Hjälp mig laga mitt Antec Neo HE 550

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Sep 2005

Hjälp mig laga mitt Antec Neo HE 550

Hej som titeln lyder så har mitt Antec agg kissat i sängen. Det var stömavbrott för ett tag sen och jag tänkte inte mer på det men idag när vi skulle köra Arma 3 så visade det sig att servern stängt av sig. Så jag tryckte på strömknappen och då fräste det till ordentligt och snart därefter kände jag en ond lukt. Jag drog ur kontakten ur väggen så fort jag kunde och försökte inte starta efter det.

Klåfingrig (och fattig) som jag är så öppnade upp lådan. Var tvungen att bryta warrany seal men eftersom agget säkert är typ 6 år eller nått så är det sak samma. Med en gång fick jag en suspekt syn på näthinnan, så låt mig presentera huvudmisstänkt 1A:

Här en någon slags spole som skänkt kretskortet en bränd patina.

Undersidan av samma komponent avslöjar svärtans ursprung. Lödningen drog nitlotten och finns inte kvar alls.

Vidare inspektion av kretskort och komponenter visar inga större defekter. En enda kondensator såg jag som puffat upp sig.

Här har kondensatorn lyft lite på hatten, men ingen radiell expansion är synlig.

Så nu är min fråga: om jag löder tillbaka spolen och eventuellt byter ut kondensatorn som svällt, kommer agget fungera då? Kan tillägga att datorn som den suttit i är lågt belastad förutom när vi spelar så att det gått sönder av överbelastning förefaller inte troligt. Lägre odds är det då på att det plötsliga dödsfallet har med strömavbrottet att göra. Datorn var tyvärr inte anslutet till något transientskydd men det är väl dags att köpa nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

kan du inte byta nätagg? finns massor på nätet nästan gratis? Jag förstod det som att bara nätagget är trasigt. annars om du vill laga det så rek kopplingsschema så du kan se exakt komponenterna och vilka du beslutar att byta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Sep 2005

Vill bara säga att jag lödde dit spolen och nu fungerar allt som det ska. Tjänade 1200 kr på det minst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermalm
Registrerad
Maj 2002

Sparade, inte tjänade.

I framtiden rekommenderar jag inte att man reparerar såna här produkter själv, kan gå riktigt illa - och inga försäkringar gäller.

PC: 4790k / 1070 / 32 GB
FOTO: Fuji X-T2
Fotofolio \ flickr \ fotosidan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

nja sparade 1200 kr ? om det krånglat innan det brann och medans det fortfarande kostade så mkt så...

Var beredd på att betala mer än nätagget ifall det händer igen då fler komponenter kan lossna och kanske koppla på de fulla 230v i värsta fall till 5 volt eller 12v+ innan jord slår mot och får säkringen att döda strömmen. (sprickor i lödningarna kan orsaka detta så ha lite koll och kanske ha nätagget monterat i botten på chassiet med fläkten uppåt så det inte får så vamr luft och inte har komponenterna hängande neråt) kan ju vara en början nu ifall du vill köra på med nätagget ett tag till...

kan sluta med en elektronikbrand ifall spolen inte går mot något direkt utan sitter där lite löst och sprakar på mot den tidigare lödpunkten när det väl lossnar igen och nätagget eller datorn inte stänger av sig...

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=7357790&hbx...
700W 80 plus standard från chieftec icke modulärt ca 600 kr med frakt ?

detta ska nog klara sig bra i servern skulle jag tro då det är skapligt överdimensionerat så behöver det inte jobba för hårt för att klara komponenterna så du får ordentlig livslängd på det.

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330