Störningsfritt nätagg ~13-14v?

Permalänk
Medlem

Störningsfritt nätagg ~13-14v?

Hej! Behöver ett nätagg till aktiv antenn/antennförstärkare. Har provat med såna där små switchade nätadaptrar men de skickar ut groteska störningar som gör radiomottagning oanvändbart, även efter galvaniska avskiljare, ferriter och gud vet vad.

Googlade och fattade det som att man behöver en riktig transformator för att slippa störningar? Men jag provade ett gammal AT-pc-nätagg från 1996 och det blev inga som helst störningar, men istället är det på tok för klent, skickar ut cirka 11,5v, som sjunker rejält innan det når antennen utomhus.

Finns det något pc-nätagg-liknande som ger ≥13 volt och inte stör? Eller har någon någon annan rekommendation eller förslag på vad man kan prova med? Som inte kostar tusentals kronor.. Kan man kanske på nåt vis öka spänningen i mitt nuvarande nätagg?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur mycket ström drar förstärkaren?

Du vill ha ett linjärt nätaggregat som i princip består av en transformator, likriktarbrygga med glättningskondensator och eventuellt en linjär regulatorkrets efteråt. Äldre strömadaptrar som känns tunga är troligtvis av denna typ. Känns de lätta så är de antagligen switchade. 13-14 V låter ungefär som spänningen vid laddning av blybatterier så kanske någon gammal bilbatteriladdare kan funka? Eller bara för att testa så kan du koppla in ett blybatteri och se om det blir bättre (som tillfälligt test alltså).

Permalänk
Medlem

Det finns bra switchade nätagg med ordentlig reglering. Annars kan du bara köra med en ordentlig kondensatorband eller helt enkelt stor gammal hederlig trafo.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Finns det något pc-nätagg-liknande som ger ≥13 volt och inte stör? Eller har någon någon annan rekommendation eller förslag på vad man kan prova med? Som inte kostar tusentals kronor.. Kan man kanske på nåt vis öka spänningen i mitt nuvarande nätagg?

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/labbaggreg...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Enbart transformator räcker ju inte om man ska ha likspänning, krävs även likriktare, glättning och eventuell reglering som jag nämnt. Men kondensatorer som avstörning kan vara en bra idé. Sätt dem parallellt med matningsspänningen så nära förstärkaren som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur mycket ström drar förstärkaren?

Du vill ha ett linjärt nätaggregat som i princip består av en transformator, likriktarbrygga med glättningskondensator och eventuellt en linjär regulatorkrets efteråt. Äldre strömadaptrar som känns tunga är troligtvis av denna typ. Känns de lätta så är de antagligen switchade. 13-14 V låter ungefär som spänningen vid laddning av blybatterier så kanske någon gammal bilbatteriladdare kan funka? Eller bara för att testa så kan du koppla in ett blybatteri och se om det blir bättre (som tillfälligt test alltså).

Det är flera förstärkare, de ligger nånstans runt 40-60 mA styck och en av den har sin högsta gräns på 15v. Men tänkte att man skulle ha ett par A till godo för eventuella andra prylar senare.

Alla ska fungera fullt ut på 12v men eftersom några är inne och några ute, 15-20m bort, kan inte alla få samma... om man skulle skicka ut 13.8v så kanske det blir 12v i andra ändarna av kablarna, och ~13.8 till de inomhus, vilket jag tycker borde fungera bra.

Förstod att något enkelt med en vanlig transformator vore att föredra, men vill nog helst ha något färdigbyggt och som inte brinner upp av att vara på 24/7 eller så.

Skrivet av muppens:

Det finns bra switchade nätagg med ordentlig reglering.

Dyra professionella specialprylar? Har du något exempel?

Jo jag har sett det där men verkar lite overkill. Möjligtvis om man kan hitta ett sånt eller liknande begagnat.

Skrivet av ronnylov:

Men kondensatorer som avstörning kan vara en bra idé. Sätt dem parallellt med matningsspänningen så nära förstärkaren som möjligt.

Hjälper det för en switchad adapter? Har inte fattat det helt men störningarna verkar ju gå ut med DC-strömmen(?)

Kan se att det sitter en hel del komponenter vid ac-ingången på i pc-nätagget jag nämnde, kanske något som går att använda?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går det inte att jämna ut med ett batteri längs vägen? En vanlig batteriladdare brukar ju ge 14.4 om jag inte minns galet.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Jo jag har sett det där men verkar lite overkill. Möjligtvis om man kan hitta ett sånt eller liknande begagnat.

Billigare än så lär det inte bli om du inte ska leta på loppis...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Detta då? Ser ju bra ut på pappret och kan justeras upp till 13v.

http://dx.com/p/265465

"Built-in WMI filter (??), high anti-interference"

alternativt

http://dx.com/p/265481

Någon som har erfarenhet av liknande?

Visa signatur
Permalänk

Kollat på gamla tunga transformatorer på second-hand och liknande? Där brukar ligga en del gammal elektronik och vet man vad man letar efter så kanske man hittar det.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Detta då? Ser ju bra ut på pappret och kan justeras upp till 13v.

Det är för LED-slingor inte radioapparater... men vet en som provade, han sa att det inte blev störningar (men det beror antagligen på vilken frekvens man kör på, det blir alltid störningar på någon frekvens med switchat). Det gick sönder efter ett år. På lite mer påkostade switchade agg kan man byta störfrekvens med en ratt.

Själv lägger jag nog på några hundringar för att slippa exponerade 230V-poler om man inte har en bra låda att bygga in det i (med kylning).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Kollat på gamla tunga transformatorer på second-hand och liknande? Där brukar ligga en del gammal elektronik och vet man vad man letar efter så kanske man hittar det.

Ska göra det till helgen.

Skrivet av mfm:

Det är för LED-slingor inte radioapparater... men vet en som provade, han sa att det inte blev störningar (men det beror antagligen på vilken frekvens man kör på, det blir alltid störningar på någon frekvens med switchat). Det gick sönder efter ett år. På lite mer påkostade switchade agg kan man byta störfrekvens med en ratt.

Själv lägger jag nog på några hundringar för att slippa exponerade 230V-poler om man inte har en bra låda att bygga in det i (med kylning).

Volt och ampere är väl alltid samma även om det var tänkt till lampor? Sen ligger de konstigt nog under kategorin CCTV.

Hursomhelst var de ju nästan gratis så jag beställde två stycken så kan man i alla fall mäta och testa lite när(om) de kommer hit (och är intakta). Den ena, på 360w, såg ut att ha inbyggd fläkt.

Det med exponerade poler, är det nåt som påverkar störningar eller är det bara en eventuell fara för användaren?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Volt och ampere är väl alltid samma även om det var tänkt till lampor?

Vet inte riktigt hur du menar men vad gäller LED "drivdon" så finns det både varianter med konstant spänning som ju är det man har med t.ex. en vanlig trafo, men även sådana som har konstant ström och varierar spänningen beroende på lasten.

Att inte ha kapsling på polerna är bara ett problem ur säkerhetssynvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Vet inte riktigt hur du menar men vad gäller LED "drivdon"

Ja, det fattar jag, men detta var ju enbart nätagg och inga drivdon, därav min fråga.

Visa signatur