Seasonic Platinum-520 Fanless 520W och coil whine

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2008

Seasonic Platinum-520 Fanless 520W och coil whine

Tänkte köpa detta nätagg, har läst att tidigare versioner har problem med coil whine, jag undrar hur man vet att man har den senaste versionen vilket serie nummer osv någon som är insatt i det ?
Seasonic verkar inte vilja svara. Tänkte kolla med återsäljaren innan jag beställer...så att det har rätt tillverkningsdatum osv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sajber-jymden
Registrerad
Dec 2004

Hade samma huvudbry som du nu har när jag köpte min 460W för drygt en månad sedan (se mitt omdöme på prisjakt).
Är riktigt nöjd...

Coil whine beror på så många saker, nätdelens komponenter är enbart en del i "felkedjan"...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Cybertsen:

Hade samma huvudbry som du nu har när jag köpte min 460W för drygt en månad sedan (se mitt omdöme på prisjakt).
Är riktigt nöjd...

Coil whine beror på så många saker, nätdelens komponenter är enbart en del i "felkedjan"...

seasonic har erkännt kvalitets problem med spolen...och ska varit fixat med senare versioner

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sajber-jymden
Registrerad
Dec 2004

Tja, då borde saken vara klar för dig...köp ingen då...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Cybertsen:

Tja, då borde saken vara klar för dig...köp ingen då...

ska ju som sagt vara fixat på senare versioner enligt silent pc review ska deras senaste sample ex vara i stort sett 0 DB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sajber-jymden
Registrerad
Dec 2004

Och du är säker att du inte blandar ihop recensioner du kanske läst om den gamla plattformen: SS-xxxFL (80Plus Gold) med den nya (KM3): SS-xxxFL2 (Platinum)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2008
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

Det var som fan, PSU utan fläkt och med så pass hög effekt.
Det trodde jag inte att det fanns.

Frer8833:
Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Lifooz:

Det var som fan, PSU utan fläkt och med så pass hög effekt.
Det trodde jag inte att det fanns.

http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs

Där skriver dom

Citat:

The very best electrical performance tested, the highest efficiency. Some questions about electronic noise (buzz, whine) on early samples is the only cause for hesitation. Otherwise, this fanless is tops.

Den har alltså den bästa verkningsgraden på något nättagg dom testat...