Nybygge - Corsair nätagg stendöd - eller vad är felet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Nybygge - Corsair nätagg stendöd - eller vad är felet?

Önskar hjälp! Har byggt ihop en dator med följande helt nya komponenter :

MSI Z87-G45 GAMING
Intel Core i5-4670K
Corsair Vengeance 8GB 1600MHz
Seagate Desktop HDD 1TB 7200RPM
Samsung SH-224DB/BEBE
CoolerMaster Hyper 212 Evo
Samsung SH-224DB/BEBE
Corsair CX 600 W Modular

Allt sitter där det ska, och är draget som det ska, men när Corsair slås på så blinkar en lampa till på moderkortet men sedan händer inget mer när datorn slås på. Ingen fläkt går igång, inget lyser, den är stendöd.

Hur felsöker jag?
Kan nån tipsa om en bra felsökningsguide eller liknande?
Tacksam för all hjälp!!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jun 2011

Om lampan lyser känns det som om nätagget funkar för den skickar ju ström så att lampan kan lysa. Är du fortfarande osäker tycker jag du ska testa detta: http://www.corsair.com/en/blog/testing-your-corsair-power-sup...

Om det inte fel på agget så tycker jag du ska testa om det är startknappen som är defekt. Ditt moderkort har tyvärr ingen onboard startknapp men ta ett gem och lägg mellan de två pinnar på moderkortet där du kopplar in startknappen. Då "tjuvkopplar" du moderkortet och det borde starta.
Om du inte vet var dessa pinnar sitter så kanske det är felet, och då bör du kollar moderkortsmanualen

Om det inte funkar så ta ut allt onödigt t.ex. extra ram och grafikkort så att du bara har det nödvändigaste, och testa igen.

Förhoppningsvis finner du felet innan sista steget för annars har jag ingen aning om vad som är fel :/

Edit. Om lampan blinkar istället för ett fast sken så kanske den anger vad felet är, kolla då manualen för moderkortet.
Edit2. Hittade en guide som kanske kan hjälpa: http://pcsupport.about.com/od/findbysymptom/ht/nopowertopc.ht...

Main: 2500k, H50, Asus mobo, 2xGTX 560 Ti, 8 Gb XMS3, 3 x 500 GB, Force 3 120GB, Corsair HX 850, Silverstone tj08-e
Server: Amd x2 @ 2.8 GHz, 2 Gb, 1.5 Tb, Windows home server 2011

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Tack så jättemycket för svaret! Ska kolla upp allt i kväll och köra testen du länkade till.
Tänkte också att det kan vara startknappen på chassit (som också är nytt) så ja, vi testar och kör så får vi se vad det är som krånglar. Skriver mer senare! / Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Stressad:

Tack så jättemycket för svaret! Ska kolla upp allt i kväll och köra testen du länkade till.
Tänkte också att det kan vara startknappen på chassit (som också är nytt) så ja, vi testar och kör så får vi se vad det är som krånglar. Skriver mer senare! / Tack!

Japp gör det. Citera också så jag ser det

Main: 2500k, H50, Asus mobo, 2xGTX 560 Ti, 8 Gb XMS3, 3 x 500 GB, Force 3 120GB, Corsair HX 850, Silverstone tj08-e

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Seeis:

Japp gör det. Citera också så jag ser det

Oj förlåt, missade att citera!

Det går bra här! I alla fall nästan.
Datorn är igång och det som var felet var att 24 pin till moderkortet behövde tryckas in ännu mer, fast "klicket" är omöjligt att få det går INTE. Men den sitter på plats i alla fall.

Nu är problemet bara att få BIOS att läsa från DVD/CD så Windows-installationen kan fortsätta, men det tar stopp vid varje omstart.
Har satt Boot option #1 till att läsa från DVD/CD och #2 från harddrive, men vid reboot så är startskärmen tilbaka bara fast "save and reboot". Vad jag minns från tidigare gånger så har datorn annars läst direkt från #1 när man ändrat, så detta förstår jag inte.

EDIT: Allt är igång, det var åter en kontakt som behövde tryckas in hårdare! Datorn är igång och allt fungerar! Tack för hjälpen, det uppskattades mycket!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Stressad:

Oj förlåt, missade att citera!

Det går bra här! I alla fall nästan.
Datorn är igång och det som var felet var att 24 pin till moderkortet behövde tryckas in ännu mer, fast "klicket" är omöjligt att få det går INTE. Men den sitter på plats i alla fall.

Nu är problemet bara att få BIOS att läsa från DVD/CD så Windows-installationen kan fortsätta, men det tar stopp vid varje omstart.
Har satt Boot option #1 till att läsa från DVD/CD och #2 från harddrive, men vid reboot så är startskärmen tilbaka bara fast "save and reboot". Vad jag minns från tidigare gånger så har datorn annars läst direkt från #1 när man ändrat, så detta förstår jag inte.

EDIT: Allt är igång, det var åter en kontakt som behövde tryckas in hårdare! Datorn är igång och allt fungerar! Tack för hjälpen, det uppskattades mycket!

Ah okej, sånna saker kan man lätt missa. Men skönt att du fick igång den iaf