Ska köpa nytt nätaggregat, vilket rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Ska köpa nytt nätaggregat, vilket rekommenderar ni?

Hej!

Tänkte köpa nytt nätaggregat, har kollat in lite modeller, är själv mest sugen på Corsair's aggregat RM1000 eller HX1050,

http://www.inet.se/produkt/6911686/corsair-rm-1000w-80-gold-m...
http://www.inet.se/produkt/6911366/corsair-hx-1050w-80-gold-m...

men funderar också på Fractal's Newton 1000W eller Tesla 1000W
http://www.inet.se/produkt/6909737/fractal-design-newton-r3-1...
http://www.inet.se/produkt/6909733/fractal-design-tesla-r2-10...

Vilket av dessa fyra aggregat tror ni är bäst, och finns det några kända problem med nämnda aggregat?

Eller finns det något annat aggregat som är bättre?

Vill ligga ung. i denna prisklass (upp till 1800-1900.)

Mvh Mattias

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag skulle nog köpa Corsair RM 1000W 80+.
Har haft problem med andra märken än Corsair (har själv ett Corsair idag som fungerat felfritt i 2,5 år), men det kan såklart ha varit måndagsexemplar jag fått.

Checka under reviews på denna länk.

Visa signatur

| Intel Core i7 2600K 3.4 GHz | XFX Radeon HD 5830 1 GB | Corsair 2x2GB 1600MHz Dominator GT DHX+ & Corsair Vengeance 2x2GB 1600MHz LP | Samsung Pro Basic 840 128GB & Western Digital 500GB & Western Digital 1TB | Asus P8P67 Pro Rev B3 | Corsair HX 750W | Antec Ninehundred II | | Windows 7 Ultimate 64-bit | BenQ 27" XL2720T & LG W2252TQ | Gigabyte Osmium | Sennheiser PC 350 | Razer DeathAdder 2013 | SteelSeries Qck Mass |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dade:

Hej,

Jag skulle nog köpa Corsair RM 1000W 80+.
Har haft problem med andra märken än Corsair (har själv ett Corsair idag som fungerat felfritt i 2,5 år), men det kan såklart ha varit måndagsexemplar jag fått.

Checka under reviews på denna länk.

Sitter du på et RM 850 eller 1000W idag?
Hur upplerver du det agget i så fall? Kör du Link funkar det?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dade:

Hej,

Jag skulle nog köpa Corsair RM 1000W 80+.
Har haft problem med andra märken än Corsair (har själv ett Corsair idag som fungerat felfritt i 2,5 år), men det kan såklart ha varit måndagsexemplar jag fått.

Checka under reviews på denna länk.

Tack för tipset! Har beställt ett Corsair RM1000 nu.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Tack för tipset! Har beställt ett Corsair RM1000 nu.

tja!

är med intresserad av ett RM 1000 du får jättegärna skriva en liten reccention här sen vad du tycker om agget, vad du har för setup i din burk hur mycket du tycker agget låter, om du har coile whine eller ej och om du använder corsair link

// atego

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Tack för tipset! Har beställt ett Corsair RM1000 nu.

Var så god! Låter bra det

Skrivet av atego:

Sitter du på et RM 850 eller 1000W idag?
Hur upplerver du det agget i så fall? Kör du Link funkar det?

Jag sitter på ett Corsair HX 750W 80+ på en rig och har inte haft ett problem med det alls sen jag köpte det. Inga missljud (coil whine) eller sådant. Fläkten är relativt tyst också; sitter ofta med headset på så märker inte av datorn över huvudtaget.

Det jag nämnde som var 2,5 år gammalt är det inte heller några problem med, men vet inte vilken modell det är (Corsair i alla fall).

Jag kör inte Corsair Link System, men en bekant till mig har testat ett sådant. Det är väl bra att få alla fläktar till en controller och alla kopplade till samma ställe, men inget märkvärdigt annars. Gillar man det "extra" ska man nog köpa ett Corsair Link System. En smart lösning helt enkelt.

