Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Råd angående kylning mm.

Hej kära sweklockare.
Skulle behöva lite råd, tips eller hjälp angående kylning till min lilla burk.
Sitter på ett fractal design nod 605 är faktiskt lite orolig för att det kommer blir grymt varmt inne i burken. Har inte kunnat mäta temperaturen då jag inte bestämt mig för vilket grafikkort jag ska köra på, och vågar inte riktigt köpa något heller innan jag har fått klart för mig att det faktiskt inte blir en bastu inne i lådan.

De korten jag har tittat på är i vilket fall Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266018
Verkar helt ok, inget monsterkort men är lite begränsad i mina val pga höjden på burken, när jag mäter från moderkortet till toppen så är det nästan exakt 14cm, men kan väll räkna bort 1cm då jag antar att det försvinner några mm både från strömkontakten till grafikkortet och även från pci-e porten.
Dock så är jag lite orolig för att köpa detta kort då det skickar ut värmen in i chassit.

Sen finns ju alternativen 290 eller tom ett gtx780 med referenskylare, men vill helst inte gå upp i den prisklassen, om jag nu absolut inte måste. Vill inte lägga mig under 3gb i Vram i vilket fall, då jag lirar en hel del skyrim med stora texturmoddar, känns heller inte särskilt framttidsmart att köpa ett kort med enbart 2gb.

Har för närvarande bara två fläktar som suger in luft, inga alls som blåser ut, men har lite idéer kring detta. Till och börja med så tänkte jag införskaffa en Noctua NH-U9B SE2 för kylning av processor. http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2
Sedan vända ena fläkten som sitter mot framsidan av burken (PF1) så att den suger in kall luft mot heatsinken och den andra fläkten som är riktad mot baksidan (PF2) blåser ut den varma elaka luften ut ur chassit.
Här är en liten bild, tror ni förstår vad jag menar

Dold text

Bör väl funka ganska bra, eller vad tror ni? Känns ju tom som att minnena får lite kall luft på sig, kan väl knappast skada?

Sedan till det stora problemet, nämligen grafikkortet.
Som ni ser på bilden ovan finns det liksom inga självklara möjligheter att få ut den varma luften om man kör med en icke referenskylare. Ett alternativ jag tänkte på skulle vara att vända fläkt F1 så att den suger ut istället och hoppas att den klarar flytta ut tillräckligt mycket luft. Dock så känns inte detta helt ok för det innebär säkert att den kommer bli ett sug från baksidan av dator och massa damm och annat äckligt kommer hitta sig in.
Ett annan alternativ jag funderade på var att försöka få fast en fläkt där Pci slot covers sitter, kanske tom skruva fast fläkten rakt i dem? När jag mätte så verkar det fungera fint med en 80mm fläkt. Vad tror ni om denna lösning?

Eller jag kanske bara nojjar mig i onödan? Känns ju som att det säkert komma att funka utan att bry sig om kylningen men att det efter ett tag kommer att sänka livlängden på komponenterna.

✠ 4670K ✠ Asus Z87-A ✠ Intel 335 series 180gb ✠ Ballistix Sport 8gb ✠ Node 605 ✠ beQuiet 630 mod bronze ✠ Grafik pending ✠