Playstation 4 kan bli licenspliktig när webbläsaren fungerar med SVT Play

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

Har man en PS4 så har man antagligen en TV med, och då skall det betalas. Vad gråter ni för?

Exakt. Förstår inte grejen.

Permalänk
Medlem

Ni som påstår att alla som har konsol har tv, har ni hört tala om hdmi kabel till skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Har man ps4 har man i de flesta fall ändå TV? Gillar dock inte utvecklingen SVT har gjort

Det där stämmer inte alls. Min lillebror är student och bor på 20 kvadrat. Han har en xbox one och ingen tv utan xboxen kopplad till datormonitorn via hdmi.

Radiotjänst är fan dumma i huvudet och dessutom otrevliga.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Trött blir man. Hur svårt ska det vara att skapa en skatt som antingen alla antingen betalar lika mycket på (vanlig inkomstskatt) eller endast drabbar de som använder tjänsen?

I dagens läge är det en fast "hushållsavgift". -
"Så här mycket kostar det att ha ett hushåll"=tv-licens.

*Har annars hört att ensamstående föräldrar, pensionärer och studenter har så mycket pengar över att de absolut behöver en procentuellt högre skatt än de övriga delarna av samhället....

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Det där stämmer inte alls. Min lillebror är student och bor på 20 kvadrat. Han har en xbox one och ingen tv utan xboxen kopplad till datormonitorn via hdmi.

Din lillebror har en dator (antar jag), så att PS4 gör honom licenspliktig är inget problem.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Snart händer det. Har man ingen elektronisk enhet hemma som kan ha tilllgång till SVT:s tjänster så kommer de att hitta andra själ till att betala tv-avgiften. Grannen kanske?

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Medlem

Mata hatet

Som vanligt när det kommer till denna känsliga fråga när det kommer till den svenska invånaren så är det alltid mycket gnäll och hat eller gå med och gilla läget.
Jag ser fram emot den dagen det slår slint för någon och tar steget och gör något galet, vad det nu är blir.
Eller ännu bättre alla som är emot denna maffia verksamhet slår sig samman och fredligt demonstrerar, hitta ett fredligt sätt att avveckla systemet eller vad vi gemensamt kan komma på.
Men jag sätter mina ören på svenson kommer vara svenson, gnäll i stugan och inget mer och låta sig bli överkörd av allt och alla som sitter i någon form av en makt position.

Permalänk
Medlem

Som principsak så är detta förkastligt, rent praktiskt så undrar jag hur många det egentligen kan vara som köper en PS4 men som:
* Inte äger en TV
* Och istället kopplar in denna till en datornskärm eller projektor
* Men samtidigt inte äger en dator!

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

När licensen vänder sig till alla (inkomsttagare) är jag med och betalar (kanske) och läggs den på skatten (funkar för mig) så är jag definitivt med och betalar. Men som det orättvisa systemet är nu att ju fler som bor i bostaden desto mindre blir det per skalle i avgift gillar inte jag + att 99% av det dom erbjuder är inte för mig.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Skrivet av Läkarn:

Public Service ska vara öppen för alla. Det är det som är själva idén.

Det känns som det är en mängd individer som över huvud taget aldrig reflekterat över vad public service innebär och bara hatar den för att.
2k kr per år är en oansenlig summa som samma individer inte skulle tveka på att lägga på skräpmat och annat skit. Så fort det handlar om pengar, hur lite det än är, som folk inte gör direkt personlig vinning eller förtjänst på blir det ett himla liv.

https://www.youtube.com/watch?v=ywPpc-TqV5w

2 kr ? Avgiften är 519 kr per kvartal eller 2076 kr per år

det enda jag ser på för tillfället är chrunchyroll, allt dom har är otroligt se värt för mig och dom begär drygt 1,6kr per dag i det dyraste läget. jag skulle aldrig i hela mitt liv gå och titta på svt varken på nätet eller på tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

2 kr ? Avgiften är 519 kr per kvartal eller 2076 kr per år

det enda jag ser på för tillfället är chrunchyroll, allt dom har är otroligt se värt för mig och dom begär drygt 1,6kr per dag i det dyraste läget. jag skulle aldrig i hela mitt liv gå och titta på svt varken på nätet eller på tv.

2k kr =2000kr

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Som principsak så är detta förkastligt, rent praktiskt så undrar jag hur många det egentligen kan vara som köper en PS4 men som:
* Inte äger en TV
* Och istället kopplar in denna till en datornskärm eller projektor
* Men samtidigt inte äger en dator!

*Eller en smartphone.

Jag håller med majoriteten här om att det sättet som radiotjänst arbetar på nu och hela systemet om hur pengarna ska betalas in är åldrat, orättvist och värdelöst i dagens samhälle, men gällande nyheten i sig, dvs. att PS4 blir licenspliktig är som många påpekat, mer eller mindre ett icke-problem i sammanhanget.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Att de behöver göra så här är ju för att folk inte betalar, och personligen så tycker jag att det inte är en stor summa för vad man får av det.

Visa signatur

Carpe diem b*tch
-Jesse pinkman

Permalänk
Skrivet av Quinidar:

Som vanligt när det kommer till denna känsliga fråga när det kommer till den svenska invånaren så är det alltid mycket gnäll och hat eller gå med och gilla läget.
Jag ser fram emot den dagen det slår slint för någon och tar steget och gör något galet, vad det nu är blir.
Eller ännu bättre alla som är emot denna maffia verksamhet slår sig samman och fredligt demonstrerar, hitta ett fredligt sätt att avveckla systemet eller vad vi gemensamt kan komma på.
Men jag sätter mina ören på svenson kommer vara svenson, gnäll i stugan och inget mer och låta sig bli överkörd av allt och alla som sitter i någon form av en makt position.

Eftersom du frågar efter det tänkte jag posta det:
Umeå : Tv-kontrollant misshandlades - flydde blodig
https://www.flashback.org/t2268311

Inte för att jag är emot tanken på public service bolag, Russia Today och Brittiska BBC fungerar ju faktiskt bra även fast de sistnämnda inte längre kräver att man betalar TV-avgift. Går väl dividera i hur och varför så många står ut med att knyta näven i fickan egentligen men med tanke på att vi inte legat i krig på 200 år så kan kanske det vara orsaken till att folk är så mesiga. Om franska bönder hade fått leva precis som svenska bönder, då hade dom gjort uppror direkt. I Frankrike ställer man sig och blockerar motorvägar m.m. för att göra sin röst hörd, det gör man inte i Sverige, här är man alltför civiliserad.

Att företag och rika knösar fifflar med sin ekonomi för att betala så lite skatt som möjligt gör mig däremot inte förvånad. Om man tjänar 1 miljon kr/år så får man ju skatta ca 58% och det tycker jag faktiskt är för jävligt. Ska man seriöst behöva skatta bort över hälften man tjänar? Nej, det tycker jag faktiskt är stöld. Hur mycket är 400 000 kr att röra sig med per år då? Vissa lever så klart på mindre men ändå, den som tjänar 1 miljon om året, har förmodligen kämpat hårt för det.

Staten visar deras intressen väl när man ser på straffskalan att skattefusk bestraffas hårdare än våldtäktsmän.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk

Skattefinansiera skiten bara, då kan man dessutom spara in all jävla administration där man ska betala folk för att ringa upp Svenssons och fråga "Hej har du TV/dator/surfplatta/smartphone/Playstation/Tvättmaskin/Brödrost/Miniräknare hemma?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chawan123:

Inte säkert att man har en TV bara för man har en konsol, kan lika gärna använda en datorskärm.

Du kan fortfarande koppla PS4/Xbox 1 till internet = du kan se SVT.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Visst är det lite träligt med tv licensen, men sen finns det ingen lag på att du måste släppa in dem när du kollar genom titthålet och ser en snubbe med en pärm i handen som hatar sitt jobb lika mycket som du hatar avgiften. Det är också lite fult att de ringer från dolt nummer, men samma sak där, så fort du har svarat och de berätta att de ringer från radiotjänst är det bara att lägga på.

Inte mycket de kan göra då.

Permalänk

Tycker det är så jävla löjligt. Man kan lika gärna lägga ned med skiten, SVT är ändå bara trams och fylld med en massa propaganda. Låt folk själva få bestämma vad de vill titta på. Vissa använder inte ens deras tjänster så varför skall man tvingas betala en avgift för det?

SVT är patrask.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Det där stämmer inte alls. Min lillebror är student och bor på 20 kvadrat. Han har en xbox one och ingen tv utan xboxen kopplad till datormonitorn via hdmi.

Radiotjänst är fan dumma i huvudet och dessutom otrevliga.

Och han kan fortfarande se SVT Play genom xbox/ps3-4

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk

Hela systemet med avgiften är kasst, att ett enskilt "företag" (Radiotjänst) kan tvinga dig att betala en avgift för en produkt vars huvudsakliga uppgift INTE är att ta emot just den tjänsten som de erbjuder utan snarare en bifunktion i en extra funktion (webbläsaren) i den produkten.

Men om man nu skall ha avgiften är den dessutom väldigt obalanserad då en student på högskola har ett bidrag på 2828 kr och att man en månad varje år tvingas betala 2000 kr (för något man kanske inte ens vill utnyttja sig av, utan bara för att man har en produkt med kapacitet att ta emot den tjänsten) dvs man får betala 70% av sin inkomst, medans om man jobbar och har en normal inkomst på 20 000kr efter skatt endast betalar 10% av sin inkomst, borde ju vara så att alla betalar en lika del av de medel man har.

Att påstå att varje användare av en PS4 dessutom borde ha en tv är också naivt. Ja visst majoriteten av användarna kommer antagligen att koppla den till tv, men detta är ju ingen garanti utan en PS4 går att koppla till en display (monitor utan tv modul), men en av funktionerna i PS4 är ju dens remote play där du inte behöver ha en display till PS4:an utan kan spela på din PS Vita, och då genom att göra PS4 avgiftspliktig gör man även indirekt både monitor och PS vita avgiftspliktiga. (Blev många PS4 där )

En av de stora orsakerna att folk blir uppspelta när det gäller radiotjäns, svt, public service osv är helt enkelt att man gått för långt, och de produkter som är avgiftspliktiga känns många gånger orimliga.
Även att radiotjönst är mycket ovilliga att ändra på sig och hitta alternativa lösningar (ex du får en box/login när du betalar tv avgift och utan den kan man inte se svt osv)

Men men sålänge politikerna är ovilliga att lyssna på folket som de representerar och skapa förändring så kommer det inte att hända något.

//The_Phenom

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Tar bort för att inte flodda forum

Mitt svar var "semimedvetet" klumpigt formulerat efter ditt svar hade en mycket nedlåtande ton.
Självklart ser jag relevansen i din användning av copyswed och sd. Men eftersom du inte beskriver din princip alls så ger du mig inget annat val än att göra antaganden, onödigt dryga och provocerande antaganden. Att hänvisa till att läsa igenom 185 kommentarer för att eventuellt hitta en där du beskriver dina argument är inte relevant.
Jag håller med dig om att sättet public service appliceras idag är utdaterat. Men eftersom människor i sig inte är källkritiska utan söker information som bekräftar den de redan har, så kan tyvärr alternativet att låta dessa leta egen information, något få gör, snarare vara rent destruktiv. Men man kan så klart inte samtidigt tvinga någon att ta del av information de inte vill ha, precis som det är fel att undanhålla information. Internet är ett fantastiskt verktyg att införskaffa information, för den som är källkritisk. Därför är tanken på ett oberoende organ som arbetar för ett objektiv och källkritiskt informationsflöde till de som "inte kan själv" bra, enligt mig. Men som tidigare sagts så kan en människa omöjligt vara helt objektiv vilket gör att ett sådant informationsflöde inte är möjligt, men det är världen vi lever i.

Min ursprungliga kommentar riktade sig främst till de som använder ekonomin som ett argument för att inte betala utan att reflektera över vad det egentligen handlar om. Något som jag ser när jag läser den, i efterhand, inte framgår särskilt tydligt.
Jag droppade lite siffror i en annan kommentar:
"Genomsnitts lönen enligt scb i sverige är för en man 32100kr/mån och en kvinna 27600kr/mån. Jag har svårt att se hur 512kr i kvartalet skulle vara ett problem för majoriteten av Sveriges befolkning."
Jag står fast vid att 512kr i kvartalet är en oansenlig summa att argumentera om, speciellt när folk kan tänka sig att betala bra mycket mer för kanalpaket där det inte ens använder hälften av kanalerna.

I grund och botten handlar det om en informationskanal som är utdaterad, inte om folk har råd eller ej.

För övrigt behöver inte vanlig argumentationsteknik vara bra argumentationsteknik, speciellt inte på internet.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Mitt svar var "semimedvetet" klumpigt formulerat efter ditt svar hade en mycket nedlåtande ton.
Självklart ser jag relevansen i din användning av copyswed och sd. Men eftersom du inte beskriver din princip alls så ger du mig inget annat val än att göra antaganden, onödigt dryga och provocerande antaganden. Att hänvisa till att läsa igenom 185 kommentarer för att eventuellt hitta en där du beskriver dina argument är inte relevant.
Jag håller med dig om att sättet public service appliceras idag är utdaterat. Men eftersom människor i sig inte är källkritiska utan söker information som bekräftar den de redan har, så kan tyvärr alternativet att låta dessa leta egen information, något få gör, snarare vara rent destruktiv. Men man kan så klart inte samtidigt tvinga någon att ta del av information de inte vill ha, precis som det är fel att undanhålla information. Internet är ett fantastiskt verktyg att införskaffa information, för den som är källkritisk. Därför är tanken på ett oberoende organ som arbetar för ett objektiv och källkritiskt informationsflöde till de som "inte kan själv" bra, enligt mig. Men som tidigare sagts så kan en människa omöjligt vara helt objektiv vilket gör att ett sådant informationsflöde inte är möjligt, men det är världen vi lever i.

Min ursprungliga kommentar riktade sig främst till de som använder ekonomin som ett argument för att inte betala utan att reflektera över vad det egentligen handlar om. Något som jag ser när jag läser den, i efterhand, inte framgår särskilt tydligt.
Jag droppade lite siffror i en annan kommentar:
"Genomsnitts lönen enligt scb i sverige är för en man 32100kr/mån och en kvinna 27600kr/mån. Jag har svårt att se hur 512kr i kvartalet skulle vara ett problem för majoriteten av Sveriges befolkning."
Jag står fast vid att 512kr i kvartalet är en oansenlig summa att argumentera om, speciellt när folk kan tänka sig att betala bra mycket mer för kanalpaket där det inte ens använder hälften av kanalerna.

I grund och botten handlar det om en informationskanal som är utdaterad, inte om folk har råd eller ej.

För övrigt behöver inte vanlig argumentationsteknik vara bra argumentationsteknik, speciellt inte på internet.

Pengar eller inte. För en student så är det mycket pengar..

För alla som aktivt valt att inte ha tv mottagare har idioterna ingen respekt, det ända som är solklart är att man inte ska förvänta sig något av idioter

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musketör:

Jag skulle gladeligen betala ökad skatt om det finansierades den vägen för att se blodsugarna på radiotjänst förlora sina jobb.

Det är ändå fullkomligt absurt att jaga tag på människor genom detta när jag utan någon som helst statistik kan säga att minst 99% av alla sveriges hushåll har någon apparat som kan spela radio eller tv. De människor som inte äger något kan söka om att få skattereducering för detta också.

Jag förstår inte hur detta stenålderssystem kan fortsätta existera...

Håller med dig. Skulle alla betala så skulle avgiften bli lägre. Man kan dessutom spara in en massa pengar på radiotjänst som då inte skulle behövas.

Man får se det lite som att SVT är något svenskt och ska finnas för alla medborgare. Precis som att vi har fri sjukvård.
Jag har ingen lust att betala för alla rökares, överviktiga, alkohol- och narkotikamissbrukares sjukvård mm. Men jag gör det för samhällets bästa. (Inte för att jag har ett val men..)

Så baka in skiten i skatten. Avgiften skulle bli lägre och många människor skulle slippa känna detta hat.

PS. Då skulle även avgiften kunna bli lite inkomstbaserad. För er studenter, arbetslösa mm.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacPain:

Håller med dig. Skulle alla betala så skulle avgiften bli lägre. Man kan dessutom spara in en massa pengar på radiotjänst som då inte skulle behövas.

Man får se det lite som att SVT är något svenskt och ska finnas för alla medborgare. Precis som att vi har fri sjukvård.
Jag har ingen lust att betala för alla rökares, överviktiga, alkohol- och narkotikamissbrukares sjukvård mm. Men jag gör det för samhällets bästa. (Inte för att jag har ett val men..)

Så baka in skiten i skatten. Avgiften skulle bli lägre och många människor skulle slippa känna detta hat.

PS. Då skulle även avgiften kunna bli lite inkomstbaserad. För er studenter, arbetslösa mm.

En viss skillnad dock i din jämförelse.. Sjukvården är alla beroende av mer eller mindre. Alla kan bli sjuka och då är det skönt att det inte är som i USA.

Ja, jag tar hellre också TV-avgiften inbakad i skatten istället samtidigt kan de sänka den något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Pengar eller inte. För en student så är det mycket pengar..

För alla som aktivt valt att inte ha tv mottagare har idioterna ingen respekt, det ända som är solklart är att man inte ska förvänta sig något av idioter

Skrev detta i en annan kommentar:

"Jag är student som lever på 9k i månaden ca 10 månader om året. Jag skulle nog klassas som låginkomsttagare, om det var en inkomst vilket det inte är, det är bidrag och lån. Konstigt nog har jag råd med det och att leva gott, jag behöver inte köpa den billigaste maten eller de billigaste kläderna."

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Men har du en datorskärm så har du ju antagligen en dator, och är därmed redan licenspliktig,

Det är dom personer som varken har en TV eller en dator (eller smartphone!), som borde bli upprörda över denna nyheten - men jag är ganska säker på att det inte är många.

Tack, som student själv är jag medveten om detta. Berättigar fortfarande inte mord och misshandel.

Har faktiskt ägt en IPS skärm utan dator som kunde kopplas till den Då använde jag den till PS3an, men nu fyller den nog sitt rätta syfte xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Men har du en datorskärm så har du ju antagligen en dator, och är därmed redan licenspliktig,

Det är dom personer som varken har en TV eller en dator (eller smartphone!), som borde bli upprörda över denna nyheten - men jag är ganska säker på att det inte är många.

Tack, som student själv är jag medveten om detta. Berättigar fortfarande inte mord och misshandel.

Har faktiskt ägt en IPS skärm utan dator som kunde kopplas till den Då använde jag den till PS3an, men nu fyller den nog sitt rätta syfte xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

En viss skillnad dock i din jämförelse.. Sjukvården är alla beroende av mer eller mindre. Alla kan bli sjuka och då är det skönt att det inte är som i USA.

Ja, jag tar hellre också TV-avgiften inbakad i skatten istället samtidigt kan de sänka den något.

Jo visst. Nu tog jag till med en radikal jämförelse. Men det jag försöker säga är att man betalar väldigt mycket genom främst skatten som man kanske egentligen inte vill betala. Som att betala en j*vla massa skatt till transportstyrelsen så dom kan bygga nya fina vägar i Skåne, när jag själv bor utanför Umeå. You get the point.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Med risk för att låta som djävulens advokat, men är detta inte egentligen ett stort icke-problem?

Borde inte en klar majoritet av alla som äger ett PS4 äga någon form av TV också? (Och därmed redan vara licenspliktiga?).
Jag tvivlar på att det är särskilt många som sitter och spelar PS4 på datorskärmar...

Så jag förstår inte riktigt vad alla blir så uppspelta över...

Skrivet av MauseRR:

Har man ps4 har man i de flesta fall ändå TV? Gillar dock inte utvecklingen SVT har gjort

nu har förvisso jag en ps3 som inte klarar streama svt program, men jag sitter och använder den till en vanlig datorskärm, vad säger att jag måste ha en "TV" om jag hade haft en ps4a?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

nu har förvisso jag en ps3 som inte klarar streama svt program, men jag sitter och använder den till en vanlig datorskärm, vad säger att jag måste ha en "TV" om jag hade haft en ps4a?

Inget säger att du "måste" ha en TV bara för att du har en PS4:a, bara att en majoritet av alla som äger en PS4:a också äger en TV.

Däremot skulle jag gissa att du äger en dator, korrekt?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.