, greedy bastards.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Och om alla företag kommit överens om att sätta överpris så kallas det kartell.
Detta råkar vara förbjudet enligt lag.

Anser du att det skulle vara okej om alla grafikkortstillverkare enades om att bara erbjuda 1GB minne på korten och sedan ta ut 1000% överpris på att köpa identiska kort som har mer minne?

GDDR5 minne kostar väl ca 100kr per GB för tillverkarna så det skulle bli 2000kr extra på grafik-kortet om du vill ha ett med 3GB minne istället för 1GB, låter väl rimligt?

Mitt budskap var att detta inte var så unikt. Kartell är inte ok men kartell innebär att företag samarbetar om prissättning. Det tror jag inte det ör frågan om just i detta specifikafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1000% prispåslag, och ändå har vi Copyswede. Varför i h-e då?

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Ett problem är att konsumentjournalistiken fallerar en del. Visst får Apple och Google sätta vilka priser de vill, sedan får konsumenten bestämma vilken vara som är värd priset, men det skulle inte skada om det sattes ett finger på prissättningen av "extrautrustning" samt avspeglade sig i betyget på produkten. Exempelvis är flera av Apples billigaste produkter ganska prisvärda, men så fort man ska ha en lite snabbare processor, lite större SSD, lite mer RAM, då kostar det många tusen extra och produkten är inte alls lika prisvärd längre.

Det är en klar nackdel att det på prestigeprodukter inte finns minneskortplats, USB-port, etc, när till och med 500kr-Androidplattor kan stödja det utan problem. Det vore vettigare om det på telefoner exempelvis såldes modeller med 1GB RAM, och en annan modell med 2GB RAM, eftersom det är sådant som är svårt att uppgradera själv - om nu tillverkarna vill kunna erbjuda modeller med radikalt olika pris.

Jag tycker helt klart att en telefon med 2GB RAM kan vara värt 1000kr mer än en telefon med 1 GB RAM just därför att det inte är praktiskt vettigt för mig som konsument att kunna uppgradera det själv. (Däremot skulle jag inte vilja ha fast monterat RAM i min desktopburk).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Alla fina föreningar och grupper etc. Copyswede, och ingen kan göra något som verkligen känns positivt för konsumenten.
Alla bränner bara större hål i fickan, och intalar konsumenter att "så är det, det du egentligen vill ha kostar 200% till"
men den verkliga skillnaden på ett minne är väldigt liten, man har gått över gränsen och lurar sina kunder.
Eller det trevligaste är när det släpps produkter, som endast finns i ett fåtal exemplar, så att man "måste" köpa den med 32 gb.
kostar dig bara "50 kr till i månaden"... Hallå dags att vakna och gå in säga vad man tycker, det är sjukt och fel och vill man att folk istället lägger pengar på appar, och liknande då skall man inte dra av brallorna innan man ens kommit till butiken.

Detta leder till dålig kundrelation. Bilder ökar i storlek, upplösningen ökar, minnespriser går ner ner ner, men priset för MELLANSKILLANDEN på 16 gb är fan billigare att köpa en Ipad mini snart som detta går.

"Nej, jag skippar 64 gb versionen, kan du slänga med en 16 wifi platta istället"..
det verkar balanserat och rätt väg framåt.

"men vill du kanske ha en molntjänst på 8 gb, bara XXXX i månaden"

Flera mailtjänster är fan mer generösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

1000% prispåslag, och ändå har vi Copyswede. Varför i h-e då?

Därför att det inte finns någon koppling mellan de två.

Skickades från m.sweclockers.com