Qualcomm presenterar Snapdragon 805 med stöd för 4K-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm presenterar Snapdragon 805 med stöd för 4K-upplösning

Framtidens surfplattor tar klivet till 4K-upplösning. Det menar Qualcomm, som nu presenterar den nya systemkretsen Snapdragon 805, där stöd för Ultra HD är en av höjdpunkterna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

sweet, låter inte helt fel, en surfplatta för 6000 för att spela angry birds eller va nu vanligt folk gör på dem xD

Permalänk
Medlem

Använder ofta min platta till att visa foton på. Så 4k kommer bli perfekt!! På datorn däremot skiter jag i det, Times new Roman och Arial ser lika bra ut i 1080

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Master of Overkill

Men NÄR KOMMER 24-32 tum 4K för priser inte kostar 120k + ? och har 100 % stöd utan Surround på skärmen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vore sjukt nice med 4k-upplösning på 7" platta.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vore sjukt nice med 4k-upplösning på 7" platta.

Du är en sån där supermänniska med hökögon?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Känns som att sommarens kommande mobiler kan bli något i hästväg

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bara jag som hellre ser satsningar på strömsnålare kretsar och skärmar? tyvärr säljer väl 4k, GHz och quad/octa core bättre.

Permalänk
99:e percentilen

Detta låter bra. Mer bestämt alldeles lagom. Vi behöver inte mer än 4K på 10 tum, tack. Det räcker alldeles utmärkt.

Ge oss det nu på 27 tum (till ett pris man har råd med), så blir vi glada.

När ni nu har tillräckligt bra skärmar på era plattor får ni gärna passa på att lägga lite krut på batteritiden också.

Tack.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

4k such a joke.

1 min batteritid inc.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JimmieSan:

4k such a joke.

1 min batteritid inc.

Typ specs, Battery time : 2 min : 34 seconds

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om en skärm på 5 tum faktiskt behöver 4K, skulle man faktiskt se någon skillnad?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Bortsett från det där med 4k upplösning, så verkar snapdragon 805 vara väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Med en sån här skulle ju Galaxy Gear vara bra, kunna nyttja plattan/telefonen utan att dra igång skärmen! Fast vad ska man då med skärmen till?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Använder ofta min platta till att visa foton på. Så 4k kommer bli perfekt!! På datorn däremot skiter jag i det, Times new Roman och Arial ser lika bra ut i 1080

Fotona på datorn då?

Där 4k behövs mest är ju på stora skärmar som TV. Där behövs verkligen 4k för just foton.

Permalänk
Avstängd

dags att lägga in en upplösning slider så man kan dra upp och dra ner som en dator

om man inte vill ha 4k drar men ner till 1080p eller 720p batteritden blir bättre

Permalänk
Medlem

Varför kan de göra billiga 4k displayer till plattor men inte till PC?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Asså va? Kan de inte fixa 4k till vanliga 24 tummare före mobiltelefonerna?

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Skrivet av Moosebeard:

Asså va? Kan de inte fixa 4k till vanliga 24 tummare före mobiltelefonerna?

de kan inte ens fixa 2,5k på 24"

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moosebeard:

Asså va? Kan de inte fixa 4k till vanliga 24 tummare före mobiltelefonerna?

datorer är en minoritet precis som pc gaming

mobilitet och enkelhet (är det ens ett ord) är det som företag bryr sig om

tänk om datorer och pc gaming var lika populärt som telefoner vi skulle ha 10k just nu då (kanske överdrev lite men ändå)

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande å väntar på att de ska släppa en NY smartphone utan den senaste HEXATRILLIONCORE SUPER 7239GHZ technology

och ha en 1.8/1.7ghz dualcore med en väldigt bra batteritid istället.

För oss som använder telefonen för att ringa/smsa surfa, appar osv. Inte för att det ska gå 0.01 sek snabbare att öppna en meny.

quadcore på en mobil /overkill

Permalänk
Avstängd

Men Apple har ju 64-bit på sin.
Nya Snapdragon 805 kommer fortfarande vara 32-bit?
Vad tråkigt!

Vilken är bäst Apple dual-core 1.3 GHz eller Qualcomm Snapdragon 805 quad-core 2.5 GHz?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Traktorsson:

Bortsett från det där med 4k upplösning, så verkar snapdragon 805 vara väldigt bra.

Varför är det dåligt att det finns stöd för 4K?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När kommer digitala fotoramar med 4k?!

Permalänk
Medlem

Snabbare och snabbare processorer för ARM för att köra simpla appar på några MB

Kör med min 2.5 år gamla mobil, funkar hur bra som helst för det man gör med en mobil.

Min mobil har 560p (ungefär) fördelat på 4.3" och texten är riktigt liten. 4k låter som man behöver mikroskop

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Nationalekonomin ska fungera att leverantören ska möta konsumentens behov för att vara en stark aktör. Är vi på sweclockers en minoritet som anser att högupplösa skärmar på små enheter är inte vårt behov utifrån den senaste utvecklingen? Är majoriteten därmed gruppen som har en annan värdering än oss, att höga siffror alltid innebär stort ökat värde (kan likställas med mer pixlar i en kamera alltid bättre)?

Permalänk
Avstängd

Swecs användare är en minioritet pga en stor del av antalet användare knappast har en egen ekonomi att bidra med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Swecs användare är en minioritet pga en stor del av antalet användare knappast har en egen ekonomi att bidra med

Jag skulle vilja påstå att vi är en minoritet som skilljer sig från mängden pga att vi är medvetna vad dedär siffrorna betyder, och hur det påverkar användandet. Vi kan därmed prioritera bättre än "högre siffror måste vara bättre!".

Permalänk
Medlem

4K till mobiltelefoner? Rent spontant är jag skeptiskt men vi får vänta tills vi ser dem.

Hörde liknande tongångar inför 1080p, väldigt många sa att det var meningslöst etc, men vi vet alla hur det slutade för skeptikerna. Så, vi får se när det gäller smartphones.

När det gäller tablets, särskilt 10-tumsklassen, så är det lättare att se anvädningsområdet.
Batteritiden kommer inte vara ett problem då OS:en hela tiden blir mer optimerade, batteriteknologin blir bättre och strömanvändningen blir lägre hela tiden för nya SoC:er.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Men Apple har ju 64-bit på sin.
Nya Snapdragon 805 kommer fortfarande vara 32-bit?
Vad tråkigt!

Vilken är bäst Apple dual-core 1.3 GHz eller Qualcomm Snapdragon 805 quad-core 2.5 GHz?

En av Apples riktigt starka punkter med deras systemkretsar har varit minnesbandbredd, men med Snapdragon 805 kommer Qualcomm att kliva förbi rejält och det lär inte komma något A8 från Apple innan nästa höst. Så inga tvivel om att Snapdragon kommer vara snabbare.

Man får inte lura sig på att A7 får väldigt höga resultat på "Geekbench", denna benchmark innehåller flera crypto-tester där 64-bitars ARM har specifika instruktioner (för t.ex AES), något som saknas i 32-bitars ARM. Dessa instruktioner gör ju ingen skillnad i majoriteten av alla program man kör i verkligheten. Men visst är Cyclone som sitter i Apples A7 en extremt väldesignad CPU!

Det sagt så är 64-bitars ARM en extremt väldesignad ISA. Skulle nog säga att 64-bitars ARM är den bästa ISA som finns just nu, 32-bitars ARM är på många sätt klart sämre än t.ex. 64-bitars x86. 32-bitars ARM är speciellt kass om man vill skriva program som använder många kärnor. Det som är lite ironiskt är att en av de viktigaste sakerna 64-bitars ARM fixar är bra stöd för program som använder många kärnor, Apple kör med 2 kärnor och har 64-bitars ARM, vissa andra tillverkare pratar om 8 kärnors 32-bitars ARM-systemkretsar...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer