PC, Skärm, tillbehör och mjukvarurelaterade frågor

Permalänk

Håller med om att kabeldragningen på baksidan inte ser så vackert ut, men anledningen för att dem drar PCI Power på det sättet är för att minska fraktskador. Tunga grafikkort+postnord är ingen bra kombination.

Visa signatur

So wake up Mr. Freeman. Wake up and... smell the ashes

Permalänk
Skrivet av anon249324:

specen.

MOBO: Asus Maximus Formula XI
CPU: I9 9900k
GPU: Asus RTX 2080 Ti OC
Kylning: Asus RYUJIN 360
Minne: G.Skill 3600MHz 32gb
Systemdisk: Samsung 970 EVO Plus 1tb
Speldisk: Samsung 970 EVO Plus 1tb
Chassi: Cooler Master C700M
osv

Nätagget: 1200w är grovt overkill, så mycket behöver man för 2 GPU:er eller fler. Välj något 750-850w t.ex Corsair eller EVGA. Seasonic om du vill ha de bästa på marknaden.

Bygget: Alltså jag förstår att du har betalat för att få det monterat men när kollar jag bilderna så är kabeldragningen på framsidan helt ok. Inget som stör luftflöde eller så. På baksida är det inte snyggt men inget som syns med sidoplåten på och här finns inget luftflöde heller. Om gpu-kabel är dragen si eller så är en smaksak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperFlugan:

Nätagget: 1200w är grovt overkill, så mycket behöver man för 2 GPU:er eller fler. Välj något 750-850w t.ex Corsair eller EVGA. Seasonic om du vill ha de bästa på marknaden.

Bygget: Alltså jag förstår att du har betalat för att få det monterat men när kollar jag bilderna så är kabeldragningen på framsidan helt ok. Inget som stör luftflöde eller så. På baksida är det inte snyggt men inget som syns med sidoplåten på och här finns inget luftflöde heller. Om gpu-kabel är dragen si eller så är en smaksak.

Joo det vet jag, den ligger på 450w när man kör nya Metro på max. Men tänkte jag framtidssäkra då jag snart sätter i ett till graffekort. Körde corsair på förra.

Undra om man kan sätta en fläkt som blåser rakt ner i nätagget om man har det "rätt håll" för displayen? Jag testade att vända på det för att se värmen i datorn. Ingenting kom över 50 grader.

Permalänk
Skrivet av anon249324:

Joo det vet jag, den ligger på 450w när man kör nya Metro på max. Men tänkte jag framtidssäkra då jag snart sätter i ett till graffekort. Körde corsair på förra.

Undra om man kan sätta en fläkt som blåser rakt ner i nätagget om man har det "rätt håll" för displayen? Jag testade att vända på det för att se värmen i datorn. Ingenting kom över 50 grader.

Du är alltså inte nöjd med prestandan på ditt 2080ti?

Är fläkten i nätagget inblås eller utblås?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperFlugan:

Du är alltså inte nöjd med prestandan på ditt 2080ti?

Är fläkten i nätagget inblås eller utblås?

hehe, det räcker inte!

Den tar in luft, så det borde väl gå, ser ut som att det är hål för skruva att kunna sätta fläktar i den plåtbiten som är ovanför, måste nog fixa ett "fönster" på den andra täckplattan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon249324:

Vet inte var jag ska lägga denna tråd.

Jag köpte precis en custom config på webhallen, som jag hämtade ut, fruktansvärt ful installation, dåliga kabel dragning. Själv föredrar jag att dra GPU kabeln under grafikkortet då det blir snyggare. Här sitter den diagonalt rätt upp, riktigt fult. Sen köpte jag ett ASUS ROG Thor 1200w nätagg med en display där man ser strömförbrukning, den har dom monterat upp och ner så displayen är bakåt i chassit. Antingen så frågar man ju om jag vill ha det så eller om jag vill välja ett annat nätagg, men ingen som helst kommunikation, och deras kundservice är katastrofalt dålig. Jag köper ju inte ett sånt nätagg för att ha displayen in i baksidan av chassit där den inte syns! Vad skulle ni gjort i en sån här situation?

Hej, @spexxer!

Jag har flyttat in din tråd in i den befintliga tråden om PC, Skärm, tillbehör och mjukvarurelaterade frågor under Webhallens butiksforum. Om du är osäker på trådplacering kan du gärna anmäla ditt inlägg, så ser vi det snabbare.

Hoppas du får hjälp med ditt problem.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Skrivet av anon249324:

hehe, det räcker inte!

Den tar in luft, så det borde väl gå, ser ut som att det är hål för skruva att kunna sätta fläktar i den plåtbiten som är ovanför, måste nog fixa ett "fönster" på den andra täckplattan.

Extrafläkt ska ej behövas , speciellt inte vid 450w load. Skulle vara intressant att höra Asus tankar på designen. Monterad med displayen rätt så drar ju fläkten in varmluft från chassit.

Permalänk
Webhallen

@anon249324:

Hej!
Vi har besvarat det mejl du skickat till oss med en vidare förklaring om varför vi gjort vissa val vid montering.
Bilderna du visar här är något missvisande då du själv satt i diskar och tagit bort PSU shroudet, vilket kan bidra till att bygget inte ger ett lika städat intryck som det gjorde vid leverans.

Själva nätagget monterades på det sättet för att inte OLED panelen skulle döljas. Grafikkortet monterades med kablarna på ovansidan för att ge extra stabilitet under frakt. Vi håller helt med om att det inte är lika snyggt som att dra dem på undersidan, men det är ett nödvändigt ont för att minska risken för fraktskador.
Mer information finns i mejlet

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Avstängd

Tjenare @Webhallen !

Kan ni berätta om det bara är betongskruvar som medföljer Artikelnr: 252455?
Dålig information på produktsidan om det. Behöver nämligen skruvar för trävägg då den ska upp på en sådan.

Och hur stor uppsättningar olika skrivit/brickor är det som medföljer?
Ställer frågan här pga supporten i samtalet var inte bevandrad i ärendet i fråga om produkten ❤️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Lidisen:

Tjenare @Webhallen !

Kan ni berätta om det bara är betongskruvar som medföljer Artikelnr: 252455?
Dålig information på produktsidan om det. Behöver nämligen skruvar för trävägg då den ska upp på en sådan.

Och hur stor uppsättningar olika skrivit/brickor är det som medföljer?
Ställer frågan här pga supporten i samtalet var inte bevandrad i ärendet i fråga om produkten ❤️

Skickades från m.sweclockers.com

Hej! Nu var det typ tusen år sedan du ställde den här frågan. Gissar på att det inte är så väldans på tapeten nu men för att vara på den säkra sidan: är detta du fortfarande vill ha hjälp med?

Mvh / Staffan

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Webhallen:

Hej! Nu var det typ tusen år sedan du ställde den här frågan. Gissar på att det inte är så väldans på tapeten nu men för att vara på den säkra sidan: är detta du fortfarande vill ha hjälp med?

Mvh / Staffan

Hej,
Som du säger är det inte på tapeten längre.
Önskar er en fin helg 💕

Permalänk
Medlem

Tycker Webhallen det är bra service att man ska behöva vänta 2 till 4v i reparation på en 3mån gammal skärm som slutat fungera?

Permalänk
Medlem

Generellt har webhallen bra service. men något som stör mig är situationer som nedan:

Beställde denna i slutet av Januari
https://www.webhallen.com/se/product/328786-Asus-ROG-Swift-PG...

De senaste veckorna har det funnits 1 i lager hos leverantör men jag står fortfarande utan skärm och kundtjänst har inga svar att ge.

Visa inte att den finns hos leverantören om ni inte kan beställa den.. Jag hade inte blivit irriterad om den inte funnits i lager. men enligt produktsidan har den nu funnits i lager i flera veckor och jag måste ändå vänta.....

Jag väntar gärna men ser jag att den finns i lager hos leverantör räknar jag med 1-2 veckors leverans inte 1-2 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deep9:

Tycker Webhallen det är bra service att man ska behöva vänta 2 till 4v i reparation på en 3mån gammal skärm som slutat fungera?

Efter 3v var min 3mån gamla Acer Nitro 27" 1440p IPS 144Hz G-Sync skärm reparerad. Hämtade ut den i fredags, står "Passed quality control" på kvitto. Gissa vad? Exakt samma fel på skärmen, ingen bild med varken DP1.2 eller 1.4, endast med HDMI 2.0.

Blir antagligen ARN nu med tanke på hur dålig service det redan var första gången.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Webhallen

Hej!

Snackat med ansvariga inköpare nu och skärmen kommer vi troligen inte ta in, däremot kommer tangentbordet tas upp inom kort!

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej!

Snackat med ansvariga inköpare nu och skärmen kommer vi troligen inte ta in, däremot kommer tangentbordet tas upp inom kort!

/Patrik

Okej, då vet jag.

Finns det någon specifik anledning till varför skärmen inte kommer tas in?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Mithras:

Okej, då vet jag.

Finns det någon specifik anledning till varför skärmen inte kommer tas in?

Det är helt ur sortimentoptimerings aspekt.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Tjenixen @Webhallen
Tänkte höra om ni har tänkt ta in Asus PG32UQ ?
https://rog.asus.com/monitors/32-to-34-inches/rog-swift-pg32u...
Såg att Inet har den som inkommande denna månaden, sen om så är fallet får man väl se.

//Jocke

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Cequence:

Tjenixen @Webhallen
Tänkte höra om ni har tänkt ta in Asus PG32UQ ?
https://rog.asus.com/monitors/32-to-34-inches/rog-swift-pg32u...
Såg att Inet har den som inkommande denna månaden, sen om så är fallet får man väl se.

//Jocke

Hej!

Kollade med inköparen och den kommer ej tas in i dagsläget tyvärr

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej!

Kollade med inköparen och den kommer ej tas in i dagsläget tyvärr

/Patrik

Tack för svar !

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag köpte åt far min en Philips 276E8VJSB 27" för lite mindre än ett år sen (11/11-2020). Ganska snart hade skärmen fått permanenta inbränningar av adressfält mm i webbläsaren och vi skickade då in den och fick den tillslut utbytt mot en likadan. Hade pratat med Thomas Ytterberg som gissade att den vi fått kom från en dålig batch eftersom IPS-skärmar inte brukar vara känsliga för inbränningar. För säkerhetsskull ställde jag in en skärmsläckare som kickar in efter 10 minuters inaktivitet men samma sak har nu hänt med det nya exemplaret. Sist kryssade farsgubben i att han ville ha en ersättningsskärm/låneskärm i väntan på att få hem den reklamerade skärmen men någon sådan fick han aldrig. Jag anser att det här är ett uppenbart fabrikationsfel då det inte heller är allmänt känt att IPS-skärmar ska drabbas av inbränningar vid en såpass lätt användning där hans skärm mestadels av tiden är i vila när han väl inte sitter vid datorn. Nu undrar jag hur vi går vidare? Kan vi få modellen utbytt mot en likvärdig som kanske inte har samma fel? Har sett att modellen ersatts av en nyare utgåva? Har den kanske fått detta fel åtgärdat? Sist jag kontaktade kundservice så var det en uppenbart, antingen trög eller oengagerad medarbetare som handlade ärendet.
Jag beskrev i mejlet utförligt hur inbränningarna yttrade sig. Bifogade bilder etc. Trots det fick jag gång på gång följdfrågor som "har du någon bild som visar inbränningarna?" när jag tydligt i mejlet poängterade att bilder fanns bifogade.
Har själv jobbat med kundservice och det värsta jag vet är medarbetare som bara läser ämnesraden och skickar standardfrågor, en efter en, i en onödigt lång mejlväxling när allt finns beskrivet tydligt i ursprungsmejlet. Det drog ut på tiden och tog flera dagars mejlväxling innan vi fick rätt uppgifter som krävdes för att kunna returnera skärmen. För att slippa detta skriver jag nu här istället. Återköp är inte intressant eftersom vi köpte skärmen under en rea och det sannolikt inte går att köpa en skärm med samma specifikationer (4K IPS) idag för samma peng (2300 kr).

