Beställa ifrån Amazon.com

Permalänk
Inaktiv

Beställa ifrån Amazon.com

Hejsan! Länge sen jag sist var aktiv här på sidan men skulle behöva hjälp med ett inköp ifrån Amazon.com. Notera att inköpet måste vara ifrån .com sidan, någon annan av amazon sidorna funkar inte. Jag hade tänkt att köpa en Kindle eller eventuellt en iphone 6 när den kommer ut. Jag la till ett föremål i kundvagnen för att se hur mycket frakten skulle gå på och mötes av det här.

Order Summary
Items: $29.99
Shipping & handling: $16.48
Total before tax: $46.47
Estimated tax to be collected: $0.00
Import Fees Deposit $11.62
Total: $58.09

Vad menas med "Import Fees Deposit"? Behöver först betala det till Amazon och sedan betala 25% till tullverket när varan väl anländer till Sverige? Jag undrar även ifall det kan bli problem med tullverket då jag är under 18 år. Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173020:

Hejsan! Länge sen jag sist var aktiv här på sidan men skulle behöva hjälp med ett inköp ifrån Amazon.com. Notera att inköpet måste vara ifrån .com sidan, någon annan av amazon sidorna funkar inte. Jag hade tänkt att köpa en Kindle eller eventuellt en iphone 6 när den kommer ut. Jag la till ett föremål i kundvagnen för att se hur mycket frakten skulle gå på och mötes av det här.

Order Summary
Items: $29.99
Shipping & handling: $16.48
Total before tax: $46.47
Estimated tax to be collected: $0.00
Import Fees Deposit $11.62
Total: $58.09

Vad menas med "Import Fees Deposit"? Behöver först betala det till Amazon och sedan betala 25% till tullverket när varan väl anländer till Sverige? Jag undrar även ifall det kan bli problem med tullverket då jag är under 18 år. Tacksam för svar!

http://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=20...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Så om jag har förståt det rätt så behöver jag inte betala något extra när varan kommer till Sverige. Dock synd att dom tar ut 38% istället för 25% som tullverket skrivet att det kommer kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173020:

Så om jag har förståt det rätt så behöver jag inte betala något extra när varan kommer till Sverige. Dock synd att dom tar ut 38% istället för 25% som tullverket skrivet att det kommer kosta.

Såhär skriver Tullverket:

Exempel: Mobiltelefonskal i plast från Kina

Citat:

Pris på internet: 1 350 kr
Frakt och försäkring: 50 kr
Tull 6,5 procent: 1 400 x 6,5%= 91 kr
Moms 25 procent: (1 400 + 91) x 25%=373 kr
Importdeklarationsavgift: 100 kr

Totalt: 1 964 kr (1 400 + 91 + 373 +100)

http://tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandut...

Sen gäller det att < 300kr ingen moms eller tull och < 1300kr ingen tull men moms. Du kan förövrigt välja bort att betala "import fee" genom Amazon och låta Tullverket sköta det istället.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av arganis:

Såhär skriver Tullverket:

Exempel: Mobiltelefonskal i plast från Kina

http://tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandut...

Sen gäller det att < 300kr ingen moms eller tull och < 1300kr ingen tull men moms. Du kan förövrigt välja bort att betala "import fee" genom Amazon och låta Tullverket sköta det istället.

Om jag väljer bort import fee går det alltså genom tullverket, och om jag har kvar det så slipper det gå genom tullverket och allt är betalat och färdigt. Om jag går tullverksvägen, blir det några problem eftersom att jag är under 18 år och hur skall pengarna skickas in? Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173020:

Om jag väljer bort import fee går det alltså genom tullverket, och om jag har kvar det så slipper det gå genom tullverket och allt är betalat och färdigt. Om jag går tullverksvägen, blir det några problem eftersom att jag är under 18 år och hur skall pengarna skickas in? Tack för ditt svar!

Det ska nog inte bli något problem men ta inte mitt ord för det, jag vill tro att man måste vara 18 för att handla på internet eller åtminstone få ut ett bankkort som fungerar på internet. I vilket fall så är det din sak och inte min! Om du får en betalning från Tullverket så kommer det i form av en faktura som skickas till mottagaren av paketet. Jag vill minnas att Tullverket använder sig av Svea ekonomi för att driva in pengarna. Det ska nog gå bra, lycka till med köpet. Tänk på att mycket av det som finns på amazon.com också finns på .co.uk eller .de eller ibland också ebay.co.uk (ifall garanti inte är ett problem).

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av arganis:

Det ska nog inte bli något problem men ta inte mitt ord för det, jag vill tro att man måste vara 18 för att handla på internet eller åtminstone få ut ett bankkort som fungerar på internet. I vilket fall så är det din sak och inte min! Om du får en betalning från Tullverket så kommer det i form av en faktura som skickas till mottagaren av paketet. Jag vill minnas att Tullverket använder sig av Svea ekonomi för att driva in pengarna. Det ska nog gå bra, lycka till med köpet. Tänk på att mycket av det som finns på amazon.com också finns på .co.uk eller .de eller ibland också ebay.co.uk (ifall garanti inte är ett problem).

Tack för ditt svar! Hade också föredra att kunna handla ifrån co.uk eller liknakde, men den måste inhandlas ifrån .Com En faktura ifrån tullverket skall inte vara några problem, får se vilken väg jag väljer att ta

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Såhär skriver Tullverket:

Exempel: Mobiltelefonskal i plast från Kina

http://tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandut...

Sen gäller det att < 300kr ingen moms eller tull och < 1300kr ingen tull men moms. Du kan förövrigt välja bort att betala "import fee" genom Amazon och låta Tullverket sköta det istället.

gränsen på 300kr gäller utländska tidningar eller nåt sånt där skräp, övriga varor är det moms på första kronan.

Permalänk
Inaktiv

Kan man som svensk medborgare bli Prime medlem?