Vad klarar PSU'n (inte "klarar PSU'n detta") & Seasonic X-serien

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2011

Vad klarar PSU'n (inte "klarar PSU'n detta") & Seasonic X-serien

Hej,

Jag har under ett par år kört enbart den inbyggda grafiken i en i5 2500. Har dock på senare tid tänkt mig att jag ska skaffa ett grafikkort och spela lite spel. Min nuvarande PSU är en Corsair CX430 och det låter ju på korttillverkarna som att detta inte duger för ett GTX 760 (vilket jag intresserat mig för).

För mig verkar det dock högst oklart vad som egentligen "behövs" för att driva det ena och det andra. Spanade i alla fall runt och Seasonics X-serie verkar ju bra (inte minst för att det dessutom känns lite exklusivt). Tänker mig också att detta ger bättre effekt än en lågkvalitets-PSU med samma W.

Då är frågan - vad spelar det för roll om jag skaffar ett (Seasonic) på 650W eller 850W? Vad får jag ut av skillnaden på 200W i termer av vad för komponenter PSU'n drar runt?

Faktorer att betänka:
* Marginal är bra - och jag tänker mig att ju större marginal desto mindre behov av fläkten att gå igång (avskyr ljud från burken).
* Framtida behov: Ska man köpa en kvalitetspryl är det ju kul om det är användbart ett tag. 650W fixar ju garanterat min tänkta setup i närtid, men jag kanske blir hooked på spel och köper saftigare prylar i framtiden. Kommer nettobehovet av effekt öka eller minska framöver? I.e. kommer framtidens kort bli mer krävande eller innebär effektiviseringar att de blir mindre krävande? (SSD-diskar och effektiva processorer innebär väl att dessa komponenter kräver mindre idag än vad de gjorde förut, men det är kanske inte samma med grafikkort?).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

Funkar det så duger det, pajjar det så pajjar det och då kan du isf kika på ett nytt.

Det du får ut av ett kraftigare agg. är möjligheten att köra fler grafikkort, diskar mm. Det påverkar inte datorns prestanda på nåt sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Tittar du på hur mycket hela systemet drar vid tester som tex swec så ser man ungefär hur mycket ditt system skulle dra.

Dvs runt/strax över 300watt!

Så själva watt talet på CX nätagget är inga problem vad som däremot ÄR ett problem med det nätagget är att du säger att datorn är ett par år!
Exakt hur många år är detta 2 heller 4-5år? och är nätagget lika gammalt?
För det är inga ovanligheter att nätagg som använder sig av skräp kondingar (vilket Corasirs CX serie gör) kan börja krångla när det kommer upp i 1-2års åldern och risken ökar ju bara mer och mer ju längre tiden går att en/några kondingar ska ge upp.
Vilket dom högst troligen KOMMER att göra frågan är bara när detta rä svårt att veta då kvaliten på dom är så väldigt olika tex kan en konding hålla i 6mån men hade man tagit den brevid istället och satt på exakt samma plats och nätagget blev använt på exakt samma sätt så kan den kondingan hålla i 5år.
Dvs det är omöjligt att säga om ditt nätagg har kondingar som kommer hålla i 2dagar till heller i 3år till då kvaliten skiftar så pass mycket.

Och sen att göra som twisted säger köra till det dör är visserligen ett alternativ men det är inget BRA alternativ.
Detta för att OM nätagget dör så kan det ta med sig alla andra delar i datorn i döden (dock inte jätte vanligt men det är LÅNGT ifrån omöjligt) så detta "alternativ" är bara till för den som är snål OCH har råd att punga ut med x antal tusen på nya komponenter på en gång när/om allt har dött.
Visst är det en gammal p3/p4/amd64+grafik,etc från stenåldern så kanske det inte gör så mycket men är det en någorlunda mordenr burk så kommer det ju att svida.

Så mitt råd är att handla ett nytt nätagg och tex seasonics G heller x series är bland det bästa du kan handla idag.
Skillnaden mellan G o X serien är något sämre fläkt (men fortfarande bland dom bättre fläktarna du hittar i nätagg idag) och lite sämre effektivitet i g serien så vad du väljer där spelar inte så stor roll.
Så ett av dessa fyra skulle funka fint till din burk http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1955879,1984271,1377903,...
Och coolermasters nätagg där ÄR tillverkade av seasonic och är nästan idenstiska med g serien.

Heller om du tar lite mer watt så har du tillgodo i framtiden för tex ett till 760 heller så du kan byta ut det mot ett bättre och då är dessa bra (och samma sak igen CM aggen är seasonic byggda).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1964150,639522,639521,14...
Köpte själv ett CM v700 700w för ett par dagar sedan för att dra runt min klockade 2500K och ett gigabyte 780 ghz edition och funkar fint och fläkten var riktigt tyst behövde komma riktigt nära för att höra den ca 2dm (med datorn i idle hur den låter i load vet jag inte då datorn står i garderob plus att grafikkortet överöstar nätagget).

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Ett Seasonic G-360 duger för att driva ett GTX760, så länge du inte överklockar eller matar hårddiskar.

Förr i tiden var det bra att ha en bra marginal till ratingen, eftersom nätaggregaten förr i tiden hade högst effektivitet mellan 50-60%. Iom 80 plus-certifieringen, ska nätaggen ha 80% effektivitet (eller bättre, beroende på klass) redan vid 20%, så man behöver inte köpa ett 500W nätagg, för att driva en dator som aldrig drar mer än 300W längre, så länge datorn är nog kyld och fläkten i nätagget inte lever om.

Ett nätaggregat är klassiciferat för drift 24/7 vid angiven effekt, men eftersom tillverkarna vet att vi fortfarande söker överkapacitet, så ska man nog inte lita på det med billigare nätagg.

Om du inte tänker köra SLi eller Crossfire, kanske Seasonics fläktlösa 520W-nätagg skulle funka, om chassit tillåter. Då slipper du oroa dig för att fläkten ska leva om, även om det inte varit några problem på de Seasonic-enheter jag använt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

CX 430 klarar driva ett GTX760 och i5 utan problem sålänge du överklockar massor, om sonen har kört ett GTX580 och i5a på CX 430 i snart 2år utan problem så gör din dator det också, du behöver alltså INTE byta ut ditt nätagg.

GeForce GTX 980Ti OC + Arctic Accelero Xtreme III - Sound BlasterX AE-5 - Deepcool Captain 120 EX RGB - Intel i7 4790K@4.6GHz - MSI Z87 G45 Gaming - 24GB Corsair Vengeance 2400MHz - WD Blue 3D Nand 500GB SSD - 9TB WD RED HDD - Fractal Design Tesla R2 1000W - Silverstone RV01 Raven - Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Som jag sa så är det väldigt ojämn kvalitet på dom skräp kondingar som corasir använder sig av i sina CX serie nätagg.
Detta gör att ett nätagg kan hålla i 5år i Warriors sons dator med exakt den värmen och användnings tiden som sonen kommer ha med den datorn under dessa 5år.
MEN hade det blivit nätagget som låg brevid på hyllan (dvs ett likadant CX 430 nätagg) så kan det ha dött redan efter 6mån med en identisk användning som det första hade.
Och ALLT detta för att kondingarna som Corsair använder HAR väldigt ojämn kvalitet.
Därav så KAN du inte garantera att ett annat "budget" nätagg komer att hålla lika bar som din sons "budget" nätagg!

Och det är runt 1-3 år som väldigt många enheter (nätagg,tv,skärmar,recivers,osv) som använder sig av samma skräp kondingar börjar dyka upp i diverse forum runt om på nätet för att kondingarna har gett upp.
Visst just det nätagget som TS har kanske är ett bra som håller i ett par år till men det fins ingen som helst möjlighet att kolla upp det detta för att OM man tex mäter upp alla kondingar och dom visar sig börja fallera (heller rent av är svällda) så ÄR nätagget i stort sett kört redan då eftersom det väldigt snart kommer dö.
Och mäter dom bra idag så kan dom mäta dåligt om en vecka istället.

Det är på grund av den osäkerheten som man bör undvika elektronik som använder sig av denna skit.

Det finns två sätt att handska detta på.
1, Man snålar in på köpet och väljer ett budget nätagg (som ofta inte ens ÄR billigare) och risken att det funkar i tex 8år är inte stor alls.
2, Man köper ett bra nätagg direkt som håller i 8år och man slipper då köpa två sämre nätagg för MER pengar PLUS att man INTE har utsatt övriga komponenter i datorn för fara att dö när nätagget dör.
Vissreligen finns det en risk för alla nätagg att dom inte håller i 8år men risken på ett BRA nätagg är oerhört liten och för ett med skräp kondingar väldigt stor.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."