Kan folk sluta skriva ända

Permalänk
Medlem

Kan folk sluta skriva ända

JAG ÄR INTE BITTER!!

Det ord som jag upplever är mest felskrivet just nu, är det jäkla ordet ända... Ni som skriver detta, kan fan ta er i ändan själv!!!!

"Det finns bara ett ända spel" vilket då, rövspelet?
"Det finns bara en ända grafikkortstillverkare som jag gillar" Gillar du skit, fine. Håll det för dig själv då.

Särskrivningar i all ära, gillar inte dem heller. Det kan jag leva med, särskriver själv i all hast emellanåt. (Shame on me)
Men med tanke på det man läser om skolorna nuförtiden, är jag inte förvånad.

DET "ÄNDA" NI SKALL GÖRA ÄR ATT SKRIVA ENDA ISTÄLLET, PRECIS SOM DET SKALL VARA.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Enda (Pronomen)

Enda som är unik eller unikt, och endast förekommer i ett exemplar

Exempel:
Emelie var fortfarande hungrig efter att ha ätit sitt enda päron.
Vladan var nu pank efter att han slarvat bort sin enda peng.
Det finns bara ett enda spel som är bra.
Det finns bara en enda grafikkortstillverkare som jag gillar.

Grammatik: Ordet kan även betraktas såsom adjektiv.

Besläktade ord: endast, endaste

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Endast (Adverb)

Inte mer/fler än; inte i annat fall än; inget annat än

Synonymer: blott, enbart, enkom, bara, allena, allenast, uteslutande

Exempel:
Det finns endast två toaletter i hela bostadsområdet!
Du får äta glass om och endast om du klipper gräsmattan denna vecka.
Jag tog endast med två liter vatten på utflykten; jag hoppas det räcker.
I den här delen av trädgården växer endast perenna växter.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ända (Substantiv)

Bak, stuss, avslut

Besläktade ord: Ändelse

Exempel:
Ta en ända med förskräckelse
Vara till ända
Välta någon på ända

Verb på ända: Sätta stopp för, ta slut

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Återigen, kan ni inte lära Er detta så kan Ni banne mig ta Er i ÄNDAN

Kan folk sluta använda versaler
Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ingen anledning att skriva rubriken i caps, det är minst lika störigt som du tycker det är när folk skriver ända.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem

Jo men att man inte kan stava är inte den ända anledningen till att blir fel. Jag skriver nästan alltid på mobil eller platta och auto correcten lever ju minst sagt sitt eget liv.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som är värst av folk som skriver "ända" istället för "enda" eller de som använder flera utropstecken och skriver ord med enbart versaler. Eller som använder sig av kommatecken i tid och otid.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Finns ingen anledning att skriva rubriken i caps, det är minst lika störigt som du tycker det är när folk skriver ända.

MVH
Moderator Shimonu

Jag skrev med caps för att jag ville ryta, det gör man knappast med gemener.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Det ända jag får ut av din post är att du gillar versaler och verkar må illa av detta, nog dags att söka hjälp

Det ända du kan göra i livet är att acceptera detta.

Ha en trevlig kväll, nu ska jag gå och skriva lite meningar med ända.

PS. "Hårdiskar: 2 st. Intel 80GB X25-M SSD"
Du skriver tydligen också lite som du själv vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Det ända jag får ut av din post är att du gillar versaler och verkar må illa av detta, nog dags att söka hjälp

Det ända du kan göra i livet är att acceptera detta.

Ha en trevlig kväll, nu ska jag gå och skriva lite meningar med ända.

PS. "Hårdiskar: 2 st. Intel 80GB X25-M SSD"
Du skriver tydligen också lite som du själv vill

Va? shit, neeeeej! jag skyller på tryckfelsnisse

Min poäng är att man skall vårda vårt fina och krångliga språk. Eftersom ingen lyssnar när man skriver med gemener, blev det skrivet i feta versaler

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Skrivet av Blackie:

Men med tanke på det man läser om skolorna nuförtiden, är jag inte förvånad.

Eftersom ingen lyssnar när man skriver med gemener, blev det skrivet i feta versaler

Onödigt användande av kommatecken kan också anses vara upprörande.

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Vad som även stör nått enormt är när även tidningar och media inte kan skilja på sin egen röv och en enda rättskrivning. Utan även dessa skriver om sin ända.

Och när vi ändå är i farten så förstår jag inte att folk är helt ovetandes om ordet "kabel" Det heter inte "sladd!" Med bilen kan man ha fått en sladd. Men man kan f*n inte få en sladd mellan förstärkaren och högtalarna, eller mellan tv-spelet och tv'n.

Ironiskt nog. Ändan håller de i huvudet, får väl tänka på att man kan lägga en kabel med ändan om man vill. För att lättare komma ihåg.

Haha behövde få göra av med lite rage.

Men skönt att se att man inte är ensam.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skirner:

Vad som även stör nått enormt är när även tidningar och media inte kan skilja på sin egen röv och en enda rättskrivning. Utan även dessa skriver om sin ända.

Och när vi ändå är i farten så förstår jag inte att folk är helt ovetandes om ordet "kabel" Det heter inte "sladd!" Med bilen kan man ha fått en sladd. Men man kan f*n inte få en sladd mellan förstärkaren och högtalarna, eller mellan tv-spelet och tv'n.

Ironiskt nog. Ändan håller de i huvudet, får väl tänka på att man kan lägga en kabel med ändan om man vill. För att lättare komma ihåg.

Haha behövde få göra av med lite rage.

Men skönt att se att man inte är ensam.

Man kan visst ha en sladd mellan tv:n och uttaget. Från Svenska akademins ordbok:

Sladd.
"5) flyttbar elektrisk ledning med uppgift att förbinda ett flyttbart, elektriskt drivet föremål (en lampa, en elektrisk apparat, en telefon o. d.) med den fasta elektriska installationen. Fast sladd, som är fast ansluten till föremålet. Lös sladd, som har (l. är avsedd att ha) don för anslutning i båda ändar. KatalNK 1916–1917, s. 36 (på strykjärn). Hade Vesper Johnson dragit ur sladden på sin (telefon-)apparat? TRENTER LysLandn. 195 (1946). Lampkupan, som hängde i en sladd från taket. RUNEBORG Koltr. 15 (1963). jfr MOTOR-, SKARV-SLADD."

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jo men att man inte kan stava är inte den ända anledningen till att blir fel. Jag skriver nästan alltid på mobil eller platta och auto correcten lever ju minst sagt sitt eget liv.

Ge fan i att använda auto-correct då så är problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Man kan visst ha en sladd mellan tv:n och uttaget. Från Svenska akademins ordbok:

Sladd.
"5) flyttbar elektrisk ledning med uppgift att förbinda ett flyttbart, elektriskt drivet föremål (en lampa, en elektrisk apparat, en telefon o. d.) med den fasta elektriska installationen. Fast sladd, som är fast ansluten till föremålet. Lös sladd, som har (l. är avsedd att ha) don för anslutning i båda ändar. KatalNK 1916–1917, s. 36 (på strykjärn). Hade Vesper Johnson dragit ur sladden på sin (telefon-)apparat? TRENTER LysLandn. 195 (1946). Lampkupan, som hängde i en sladd från taket. RUNEBORG Koltr. 15 (1963). jfr MOTOR-, SKARV-SLADD."

Jaha. Då fick man pisk igen då.
Förbaskat.

Men jag håller hårt om mitt enda.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Ge fan i att använda auto-correct då så är problemet löst.

Det borde inte heta auto-correct utan auto-fel . Oftare förorsakar det fel än rättar fel. bäst att ha det avstängt.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Du verkar vara den ända som orkar bry sig så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Folk är idioter, och det är skrämmande att se hur dåligt många kan uttrycka sig i skrift.

Skrivet av oobum:

hur dåligt många kan uttrycka sig

Skrivet av oobum:

dåligt många

Jag önskar någon moderator tog sin finurl vid hornen och ändrar rubriken till "Kan folk sluta skriva".

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Du verkar vara den ända som orkar bry sig så mycket.

Och därför skrev du i den här tråden.

Huvudet i ändan eller?

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Och därför skrev du i den här tråden.

Huvudet i ändan eller?

"Huvudet i ändan, eller? ;)"

Glöm inte att kommatera.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

"Huvudet i ändan, eller? ;)"

Glöm inte att kommatera.

kommatera

"Kommatecknet ska, rätt använt, bidra till att ge texten flyt, inte visa att skribenten kan sin grammatik."

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Hedersmedlem

Se till nu så tråden inte spårar ur helt, då måste den låsas.

MVH
Moderator Shimonu