7970 + 2x dual link DVI. What?

Permalänk
Medlem

7970 + 2x dual link DVI. What?

Allmänt gnäll + bakgrund:
Jag fick ganska nyss reda på att AMD gick all-out cheap mode och istället för att tillverka kort med 2x dual link DVI så tillverkar de numera kort med 1x dual link och 1x single link DVI. Det resulterar då i att jag helt enkelt inte kan använda mina två 2560x1440-skärmar, och det irriterar mig något ganska otroligt.

Men irritation leder ingenvart, kan man väl säga lite sådär självklart. Kortet funkar perfekt i övrigt så jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till här.

Fråga:
Kan man få 2560x1440 på HDMI 1.3? Enligt Wikipedia ska det vara lugnt, men jag orkar inte med fler nitar. Kan man isf få det genom 7970:s HDMI-port? Eller måste man satsa på Displayportarna där sitter?
Vad ska jag då köpa för något för att få rätsida på det hela?

Kort och gott så vill jag veta om jag kan kasta en liten nätt summa pengar på problemet och få det ur världen, eller om jag måste hitta nån som är villig att byta kortet mot nåt motsvarande nvidia kanske. Ska ju duga till BTC-mining har jag läst, så kanske det kan vara något att locka med? *suck*

I-landsproblem.

Permalänk
Medlem

De flesta kort nu för tiden har bara en Duallink DVI även på nvidia sidan. Råder dig att gå över till DP då hdmi inte har bandbredden till den upplösningen. Iaf inte den HDMI som sitter på det grafikkorten som finns idag.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

Kortet kan inte köra mer än single link upplösning på HDMI heller så länge du kombinerar den med en duallink DVI.
Något med att DVI- portarna och HDMI- porten delar...någonting... bussbredd eller något sådant. Den dyra lösningen är att satsa på R2- serien, den billiga lösningen är att köpa Apples Mini DP -> Dualllink DVI för knappt tusenlappen. Fungerar fint, använder två själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr_Spackel:

De flesta kort nu för tiden har bara en Duallink DVI även på nvidia sidan. Råder dig att gå över till DP då hdmi inte har bandbredden till den upplösningen. Iaf inte den HDMI som sitter på det grafikkorten som finns idag.

Jaha. Tji fick man där mao. *suck* Uppgradering hette det ja.

Skrivet av Damodred:

Kortet kan inte köra mer än single link upplösning på HDMI heller så länge du kombinerar den med en duallink DVI.
Något med att DVI- portarna och HDMI- porten delar...någonting... bussbredd eller något sådant. Den dyra lösningen är att satsa på R2- serien, den billiga lösningen är att köpa Apples Mini DP -> Dualllink DVI för knappt tusenlappen. Fungerar fint, använder två själv.

Jo, men när kortet gick på 2000:- så känns det bisarrt att lägga 1k på adapter för skiten. Vet inte riktigt vad man ska säga liksom. :/

Permalänk
Medlem

Funkar inte en DP->DVI, från ex. kjell o co, bara den är aktiv?

http://www.monoprice.com/Product?c_id=104&cp_id=10428&cs_id=1...

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk

Jag stötte på detta problem när jag skulle koppla min tredje skärm till graffet (tillfälligt) och fick då köpa en DP->DVI adapter, kosta mig typ 149.- på komplett eller något.
Sen om det fungerar med en billigare på dom upplösningarna vet ju inte jag^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod