Jag tror att min nybyggda dator får kylningsproblem av mitt Bitfenix: Phenom Mini ITX

Permalänk

Jag tror att min nybyggda dator får kylningsproblem av mitt Bitfenix: Phenom Mini ITX

Hej!

Har just idag byggt färdigt min nya dator, nybörjare på det hela tror jag att jag kan ha gjort ett misstag i val av chassi.

Moderkortet är ett ASRock H87M-ITX, grafikkortet är Radeon Powercolor HD7970. Kan nämna andra komponenterna om det behövs.

Problemet är att jag är rädd att datorn (grafikkortet i synnerhet) kommer att överhettas. Moderkortet har bara en "kontakt" för de inbyggda fläktar som är inbyggda i chassit (2 st.) Dessutom finns inga ventilationshål vid sidorna på chassit så att varmluften kommer ut. Nu när jag provkört datorn lite har jag märkt att efter bara några minuter in i en Warthundermatch ligger grafikkortets temperatur på 80+ grader! Samma sak med Fifa 14.

Så mina frågor är helt enkelt:
Har jag köpt fel chassi för mitt bygge?
Finns det möjlighet att på moderkortet lägga till ett till fläktuttag? Skulle det hjälpa?

Om mitt chassi helt enkelt är för dåligt, vad kan ni rekommendera för annat chassi?

Tack så hemskt mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

80 C är ingen fara, det är designmässigt ungefär vad man kan vänta sig av ett grafikkort. När det pekar över 90 C är det dags att se över sin ventilation! 100 C tyder på tokigheter.

Permalänk
Medlem

Chassit borde fungera, även om små chassin normalt är lite mer svårkylda.

Du kan koppla in 2 fläktar på moderkortet mha en y-splitter.
Alternativt koppla direkt till nätaggets molex (med adapter och eller varvtalsreduktion(motstånd)).

Om kylningen mot förmodan är otillräcklig, så kan du sätta ytterligare en 120mm fläkt i fronten.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a... en sådan funkar om du behöver mer än 2 fläktar eller så använder du en y-splitter som ovan sa.

Permalänk
Skrivet av xyllian:

80 C är ingen fara, det är designmässigt ungefär vad man kan vänta sig av ett grafikkort. När det pekar över 90 C är det dags att se över sin ventilation! 100 C tyder på tokigheter.

Skrivet av FatherOfThree:

Chassit borde fungera, även om små chassin normalt är lite mer svårkylda.

Du kan koppla in 2 fläktar på moderkortet mha en y-splitter.
Alternativt koppla direkt till nätaggets molex (med adapter och eller varvtalsreduktion(motstånd)).

Om kylningen mot förmodan är otillräcklig, så kan du sätta ytterligare en 120mm fläkt i fronten.

Fo3

Skrivet av anon216160:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a... en sådan funkar om du behöver mer än 2 fläktar eller så använder du en y-splitter som ovan sa.

Tack för alla svar!

tänkte eventuellt en sån här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Återkommer imorgon när jag raidat Kjell & CO!

Permalänk

Lyckades sänka temperaturen med ca 4 grader när jag fick igång fläkt nr. 2. Tack igen för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late