Rohlilahla [Angående Nelson Mandela — mod]

Permalänk
Medlem

Rohlilahla [Angående Nelson Mandela — mod]

Vad tycker ni att om Nelson Rolihlahla Mandela är död?

Jag tror att detta datum 2013-12-05 kommer vara ett datum som ungdomen kommer att få lära sig i läxa i framtiden, denna man var en sådan legend att det gör ont i mig. Att ägna hela sitt liv åt en sak, trots enorma mängder fysisk och psykisk tortyr så höll han ut. Jag är i tårar för denna man.

Tydligare rubrik. Se §3.1 i reglerna.
Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Avstängd

För mycket gråzon för att jag ska känna något speciellt. Gandhi är en bättre förebild.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem

Hans minne spökar en aning för vissa stora utländska statsmakter som inte precis stödde hans mål under de tidiga åren. När han kom ut och kom till makten på tidigt 1990-tal så hade inställningen allmänt ändrats, men innan dess så hade han fler starka uttalade motståndare än bara det inhemska sydafrikanska systemet.

Att han var drivande i en stor förändring i Sydafrika som även spridit sig till andra delar av Afrika står klart. I en perfekt värld önskar man att allt hade kunnat ske med demokratiska medel rakt igenom, och det är väl här det fortfarande är en viss kontrovers. Det är få eller ingen som motsätter sig resultaten av hans handlingar, men medlen är inte okomplicerade.

Personligen började jag av naturliga anledningar först höra talas om Mandela runt den period då han blev president, och tog väl inte in mycket mer än att folk allmänt verkade vara glada för detta. Då var han redan så gammal som 74 år, född precis i slutet av första världskriget, vilket man måste ta hänsyn till om man ska få en större bild av vad han gjort och upplevt.

Just gällande vad hans död väcker för "känslor" så är det väl inte så mycket personligen, mer än att hans liv kommer fram i ljuset igen. Att det händer vid 95 år efter en tids vegetativt tillstånd är ju inte precis en chock. För någon född i Sverige, runt 1000 mil från Sydafrika, som inte har några egna upplevelser av något som ens liknar apartheid, så är det svårt att relatera till hans figur på ett personligt plan, på samma sätt som de som växt upp i hans närhet eller åtminstone under hans tidsperiod kan göra. Personer som skulle framkalla känsloreaktioner hos mig är snarare begränsat till ett litet urval nära och kära. Förhoppningen är väl att det inte ska krävas att någon dör för att man ska kunna uppskatta vad de gjort.

Men ja, han kommer ju definitivt vara ett stort kapitel inom afrikansk historia för all framtid, som representant för kampen mot exploativ kolonialism och dess följder. Det var fler faktorer som vägde in i att detta överhuvudtaget var möjligt — hade han fötts 30 år tidigare hade han troligen inte haft mycket till chans att påverka — men storhet kräver både tillfälle och insats.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

För mycket gråzon för att jag ska känna något speciellt. Gandhi är en bättre förebild.

Fast Gandhi var både pervers och rasist, men to each his own i guess.

Permalänk
Medlem

Jag var i Kapstaden sommaren 2012 och det märktes väldigt tydligt hur viktig Mandela var där nere. Var även ut till Robben Island en sväng och det kändes som att vart man än gick i Kapstaden så hittade man något relaterat till Mandela. Alla skolelever jag träffade där nere talade varmt om honom, samma med lärarna och föräldrarna till familjerna jag träffade. Visst är det synd att han dog men 95 års ålder med ett sådant liv är tamigfan starkt jobbat ändå. Fångarna på Robben Island pressades rätt hårt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare