Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Det kostar ju inte 1194kr i vanliga fall? Kör CDON en fuling?

De kör en fuling.

Men priset är ändå bra då du får två till priset utav en.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Ge mig gärna ett exempel för jag har inte hittat ett enda spel som ej går att installera offline så här långt.

Alla 360-spel laddas ju ner helt och använder bara skivan som licens,
de flesta multiplayer online spel uppdateras ju också så att de är ospelbara utan uppdateringar.
Och eftersom alla installeras på hårddisken så är enda fördelen med skiva att de går att sälja vidare.

Digitalt är bra om du har flera boxar och vill spela samma spel samtidigt (eller tillsammans) eller
vill dela på kostnaden och göra gameshare med en kompis.

Tyvärr så är generellt digitala spel dyrare, men vänta in rea, köp gift-cards i billiga länder eller bevaka om
spelen dyker upp på gamepass så kanske man kommer undan billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

de flesta multiplayer online spel uppdateras ju också så att de är ospelbara utan uppdateringar.
Och eftersom alla installeras på hårddisken så är enda fördelen med skiva att de går att sälja vidare.

Digitalt är bra om du har flera boxar och vill spela samma spel samtidigt (eller tillsammans) eller

Tyvärr så är generellt digitala spel dyrare, men vänta in rea, köp gift-cards i billiga länder eller bevaka om

Ja, de är (märkligt nog) oftare enklare att hitta bra priser på fysisk media.

En annan fördel, förutom att kunna spela på flera konsoler, är att vissa spel även tillåter att man med samma licens kan spela både på Xbix och PC, vilket jag personligen tycker är mycket värt i många fall.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Du tror du svarade på min fråga. Men det gjorde du inte.

Men jag skall vara tydligare eftersom du vill ge dig in i leken. <3

Ge mig ett exempel på Xbox One-spel som inte kan installeras offline och enbart innehåller en licens och ingen data.
För idag köper man inte nya 360-spel på skiva.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA

Permalänk

Jag vet inte riktigt var att fråga men eftersom det gäller min Xbox One ingen s eller x
jag undrar då kan man använda en universal programmerbar fjärr till att styra Blu ray spelaren tex?
jag undrar också kan man överföra alla digitalt köpta spel från den inbyggda till en extern?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Allt eller inget tyvärr.

Tror jag vet svaret på detta, men om han spelar ett spel på mitt konto på sin box, kan jag starta min och spela något annat då?
Alltså kan mitt konto användas på olika boxar samtidigt?

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Inaktiv

Efter att ha spelat igenom Nier: Automata så är jag sugen på "föregångaren" Nier. Fungerar denna för Xbox One?

Permalänk
Medlem

Nier finns tyvärr inte som BC, det krävs antagligen lite samarbete från utgivaren.

@Joaquin: Du kan spela med ditt konto samtidigt som din homekonsol används med ett annat konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

@Joaquin: Du kan spela med ditt konto samtidigt som din homekonsol används med ett annat konto.

Tack! Men inte om han är inloggad som mig där förmodar jag? Han har ett spel som han spelat med mitt konto innan han fick ett eget. För att slippa börja om från början fortsätter han använda det där...

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pacc:

Nier finns tyvärr inte som BC, det krävs antagligen lite samarbete från utgivaren.

Synd, får nog bli en lets play eller liknande. Tack för svar dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch29:

Tjena,

Vart kan man köpa det billigaste xbox live gold 12 månader?

tack

Chansade och köpte mitt Xbox Gold 12 Månader från CJS CD KEYS för 345:- i november verkar ligga på 388:- atm. funkade klockrent. https://www.cjs-cdkeys.com/products/Xbox-LIVE-12-Month-Gold-C...

Annars finns Xbox Gold 12 månader från Computersalg för 444:- inte så stor skillnad, fördelen är att man kan ta det via klarna om man tycker det känns tryggare. https://www.computersalg.se/i/1896172/microsoft-xbox-live-gol...

Billigast jag kunde hitta i övrigt är 12 månader region free för $43.28 (~345:-) genom gamesdeal.com:
https://www.gamesdeal.com/xbox-360-live-gold-membership-12-mo...

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem

Xbox Live Gold 6 (3+3) månader.

Fortfarande billigare att köpa två

https://cdon.se/spel/xbox_live_gold_3_m%C3%A5nader_%2b_3_m%C3...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Xbox Live Gold 6 (3+3) månader.

Fortfarande billigare att köpa två

https://cdon.se/spel/xbox_live_gold_3_m%C3%A5nader_%2b_3_m%C3...

Sant, missade ditt inlägg bra att du var på hugget

Bara att bygga på lite fler månader då

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Sant, missade ditt inlägg bra att du var på hugget

Bara att bygga på lite fler månader då

Ja!

För att vara säker provade jag igen.
Det går definitivt att fylla på.

Köpt 3st själv nu.

Visa signatur

Permalänk

Jag vill gärna ha transparenta undertexter när jag kollar film och det finns ju en meny för undertextinställningar där jag kan ändra det. Men när jag sätter igång en film använder den ändå inte dessa inställningar. Varför inte det?

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

Någon annan som märkt att Xbox Live har haft problem i flera dagar nu? Monster Hunter World har också haft störningar i flera dagar.

https://support.xbox.com/sv-SE/xbox-live-status

Permalänk
Medlem

Hej.
Min dotter började nyligen spela Fortnite på pc.
I helgen fick jag hem Xboc one S.
Min dotter ville spela Fortnite på Xbox, så hon laddade hem spelet gratis.
Men kunde inte logga in, gold krävdes, aktiverade det.
Fick en kod för gold i två veckor.
Efter detta kom hon rakt in i Fortnite.
Kan man använda samma konto på pc som på Xbox?
Nu fick hon börja om på level 1 på xbox.

En annan fråga kring gold, när vi aktiverade detta så gjordes det på hennes konto.
När jag sedan switchade användare så hade inte jag gold?
Är det meningen att man måste ha gold och live per användare?
Eller går det att få till per Xbox?

Erkänner att jag inte scannat genom hela denna tråden
Tycker inte heller hjälpen på xbox svarar på mina frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Jag har betalat för gold på familjen xbox på mitt konto. Men alla familjemedlemmar jag lagt till på vår Xbox kan också spela online utan att de också måste betala för gold. Kanske har något med att du måste göra något i inställningarna så att båda era konton tillhör samma familj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Jag har betalat för gold på familjen xbox på mitt konto. Men alla familjemedlemmar jag lagt till på vår Xbox kan också spela online utan att de också måste betala för gold. Kanske har något med att du måste göra något i inställningarna så att båda era konton tillhör samma familj.

Jag skapade mitt konto först,
min dotters skapade jag efter som familjemedlem.

Ska kika igenom inställningarna igen.
Det kan ju ha att göra med att detta gold är en kod som gäller två veckor också.
Om jag efter dessa 2 veckor handlar nytt månadsvis så kanske det fungerar annorlunda

Permalänk
Medlem

Om man spelar multiplayer och använder chat headset, så hur fungerar det, blir man automatisk inkopplat så man kan prata med andra, eller ska man starta någon chatprogram? Tänkte mest testa att spela NHL18 med en kompis, har inte spelat online spel på Xbox innan.

Permalänk
Medlem

Smidigast är nog att starta en party chat med kompisen. Snabbt och smidigt, bara att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

En annan fråga kring gold, när vi aktiverade detta så gjordes det på hennes konto.
När jag sedan switchade användare så hade inte jag gold?

Det är upp till varje spel att länka ihop xbox / pc-konton om det inte är ett av microsofts "play anywhere" spel på windows 10
jag har försökt ibland och misslyckats, speciellt för barns konton som kräver tillåtelse, korrekt ålder och ändå inte godkänns...

Användaren som skaffade gold måste vara inloggad,
men du kan också sätta xboxen till användarens home-konsol för att få samma effekt.
Detta gör att spel och 'gold' kan fungera på två konsoler samtidigt och för alla användare på de konsolerna.

Är det inte en papperskod bör ni gå in och avaktivera automatisk förnyelse i xbox.com/prenumerationer...
Cdon kanske har kvar sin deal på 3+3 månader för 169:- om ni är sugna.

Och glöm inte att klicka köp på alla Games-with-gold med det samma så ni inte missar något.
Här finns en sida som länkar till andra länders sidor, ni kan gå in på xbox.com för olika länder och ibland få olika spel:
https://xbox-store-checker.com/en/game?filterOther=GWG
Just nu finns cobalt, kalimba och powerstar golfs extra i olika länder (brukar vara dessa men det är iaf gratis)

Sista tipset är att inte lägga några pengar på spel innan ni gjort en kalkyl för att köpa game-pass istället
eller kollat om spelet i fråga finns på gamepass eller ea-access.

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter något bra som flickvännen kan spela ensam eller som vi kan spela tillsammans. Det ska vara rätt så simpelt och om möjligt med svenska undertexter eller dylikt, finns det några vettiga alternativ att välja på?

Permalänk
Medlem

@Guestah: På gamepass finns t.ex brothers, egentligen gjort för en spelare så aktivera co-pilot på kontroller 2 och spela med varsin spak - det klarar ni lätt på ett par veckors provperiod. Rime är ett annat vackert pusselspel på gamepass utan för svåra partier.

Testa första kapitlet på Life is strange också, det finns andra walking-simulators som vem som helst kan spela och what remains of edith finch är en - man kan ju ifrågasätta värdet på ett spel man klarar på ett par kvällar, men jämför man med en film eller bara spelar några gånger om året kan det ju vara värt det.

Det jag och barnen kan spela tillsammans är väl annars minecraft och portal 2 men det är väl jag som begränsar...
Vill man verkligen komma in i en värld finns väl witcher 3, assassins creed origins (eftersom BOTW bara finns på nintendo)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Är på jakt efter något bra som flickvännen kan spela ensam eller som vi kan spela tillsammans. Det ska vara rätt så simpelt och om möjligt med svenska undertexter eller dylikt, finns det några vettiga alternativ att välja på?

Ori and the Blind Forest kanske? Visuellt gorgeous!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

@Guestah: På gamepass finns t.ex brothers, egentligen gjort för en spelare så aktivera co-pilot på kontroller 2 och spela med varsin spak - det klarar ni lätt på ett par veckors provperiod.

Detta måste i alla fall jag pröva. Hade ingen aning om funktionen med co-pilot på kontrollerna. Jag har så länge velat spela just Brothers som Co-op, och har verkligen varit frågande över att det inte var inbyggt från start. Ska spela det med min sjuårige son asap. Tack för infon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Ori and the Blind Forest kanske? Visuellt gorgeous!

Är dessutom ett platform vilket verkar gå hem framförallt till de som inte är så vana vid TV-spelande. T ex. min egna flickvän
Rayman Origins + Rayman Legends är också fantastiskt roliga spel. Mer humor och har dessutom co-op (vilket Ori: The Blind Forest inte har).

Permalänk
Medlem

@Guestah: Child of Light.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@Guestah: Child of Light.

Finns det inga billigare Harmony Elite än typ 2 790 kr?

Permalänk
Medlem

Hur får man snabel a på Xbox chatpad https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-one/accessories/communication... när jag trycker grön och W så blir det citattecken. Så när jag ska skriva mejl adress så får jag skriva snabel a med skärmtangentbordet.