Asus R9 280X - Crossfire, ett av korten konstant full load!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2013

Asus R9 280X - Crossfire, ett av korten konstant full load!

Någon som varit med om samma problem? Det andra kortet går nämligen i full load även när datorn idlar. Kan inte se att det är hälsosamt för kortet. Uppskattar gärna svar och lösningar på mitt problem. Kör den senaste beta drivern.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Låter som malvware, typ bitcoin miner eller liknande. Vet inte om det finns några drivrutinsproblem i senaste betadrivern dock...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Milkshakern:

Någon som varit med om samma problem? Det andra kortet går nämligen i full load även när datorn idlar. Kan inte se att det är hälsosamt för kortet. Uppskattar gärna svar och lösningar på mitt problem. Kör den senaste beta drivern.

Tack på förhand!

Jag fick hem mina två asus r9 280x och har exakt samma problem som dig :S. Mitt kort sitter o tuggar 100% hela tiden, oavsett om jag spelar eller inte....

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
bananStaden
Registrerad
Jul 2013

Jag är ej så bra på sånt här men det finns ett pogram som hetter msi afterburner (http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm) ta den längst upp men med den kan man kontolera korten så om det ena kanskeär på 100% och andra kanske 50% så kan du köra båda på 75% plus du kan överklocka med det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011

Vad ligger kortet på för temp? Är en bugg som gör att det ser ut som att kortet ligger på 100% load även fast det inte gör det, Så kolla upp om temperaturen ligger där den borde vara i idle

Stationära:- FD Define C - MSI Z87 G45 - 4770K @4,3Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair Vengeance PRO 2133mhz 2x8GB - Corsair RM750x - MSI GTX 1080 Gaming X -2x Samsung 850 EVO 250GB -
Bärbar: Asus ZenBook UX430UAR
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Headset: Steelseries Arctis 7 2019 Edition Mus: Steelseries Rival 310 Tangentbord: Logitech G213

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av H4nsson:

Vad ligger kortet på för temp? Är en bugg som gör att det ser ut som att kortet ligger på 100% load även fast det inte gör det, Så kolla upp om temperaturen ligger där den borde vara i idle

När jag bara idlar så ligger GPU 1 på ungefär 0-5% och 46 grader, GPU 2 ligger på 99% usage och 60 grader. Det känns alltså som att kortet fortfarande jobbar i onödan och drar en massa ström... känns ju riktigt dåligt det...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av SweCake:

Jag är ej så bra på sånt här men det finns ett pogram som hetter msi afterburner (http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm) ta den längst upp men med den kan man kontolera korten så om det ena kanskeär på 100% och andra kanske 50% så kan du köra båda på 75% plus du kan överklocka med det

Vill helst försöka lösa den här buggen först, har som sagt nyaste drivers (13.11 Beta9.4) och kan ju vara det som spökar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Okt 2004

Hade samma på mitt 7990 och det hjälpte för mig att stänga av ULPS. Det går att göra genom senaste Afterburner betan eller genom lite sökning i registret. Jag valde registret för AB lyckades inte stänga av det helt själv.

[4670k @ 4.3 GHz - H100i/SP120 HP PWM] - [MSI Z87 G45 Gaming] - [ASUS R9 Fury 4GB]
[Crucial BallistiX 1600MHz 16GB] - [Define R3 White] - [XFX XXX Edition 850W]
[Qnix QX2710 1440p @ 100 Hz] - [Ducky Shine 3 TKL] - [Qpad 5K/OM75] - [G4ME ZERO]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av paradoxy:

Hade samma på mitt 7990 och det hjälpte för mig att stänga av ULPS. Det går att göra genom senaste Afterburner betan eller genom lite sökning i registret. Jag valde registret för AB lyckades inte stänga av det helt själv.

Tackar!! Att stänga av ULPS hjälpte mig med