280x CF tar för mycket ström av nätagg?

Permalänk
Medlem

280x CF tar för mycket ström av nätagg?

Spelar BF4 med mina 2 nya Sapphire 280x Dual-x i crossfire och datorn startar om sig ibland?? Har ändrat i "start och återställning" på systemegenskaper att datorn inte ska starta om vid systemfel... Kan det vara nätagget som har försörjt sina sista watt? Jag fattar ingenting.... Har ett 750w nätagg från Chieftec.. rätt gammalt skulle jag tro..

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V Pro/Gen3
Cpu: i7 2600k @ 4,5 ghz
Gpu: Geforce Gtx 780ti
Mem: Corsair Vengeance 1600mhz 16gb (4x4gb)
Psu: Chieftec 750w...

Permalänk
Medlem

Eftersom nätaggregat degradera sig över åren så kan det säkerligen vara möjligt, hur länge har du haft den ? Är det längre än 5 år så är nog ett byte i plats, bättre det än att vänta tills den smäller eftersom den möjligtvis kan åstadkomma skador till resten av datorn.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Jag har ett chieftec super 750 och kör 7970 i CF utan några problem.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Eftersom nätaggregat degradera sig över åren så kan det säkerligen vara möjligt, hur länge har du haft den ? Är det längre än 5 år så är nog ett byte i plats, bättre det än att vänta tills den smäller eftersom den möjligtvis kan åstadkomma skador till resten av datorn.

Okej men tips på lämpliga nätagg för mig då?

Skrivet av robbankentor:

Jag har ett chieftec super 750 och kör 7970 i CF utan några problem.

Mhm, har inte orkat kolla upp vad jag har för modell (någon budgetmodell) men blir nog att köpa ett nytt ändå. Den är ändå 4-5 år gammal.

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V Pro/Gen3
Cpu: i7 2600k @ 4,5 ghz
Gpu: Geforce Gtx 780ti
Mem: Corsair Vengeance 1600mhz 16gb (4x4gb)
Psu: Chieftec 750w...

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att kolla om du har minnesfel med memtest86 innan du börjar köpa nya saker.

Permalänk
Medlem

Vad säger blåskärmen?
Vad händer om du bara kör ett grafikkort i maskinen?
Hur mycket ram har du i maskinen?

Vilket OS och är det 32 eller 64 bitars?
Hur är minnet installerat i minnesplatserna?

Vad heter moderkortet?
BIOS version samt revisionsnummer?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Lättaste är att plocka ut ett grafikkort och testa på nytt.

Fungerar det så provar du det andra grafikkortet på samma sätt.

Som nämnt, så kolla gärna efter felmeddelandet vid blåskärm det är mycket möjligt att det är drivers.

Testa att sätta igång Prime95 och sedan ett grafikkorts benchmark, dör datorn då så är det nästan uteslutande nätaggregatet som är boven.

Har aldrig gillat Chieftech och om det nu har ett par år på nacken så hade jag inte tvekat på att byta ut det.

Har egentligen inga rekommendationer då det är en personlig sak beroende på budget och preferenser ang. Ljudnivå och liknande.

Jag gillar Corsair's AX-serie men även dessa kan dras med Coil-whine, fråga butiken innan köp ifall att det är okej att lämna tillbaka ifall problem uppstår.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Du kan ju börja med att kolla om du har minnesfel med memtest86 innan du börjar köpa nya saker.

Det ska göras.

Skrivet av OldComputer:

Vad säger blåskärmen?
Vad händer om du bara kör ett grafikkort i maskinen?
Hur mycket ram har du i maskinen?
Vilket OS och är det 32 eller 64 bitars?
Hur är minnet installerat i minnesplatserna?
Vad heter moderkortet?
BIOS version samt revisionsnummer?

Blir inte blåskärm. Jag har 16gb corsair vengeance 1600mhz minnen.
Kör med win 8.1 64bits. Kolla min sign..

Skrivet av Curemylife:

Lättaste är att plocka ut ett grafikkort och testa på nytt.

Fungerar det så provar du det andra grafikkortet på samma sätt.

Som nämnt, så kolla gärna efter felmeddelandet vid blåskärm det är mycket möjligt att det är drivers.

Testa att sätta igång Prime95 och sedan ett grafikkorts benchmark, dör datorn då så är det nästan uteslutande nätaggregatet som är boven.

Har aldrig gillat Chieftech och om det nu har ett par år på nacken så hade jag inte tvekat på att byta ut det.

Har egentligen inga rekommendationer då det är en personlig sak beroende på budget och preferenser ang. Ljudnivå och liknande.

Jag gillar Corsair's AX-serie men även dessa kan dras med Coil-whine, fråga butiken innan köp ifall att det är okej att lämna tillbaka ifall problem uppstår.

Ska prova detta. Ska även kika vidare på corsairs olika nätagg.

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V Pro/Gen3
Cpu: i7 2600k @ 4,5 ghz
Gpu: Geforce Gtx 780ti
Mem: Corsair Vengeance 1600mhz 16gb (4x4gb)
Psu: Chieftec 750w...