Permalänk
Medlem

GPU överhettas.

Hej!
Är lite ny med datorer.
Men, jag har nu byggt ihop min andra dator och som ni har läst i rubriken så överhettas mitt grafikkort på 5minuter. (om jag har igång ett spel)
Jag har xfx Radeon 7970 dualfan med ett nät 650w av corsair.
Jag har ingen aning varför det överhettas.
Har igång alla fläktar, den har alla fläktar igång med dör ändå på direkten..

Permalänk

Du kan ju börja med att skriva vilka temperaturer du har innan den dör.

Visa signatur

8320 4.8 | TX3 EVO PNP | 650TI BOOST | M5A97 LE R2.0 | CX600M | KINGSTON 128GB SSD | 8GB MINNE | AUZENTECH X-PLOSION 7.1

Permalänk

Vad kommer kortet upp i för temp innan det dör? Du kan ju skicka tillbaka kortet och be att få ett nytt på garantin

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Alltså, det kommer upp till 55c sedan stängs den av, sedan startas den igen och visar det där gör på bilden. (om jag fortsätter spela så dör den.)
http://imgur.com/rAE7u1l

Permalänk
Skrivet av Hugilio:

Alltså, det kommer upp till 55c sedan stängs den av, sedan startas den igen och visar det där gör på bilden. (om jag fortsätter spela så dör den.)
http://imgur.com/rAE7u1l

Hmm, 55 grader är absolut ingen överhettning...

Visa signatur

8320 4.8 | TX3 EVO PNP | 650TI BOOST | M5A97 LE R2.0 | CX600M | KINGSTON 128GB SSD | 8GB MINNE | AUZENTECH X-PLOSION 7.1

Permalänk
Medlem

Men vad är det som är fel?;_;
Snälla, har kämpat med att bygga ihop den och nu händer det här, får panik!):

Permalänk

Vad står temperaturen på processorn då.?

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem

Min dator stänger också av sig bara sådär när jag spelar, däremot när jag belastar datorn med tillexempel Valley Benchmark 1.0 så dör den inte alls.

har felsökt rätt länge och inte kommit på vad det kan bero på. Har ett 7970 ifrån asus. Tänkte att det kanske är relevant då vi har samma typ av gpu.

Edit:

alla temps är normala, på cpu och gpu vid belastning antingen med Intel Burn Test eller Valley, Heawen, 3Dmark Vantage och de nyaste 3D Mark.
Verkar inte spela nån roll vilket spel det är man spelar heller, sålänge man spelar ett tag och gpun är på 99 % load så dör datorn efter ett tag. Spel där gpun är på 99 % load så dör inte datorn.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem

Alla temps är normala.

Permalänk
Medlem

Kan vara RAM-minnet det är fel på, kör memtest86+ över natten.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Kan vara RAM-minnet det är fel på, kör memtest86+ över natten.

Okey, ska testa. tack på förhand:)