R9 290 Eftermarknadskylare

Permalänk

R9 290 Eftermarknadskylare

Såg precis denna på nätet: http://www.techpowerup.com/195425/asus-shows-off-radeon-r9-29...

Hur lång tid brukar det ta från announcment till release?

Vad är era gissningar?

Mvh

Calle

Permalänk
Medlem

S.k "Paper Releases" kan du nog se innan jul med lite tur, men innan det faktiskt finns att få tag på i butikerna dröjer nog till mitten/slutet av januari gissar jag. Tillverkarna är nog väldigt försiktiga innan dom släpper nästa våg av Hawaii gpuer, med tanken på dom problem som varit.

Men det finns eftermarknadskylare att få tag om du kan tänka dig att lägga 5min på skruva lite själv.

Visa signatur
Permalänk

Jag väntar på det jag också. Tänker köpa allting i mellandagsrean men det ser ut som att jag får vänta på grafikkorten :/

Visa signatur

I have come here to chew bubblegum and kick ass....... and i´m all out of bubblegum

Permalänk
Skrivet av mrazster:

S.k "Paper Releases" kan du nog se innan jul med lite tur, men innan det faktiskt finns att få tag på i butikerna dröjer nog till mitten/slutet av januari gissar jag. Tillverkarna är nog väldigt försiktiga innan dom släpper nästa våg av Hawaii gpuer, med tanken på dom problem som varit.

Men det finns eftermarknadskylare att få tag om du kan tänka dig att lägga 5min på skruva lite själv.

Jag tror jag har för dåligt tålamod för att vänta så länge på eftermarknadskylare, jag behöver ett nytt kort för BF4! Vilka kylare finns det att välja på?

Permalänk
Skrivet av Sp4rkcykel:

Jag väntar på det jag också. Tänker köpa allting i mellandagsrean men det ser ut som att jag får vänta på grafikkorten :/

Ja... Det är så svårt att vänta, jag vill börja spela. Blir nog så att jag köper ett r9 290 och en separat eftermarknadskylare. Har du några rekommendationer på kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatme:

Ja... Det är så svårt att vänta, jag vill börja spela. Blir nog så att jag köper ett r9 290 och en separat eftermarknadskylare. Har du några rekommendationer på kylare?

Det enda som finns som jag vet funkar okej är Arctic Accelero. Ska funka finfint jämfört med originalkylaren, men VRM kan bli för varmt om man överklockar. Tomshardware har artikel på ämnet.

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade på att vänta så jag beställde ett 780 istället med eftermarknadskylare är ju bara några hundra dyrare än r9 290 + accelero kylare, så slipper man krångla med garanti osv på vissa kort!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling har ju 2 som funkar antingen Accelero Extreme III, finns några inlägg och trådar i forumet och en hel del andra forum. Sedan så finns Accelero Hybrid, likaså finns en del bilder runt om på nätet.
Jag har en tråd om 290X med lite tankar ideér och tips, där jag bl.a monterar en Hybrid och visar lite bilder, ni finner den här: http://www.techsweden.org/forum/forum/34-anv%C3%A4ndare-recen...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mrazster:

Arctic Cooling har ju 2 som funkar antingen Accelero Extreme III, finns några inlägg och trådar i forumet och en hel del andra forum. Sedan så finns Accelero Hybrid, likaså finns en del bilder runt om på nätet.
Jag har en tråd om 290X med lite tankar ideér och tips, där jag bl.a monterar en Hybrid och visar lite bilder, ni finner den här: http://www.techsweden.org/forum/forum/34-anv%C3%A4ndare-recen...

Läste lite i din tråd, men har bestämt mig för att köra med original kylaren, iaf ett tag. 100% fan speed stör inte mig när jag spelar, då mitt headset helt stänger ute ljudet. Har sett folk på youtube som fått upp sina kort till nästan 1200 mhz stabilt utan att kortet blir över 80 grader. Visst fläkten är högljudd på 100%, men jag håller hellre kortet kallt, och stock kylaren kyler vram bra mycket bättre än arctic coolern. Så blir det en ny gpu kylare lär det bli ett vattenblock. Men stock kylaren gör sitt jobb, den dånar som helvete bara.

Permalänk
Skrivet av thegreatme:

Läste lite i din tråd, men har bestämt mig för att köra med original kylaren, iaf ett tag. 100% fan speed stör inte mig när jag spelar, då mitt headset helt stänger ute ljudet. Har sett folk på youtube som fått upp sina kort till nästan 1200 mhz stabilt utan att kortet blir över 80 grader. Visst fläkten är högljudd på 100%, men jag håller hellre kortet kallt, och stock kylaren kyler vram bra mycket bättre än arctic coolern. Så blir det en ny gpu kylare lär det bli ett vattenblock. Men stock kylaren gör sitt jobb, den dånar som helvete bara.

Stockkylaren låter som en ilsken dammsugare X2.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Stockkylaren låter som en ilsken dammsugare X2.

Haha ja jag har hört det, har även hört "Lövblåsen". Men som sagt, så länge den kyler så får den dåna bäst den vill, hör det ändå inte igenom mitt headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatme:

Haha ja jag har hört det, har även hört "Lövblåsen". Men som sagt, så länge den kyler så får den dåna bäst den vill, hör det ändå inte igenom mitt headset.

Ja, det är ju absolut subjektivt huruvida man tycker att det låter för mycket eller inte. Tycker väl oxå att det låter en del men det var inte främst ljudet som gjorde att jag bytte kylare. För mig som pysslat med överklockning och kylning av och till i nästan 20år så bär de emot med hela min kropp och själ att något ska ligga på nära kokpunkten. Oavsett om det är konstruerat så eller inte, kan jag gör något åt det så gör jag det...det kändes bara fel som det var i originalutförande.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mrazster:

Ja, det är ju absolut subjektivt huruvida man tycker att det låter för mycket eller inte. Tycker väl oxå att det låter en del men det var inte främst ljudet som gjorde att jag bytte kylare. För mig som pysslat med överklockning och kylning av och till i nästan 20år så bär de emot med hela min kropp och själ att något ska ligga på nära kokpunkten. Oavsett om det är konstruerat så eller inte, kan jag gör något åt det så gör jag det...det kändes bara fel som det var i originalutförande.

Men de behöver inte bli så varmt väl? Såg ett klipp på youtube där ett r9 290 ligger på 1100 mhz med orginal kylare, och det går inte över 70 (66) grader i Heaven Benchmark.

Här är klippet om du vill kika - http://www.youtube.com/watch?v=EoIVjBvDdvc

Vill även tillägga att han som lagt upp detta klipp kör själv med ett gtx 780 kort, så testet bör vara gjort på rätt sätt, dvs. att han inte försöker få siffrorna att se bättre ut på något vis bara för att få hans kort att se bättre ut (som man ser många andra som gör på youtube).

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatme:

Men de behöver inte bli så varmt väl? Såg ett klipp på youtube där ett r9 290 ligger på 1100 mhz med orginal kylare, och det går inte över 70 (66) grader i Heaven Benchmark.

Men det skiljer faktiskt lite i temp mellan 290 och 290X...sedan så kan det skilja mellan korten oxå.
För mig så gick den i 95 grader ganska fort, även med fläkten uppåt 75%...först på 100% så låg den runt 90, men då lät det för mycket för mig. När jag lyfte av kylaren för att montera min Accelero Hybrid så syntes det tydligt att originalkylaren hade kontakt med komponenterna överallt där den skulle ha det. Så det var väl något annat som spökade.

Visa signatur
Permalänk

När jag körde orginalkylaren på mitt gigabyte 290 på ca 70% fläkt då låg tempsen på ca 76 grader. Och nu med vattenblock o noll% fläkt då ligger tempsen på 39 grader i 100% load kan inte bli bättre.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

När jag körde orginalkylaren på mitt gigabyte 290 på ca 70% fläkt då låg tempsen på ca 76 grader. Och nu med vattenblock o noll% fläkt då ligger tempsen på 39 grader i 100% load kan inte bli bättre.:)

Blir så mycket pengar att köpa vattenkylning bara, blir som att köpa ett kort till, känns inte värt. Speciellt eftersom kortet är gjort för att jobba i upp till 95 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

Stockkylaren låter som en ilsken dammsugare X2.

Sedan tar man och inhandlar kortet och inser att ditt påstående är ganska överdrivet. Finns en hel del personer här på forumen som påpekat att folk överdriver oftast baserad på okunskap pga. att de inte äger ett 290 och går på rykten.

