Att göra en effektmätning - dosa i väggen

Permalänk
Medlem

Att göra en effektmätning - dosa i väggen

Halloj SweC!

När man ska mäta effekten i Watt som datorn förbrukar, hur ska man räkna då?

Ska man mäta med en elenergimätare och sen räkna minus emot datorns nätaggregats högsta uteffekt?

Så när man får upp förbrukningen i displayen på dosan i Watt så räknar man minus mot nätaggregatets högsta uteffekt?

I mitt fall har jag ett Corsair TX850W 80+ bronze. Vilket borde bli 850*0,81=688,5.

Så 688 vilket borde vara max uteffekt på nätaggregatet minus värdet i dosan.

Vi snackar alltså full load på datorn.

Finns det någon guide som jag kanske har missat?

Rätta mig gärna ifall jag har fel, samt tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du ska nog inte ta något minus egentligen.

Nätaggregatet kan leverera 850 W till dator, och då dra cirka 1000 W från väggen.

När du kopplar in en dosa i väggen och mäter där, så får du sedan gånga med nätaggregatets effekt, vilket borde vara runt 0,81. Sen är du klar.

Tänk på att inte mäta skärm etc samtidigt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ah, okaj. Tack du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

Halloj SweC!

När man ska mäta effekten i Watt som datorn förbrukar, hur ska man räkna då?

Ska man mäta med en elenergimätare och sen räkna minus emot datorns nätaggregats högsta uteffekt?

Så när man får upp förbrukningen i displayen på dosan i Watt så räknar man minus mot nätaggregatets högsta uteffekt?

I mitt fall har jag ett Corsair TX850W 80+ bronze. Vilket borde bli 850*0,81=688,5.

Så 688 vilket borde vara max uteffekt på nätaggregatet minus värdet i dosan.

Vi snackar alltså full load på datorn.

Finns det någon guide som jag kanske har missat?

Rätta mig gärna ifall jag har fel, samt tack på förhand.

För att göra det klart:

Effektmätaren i uttaget visar effekten som tas från nätet, d.v.s. "AC effekt" (AC = växelström). Alla märkningar på nätagget berör DC effekt, d.v.s. effekt på likströmssidan som matar komponenterna. Effektiviteten beräknas (DC effekt/AC effekt). AC effekten är alltså vad som behövs totalt för att komponenterna skall få det de behöver plus det som går till spillo i nätagget vid omvandlingen.

Om du mäter 1000 Watt från vägguttaget, och du vet att effektiviteten ligger på ungefär 82% som är kravet för Bronze märkning vid 100% last, kan du beräkna att på DC sidan matas komponenterna med 1000*0,82 = 820W, d.v.s. 180W går till spillo i värmeförluster.

Permalänk
Medlem

Tänk på att energimätaren ska kunna mäta effektfaktor o kompensera för det. För ett några år sedan så hade de flesta energimätarna inte den möjligheten. Sen kom det tydligen något nytt chip som gjorde att större delen som säljs idag kan det.

Jag köpte mig ett par sådana här för något år sedan o jämfört dom mot husets mätare o kända belastningar. http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/ene...

De mätte mer än okej.

Permalänk
Medlem

Ah, okej, tack alla för hjälpen, ska införskaffa en sån som Micke-71 länkade, härligt jobbat, tack alla!