Klarar min lägenhet av 8500watt?

Permalänk
Medlem

Klarar min lägenhet av 8500watt?

Hej,

Jag har tänkt att sätta 6 datorer i min lägenhet där varje dator kommer gå mellan 1200-1500 watt, är det möjligt/rimligt? Eller måste man uppgradera nått i lägenheten?

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem

Så du påstår att ni alla har typ 4960x @ 5.0 GHz och 780 ti QUAD SLI alla överklockade? Plus skärm som drar 250W?

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

samt att ni alla sitter med max load på både grafikkort och cpu alla på samma gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Så du påstår att ni alla har typ 4960x @ 5.0 GHz och 780 ti QUAD SLI alla överklockade? Plus skärm som drar 250W?

Skrivet av Ganksta:

samt att ni alla sitter med max load på både grafikkort och cpu alla på samma gång!

Bitcoin/Litecoin-farmer kanske?

Skrivet av Avar:

Hej,

Jag har tänkt att sätta 6 datorer i min lägenhet där varje dator kommer gå mellan 1200-1500 watt, är det möjligt/rimligt? Eller måste man uppgradera nått i lägenheten?

Eventuellt kan du behöva "säkra upp" dvs. att huvudsäkringen behöver bytas ut mot en kraftigare.
Kolla med din hyresvärd/bostadsrättsförening eller med nätägaren (de som äger själva elnätet och står för leveransen, exempelvis E-on) hur många Ampere huvudsäkringen klarar. Vanligt är 16A i mindre lägenheter och 30A i villor, om jag inte fått allt om bakfoten.

EDIT: Wh1sp kunde detta bättre än mig. Lyssna på hen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att datorerna kräver så mycket effekt styck (isåfall kan det t.o.m bli problem med huvudsäkringen om du bara har 1-fas matning). Hursomhelst, det beror på hur grupperna i din lägenhet är gjorda, om det är 10A eller 16A säkringar på dom samt vad du har inkopplat i övrigt. En grupp med 10A säkring klarar en last på 2300 watt och en 16A säkring klarar ca. 3680 watt. Tänk på att om det är tight så måste de startas en och en, inte alla på en gång, då blir det för hög belastning. Som sagt så beror det mest på hur grupperna är uppdelade i lägenheten, kolla i centralen hur det ser ut, om märkningarna inte ger dig tillräcklig info, skruva ut (eller dra ner om det är dvärgbrytare) och kolla vad som slocknar. Har du t.ex. skillda grupper för sovrum, vardagsrum och kök kan du dela upp datorerna på uttag däremellan, m.h.a. skarvsladd om det behövs.

Permalänk

Han har inte skrivit att det är flera personer som ska ha datorer i lägenheten. Han ska kanske köra ett CUDA-kluster med 4 titan i varje burk.

Varje säkring (vägguttag) borde klara 10 A (ca 2300 W), så det beror på hur många faser du har i i lägenheten. Har du förresten funderat på vad det kommer att kosta för elen?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Entusiast

Grovt räknat, om ni har 3 faser x 16 Ampere matning till lägenheten (Rätt vanligt):
230 volt * 16 Ampere = 3680 Watt per huvudsäkring.
Fördelar ni datorerna jämt över de tre faserna, så har ni 11 040 Watt tillgängligt.

Men att ni ens behöver hälften av det du angett (8000+ watt?) är nog inte så sannolikt, såvida ni inte tänkt att sitta och tugga rådata med era grafikkort och processorer samtidigt till 100%

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Om det är normala datorer som ni ska dra in i lägenheten så ska det gå bra. Jag tror att du överdimensionerat wattförbrukningen rätt brutalt. En ok/normal speldator drar väl en sådär 600 watt kanske..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Har du förresten funderat på vad det kommer att kosta för elen?

Känns lite som att om man har råd att smälla upp sex burkar som drar så mycket ström så är nog inte kostnaden för att driva runt det ett nämnvärt problem.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

SysGhost, det beror helt på hur gammal lägenheten är samt storleken. I min så kan man kräma ur (10+6)A*230V, ja lite drygt 4000 watt totalt. Om man bortser från spisen då, men det är inget uttag som man får eller kan använda sig utav.

Permalänk

I lägenheten (en 3:a) jag bodde i innan så räckte det att ha nästan alla lampor tända+2st TV+min gamla dator på, så gick proppen.

Men förhoppningsvis har du en "tåligare" lägenhet, en fet plånbok (om den inte ingår i hyran), kanske öronproppar samt inte ett för dåligt kontrakt om elen i lägenheten...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Hej,

Jag har tänkt att sätta 6 datorer i min lägenhet där varje dator kommer gå mellan 1200-1500 watt, är det möjligt/rimligt? Eller måste man uppgradera nått i lägenheten?

Oavsett hur tramsigt mycket lull-lull du hade behövt ha:

Du har förmodligen 3 huvudsäkringar om 16A i din lägenhet. Varje säkring tål 230x16 watt innan den löser ut, dvs 3680w.
Under huvudsäkringarna har du vanliga säkringar som tål upp till 16A men förmodligen mindre (10A är rätt vanligt och tål då 230x10=2300w)

Säg att du vill ha kyl, frys, spis, mikro, tv, en och annan gammaldags lampa har man väl så behöver du ett par tusen watt tillgodo OM du nu skulle köra allt samtidigt. Dina troliga sammanlagda 11000w kommer förmodligen inte att räcka till.

Om du ändå måste, se till att datorerna sitter 2st per huvudsäkring (kolla i proppskåpet var säkringarna gäller), inte mer än 1 dator per vanlig säkring och kör för tusan inte ugn/spis/mikro/vattenkokare/dammsugare/annat som drar mycket ström samtidigt som allt är igång för då smäller nåt i proppskåpet (alternativt då flippar en switch om du har lite nyare proppar).

Permalänk
Hedersmedlem

Hur hade du tänkt leda bort den massiva värmeutvecklingen från datorerna?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Hej,

Jag har tänkt att sätta 6 datorer i min lägenhet där varje dator kommer gå mellan 1200-1500 watt, är det möjligt/rimligt? Eller måste man uppgradera nått i lägenheten?

Tänker svara enkelt,

Ja. (Räknar med att du har överdrivit din effektberäkning)

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Grovt räknat, om ni har 3 faser x 16 Ampere matning till lägenheten (Rätt vanligt):
230 volt * 16 Ampere = 3680 Watt per huvudsäkring.
Fördelar ni datorerna jämt över de tre faserna, så har ni 11 040 Watt tillgängligt.

Men att ni ens behöver hälften av det du angett (8000+ watt?) är nog inte så sannolikt, såvida ni inte tänkt att sitta och tugga rådata med era grafikkort och processorer samtidigt till 100%

Jag är inte hemma just nu men lägenheten har 8 proppar och på själva skåpet står det nått med 25A, de proppar som är inne vad jag vet är 10A. Har för mig även att det finns 3-4 faser

Ni som spekulerar det gäller 30 st r9 280x som ska rulla i lägenheten så det blir nog rätt så mycket el

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Entusiast

Kom o tänka på det: Kostnaderna. El är ju inte gratis.
Låt oss räkna lite grovt med 80 öre per kilowatt (Och det är billigt. De flesta elleverantörerna är dyrare än så)
Att driva dessa datorer en timme kostar då 6 kronor och 40 öre. ( 0,8*8 = 6.4)
Ett dygn: 6.4 * 24 = 153 kronor och 60 öre per dygn.

Räkna istället "mer vardagligt", med 4 timmar per dygn istället.
6.4 * 4 = 25 kronor och 60 öre per dygn.
En vecka blir då: 25,6 * 7 = 179,2
En månad: 716,8
Ett kvartal: 2150,4

Ja... kvartalskostnaden, med endast 4 timmars drift per dag. blir rätt... saftigt
...och med 24/7 drift, om det är en databearbetnings-central det är frågan om: 12 902 kronor och 40 öre per kvartal.

...om vi nu räknar med den förbrukningen som TS angett.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Jag är inte hemma just nu men lägenheten har 8 proppar och på själva skåpet står det nått med 25A, de proppar som är inne vad jag vet är 10A. Har för mig även att det finns 3-4 faser

Ni som spekulerar det gäller 30 st r9 280x som ska rulla i lägenheten så det blir nog rätt så mycket el

25A kan vara huvusäkringarna eller bara strömmärkningen för huvudbrytaren. Men har du såpass många säkringar så har du 3-fas matning och då kommer det att gå bra, du får dela upp det lite bara.

Permalänk
Inaktiv

Vissa hyreslägenheter har ju elen inbakad i hyran så man slipper tänka på det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon200632:

Vissa hyreslägenheter har ju elen inbakad i hyran så man slipper tänka på det.

Jo. men drar man onormalt mycket ström kommer styrelsen/hyresvärden att "göra något åt det".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Åtta LTC (knappt 300$) per dag

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Inaktiv

Och vad ska TS använda 30st R280X till månntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Vissa hyreslägenheter har ju elen inbakad i hyran så man slipper tänka på det.

Tror dock en hyresvärd kommer anmärka på en elförbrukning som är ca 10-dubblad förutsatt 24/7 uptime på dessa 30st 280x
Han kan i gengäld dra ner på värmen rejält, minska med ca 7000w till och med

TS: du kommer att få leva med vidöppna fönster för att motverka den värmen dina kort kommer generera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Vissa hyreslägenheter har ju elen inbakad i hyran så man slipper tänka på det.

Det handlar om att säkringen går, du kan inte ha mer än 2300 Watt på samma säkring om det är 10A på det.
Därför har ju t.ex spis osv i köket en egen säkring.

Skrivet av Avar:

Jag är inte hemma just nu men lägenheten har 8 proppar och på själva skåpet står det nått med 25A, de proppar som är inne vad jag vet är 10A. Har för mig även att det finns 3-4 faser

Ni som spekulerar det gäller 30 st r9 280x som ska rulla i lägenheten så det blir nog rätt så mycket el

Nu blir man något nyfiken, är det en bostad för en klan eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Och vad ska TS använda 30st R280X till månntro?

Gräva efter guld.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Hur hade du tänkt leda bort den massiva värmeutvecklingen från datorerna?

stänger av alla elementen = "gratis" värme resten av vintern. Ganska praktiskt med mining rent energimässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Vissa hyreslägenheter har ju elen inbakad i hyran så man slipper tänka på det.

Nej det fungerar inte överallt... har 1st dator som ifs är igång för det mesta. Har fått räkning på extra el som max 4000kr, är för hela året då.. men suger ändå att få räkning på extra el när det ska ingå i hyran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Och vad ska TS använda 30st R280X till månntro?

Bitcoin mining skulle jag gissa på.
om han nu inte ska rendera special effekter till film eller något ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mickesven:

stänger av alla elementen = "gratis" värme resten av vintern. Ganska praktiskt med mining rent energimässigt.

Hela mitt 120 m2 sågspånsisolerade hus i två våningar från 1926 värmer jag med 8500W totalt i alla rum, och då går inte elementen för fullt ens vid -35C. 8500W på full snurr i en lägenhet av normal storlek? Det lär bli mycket stora värmeproblem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Mest troligt mining, då det är svårt att köra 30 grafikkort på 6 datorer med annat än mininganpassade moderkort.

Visa signatur

| Intel Core i5 10600K @ 5GHz w/ Noctua NH-U12P | Gigabyte RTX 3070 OC | Asus STRIX Z490-G | 2x16 GB Corsair Vengeance LP @ 3200MHz | 2TB NVMe | Corsair RM750 | Fractal Torrent |

Permalänk

Fler än jag som får odlingsvibbar av detta?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit