Permalänk
Medlem

Blåsa rent med kompressor

Tjena

Kort fråga

Har en kompressor här hemma , är det ok att blåsa rent chassit med den (damm)?

eller är det något som kan bli skadat då?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Håll fast i fläktar så att de inte snurrar för snabbt bara.

Har du komponenter i chassit också så borde du vänta lite med att starta datorn då det kan komma lite fukt på komponenterna som behöver dunsta bort först.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Håll fast i fläktar så att de inte snurrar för snabbt bara.

Har du komponenter i chassit också så borde du vänta lite med att starta datorn då det kan komma lite fukt på komponenterna som behöver dunsta bort först.

ok , hur länge bör man vänta?

hur mycket fukt är det ? är det säkrare att använda tryckluft på burk? tycker dock ibland att dom känns något fuktigare

har en sån hära kompressor

http://www.jula.se/kompressor-24l-1100w-200011

går det inte att komplettera med nån slags vattenavskiljare? hittar dock bara sånna för färg sprutor.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

ok , hur länge bör man vänta?

hur mycket fukt är det ? är det säkrare att använda tryckluft på burk? tycker dock ibland att dom känns något fuktigare

har en sån hära kompressor

http://www.jula.se/kompressor-24l-1100w-200011

går det inte att komplettera med nån slags vattenavskiljare? hittar dock bara sånna för färg sprutor.

Jag blåste rent min dator med kompressorn och den funkar fint efter att jag väntat i drygt 5 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Jag blåste rent min dator med kompressorn och den funkar fint efter att jag väntat i drygt 5 minuter.

Ok får testa på det

men är tryckluft på burk säkrare än kompressor?

eller är det bara jag som upplever att tryckluft på burk känns väldigt fuktigt å kall ibland

kan ju bli frost av det om man vänder en sån burk upp och ner ( nej har inte gjort det på datorn )

kompressor luften för mig har aldrig vart fuktigt på nå sätt..

brukar lämna dränerings ventilen öppen efter jag har använt den

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

En annan risk med kompressorer är att dom kan spruta lite olja och det är inte så bra för komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

En annan risk med kompressorer är att dom kan spruta lite olja och det är inte så bra för komponenterna.

men är maskin olja strömledande?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

men är maskin olja strömledande?

Kör på med kompressor, det är ingen större fara. Har blåst rent flera gånger och aldrig hänt något. Men ja, tryckluft på burk är säkrast.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bärrich:

men är maskin olja strömledande?

Det kan finnas metallspån i oljan ja.

Skrivet av DilluTioN:

Kör på med kompressor, det är ingen större fara. Har blåst rent flera gånger och aldrig hänt något. Men ja, tryckluft på burk är säkrast.

Jag har kört runt 300 km/h på motorcykel på allmän väg, aldrig hänt nåt......

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Är inte säker, men det kanske en vätskeavskiljare hade löst?

Permalänk
Medlem

Kondensvatten är förvisso en risk, men du ser direkt om det är vatten i luften. Blås lite ut i rummet först, kommer det ingen dimma så är det lugnt. Det brukar dessutom finnas en dräneringskik i botten av tanken på kompressorn, du kan ju glänta lite på den först och se om det kommer nåt vatten där.

Är det en oljefri kompressor, så behöver du givetvis inte oroa dig för att det ska komma olja med i luften. Om inte, så kan du testa på samma sätt som jag beskrev med vatten, du ser oljedimman också, eller ännu bättre blåsa en stund på ett skrivarpapper och se om det kommit nån olja på det.

Och ja, det där med att hålla i fläktar så de inte kan rotera är ett bra förslag. Dels för att undvika att fördärva fläktarna, men dessutom för att en likströmsmotor som dras runt agerar generator, och spänningen som genereras är varvtalsberoende. Förvisso lär det väl sitta någon zenerdiod eller nåt sånt nånstans bland kretsarna som shuntar ner överspänning till jord, men det är dumt att chansa.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Kondensvatten är förvisso en risk, men du ser direkt om det är vatten i luften. Blås lite ut i rummet först, kommer det ingen dimma så är det lugnt. Det brukar dessutom finnas en dräneringskik i botten av tanken på kompressorn, du kan ju glänta lite på den först och se om det kommer nåt vatten där.

Är det en oljefri kompressor, så behöver du givetvis inte oroa dig för att det ska komma olja med i luften. Om inte, så kan du testa på samma sätt som jag beskrev med vatten, du ser oljedimman också.

Och ja, det där med att hålla i fläktar så de inte kan rotera är ett bra förslag. Dels för att undvika att fördärva fläktarna, men dessutom för att en likströmsmotor som dras runt agerar generator, och spänningen som genereras är varvtalsberoende. Förvisso lär det väl sitta någon zenerdiod eller nåt sånt nånstans bland kretsarna som shuntar ner överspänning till jord, men det är dumt att chansa.

Om man chanser är det lättast att se vattendimma/olja ifall man blåser på en bit papper/vitt tyg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Om man chanser är det lättast att se vattendimma/olja ifall man blåser på en bit papper/vitt tyg.

Hah, la till det medans du skrev. Kan nog vara en bra idé i alla fall vad det gäller olja, där även mindre mängder blir kvar på kretskorten. Är det så små mängder vatten att det inte syns när man blåser ut i rummet, så kommer det dunsta av på nolltid ändå

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kondensvatten är förvisso en risk, men du ser direkt om det är vatten i luften. Blås lite ut i rummet först, kommer det ingen dimma så är det lugnt. Det brukar dessutom finnas en dräneringskik i botten av tanken på kompressorn, du kan ju glänta lite på den först och se om det kommer nåt vatten där.

Är det en oljefri kompressor, så behöver du givetvis inte oroa dig för att det ska komma olja med i luften. Om inte, så kan du testa på samma sätt som jag beskrev med vatten, du ser oljedimman också, eller ännu bättre blåsa en stund på ett skrivarpapper och se om det kommit nån olja på det.

Och ja, det där med att hålla i fläktar så de inte kan rotera är ett bra förslag. Dels för att undvika att fördärva fläktarna, men dessutom för att en likströmsmotor som dras runt agerar generator, och spänningen som genereras är varvtalsberoende. Förvisso lär det väl sitta någon zenerdiod eller nåt sånt nånstans bland kretsarna som shuntar ner överspänning till jord, men det är dumt att chansa.

Kompressorn är inte oljefri , nej brukar inte bli någon dimma eller sådant hitills .

Jo håller fläktarna still fick det tipset för länge sedan när jag använde tryckluft på burk.

Men det hära med kondens/olja borde inte en Vatten-/smutsavskiljare lösa det problemet?

Kommer ihåg för länge sen vet inte nu dock dom kanske har nån annan lösning !

men såg flertal dator butiker använda sig av tryckluft när dom blåste rent från damm å så ( små butiker )

så tänkte om det skulle gå med kompressor också för antar att det är vad dom använder också

Skrivet av Kent:

Om man chanser är det lättast att se vattendimma/olja ifall man blåser på en bit papper/vitt tyg.

Låter som en bra idé

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bärrich:

Men det hära med kondens/olja borde inte en Vatten-/smutsavskiljare lösa det problemet?

Vattenavskiljare fixar oftast kondensproblemet om det inte finns kondens i själva slangen. Den tar däremot inte bort olja, oljefilter är betydligt dyrare, ligger på 6-700 och uppåt. Nästan bättre att köpa en liten oljefri kompressor istället. T.ex. har Jula denna oljefria kompressor för 700:-
http://www.jula.se/kompressor-d-200-24l-1100w-200076

Ibland rea dom även ut denna för ca 700:- http://www.jula.se/kompressor-nd200-8-6-6l-1100w-200057

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Vattenavskiljare fixar oftast kondensproblemet om det inte finns kondens i själva slangen. Den tar däremot inte bort olja, oljefilter är betydligt dyrare, ligger på 6-700 och uppåt. Nästan bättre att köpa en liten oljefri kompressor istället. T.ex. har Jula denna oljefria kompressor för 700:-
http://www.jula.se/kompressor-d-200-24l-1100w-200076

Ibland rea dom även ut denna för ca 700:- http://www.jula.se/kompressor-nd200-8-6-6l-1100w-200057

Va ju inte allt för dyr , å slipper ju oljan - så den dära + en vatten avskiljare sen är det

set to go?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bärrich:

Va ju inte allt för dyr , å slipper ju oljan - så den dära + en vatten avskiljare sen är det

set to go?

Yepp, tyvärr verkar den vara slut överallt :/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Yepp, tyvärr verkar den vara slut överallt :/

attans ser det , ganska säker dock att jag såg en såndär i butiken - skadar ju inte att kolla

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Avstängd

Akta fläktarna, se till att montera bort fläktarna alternativt lägga papper runt öppningen till lagerna annars kommer damm i lagerna och du kommer få höra konstiga ljud ifrån fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

attans ser det , ganska säker dock att jag såg en såndär i butiken - skadar ju inte att kolla

Fick du tag på en? Funkar bra? Är intresserad av att köpa precis den kompressorn (Stanley oljefri 1100W) + vattenavskiljare nämligen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har använt vattenavskiljare likt denna precis innan blåspistolen för att minska risken för vatten/fukt och eventuella oljerester när jag blåst av datorer och annan elektronik.
Kan inte garantera att det 100% tar bort all fukt och olja, men det ska duga för lackering så borde det rimligtvis duga för att blåsa bort damm med.
Ett lackeringsjobb kommer inte bli speciellt bra om man får med sig massa vatten och olja i luft/färgblandningen.

Skrivet av Bärrich:

men är tryckluft på burk säkrare än kompressor?

eller är det bara jag som upplever att tryckluft på burk känns väldigt fuktigt å kall ibland

kan ju bli frost av det om man vänder en sån burk upp och ner ( nej har inte gjort det på datorn )

kompressor luften för mig har aldrig vart fuktigt på nå sätt..

Jag föredrar kompressor. Använder man tryckluft på burk får man med sig drivgas och den blir väldigt kall och kan få med sig kondens. Har inte gjort någon kemisk analys eller dylikt, men upplever att man får renare luft ur kompressorn än med tryckluft på burk.
Enda fördelen med tryckluft på burk som jag ser det är att den blir mer portabel än vad kompressor med tillbehör blir.

Permalänk
Medlem

har blåst rent min dator många gånger med en kompressor och det har aldrig varit nåt problem