R9 290 Crossfire hjälp

Permalänk

R9 290 Crossfire hjälp

Tjenare allihopa,

Nu är det så här att jag äger ett R9 290(Väldigt jävla nöjd) men har tänkt att köpa ett till snart, Men nu har jag några frågor som någon så gärna får svara på.

Går det att köra båda korten på mitt nuvarande moderkort, Om jag har förstått det rätt så har den en PCI Express 3 och en PCI Express 2, Sen så står det "x16 or dual x8" och då antar jag att jag får leva med x8?, Hur mycket prestanda förlorar jag på detta?

Jag har nu ett 750watt psu men kommer den att klara dessa kort ett tag eller är jag tvungen att köpa ett nytt nätaggregat i samma härva? Har tänkt att uppgradera senare. Är villig att köra min processor i stock hastighet om det hjäper.

Och ni som undrar varför jag ska köra crossfire, det är för att jag har köpt 3 andra skärmar som förhoppningsvis kommer till användning.

Tack, Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinLundkvist:

Tjenare allihopa,

Nu är det så här att jag äger ett R9 290(Väldigt jävla nöjd) men har tänkt att köpa ett till snart, Men nu har jag några frågor som någon så gärna får svara på.

Går det att köra båda korten på mitt nuvarande moderkort, Om jag har förstått det rätt så har den en PCI Express 3 och en PCI Express 2, Sen så står det "x16 or dual x8" och då antar jag att jag får leva med x8?, Hur mycket prestanda förlorar jag på detta?

Jag har nu ett 750watt psu men kommer den att klara dessa kort ett tag eller är jag tvungen att köpa ett nytt nätaggregat i samma härva? Har tänkt att uppgradera senare. Är villig att köra min processor i stock hastighet om det hjäper.

Och ni som undrar varför jag ska köra crossfire, det är för att jag har köpt 3 andra skärmar som förhoppningsvis kommer till användning.

Tack, Martin

1. Ja, det kommer fungera på det moderkortet.
2. Istället för x16 pci-lanes på båda korten så delas det ner till x8 till varje kort. Detta påverkar dock inte prestandan mycket alls, så det spelar inte så mycket roll vad jag har förstått.
3. 750W borde räcka finfint.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

1. Ja, det kommer fungera på det moderkortet.
2. Istället för x16 pci-lanes på båda korten så delas det ner till x8 till varje kort. Detta påverkar dock inte prestandan mycket alls, så det spelar inte så mycket roll vad jag har förstått.
3. 750W borde räcka finfint.

Fan vad fint, Jag förstod nästan att det skulle fungera men jag var väl mest osäker, både på kompatibilitet och hur mycket prestanda som skulle försvinna.

Tar hemskt gärna emot fler svar, skulle vara bra med fler synvinklar om man säger så

Tack, Martin

Permalänk
Medlem

Kommer att funka galant du kommer att få 200cap fps på BF4

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinLundkvist:

Fan vad fint, Jag förstod nästan att det skulle fungera men jag var väl mest osäker, både på kompatibilitet och hur mycket prestanda som skulle försvinna.

Tar hemskt gärna emot fler svar, skulle vara bra med fler synvinklar om man säger så

Tack, Martin

Kör på, det kommer funka jättebra.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Discokungen
Skrivet av MartinLundkvist:

Tjenare allihopa,

Nu är det så här att jag äger ett R9 290(Väldigt jävla nöjd) men har tänkt att köpa ett till snart, Men nu har jag några frågor som någon så gärna får svara på.

Går det att köra båda korten på mitt nuvarande moderkort, Om jag har förstått det rätt så har den en PCI Express 3 och en PCI Express 2, Sen så står det "x16 or dual x8" och då antar jag att jag får leva med x8?, Hur mycket prestanda förlorar jag på detta?

Jag har nu ett 750watt psu men kommer den att klara dessa kort ett tag eller är jag tvungen att köpa ett nytt nätaggregat i samma härva? Har tänkt att uppgradera senare. Är villig att köra min processor i stock hastighet om det hjäper.

Och ni som undrar varför jag ska köra crossfire, det är för att jag har köpt 3 andra skärmar som förhoppningsvis kommer till användning.

Tack, Martin

Du kommer förmodligen inte tappa någon prestanda alls av att ha 8x på båda portarna.

750W kommer räcka till med bra marginal om du inte ska överklocka. Ska du överklocka någorlunda seriöst med annan kylning så är det 1000-1200W som gäller. Men då är det vatten och annat BIOS som gäller, ungefär som Titan.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Tack för alla svar, Då har jag bestämt mig för att köpa en till så fort jag fått ihop resten av pengarna!

Tack, Martin