Ibuypower visar Steam Machine med samma prislapp som Xbox One

Permalänk
Melding Plague

Ibuypower visar Steam Machine med samma prislapp som Xbox One

Amerikanska Ibuypower planerar att släppa en speldator enligt konceptet Steam Machines för endast 499 dollar, detta med diskret grafikkort och medföljande handkontroll.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant maskin! Borde ju gå att installera Windows också om man vill använda den som vanlig dator.

Men blir ju dyrare här som vanligt...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Äntligen något man kan införskaffa i vardagsrummet!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Skulle lätt ställa den i vardagsrummet! Perfekt prislapp också Ingen monster prestanda men fullt dygligt!

Permalänk
Medlem

Säg att den fungerar kalas som mediaspelare och det blir ett givet köp!

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Detta är precis lagom!

Permalänk

Ursäkta ett pucko, men vad menas med diskret grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Ursäkta ett pucko, men vad menas med diskret grafikkort?

Ett separat, vanligt löst grafikkort alltså, inte ett integrerat.
http://cstjanster.idg.se/sprakwebben/ord.asp?ord=diskret

Citat:

diskret - (discrete) - i teknik: med urskiljbara delar; inte kontinuerlig eller integrerad: diskreta komponenter - komponenter som kan särskiljas, alltså inte är sammanhängande eller integrerade; diskreta värden - tydligt åtskilda värden utan mellanvärden som av-på, ett-noll, se också digital. - Svenska diskret i betydelsen 'finkänslig', 'taktfull' motsvaras av discreet på engelska. - Se också discretionary. - Kommer av latinska discernere som betyder 'urskilja', 'att visa urskillning'.

discrete graphics - utbytbar grafik, utbytbart grafikkort. Alternativet är integrated graphics: inbyggd grafik, inbyggt grafikkort. I äldre texter kan discrete graphics betyda 'fristående bildskärm'. - Direktförsvenskningen diskret grafik är inte särskilt bra, eftersom den engelska termen inte är en tydlig beskrivning. Se diskret. - Ibland används discrete graphics som synonym till dedicated graphics, men det är inte samma sak.

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Ett separat, vanlig löst grafikkort alltså, inte ett integrerat.

Ofasen! Mycket skulle jag kunna kalla mitt grafikkort men diskret vetifasiken! Tack för svar

Permalänk
Medlem

BOOM!... Där kom det. Om fler koncept som detta kan leta sig ut på marknaden så kommer nästa år att bli fantastiskt spännande. Förhoppningsvis så kommer detta leda till en snabbare migrering från Windows till Linux.

Permalänk
Medlem

Såg nice ut. Inte för dyr heller. Kommer dock inte bli någon steambox på ett tag men man kanske kommer prova OS:et nån gång.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas verkligen Steam OS/Steam Machines kommer med typ XBMC mode också, kommer ha mycket bättre chans att slå igenom om det är en kompetent mediaspelare out of the box.

Permalänk
Medlem

Om detta på allvar börjar konkurrera med konsolerna kommer livet framöver bli väldigt spännande.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Så länge ljudnivån inte blir ett problem samt att det fungerar fint med mediakonsumtion i övrigt så kan det klart vara något att införskaffa.
Ser ut som en skokartong dock...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Väldigt snålt val av gpu när amd cpu ändå kostar så lite . Hade förväntat mig 280x iallafall med tanke på att r9 270x inte ens kan maxa gamla bf3

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd

Mäktigt, tänk en sådan med bara 1 st 120mm fläktplats där man kan sätta dit vattenkylning. Det skulle bli mitt nästa chassi till min nuvarande dator!

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Nu går det åt rätt håll! Grymt om det blir en plattform till alla konsoller så slipper man binda sig. Linux ftw.

Håller med ovan xbmc och en fjärr så är jag med

/R

Permalänk
Medlem

Yay, kommer inte köpa en själv, men det är skönt att en "riktig" PC har såpass lågt pris!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Snusfri

Nu är inte en Steam Machine något för mig, men riktigt trevligt att de prissätter den så aggresivt och direkt mot dagens konsoler.
Med dualboot så har man en trevlig speldator samt en vettig surf/media-dator för "Svenssons".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Gillar delen med Större än en PS4 men mindre än ett Xbox . Sist nämnda är ju i en så svår bedrift eftersom att VHS spelare dog för 10 år sen om inte mer.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Går den lätt att uppgradera är ju frågan? Eller är chassit specialdesignat för att passa just dessa komponenterna.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant faktiskt! Min plan blir att köpa en extra hårddisk där man kan ha steam os installerat på, sen är det bara till att byta mellan windows och steam vid behov

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Ursäkta ett pucko, men vad menas med diskret grafikkort?

Skrivet av Aloysius:

Ett separat, vanligt löst grafikkort alltså, inte ett integrerat.
http://cstjanster.idg.se/sprakwebben/ord.asp?ord=diskret

Man kan ju tro att ett diskret grafikkort är lite "mer diskret" alltså inte syns så väl, typ integrerat men nejdå det är inte vad det betyder

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Snusfri
Skrivet av jonasies:

Går den lätt att uppgradera är ju frågan? Eller är chassit specialdesignat för att passa just dessa komponenterna.

Det är just det som är grejen med Steam Machines, du skall kunna uppgradera med tex nytt GFX om du vill.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Intressant. Tror att fler mer intressanta steam machines kommer snart.
Man får hoppas bara att någon tillverkare blir tillräckligt stor för att seriöst kunna konkurrera med konsolerna. Kanske inte 2014.
Men 2015 när nyare komponenter kommer så är steam machines mer anpassningsbara med tiden.
AMD skulle nu passa på att utveckla en ny sockel till processorer med framtida kompabilitet. Så behöver du bara byta ut processor och grafikkort och du har en typ ny konsol.
Jag ser det här som en allvarlig konkurrent till konsolerna. Inte iår eller 2014. Men senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är just det som är grejen med Steam Machines, du skall kunna uppgradera med tex nytt GFX om du vill.

Ja, det är ju tanken. Men det är ju inte säkert att det finns rum för ett längre/tjockare grafikkort tex.

Permalänk
Avstängd

Nu är väl Kinect iofs nästan lika dyr som själva lådan Xbox One. Så jämförelsen haltar lite tycker jag.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Den riktigt positiva nyheten som jag ser det är att man valt att använda AMD's produkter i systemet, borde betyda att man räknar med att drivrutinerna antingen redan nu är tillräckligt mogna alternativt kommer förbättras så pass mycket att systemet kommer bli konkurrenskraftigt vid lansering.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Nu när även Sony börjar ta betalt för att ens spela multiplayer online så är väl steam mer än välkommet.
Blir steam konsolen tillräckligt bra blir det nog att hoppa på tåget och köpa en.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Snusfri

Kan även se att Samsung släpper en "Samsung Galaxy Steam Machine" med.
Tror de gärna vill vara med i vardagsrumsracet och släppa något innan eventuellt Apple gör det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro