Ny DSLR. Nikon D3200 eller Sony SLT-A65

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2001

Ny DSLR. Nikon D3200 eller Sony SLT-A65

Vi står lite i valet och kvalet när det gäller ny kamera. Vi har hört så mycket gott om Nikons D3200 plus att min far har en sådan och är mycket nöjd med den samt att priset är väldigt bra. Till saken hör dock att vi tidigare har en Konica Minolta 5D och vad jag vet använder väl Sony fortfarande samma fattning till sina DSLR vilket då betyder att vi kan använda vårat Sigma 17-70/2.8-4.5 (osäker på modellnamn, det står Sigma DC på det).

Frågan är om det är värt att lägga ett par tusen till på Sony kameran eller om kitobjektivet i tex detta paket (http://www.komplett.se/nikon-d3200/750368) är bra nog i jämförelse. Eller finns det andra konkurrenter att beakta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

Kitobjektivet till D3200 är bra, men det är ljussvagare än Sigmat du nämner. Ibland kan objektiv från 3:e part behöva en firmwareuppdatering för att fungera med nyare hus. Tror mig ha läst att det är så med rätt många objektiv just från Sigma om de ska användas till Sonys SLT-modeller. Jag tror att det utförs kostnadsfritt, men att man eventuellt behöver betala frakt.

SLT-A65 är en något mer avancerad kamera. Om fler bilder per sekund, fler AF-punkter osv kommer till användning beror ju på vad som ska fotas.
SLT-A65 har ju inte någon optisk sökare utan EVF. Man kan tycka vad man vill om det. Jag gillar det inte, men det finns ju fördelar.

Jag hade personligen kollat lite på D7000 åxå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Kan du inte ta med Sigma objektivet till någon butik och prova på en A65/A77 ?

Endel Sigma objektiv som fungerar och andra som måste skickas in för att chippas om..
tror det är för att Sigma aldrig licensierat sig utan kör sin egen reverse engineering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av dumbo:

Kitobjektivet till D3200 är bra, men det är ljussvagare än Sigmat du nämner. Ibland kan objektiv från 3:e part behöva en firmwareuppdatering för att fungera med nyare hus. Tror mig ha läst att det är så med rätt många objektiv just från Sigma om de ska användas till Sonys SLT-modeller. Jag tror att det utförs kostnadsfritt, men att man eventuellt behöver betala frakt.

SLT-A65 är en något mer avancerad kamera. Om fler bilder per sekund, fler AF-punkter osv kommer till användning beror ju på vad som ska fotas.
SLT-A65 har ju inte någon optisk sökare utan EVF. Man kan tycka vad man vill om det. Jag gillar det inte, men det finns ju fördelar.

D7000 känns lite dyr iom att vi måste köpa oss ett lite mer ljusstarkt objektiv.

Skrivet av Alpha77:

Kan du inte ta med Sigma objektivet till någon butik och prova på en A65/A77 ?

Endel Sigma objektiv som fungerar och andra som måste skickas in för att chippas om..
tror det är för att Sigma aldrig licensierat sig utan kör sin egen reverse engineering.

Jag läste någon recension på dpr och de gillade EVF. Jag får helt enkelt ta och åka in till mediamarkt och testa både sökaren och objektivet. Tack för tipsen båda två.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
UPK 43
Registrerad
Mar 2007

Jag hade tittat på D7000 istället. Mycket mer kompetent kamera än D3200, betydligt användarvänligare.
Många upplever att digitala sökare är mycket sämre på att återge vad man faktiskt tittar på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Nestor:

Många upplever att digitala sökare är mycket sämre på att återge vad man faktiskt tittar på.

Det där stämmer inte riktigt, ibland är dom bättre när det är lite skummt så lyser den upp bilden så du ser bättre. Men i vissa lägen som kolmörkt eller extremt ljust så är dom sämre dock. Men man får helt enkelt prova och se vad man tycker själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Nestor:

Jag hade tittat på D7000 istället. Mycket mer kompetent kamera än D3200, betydligt användarvänligare.

D7000 blir lite för dyr om vi dessutom behöver köpa objektiv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av dumbo:

Var och kikade på en Sony A77 idag på media markt. Vårt objektiv funkade galant så det var ju bra och även om jag hade föredragit en optisk sökare precis som du, så får det nog bli en Sony ändå. A65 eller A77 får tiden utvisa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

DenSammeSamme om du skaffar Sony kamera, så kolla upp Dyxum.com.
Är forum för Minolta/Sony fotografer, finns databas med linser/blixtar och bra sida att fråga på om man undrar något.

Gary L. Friedman släpper bra böcker som i princip är en utökad manual, finns för i princip alla Sony kamera modeller. Finns som e-bok eller även som riktig bok men ganska dyra i bokform. Är iaf bra mycket trevligare än den manualen man får med
http://www.friedmanarchives.com/alpha77/index.htm

Fotar tyvärr inte så mycket som jag skulle vilja, men får skärpa mig nästa år

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Alpha77:

DenSammeSamme om du skaffar Sony kamera, så kolla upp Dyxum.com.
Är forum för Minolta/Sony fotografer, finns databas med linser/blixtar och bra sida att fråga på om man undrar något.

Gary L. Friedman släpper bra böcker som i princip är en utökad manual, finns för i princip alla Sony kamera modeller. Finns som e-bok eller även som riktig bok men ganska dyra i bokform. Är iaf bra mycket trevligare än den manualen man får med
http://www.friedmanarchives.com/alpha77/index.htm

Fotar tyvärr inte så mycket som jag skulle vilja, men får skärpa mig nästa år

Tack för kalasbra tips. Tummen upp!!