Asus 24" LED VG248QE - Dåliga färger, inställningar?

Permalänk

Äh jag Googlade på problemet och tydligen så var det inte bara att lägga in ICC-profilen i färghantering. Utan det fanns ett steg till.

Efter att man satt profilen som standard måste man gå till Avancerat-->Ändra Systemstandard-->Avancerat-->Och bocka av Använd Windows bildkalibrering.
Anledningen till varför man måste bocka av Använd Windows bildkalibrering är för att Windows annars inte kommer använda sig av ICC-profilen. Så om du inte har det avbockat, ta och gör det!

Hoppas det här hjälpte någon som hade problem!

Permalänk

jag har en sån här skärm och jag har laddat ner ICC profilerna som ni tipsat om man hur installerar man dom ? bara högerklick sen "installera profil" ? Händer inte mycket när man gör så iallafall

EDIT : såg ditt svar här över nu... blindstyre som man är, ska försöka nu

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Tackaar ! fixade mitt precis.. standard mode ...helt perfekt ljus osv.. sen kan man ju allltid mixtra själv om man vill men detta va bra :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

har äntligen fått till färgerna riktigt bra på min.
Tanka icc profilen härifrån : Amd http://pcmonitors.info/icc/ASUS%20VG248QE%20AMD.icm
Nvidia http://pcmonitors.info/icc/ASUS%20VG248QE%20Nvidia.icm

Inställningar för skärmen
Standard mode
Brightness 55
Contrast 88
Usermode R: 89 G:90 B:90
Trace free 40

Fyfan va mycket bättre det är än orginala.

Hör gärna av er och berätta vad ni tycker:)

Tja!

Nyttjade dina inställningar plus filen som tipsades om. Det är en enorm skillnad! Helt plötsligt är det liv i skärmen, innan var den.. trött, trist och tråkig! Tack för tips!

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

har äntligen fått till färgerna riktigt bra på min.
Tanka icc profilen härifrån : Amd http://pcmonitors.info/icc/ASUS%20VG248QE%20AMD.icm
Nvidia http://pcmonitors.info/icc/ASUS%20VG248QE%20Nvidia.icm

Inställningar för skärmen
Standard mode
Brightness 55
Contrast 88
Usermode R: 89 G:90 B:90
Trace free 40

Fyfan va mycket bättre det är än orginala.

Hör gärna av er och berätta vad ni tycker:)

Jag må va sen till festen, men otroligt vilken skillnad. Tackar så mycket !

Visa signatur

Wannabe gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

har äntligen fått till färgerna riktigt bra på min.
Tanka icc profilen härifrån : Amd http://pcmonitors.info/icc/ASUS%20VG248QE%20AMD.icm
Nvidia http://pcmonitors.info/icc/ASUS%20VG248QE%20Nvidia.icm

Inställningar för skärmen
Standard mode
Brightness 55
Contrast 88
Usermode R: 89 G:90 B:90
Trace free 40

Fyfan va mycket bättre det är än orginala.

Hör gärna av er och berätta vad ni tycker:)

Jag prövade att ändra om inställningarna så som du skrev där men ljusstyrkan på min skärm är ta mig fan fortfarande alldeles för ljus, har prövat att dragit ner på "Brightness" men bilden blir så dålig då, är det någon som vet nå bra inställningar man kan köra med?

Jag prövade också att installera ICCn som är postad här dock så vart det ingen skillnad, och ja jag har bockat av "Använd Windows bildkalibrering"

Edit: Efter ha återställt datorn så vart färgerna samt ljusstyrkan helt jäkla PERFEKT! inte fan behövde man pilla på nå inställningar för att få det bra inte, jag antar att det var den där ICCn som fuckade upp det för mig.

Permalänk
Skrivet av Henztah:

Tack för tipset. Testat deras ICC-profil men tyckte den var för röd.
Det kanske är så enkel att jag är ovan eller för kräsen. Skall suga på om jag skall skicka tillbaka den och satsa på en VA-panel istället.

Jag har samma problem med disig skärm, det var för övrigt samma sak med förra skärmen jag provade (acer).. så jag börjar ju misstänka om det har med grafikkortet att göra ? :S Alldeles för ljus och disig bild.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk

Ok, kör med icc profilen från tråden nu och skärmen är otroligt mkt bättre Synd att det skulle ta 1-2 år att få till det ! Stort tack !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Skrivet av PwnTh3W0r1d:

Äh jag Googlade på problemet och tydligen så var det inte bara att lägga in ICC-profilen i färghantering. Utan det fanns ett steg till.

Efter att man satt profilen som standard måste man gå till Avancerat-->Ändra Systemstandard-->Avancerat-->Och bocka av Använd Windows bildkalibrering.
Anledningen till varför man måste bocka av Använd Windows bildkalibrering är för att Windows annars inte kommer använda sig av ICC-profilen. Så om du inte har det avbockat, ta och gör det!

Hoppas det här hjälpte någon som hade problem!

I andra guider står det att windows bildkalibrering ska vara i ibockad

Using ICC Profiles

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Man tackar! Har haft skärmen nu i 2 år och har alltid tyckt att den har sett ut som skit jämfört med min andra skärm som är en IPS-skärm. Nu är de nästan i princip identiska

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact