Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Ny axelrem till kamera

Har kollat både på BR och Quick Strap. Jag tar mestadels naturbilder och på senaste tiden har det blivit mer och mer på stativ. Vill ha en rem som gör det skönt att bära omkring kameran några timmar, men det skall även vara enkelt att sätta på stativ. Förslag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Larssa99:

Har kollat både på BR och Quick Strap. Jag tar mestadels naturbilder och på senaste tiden har det blivit mer och mer på stativ. Vill ha en rem som gör det skönt att bära omkring kameran några timmar, men det skall även vara enkelt att sätta på stativ. Förslag?

Jag köpte något liknande Black Rapid på Kjell, samma funktion men behövde den just då så hann inte med att beställa en. Jag har då inte sett något bättre alternativ till denna sortens axelrem, så jag tycker du ska ta och köpa dig en sån. Mycket behändig.

Joby Sling strap hette just den rem jag köpt. 399:- på Kjell som sagt.

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Larssa99:

Jag byggde en egen "Black Rapid" Blev skitbra ock kostade inte många tior.

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Apr 2004

Jag har en kopia av BlackRapid Sport. Köpte den från DealExtreme på impuls och är faktiskt oerhört nöjd med den. Prislapp omkring 200 kronor blev det, men känns lika bra kvalité som BR. Sitter som gjuten och är skön att använda långa dagar. När man inte vill hålla i kameran, bara släpp så lägger den sig vid höften. Enda minuset är att den skriker "fotonörd!" till omgivningen och inte lämpar sig för diskret handhavande.

Länk: http://dx.com/p/focus-universal-shoulder-strap-for-dslr-camer...

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
UPK 43
Registrerad
Mar 2007

Jag byggde också en egen kamerarem med en BlackRapid skruv-ögla, en karbinhake från H&K och en gammal vapenrem i läder.
Skitsnyggt och hur praktisk som helst

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

Nu vet jag inte om blackrapid har kommit i nya varianter, men den som jag har är INTE särskilt smidig när man ska sätta kameran på stativ iaf. Vad jag kan se finns det inget som gör att man slipper skruva loss fästet innan man sätter kameran på stativet. Sjukt osmidigt.

Jag vet att många gillar Op/tehcs remmar. Jag har inte själv testat dem. Det som talar för dem är att de är ganska breda och att de är lite elastiska då de är i neopren, på så sätt bör de kännas mjuka och avlasta på ett bra sätt. Man borde åas bli lite svettig och äcklig av dem...

Själv har jag en Tamrac N-45 (fast har jag inte stativet med så använder jag gärna en blackk rapid).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Jag har en Op/Tech Pro strap och har inte haft några svettproblem alls, och då är jag en som svettas rätt friskt i övrigt. Bra rem om man inte behöver en sling.

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av FlyingFinn:

Jag har en Op/Tech Pro strap och har inte haft några svettproblem alls, och då är jag en som svettas rätt friskt i övrigt. Bra rem om man inte behöver en sling.

+1. Min Op/tech Prostrap är en av de bästa investeringar jag gjort i kameraprylar. Jag har inga problem att bära min D600 med 70-200/2,8 med den, trots att kombinationen väger över 2,5 kg.

Jag har dessutom ett par mindre remmar fästa i min kameraryggsäck så att jag kan knäppa loss neoprenet och bära kameran i ryggsäckens remmar istället (jag tror det är Op/tech Swivel hooks jag har). Med dem slipper jag ha vikten runt halsen när jag är ute men har ändå kameran tillgänglig, enda nackdelen är att kameran kan studsa lite på magen om man rör sig ryckigt.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Tack för tipsen!