Komplementkylning till vattenkylda grafikkort !

Permalänk
Medlem

Komplementkylning till vattenkylda grafikkort !

VRM kylning och temps:
Ett vanligt problem för dom som provat på 3:e parts kylningslösningar till sina grafikkort är kylning av diverse viktiga komponenter runt gpu:n. Som t.e.x minne, diverse styrchip och regulatorer. En av dom är VRM(Voltage Regulation Module), den kontrollerar tillförseln av ström till olika komponenter. Denna blir ganska lätt varm, VÄLDIGT VARM. Eftersom tillverkarna av grafikkorten har det i åtanke så ser dom till att vrm håller sig inom ramarna för den temperatur dom klarar, med sina egna kylningslösningar. Men så fort du ger dig på någon annan form av kylning så får man ofta själv se till att detta sker. Jag stötte fort på problem med detta när jag monterade på min Accelero Hybrid, den 92mm fläkt som ingår i kylnings montage är helt enkelt inte tillräckligt effektiv. Jag fick efter bara några minuters körande tyngre av benchmark och spel, temperaturer över 100grader...ibland uppemot 120. Jag konsulterade både Sappire och Arctic Cooling som är tillverkar av grafikkort respektive kylning och både hävdade bestämt at jag inte skulle vara orolig över detta då kortet och VRM ska klara dessa temperaturer. Men som gammal överklockare och kylningsgeek så går det emot allt vad jag står för att låta komponenter ligga på över kokpunkten oavsett om dom är gjorda för det eller inte. Så jag bestämde mig för att göra något åt saken. Satte mig och började fundera på en lösning, med lite inspiration av andra runt om på nätet som stött på samma problem så kom jag på en lösning som jag skulle kunna tänka mig att ha permanent och köra med 24/7.

Materialet som använts är en L-profil i aluminium, som är svetsat och pulverlackerad.
Fläktarna är någon "Silent" variant från "Akasa". Som det är nu så kan man bara lägga fläktarna i ramen så ligger dom där av sig själv...på det här sättet är det även smidigt att justera fläktarna efter vart på graffet man vill ha kylningen. Jag har även satt på små kuddar i något skumplast material för att förhindra vibrationer.

Visa signatur