Permalänk
Avstängd

esd handskar för bygg av dator

jag visste inte var den här tråden hör hemma så jag valde detta

jag är i behov av esd handskar för bygg av dator så jag slipper esd armband eftersom esd armband repar ofta biten av chassit man sätter fast det i

finns det några handskar ni kan rekommendera som inte kostar 700.kr? eller finns det bara för 700.kr

anledningen att jag vill ha handskar är att det håller delarna hygieniska och fria från fingeravtryck

jag hittade detta men jag vet inte om affären går att lita på och sen som sagt 700.kr

http://www.billigaarbetsklader.se/tegera-810-esd-12pack-p-103...

http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=189398

kan sånt användas? http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=838996&refKey=f-...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Inte så insatt i detta men borde du inte kunna sätta i en skruv i chassit bara och koppla armbandet till den? Känns lite jobbigt att behöva bygga i handskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zzcool:

jag visste inte var den här tråden hör hemma så jag valde detta

jag är i behov av esd handskar för bygg av dator så jag slipper esd armband eftersom esd armband repar ofta biten av chassit man sätter fast det i

finns det några handskar ni kan rekommendera som inte kostar 700.kr? eller finns det bara för 700.kr

anledningen att jag vill ha handskar är att det håller delarna hygieniska och fria från fingeravtryck

jag hittade detta men jag vet inte om affären går att lita på och sen som sagt 700.kr

http://www.billigaarbetsklader.se/tegera-810-esd-12pack-p-103...

http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=189398

kan sånt användas? http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=838996&refKey=f-...

ESD-matta kanske? Tror det är mer besvärligt att bygga med handskar på sig än att ha en liten sladd runt handleden (behöver ju inte sitta runt handleden, foten eller nån annanstans går lika bra). När det gäller hygien och fingeravtryck.... Ska du ha t.ex. grafikkortet som tallrik eller? Fingeravtryck går ju att torka av i efterhand, dessutom syns det ju inte på moderkort osv. det är ju mest på plåtdelar, grafikkortskåpan och det går ju som sagt att torka av.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Lurar butikerna på folk ESD handskar och skräp fortfarande?? Helt otroligt.
Fingeravtryck eliminerar du genom att inte ha feta händer = tvätta dom innan med tvål utan mjukgörare. Varför är hygienen så viktig inuti datorn? Vad kan ett fingeravtryck göra för skada där?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Lurar butikerna på folk ESD handskar och skräp fortfarande?? Helt otroligt.
Fingeravtryck eliminerar du genom att inte ha feta händer = tvätta dom innan med tvål utan mjukgörare. Varför är hygienen så viktig inuti datorn? Vad kan ett fingeravtryck göra för skada där?

jag är ocd när det har med nya saker att göra jag tvättar händerna noga innan jag rör något nytt och lufttorkar dem

att sätta fast armbandet någon annanstans hade varit bra men var hur jag vill helst inte trycka på den på chassit själv vilken skruv ska jag ta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zzcool:

jag är ocd när det har med nya saker att göra jag tvättar händerna noga innan jag rör något nytt och lufttorkar dem

att sätta fast armbandet någon annanstans hade varit bra men var hur jag vill helst inte trycka på den på chassit själv vilken skruv ska jag ta?

Som sagt esdmatta, då behöver du inte fastgöra nåt i chassit, räcker att det står på mattan. Armbandet kopplas istället till mattan. När det gäller fingeravtryck; Spritta av händerna med sånt som inte återfuktar, då blir det inga fingeravtryck.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Om du går till nån industrihandel som säljer Ejendahls prylar så behöver du förmodligen inte köpa ett paket handskar utan det räcker med ett par.
Hursomhelst måste du ansluta din kropp om du ska använda handskar, du lär behöva skor och golv och bordsmatta också. annars kör med armband.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Elfa har ESD-Handskar www.elfa.se

Du behöver, även med ESD-handskar, använda ESD-armband eller liknande lösning.

http://www.antistat.co.uk/shopimages/Learning%20about%20ESD%2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

ESD-matta kanske?

Ursäkta om jag kapar tråden lite (kanske kan vara intressant för zzcool också?)

Om vi spinner vidare på det spåret. Vad rekommenderas i ESD-matt väg, var köper man, priser?

Permalänk
Medlem

jag brukar sätta armbandet i vägguttaget på den metallbiten som är jord (vet du inte vilken det är så gör inte detta) och sen har jag armbandet runt fotleden, funkar hur bra som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag visste inte var den här tråden hör hemma så jag valde detta

jag är i behov av esd handskar för bygg av dator så jag slipper esd armband eftersom esd armband repar ofta biten av chassit man sätter fast det i

finns det några handskar ni kan rekommendera som inte kostar 700.kr? eller finns det bara för 700.kr

anledningen att jag vill ha handskar är att det håller delarna hygieniska och fria från fingeravtryck

jag hittade detta men jag vet inte om affären går att lita på och sen som sagt 700.kr

http://www.billigaarbetsklader.se/tegera-810-esd-12pack-p-103...

http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=189398

kan sånt användas? http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=838996&refKey=f-...

vart sätter du fast esd armbandet någonstans ?
sätt den vid pci slottarna eller annan plats där det inte är målat så repas det väl inte ? (det är bara sätta den på nästa ställe ifall den sträcks ut.)
eller så skruvar du i någon skruv och sätter den där (en moderkorts distans ska du kunna sätta fast den i tills du ska sätta i moderkortet.)
att det blir en repa i chassiet på typ plåten bakom moderkortet t ex är lite udda om det skulle störa...

mitt egna chassie är omålat på insidan så det är lite svårt och repa om man inte slinter ordentligt med mejsel eller letar märken med förstoringsglas...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamse82:

jag brukar sätta armbandet i vägguttaget på den metallbiten som är jord (vet du inte vilken det är så gör inte detta) och sen har jag armbandet runt fotleden, funkar hur bra som helst

dock jordar du dig fel då det är chassiet och komponenterna som ska jämnas ut inte vägguttaget och komponenterna

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GuessWho:

Ursäkta om jag kapar tråden lite (kanske kan vara intressant för zzcool också?)

Om vi spinner vidare på det spåret. Vad rekommenderas i ESD-matt väg, var köper man, priser?

Ska du ha för hobbybruk nån gång om året så finns det tex på Kjell ( vars server ligger nere just nu så jag kan inte länka nu)
eller Conrad http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=189482

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

dock jordar du dig fel då det är chassiet och komponenterna som ska jämnas ut inte vägguttaget och komponenterna

trodde det va jag själv som behövde jordas då det är min kropp som alstrar ström som kan paja komponenterna.
men men då har jag väl lärt mig fel igen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Ursäkta om jag kapar tråden lite (kanske kan vara intressant för zzcool också?)

Om vi spinner vidare på det spåret. Vad rekommenderas i ESD-matt väg, var köper man, priser?

Jag använder: http://www.dustin.se/product/5010753711/direktronik-antistati...

Tror den kan måttbeställas direkt från företaget också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamse82:

trodde det va jag själv som behövde jordas då det är min kropp som alstrar ström som kan paja komponenterna.
men men då har jag väl lärt mig fel igen

Det är helt fel att jorda i vägguttaget och kan även vara farligt i väggen eftersom någon apparat som är ikopplad i huset kan vara feljordad/överslag och så blir jordkabeln i vägguttaget strömförande med 230V.
De säger även att man ska jorda i element men det är också fel. ESD-band/matta är det viktiga.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cutters:

Det är helt fel att jorda i vägguttaget och kan även vara farligt i väggen eftersom någon apparat som är ikopplad i huset kan vara feljordad/överslag och så blir jordkabeln i vägguttaget strömförande med 230V.
De säger även att man ska jorda i element men det är också fel. ESD-band/matta är det viktiga.

fo real?... haha Har aldrig någonsin hört om någon som haft sönder något av sin statiska uppladdning. Men visst kan man avjorda sig själv då och då för att vara på säkra sidan. Men inte behövs nått jobbigt armband för det. Funkar bra med diskbänken elementet eller också eluttaget. Den som har 230v på jord i sitt eluttag utan att någon brytare går har nog något litet fel i elhuset där hemma.

Permalänk
Inaktiv

Edit: borttaget pga.. ja idiotiskt post

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag är ocd när det har med nya saker att göra jag tvättar händerna noga innan jag rör något nytt och lufttorkar dem

att sätta fast armbandet någon annanstans hade varit bra men var hur jag vill helst inte trycka på den på chassit själv vilken skruv ska jag ta?

du kan ta och skruva i/ur en skruv ur nätagget så att man kan fästa ESD-armbandets klämma på gängorna....... eller så kan du titta på den här videon: http://youtu.be/MDxT8bSR3co

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

fo real?... haha Har aldrig någonsin hört om någon som haft sönder något av sin statiska uppladdning. Men visst kan man avjorda sig själv då och då för att vara på säkra sidan. Men inte behövs nått jobbigt armband för det. Funkar bra med diskbänken elementet eller också eluttaget. Den som har 230v på jord i sitt eluttag utan att någon brytare går har nog något litet fel i elhuset där hemma.

Vänligen, sluta sprida dynga om saker som faktiskt kan åsaka både ekonomisk och fysisk skada.

DU utjämnar potentialen mellan chassi och komponenter genom att potentialutjämna dig själv mot chassit, när du håller i komponenterna. Att då använda esd-skydd är en billig investering, ett armband kring armen och en kabel med en krokodilklämma som du fäster på olackerad plats i chassit.

Diskbänk, element eller vägguttag är inget man skall experimentera med om du inte gör det under kontrollerade former i en säker miljö. (Laboratorium)
Om en klåpare varit inne i ditt hus/lägenheten brevid, så kan diskbänk, element eller jordledare i vägguttag bli strömförande, visst, sen att någon imbecill person skulle rekommendera någon annan att jorda sig i något av de tre, det är värt en förstasida i aftonblaskan.

Edit: En jordfelsbrytare skyddar mot läckströmmar mellan fas(er) och neutralledare (nollan), inte att blandas ihop med jordning.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

um.. byggt flera datorer och aldrig ens tänkt på att det skulle finnas ett behov utav detta.. men om du nu vill hålla på med detta så kan du väl köpa vanliga plast handskar då plast inte leder ström?

Du har nog missuppfattat det där lite. Det är icke-ledande material (typ plast) som genererar de statiska laddningarna. Att bygga dator med plasthandskar är riktigt korkat. Dra på dig en morgonrock i fleece när du ändå håller på!

Skrivet av Cutters:

Det är helt fel att jorda i vägguttaget och kan även vara farligt i väggen eftersom någon apparat som är ikopplad i huset kan vara feljordad/överslag och så blir jordkabeln i vägguttaget strömförande med 230V.
De säger även att man ska jorda i element men det är också fel. ESD-band/matta är det viktiga.

Även om det du säger är tämligen sant, så håller jag inte med dig. En jordfelsbrytare löser detta, har man inte en sådan så har man större problem i livet än en ESD-skadad dator. Det är bra att ha en norm för potentialen. Jag brukar använda jorden i vägguttaget för detta. Först ansluter man PSUn och stömkabeln. Man lämnar huvudbrytaren bak på PSUn i avstängt läge. Detta byter matningen men behåller skyddsjorden.

Skrivet av bamse82:

jag brukar sätta armbandet i vägguttaget på den metallbiten som är jord (vet du inte vilken det är så gör inte detta) och sen har jag armbandet runt fotleden, funkar hur bra som helst

Fotleden är ett bra tips, men som andra har sagt så ska man ha samma potential som det man arbetar mot. Se mitt svar till Cutters ovan (:

Skrivet av carll:

fo real?... haha Har aldrig någonsin hört om någon som haft sönder något av sin statiska uppladdning. Men visst kan man avjorda sig själv då och då för att vara på säkra sidan. Men inte behövs nått jobbigt armband för det. Funkar bra med diskbänken elementet eller också eluttaget. Den som har 230v på jord i sitt eluttag utan att någon brytare går har nog något litet fel i elhuset där hemma.

Varför i h**vete yttrar du dig ens? Du har uppenbarligen inte en aning om de mest grundläggande principerna. Bara låt bli att skriva..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jory89:

Du har nog missuppfattat det där lite. Det är icke-ledande material (typ plast) som genererar de statiska laddningarna. Att bygga dator med plasthandskar är riktigt korkat. Dra på dig en morgonrock i fleece när du ändå håller på!

oj.. tackar för rättningen glömde lite. nu känner ja mig jävla stolt när ja gått el utbildningen >.<

Permalänk
Medlem

Fungerar silikonhandskar? Jag har utgått från att det gör det och inte haft några problem.

Dock, jag plockar en hel del utan handskar och petar på jord i eluttag innan utan problem också.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

....

Även om det du säger är tämligen sant, så håller jag inte med dig. En jordfelsbrytare löser detta, har man inte en sådan så har man större problem i livet än en ESD-skadad dator. Det är bra att ha en norm för potentialen. Jag brukar använda jorden i vägguttaget för detta. Först ansluter man PSUn och stömkabeln. Man lämnar huvudbrytaren bak på PSUn i avstängt läge. Detta byter matningen men behåller skyddsjorden.
....

Men det finns väldigt många lägenheter och villor som inte har en jordfelsbrytare. Tycker ändå att det bästa är om man är rädd för ESD-skador att ha ESD-band och koppla till datorn. Inte jorda i ett jordat uttag. Jag använder inte ESD skydd någon gång när jag skruvar i datorer och det har än så länge inte hänt något med mina datorer genom åren. Men man chansar ju lite med att inte ha ESD-skydd.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Hedersmedlem

Jag citerar mig själv angående "elementmetoden":

Skrivet av phz:

Här kommer 10 enkla punkter som det kan vara bra att ha koll på nästa gång någon börjar prata om element i samma mening som montering av datorer:

  1. Allt som har med elementet att göra är oväsentligt.

  2. Bry dig inte om elementet.

  3. Elementet har inget med saken att göra.

  4. Det finns ingen anledning att börja prata om element i detta sammanhang.

  5. Elementet är bara ett stickspår.

  6. Glöm elementet i ekvationen.

  7. Det finns ingen hjälp att få från elementet när det gäller att montera datorer.

  8. Ett element är bra till mycket, men det gör ingen nytta i datorbyggarkontext.

  9. Elementet är oviktigt här.

  10. Du klarar dig precis lika bra om du överhuvudtaget inte blandar in elementet i monteringen.

Här har jag samlat mina tidigare svar på ESD-frågor i forumet, åtminstone de som varit lite längre. Många tråkiga utläggningar om "jord" och annat.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luminous:

Fungerar silikonhandskar? Jag har utgått från att det gör det och inte haft några problem.

Om något så vill man ha handskar som leder ström för att undvika ESD. Silikon är typiskt bra på att inte leda ström, så de är typexempel på vad man inte ska ha . Att t ex jobba utan handskar är bra då kroppen med den vätska och de salter den innehåller är rätt bra på att leda ström.

Huruvida du har fått skador på hårdvara eller ej är ytterst svårt att veta, om du inte har ett svepelektronmikroskop hemma och kan kolla vad framtida hårdvaruproblem beror på. Det är en av de största anledningarna till att ESD-skador är jobbiga: de syns inte nödvändigtvis direkt.

Skrivet av Luminous:

Dock, jag plockar en hel del utan handskar och petar på jord i eluttag innan utan problem också.

Att peta på jord i eluttag är helt verkningslöst i anti-ESD-kontext, så det kan du med gott samvete sluta med . Använd snöret genom att koppla det till chassit. Svårare än så behöver det inte vara.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag citerar mig själv angående "elementmetoden":

Här har jag samlat mina tidigare svar på ESD-frågor i forumet, åtminstone de som varit lite längre. Många tråkiga utläggningar om "jord" och annat.

Läste dina andra inlägg också om ESD. Klarare och enklare besked kan man inte få, stämmer allt du säger!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag citerar mig själv angående "elementmetoden":

Här har jag samlat mina tidigare svar på ESD-frågor i forumet, åtminstone de som varit lite längre. Många tråkiga utläggningar om "jord" och annat.

Otroligt bra och informativ länk. Om bara folk nu vill ta till sig och förstå att det finns saker som inte syns, som potentiellt sätt ändå kan orsaka stor skada. De flesta förstår att det som finns i vägguttaget är farligt och gör ont när man tar på det (i bästa fall), men har på nåt sätt svårt att förstå sig på ESD. I princip alla människor har väl någon gång urladdat sig mot någon annan människa, datorchassi, bildörr u name it. Om jag inte minns fel så krävs det 1000V per millimeter gnista (du ser) när du urladdar dig mot något. Vissa av komponenterna i datorn skall bara ha lite över 1V för att fungera. Med det sagt är det inte så svårt att tänka sig vad som kan hända när någon laddar ur sig mot komponenter som ex. en CPU eller moderkort där kretsbanorna mellan transistorerna kan vara så tunna som 22miljarddelar av en meter idag.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett laddat videoinlägg i debatten:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.