Dator stänger av sig och startar om

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2011

Dator stänger av sig och startar om

Hej! Har byggt en dator åt en vän och han har sen dag 1 haft problem med att datorn fryser och startar om vid vissa tillfällen i spelet League of Legends.
Igår provade vi även spelet Far Cry 3, där fryser den nån stans i slutet av introduktionen (ej spelläge) och startar även där om sig.
Jag har provat följande:
* Uppdaterat BIOS
* Nya RAM minnen
* Prime95
* Memtest
* SSD benchmarks
* Windows ominstallation
* Olika grafikkortsdrivrutins versioner
* Annat nätaggregat på 650W

Specifikationer:
AMD FX-6300
Gigabyte 7750 2GB
8GB RAM Corsair Vengeance LP
Corsair 430M, 430W
SSD Verbatim 120GB
Windows 7

Jag börjar misstänka att grafikkortet är defekt.
Någon som kan hjälpa mig med råd på vägen =)? Skulle föredra att inte skicka iväg grafikkortet i onödan.

Tack på förhand.

i7 4790k - MSI 970 Gaming - MSI Z97 Gaming 5 - Fractal Design Newton R3 - BenQ XL2420Z + Samsung S27D590P - Func 460 - Fractal Design Define R4 - 100/100 Telia

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

När den startar om sig, visar den något felmeddelande?

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Kollat temperaturer?

Någon överklock?

Är datorn nybyggd, dvs är alla komponenter nya?

SSD, senaste Firmware?

Fo3

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Detta hände mig förut, mest när jag körde java-baserat som minecraft tex men ändå. Låna någons ram minnen och pröva i din burk, det var problemet för mig. hade köpt 8gb till ram och dom nya var defekta.

| Intel i5-4670K @4.0 w/ MSI Z87-G45 Gaming | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 970 1500/3500 | 8gb DDR3 Corsair Vengeance @ 1600mhz | EVGA G2 750w Nätagg 80+ Gold | Be Quiet Silent Base 800 Chassi | Kingston SSD Now! 120gb | Western Digital Black 7200rpm 500gb | Samsung 5400 2TB Green | PCI-E ljudkort köpes! Eller externt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västmanland
Registrerad
Nov 2004

Kolla minnen och temperaturen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av BrusE:

När den startar om sig, visar den något felmeddelande?

Nej, den fryser, visar svart bild några sekunder, alt. visar den "ramen" på programmet som kördes med svart bild "inuti ramen" för att sedan startas om.

Skrivet av FatherOfThree:

Kollat temperaturer?

Någon överklock?

Är datorn nybyggd, dvs är alla komponenter nya?

SSD, senaste Firmware?

Fo3

Ingen överklock alls, samtliga komponenter är nya, har inte testat senaste firmware till hårddisken.
Tycker mig dock ha försökt "belasta?" hårddisken i benchmarks etc, då uppstår problemen ej.

Skrivet av waspen123:

Detta hände mig förut, mest när jag körde java-baserat som minecraft tex men ändå. Låna någons ram minnen och pröva i din burk, det var problemet för mig. hade köpt 8gb till ram och dom nya var defekta.

Tack men det verkar inte vara problemet för mig, har testat med 3 olika par av RAM stickor!

Skrivet av Mmomento:

Kolla minnen och temperaturen

Temperaturerna verkar inte vara några problem alls, körs väldigt kall! Eftermarknadskylare på CPU, ej klockad, os.v. =/

i7 4790k - MSI 970 Gaming - MSI Z97 Gaming 5 - Fractal Design Newton R3 - BenQ XL2420Z + Samsung S27D590P - Func 460 - Fractal Design Define R4 - 100/100 Telia

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2013

kolla systemloggen varför den startar om, och om du inte förstår va det säger, kopiera in den här så kanske nån kan hjälpa dig

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Rapp3:

kolla systemloggen varför den startar om, och om du inte förstår va det säger, kopiera in den här så kanske nån kan hjälpa dig

Tyvärr förstod jag mig inte på systemlogg meddelandena, ska försöka kopiera dom snart.

Senaste försöket på topic igen, bytte hårddisk, installerade om Windows igen. Spelet CS:GO fungerade utan problem men "lol" fortsatte frysa efter 20 minuter. Någon som har något annat förslag/tips? Börjar bli tråkigt när man felsökt så mycket.