Visa signatur

| Intel Core i7 2600K 3.4 GHz | XFX Radeon HD 5830 1 GB | Corsair 2x2GB 1600MHz Dominator GT DHX+ & Corsair Vengeance 2x2GB 1600MHz LP | Samsung Pro Basic 840 128GB & Western Digital 500GB & Western Digital 1TB | Asus P8P67 Pro Rev B3 | Corsair HX 750W | Antec Ninehundred II | | Windows 7 Ultimate 64-bit | BenQ 27" XL2720T & LG W2252TQ | Gigabyte Osmium | Sennheiser PC 350 | Razer DeathAdder 2013 | SteelSeries Qck Mass |

Permalänk
Medlem

Corsair är enligt mig ett säkert val. Har haft mitt hx850 i 4-5 år och det fungerar hur bra som helst.

Corsair har även 7 års garanti, iaf på mitt agg, så förväntar mig att ha det ytterligare några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

tja!

är med intresserad av ett RM 1000 du får jättegärna skriva en liten reccention här sen vad du tycker om agget, vad du har för setup i din burk hur mycket du tycker agget låter, om du har coile whine eller ej och om du använder corsair link

// atego

Tjena!

Har börjat köra med mitt RM1000 nu. Fläkten är helt avstängd tills den börjar belastas ordentligt, har för mig att den ska vara avstängd tills den belastas till 40%, men jag har kört tre spel, varav ett av dem är riktigt krävande, och fläkten har inte börjat snurra än. Det är ju riktigt schysst måste jag säga. Alla kablar är modulära, t.om. in till aggregatet, någon som i alla fall jag inte sett förut, men det är kanske vanligare än jag tror.
Byggkvalitén känns också riktigt bra.

Så det verkar vara ett riktigt bra aggregat. Om jag ska klaga på något ska det väl vara då att 24 pins kontakten var rejält trög att trycka i, men det var väl det enda jag kan klaga på än så länge.

Men eftersom jag inte fått igång nätagg-fläkten, så kan jag ju inte svara på om den ger ifrån sig något coil-whine, men jag är verkligen mycket nöjd! Jag kör inte Corsair Link.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av dade:

Har haft problem med andra märken än Corsair

Corsair gör inte sina egna nätagg. När du köper ett Corsair agg är det antingen en CWT, Seasonic eller Flextronics beroende på modell.

Jag tycker själv att vissa Corsair modeller är skit. Särskilt de CWT baserade modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Corsair gör inte sina egna nätagg. När du köper ett Corsair agg är det antingen en CWT, Seasonic eller Flextronics beroende på modell.

Jag tycker själv att vissa Corsair modeller är skit. Särskilt de CWT baserade modellerna.

Nu har dom börjat köra med Chicony som OEM också.. i RM750/850.. Djungeln blir djupare och ännu mer svårframkomlig!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lacrits:

Nu har dom börjat köra med Chicony som OEM också.. i RM750/850.. Djungeln blir djupare och ännu mer svårframkomlig!

Och nya CS-serien är Great Wall.

Skrivet av waverider:

Tjena!

Har börjat köra med mitt RM1000 nu. Fläkten är helt avstängd tills den börjar belastas ordentligt, har för mig att den ska vara avstängd tills den belastas till 40%, men jag har kört tre spel, varav ett av dem är riktigt krävande, och fläkten har inte börjat snurra än. Det är ju riktigt schysst måste jag säga. Alla kablar är modulära, t.om. in till aggregatet, någon som i alla fall jag inte sett förut, men det är kanske vanligare än jag tror.
Byggkvalitén känns också riktigt bra.

Så det verkar vara ett riktigt bra aggregat. Om jag ska klaga på något ska det väl vara då att 24 pins kontakten var rejält trög att trycka i, men det var väl det enda jag kan klaga på än så länge.

Men eftersom jag inte fått igång nätagg-fläkten, så kan jag ju inte svara på om den ger ifrån sig något coil-whine, men jag är verkligen mycket nöjd! Jag kör inte Corsair Link.

Den enda byggkvalitet som har någon betydelse är den du inte ser utanpå, dvs vilken plattform som används, lödningar, kondensatorer och vilken fläkt som används. Det är det som avgör hur bra och länge ett nätagg fungerar och där har RM-serien visat sig vara enbart medioker.

Snarast är det illa att fläkten inte startar eftersom serien använder budgetkondensatorer med kortare livslängd och sämre värmetålighet än de typerna som Corsair använde förr.

Jag önskar dig i vilket fall lycka till med nätagget och hoppas du slipper framtida problem. Corsair har iaf satt priset mycket högre än byggkvaliteten så de har bör ha pengar över till den 5-åriga garantin. Det återstår att se hur mycket den kommer behöva utnyttjas.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro