kan man koppla system-fan till cpu-fan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2010

kan man koppla system-fan till cpu-fan?

Håller på att bygga ihop datorn och jag har en fläktuttagför lite på moderkortet och ingen förgreningsladd. Däremot har jag ett extra cpu-uttag för cpu-fäkt. Kan jag använda den?

Alternativt:
Jag har två st fläktar till min eftermarknads cpu-kylare som går till en förgreningsladd och kopplar in i samma utag. Kan jag istället sätta de fläktarna till cpu1 och 2 fläktutag och använda förgreningen till systemfläktarna? Det rekomenderades i moderkortsguiden att man skulle ha förgreningsladd till cpu-fläktarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

don't worry, be happy

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ja du kan koppla fläktarna var som helst men det kan bli larm eller lustig reglering av dem. larmen kan man oftast stänga av i bios och regleringen får du leva med.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.