Gigabyte 780 OC rev 2.0 antistatpåse?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2007

Gigabyte 780 OC rev 2.0 antistatpåse?

Tjena!
Var och hämtade ut ett efterlängtat 780 idag, bara för att upptäcka när jag öppnade det yttre emballaget från cdon att det inre, själva grafikkortslådan, hade en rejäl knyck i ena hörnet.
Jag är inte så otroligt petig, frågade i affären om jag skulle meddela dom om detta, men de hänvisade till fraktbolaget/leverantör.
Kom hem och öppnade för att undersöka eventuella synliga skador inuti gpu-lådan. Manualen har ett par böjda kanter (ej vikta), antistatpåsen har några rejäla knyckliga partier och är ihoptejpad med en helt vanlig genomskinlig smal frystejp -----------------|tejp|---------------------- om ni förstår hur jag menar, alltså inte jäms med öppningen, utan rakt över. Ser dock inga direkta skador på grafikkortet, och inga repor i PCI porten som det annars brukar bli på kontakterna när man petar in grafikkortet. Kör igång systemet, och, jovisst, en av tre fläktar har åtminstone ett blad som går i och ger ifrån sig ett knackande ljud.
Lutar åt solklar RMA, har bilder på paket och antistatpåse. Vad jag funderar är om jag har fått ett kort som gått i retur från en kund, känns ju hyfsat oväntat med en liten tejpbit som försluter 10% av antistatpåsens längd? Brukar ju vara rejäla tejpbitar eller rent av svetsade förslutningar? Någon som kommer ihåg när de öppnade sina kort här hurdan förslutningen var?

Anyways, jävligt frustrerande när man 17 dagar efter lagd beställning får ett defekt grafikkort...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Donnys:

Brukar ju vara rejäla tejpbitar eller rent av svetsade förslutningar?

Eh, nej?

Raid is not backup

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Donnys:

Tjena!
Var och hämtade ut ett efterlängtat 780 idag, bara för att upptäcka när jag öppnade det yttre emballaget från cdon att det inre, själva grafikkortslådan, hade en rejäl knyck i ena hörnet.
Jag är inte så otroligt petig, frågade i affären om jag skulle meddela dom om detta, men de hänvisade till fraktbolaget/leverantör.
Kom hem och öppnade för att undersöka eventuella synliga skador inuti gpu-lådan. Manualen har ett par böjda kanter (ej vikta), antistatpåsen har några rejäla knyckliga partier och är ihoptejpad med en helt vanlig genomskinlig smal frystejp -----------------|tejp|---------------------- om ni förstår hur jag menar, alltså inte jäms med öppningen, utan rakt över. Ser dock inga direkta skador på grafikkortet, och inga repor i PCI porten som det annars brukar bli på kontakterna när man petar in grafikkortet. Kör igång systemet, och, jovisst, en av tre fläktar har åtminstone ett blad som går i och ger ifrån sig ett knackande ljud.
Lutar åt solklar RMA, har bilder på paket och antistatpåse. Vad jag funderar är om jag har fått ett kort som gått i retur från en kund, känns ju hyfsat oväntat med en liten tejpbit som försluter 10% av antistatpåsens längd? Brukar ju vara rejäla tejpbitar eller rent av svetsade förslutningar? Någon som kommer ihåg när de öppnade sina kort här hurdan förslutningen var?

Anyways, jävligt frustrerande när man 17 dagar efter lagd beställning får ett defekt grafikkort...

Nej. Alla grafikkort har tejp på det sättet. (Alla jag har sett).

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av FoxOne:

Eh, jo?

Men vanlig tejp är inte ovanligt. Mitt 7970 hade det.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tommared
Registrerad
Dec 2007

Har antingen varit en stor gul tejpbit med esd varning på elr ingenting alls, bara ihopviken när jag har köpt grafikkort. Aldrig sett nån med bara vanlig transparent tejp? Verkar konstigt som fan, plus att det ser allmänt tattigt ut.
Jag skulle lämnat tillbaks det, köper man nytt så vill man ju gärna ha ett nytt iaf i den prisklassen. Hade mitt htpckort(gt240) varit på det viset så hade jag dock inte brytt mig.

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

Nej jag ser inte problemet med paketeringen. Det är så det brukar vara.. (Gigabyte 770 här)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2007

Allright, tack för snabb respons. Såg lite kass ut med frystejp som förslutning, men å andra sidan var det bra länge sedan jag packade upp ett grafikkort senast, därav min fråga. Reklamationen/återköpet är ju ganska solklar i vilket fall iom bucklig kartong och missljudande fläkt. Någon som vet om cdon skickar ut ersättningskort innan kortet från mig har kommit till dem? Eller ska jag rentav göra ett återköp och inte gå vägen via reklamation?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2007

Då ska vi se hur det här går då... Efter att ha kört med grafikkortet ett slag dog nätagget, corsair ax860i. Självtestet utan något inkopplat ger röd lampa. Antingen så är ju nätagget trasigt, eller grafikkortet, eller båda. Hoppas att om grafikkortet var trasigt, att moderkort plus andra komponenter har klarat sig... skulle suga hårt att behöva felsöka varenda pryl och sköta RMA på alla grejer, plocka bort processor och kylare etc etc. Någon med erfarenhet av CDONs RMA-ärenden, struliga, långsamma, eller helt ok?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Donnys:

Då ska vi se hur det här går då... Efter att ha kört med grafikkortet ett slag dog nätagget, corsair ax860i. Självtestet utan något inkopplat ger röd lampa. Antingen så är ju nätagget trasigt, eller grafikkortet, eller båda. Hoppas att om grafikkortet var trasigt, att moderkort plus andra komponenter har klarat sig... skulle suga hårt att behöva felsöka varenda pryl och sköta RMA på alla grejer, plocka bort processor och kylare etc etc. Någon med erfarenhet av CDONs RMA-ärenden, struliga, långsamma, eller helt ok?

Är du trevlig brukar det gå jättebra. Finns många som beter sig som riktiga översittare och får lite sämre support.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2007

Fick besked om att jag skulle lägga in en ny beställning på nätaggregatet och skicka in både grafikkort och nätaggregat. Eftersom jag gärna ville ha 15% rabatten bad jag dom att de skulle göra det istället. Vilket de gjorde utan problem.
Dagen efter kommer en 50:- rabattkod och ett meddelande om att nätaggregatet utgått ur sortimentet. Vidare ska de tydligen felsöka nätaggregatet och debitera en avgift ifall de inte hittar ett fabrikationsfel. Jag tänker ju att det inte är fabrikationsfel på varken grafikkort eller nätaggregat. Grafikkortet blev misshandlat på cdons lager och det i sin tur ledde till att nätaggregatet dog (det fungerade ju fint till en början!)
24 dagar efter beställning så sitter man här och surar, men det är ju ett bra läge för cdon att visa att de klarar av att hantera de komplexa ärenden som datorkomponenter lätt skapar, hittills är jag väl "sådär" imponerad.
Om nu nätaggregatet utgått ur sortimentet borde det första vara att ersätta med likvärdig vara eller ge mig täckning för ett täckningsköp hos annan leverantör, ex. inet? Svårt med "likvärdig vara"... Är det 1200W agget eftersom jag är nyfiken på corsair link, eller ett seasonic?
Vet inte vad de ämnar göra med grafikkortet som hade missljud och emballageskada, skicka ett nytt, reparera?