Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Bra skanner?

Vill ha tips på BRA filmskanner för 35mm film, sv, dia.

Har en CanoScan 9000F men den lever ej upp till mina kvalitetskrav.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2001

Det finns väl egentligen inte så mycket att välja på längre, så jag föreslår Plustek Opticfilm, i stort sett valfri modell (jag har själv en 8100).

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."
#fooblog @ freenode.org, #lysator @ freenode.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av kode:

Det finns väl egentligen inte så mycket att välja på längre, så jag föreslår Plustek Opticfilm, i stort sett valfri modell (jag har själv en 8100).

Verkar ge hyggligt resultat. Sen e frågan om man vill lägga ut 3-4 papp för att skanna 200 filmbilder.
Kanske går att hyra nånstans?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2001

8100 får man i och för sig för runt 2kkr, men visst, det kan eventuellt löna sig att hyra en skanner nånstansifrån ifall det bara är 200 negativ som ska skannas.

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."
#fooblog @ freenode.org, #lysator @ freenode.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av jookeer:

Verkar ge hyggligt resultat. Sen e frågan om man vill lägga ut 3-4 papp för att skanna 200 filmbilder.

Nu vet jag inte riktigt vad det kostar, men du har inte funderat på onlineframkallning typ Crimson.

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av jookeer:

Det fanns en liknande tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/1161978-koprad-skan...
#12904299 <-- mitt svar samt lite info om min Reflecta scanner, den kan jag rekommendera men den kostar 3k plus att det är bra om du skaffar bättre mjukvara till den.

Ska du bara scanna 200 bilder vettefan om du tjänar så mycket på att köpa en bättre scanner än din. Du kan testa ladda hem bättre mjukvara, det kanske räcker? Kolla silverfast eller vuescan. Åtminstone vuescan har demoversion att ladda hem gratis. Jag kör själv silverfast och det är skitbra. Tusen gånger bättre än scannerns medföljande skitmjukvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Lånar tråden för jag är också ute efter en skanner. Fast jag har själv tyckt att Canon 9000F är en mer eller mindre utmärkt skanner, men däremot att både vuescan och silverfast har krånglig mjukvara.
Jag hade tänkt mig Epson V330, eller något annat HP/Canon alternativ. För max 1500 kr. Några rekommendationer eller någon som har erfarenhet av V300?
Det jag är ute efter är att skanna negativ/diabilder utan allt för mycket pill i bra kvalitet, gärna med automatisk utjämning och borttagning av dammkorn. Men utan att det måste hålla på ställas om i konfig varje gång.

Laptop: HP Spectre X2 13.3.
WS : AMD PII X6 1100 Thuban. ASUS Crosshair IV Formula, 16 GB RAM, XFX Radeon HD 6970 Ref, SSD + HDD i en mix.
WS II: i7 , Gigabyte mb, 12 GB RAM, HD 5970. Windows 10 Tech Preview.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av jookeer:

Vad har du för krav egentligen? Är det något särskilt du skannar? Det blir ju ändå en hel del jobb med efterbehandling väl ändå?

WS : AMD PII X6 1100 Thuban. ASUS Crosshair IV Formula, 16 GB RAM, XFX Radeon HD 6970 Ref, SSD + HDD i en mix.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Regert:

Lånar tråden för jag är också ute efter en skanner. Fast jag har själv tyckt att Canon 9000F är en mer eller mindre utmärkt skanner, men däremot att både vuescan och silverfast har krånglig mjukvara.
Jag hade tänkt mig Epson V330, eller något annat HP/Canon alternativ. För max 1500 kr. Några rekommendationer eller någon som har erfarenhet av V300?
Det jag är ute efter är att skanna negativ/diabilder utan allt för mycket pill i bra kvalitet, gärna med automatisk utjämning och borttagning av dammkorn. Men utan att det måste hålla på ställas om i konfig varje gång.

Flatbäddskannrar är sällan bra för mindre filmformat som 35mm, i detta fall är en dedikerad filmscanner att föredra. Har själv en Epson V500 som funkat bra som dokumentscanner - och ibland till film (hade formodligen inte valt V500 om jag endast skannat 35 mm film... inte heller V700 för den delen). Men till mediumformat funkar V500 bättre pga den större negativstorleken, men man kan endast scanna 2 bilder åt gången med medföljande negativhållare.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av jookeer:

Är det så få bilder så lämna in det på skanning istället för att köpa egen utrustning eller ska du skanna mera i framtiden?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Tokoza:

Flatbäddskannrar är sällan bra för mindre filmformat som 35mm, i detta fall är en dedikerad filmscanner att föredra. Har själv en Epson V500 som funkat bra som dokumentscanner - och ibland till film (hade formodligen inte valt V500 om jag endast skannat 35 mm film... inte heller V700 för den delen). Men till mediumformat funkar V500 bättre pga den större negativstorleken, men man kan endast scanna 2 bilder åt gången med medföljande negativhållare.

OK. I see. Vad blir den praktiska skillnaden mellan skanner och filmskanner? Rakare bilder, mindre brus? En flatbäddskanner verkar ju ha rätt hög upplösning jämfört med någorlunda lika prissatta filmskanners.
Finns det någonstans man kan se skillnaden liksom?
När det gäller 120 mm är det ju praktiskt, men jag kör så länge med 35 mm endast.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av mrqaffe:

Är det så få bilder så lämna in det på skanning istället för att köpa egen utrustning eller ska du skanna mera i framtiden?

Beror på resultatet. Bra resultat=skanna mera och omvänt.

Någon som hittat nån bra sajt där man jämför olika skannrar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Regert:

OK. I see. Vad blir den praktiska skillnaden mellan skanner och filmskanner? Rakare bilder, mindre brus? En flatbäddskanner verkar ju ha rätt hög upplösning jämfört med någorlunda lika prissatta filmskanners.
När det gäller 120 mm är det ju praktiskt, men jag kör så länge med 35 mm endast.

Den faktiska upplösningen som scannade bilder får skilljer sig... Den optiska upplösningen som ofta anges är ju endast hur många pixlar bilden får, men detta är ju inte synonymt med upplösningsförmåga, dvs hur väl detaljer syns som finns hos själva negativet.

I länken nedan finns länkar till ett par tester (google translate kan hjälpa dig om du inte förstår italienska):

http://www.rangefinderforum.com/forums/showthread.php?t=13781...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Regert:

Skaffade en Plustek 8100 då jag inte var riktigt nöjd med 35mm inscanning med Epson v500. Plustek 8100 levererar på betydligt högre nivå än V500 - och vad jag läst verkar Plusteken också vara bättre än Epson V750 när det handlar om upplösningsförmåga.