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Jag köpte åt far min en Philips 276E8VJSB 27" för lite mindre än ett år sen (11/11-2020). Ganska snart hade skärmen fått permanenta inbränningar av adressfält mm i webbläsaren och vi skickade då in den och fick den tillslut utbytt mot en likadan. Hade pratat med Thomas Ytterberg som gissade att den vi fått kom från en dålig batch eftersom IPS-skärmar inte brukar vara känsliga för inbränningar. För säkerhetsskull ställde jag in en skärmsläckare som kickar in efter 10 minuters inaktivitet men samma sak har nu hänt med det nya exemplaret. Sist kryssade farsgubben i att han ville ha en ersättningsskärm/låneskärm i väntan på att få hem den reklamerade skärmen men någon sådan fick han aldrig. Jag anser att det här är ett uppenbart fabrikationsfel då det inte heller är allmänt känt att IPS-skärmar ska drabbas av inbränningar vid en såpass lätt användning där hans skärm mestadels av tiden är i vila när han väl inte sitter vid datorn. Nu undrar jag hur vi går vidare? Kan vi få modellen utbytt mot en likvärdig som kanske inte har samma fel? Har sett att modellen ersatts av en nyare utgåva? Har den kanske fått detta fel åtgärdat? Sist jag kontaktade kundservice så var det en uppenbart, antingen trög eller oengagerad medarbetare som handlade ärendet.
Jag beskrev i mejlet utförligt hur inbränningarna yttrade sig. Bifogade bilder etc. Trots det fick jag gång på gång följdfrågor som "har du någon bild som visar inbränningarna?" när jag tydligt i mejlet poängterade att bilder fanns bifogade.
Har själv jobbat med kundservice och det värsta jag vet är medarbetare som bara läser ämnesraden och skickar standardfrågor, en efter en, i en onödigt lång mejlväxling när allt finns beskrivet tydligt i ursprungsmejlet. Det drog ut på tiden och tog flera dagars mejlväxling innan vi fick rätt uppgifter som krävdes för att kunna returnera skärmen. För att slippa detta skriver jag nu här istället. Återköp är inte intressant eftersom vi köpte skärmen under en rea och det sannolikt inte går att köpa en skärm med samma specifikationer (4K IPS) idag för samma peng (2300 kr).

Hej!

Kan du PM:a ordernummer så tar jag en titt!
/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Jag köpte åt far min en Philips 276E8VJSB 27" för lite mindre än ett år sen (11/11-2020). Ganska snart hade skärmen fått permanenta inbränningar av adressfält mm i webbläsaren och vi skickade då in den och fick den tillslut utbytt mot en likadan. Hade pratat med Thomas Ytterberg som gissade att den vi fått kom från en dålig batch eftersom IPS-skärmar inte brukar vara känsliga för inbränningar. För säkerhetsskull ställde jag in en skärmsläckare som kickar in efter 10 minuters inaktivitet men samma sak har nu hänt med det nya exemplaret. Sist kryssade farsgubben i att han ville ha en ersättningsskärm/låneskärm i väntan på att få hem den reklamerade skärmen men någon sådan fick han aldrig. Jag anser att det här är ett uppenbart fabrikationsfel då det inte heller är allmänt känt att IPS-skärmar ska drabbas av inbränningar vid en såpass lätt användning där hans skärm mestadels av tiden är i vila när han väl inte sitter vid datorn. Nu undrar jag hur vi går vidare? Kan vi få modellen utbytt mot en likvärdig som kanske inte har samma fel? Har sett att modellen ersatts av en nyare utgåva? Har den kanske fått detta fel åtgärdat? Sist jag kontaktade kundservice så var det en uppenbart, antingen trög eller oengagerad medarbetare som handlade ärendet.
Jag beskrev i mejlet utförligt hur inbränningarna yttrade sig. Bifogade bilder etc. Trots det fick jag gång på gång följdfrågor som "har du någon bild som visar inbränningarna?" när jag tydligt i mejlet poängterade att bilder fanns bifogade.
Har själv jobbat med kundservice och det värsta jag vet är medarbetare som bara läser ämnesraden och skickar standardfrågor, en efter en, i en onödigt lång mejlväxling när allt finns beskrivet tydligt i ursprungsmejlet. Det drog ut på tiden och tog flera dagars mejlväxling innan vi fick rätt uppgifter som krävdes för att kunna returnera skärmen. För att slippa detta skriver jag nu här istället. Återköp är inte intressant eftersom vi köpte skärmen under en rea och det sannolikt inte går att köpa en skärm med samma specifikationer (4K IPS) idag för samma peng (2300 kr).

Hej igen!
Nu fick jag rykande fort svar av vår RMA-chef (som inte hittade något ärende alls på denna skärm) så svaret blev såhär innan vi kan kolla på exakt ditt ärende:

Reklamera skärminbränningar är absolut en grej man kan göra, dock kan det ibland vara knepigt att få igenom det på garantin (mot Philips). Men om vi utgår från att din skärm är täckt och ska åtgärdas för detta så kommer Philips vilja byta ut panelen för dig istället för att ersätta med refurb/ny produkt.
Avslutningsvis då det är Philips som ändå kommer ta ärendet så tipsade han om att vända sig direkt till dom här för snabbare och smidigare support: https://tpvcrmplus.force.com/PhilipsTVAudioMonitorConsumerCar...

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch