gigabyte WF 7950 crossfire uppgradering?

Permalänk
Medlem

gigabyte WF 7950 crossfire uppgradering?

Hej Clockers!

Jag har precis fått lös lite extra pengar och tänkte att det skulle vara kul att uppgradera och köra CF med mitt 7950 för att pressa ut lite extra prestanda och kunna köra BF4 på ultra med okej FPS. Mitt problem är dock att finna ett till identiskt 7950. Jag har idag ett WF gigabyte och har i några veckor följt marknaden här, blocket och tradera för att finna ett till kort. Jag är estetiskt kräsen på det sättet att jag vill att korten ska se likadana ut, det vill säga att det fortfarande är ett gigabyte WF sedan spelar det mindre roll om det är 7950 eller 7970.

Eftersom gigabyte 7950 har utgått överallt verkar eftermarknadsvärdet stigit och jag följde slaviskt en budgivning på tradera varav det slutgiltiga priset landande på cirka 1800 vilket jag tyckte var överpris för ett begagnat kort . En tanke uppenbarade sig då att det kanske var mer värt att lägga lite till och köpa ett gigabyte 280X och köra detta CF tillsammans med mitt 7950. Ett annat problem är då om min PSU på 750w räcker då 280 drar ganska mycket och hur mycket prestanda jag egentligen får ut av båda korten då 280x kanske klockar ner sig så mycket att det är mer effektivt och köra det ensamt.

En tredje tanke som uppenbarade sig var att nyttja, det för tillfället höjda, eftermarknadsvärdet på grafikkortet och sälja det för att istället försöka fynda bland de låga priserna på Nvidia-sidan. Det verkar finnas avsevärt fler alternativ och förmånliga priser för 670 och 770. Såg exempelvis två 670 med garanti kvar och SLI brygga för 2800:- vilket kausalt innebär två stycken 670 istället för mitt 7950 för kostnaden av cirka 1000:- (förutsatt att jag också lyckas sälja mitt 7950 för 1800:-).

Vad tycker Ni skulle vara den bästa lösningen för mig?
Har alla specs i signatur.

Tacksam för svar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Kanske vänta på r9-280 om det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Kanske vänta på r9-280 om det kommer?

Ja jag har läst att det kan vara på gång, men jag har inte hittat någon källa som faktiskt bekräftar det. Ännu mindre att just gigabyte slänger ut en WF variant till det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.

Permalänk

1800:- lät verkligen dyrt, Har en polare som köpte ett HD7950 Windforce för 1300:- inklusive frakt här på Sweclockers marknaden för ca 2 månader sedan. Kan även tillägga att han inte blev nöjd med prestandan tillsammans med en FX-8350 och uppgraderade därför till 4770k för att slippa framedrops i BF4. Det är ju dock ett av dom mest cpu krävande spelen idag och i andra spel kommer det förmodligen fungera helt okej

Jag tycker du ska fortsätta leta ett begagnat samt hålla utkik efter bra deals hos återförsäljare

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

1800:- lät verkligen dyrt, Har en polare som köpte ett HD7950 Windforce för 1300:- inklusive frakt här på Sweclockers marknaden för ca 2 månader sedan. Kan även tillägga att han inte blev nöjd med prestandan tillsammans med en FX-8350 och uppgraderade därför till 4770k för att slippa framedrops i BF4. Det är ju dock ett av dom mest cpu krävande spelen idag och i andra spel kommer det förmodligen fungera helt okej

Jag tycker du ska fortsätta leta ett begagnat samt hålla utkik efter bra deals hos återförsäljare

Jo smålänningen i mig ryggade bakåt när det kom till de priserna men antar att efterfrågan styr priset i sammanhanget, 1300 lät ju lite mer realistiskt. Jo tänker fortskrida med att uppdatera marknaden och blocket några gånger om dan och hoppas att det dyker upp något. Tack för inputen!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.