Skrivet av thegreatme:

Blir så mycket pengar att köpa vattenkylning bara, blir som att köpa ett kort till, känns inte värt. Speciellt eftersom kortet är gjort för att jobba i upp till 95 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Då finns det tyvärr bara Arctic cooling. Om du nu inte vill vänta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatme:

Blir så mycket pengar att köpa vattenkylning bara, blir som att köpa ett kort till, känns inte värt. Speciellt eftersom kortet är gjort för att jobba i upp till 95 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om du ska köpa du lösa delar för att byffa ihop ett vatten system...då kan det bli kostsamt !
Men köper du t.e.x Accelero Hybrid så landar den på runt 70-800kr i Sverige...det är ju knappast som ett nytt kort.

Men som sagt, ljudet är smaksak..huruvida man tycker det låter mycket eller lite.
Är du inte så känslig för ljud så kanske inte är någon fara för dig....svårare än så är det inte.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mrazster:

Ja om du ska köpa du lösa delar för att byffa ihop ett vatten system...då kan det bli kostsamt !
Men köper du t.e.x Accelero Hybrid så landar den på runt 70-800kr i Sverige...det är ju knappast som ett nytt kort.

Men som sagt, ljudet är smaksak..huruvida man tycker det låter mycket eller lite.
Är du inte så känslig för ljud så kanske inte är någon fara för dig....svårare än så är det inte.

Yes! Får helt enkelt vänta och se hur det fungerar. Ljudet är nog inga problem, det är värmen jag är lite orolig över. Men på 100% fan speed bör det ju inte bli allt för varmt! I värsta fall får jag väl införskaffa mig ett sånt hybrid system!

Vet du något om hur bra Hybrid kyler vram på kortet? Vet att den andra modellen xtreme som är en luftkylare, kyler minnena sämre än stock kylaren på r9 290, det är vad jag läst iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av thegreatme:

Yes! Får helt enkelt vänta och se hur det fungerar. Ljudet är nog inga problem, det är värmen jag är lite orolig över. Men på 100% fan speed bör det ju inte bli allt för varmt! I värsta fall får jag väl införskaffa mig ett sånt hybrid system!

Vet du något om hur bra Hybrid kyler vram på kortet? Vet att den andra modellen xtreme som är en luftkylare, kyler minnena sämre än stock kylaren på r9 290, det är vad jag läst iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Eh. Max fläkthastighet på 290X är 55% på über mode när det gäller den inbyggda fläktkurvan. På 290 är det 47% efter bios-uppdatering.

100% är helt galet högt. Redan vid 60% är det sjukt. 55% är typ gränsen för enormt högt, och det går kortet inte upp i så ofta. Sen låter det mycket mindre än vad folk verkar tro, men kör inte det på högre fläkthastighet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatme:

Vet du något om hur bra Hybrid kyler vram på kortet? Vet att den andra modellen xtreme som är en luftkylare, kyler minnena sämre än stock kylaren på r9 290, det är vad jag läst iaf.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör själv med Accelero Hybrid...har gjort inlägg tidigare i forumet där jag länkar till min tråd i ett annat form med bilder och lite fundering kring 290X. Men jag länkar här igen: http://www.techsweden.org/forum/topic/24821-radeon-r9-290xint...
Där finner du lite bilder och lite att läsa angående temps och VRM.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Flamso:

Eh. Max fläkthastighet på 290X är 55% på über mode när det gäller den inbyggda fläktkurvan. På 290 är det 47% efter bios-uppdatering.

100% är helt galet högt. Redan vid 60% är det sjukt. 55% är typ gränsen för enormt högt, och det går kortet inte upp i så ofta. Sen låter det mycket mindre än vad folk verkar tro, men kör inte det på högre fläkthastighet.

Man kan ju ställa in en egen fläkt kurva i MSI Afterburner. Och som sagt så är ljudet inget problem enligt mig då jag ändå inte hör det genom lurarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av thegreatme:

Man kan ju ställa in en egen fläkt kurva i MSI Afterburner. Och som sagt så är ljudet inget problem enligt mig då jag ändå inte hör det genom lurarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet det, men du kommer garanterat höra 100%. Det är rätt onödigt att göra en egen fläktkurva om du dessutom inte har ett kort som throttlar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Jag vet det, men du kommer garanterat höra 100%. Det är rätt onödigt att göra en egen fläktkurva om du dessutom inte har ett kort som throttlar.

Ja kanske, men jag tycker det känns bättre att köra kortet lite kyligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av thegreatme:

Ja kanske, men jag tycker det känns bättre att köra kortet lite kyligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Fruktansvärt onödigt dock. Skaffa hellre en bättre kylare då.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Fruktansvärt onödigt dock. Skaffa hellre en bättre kylare då.

Ja kanske, men känns bättre för mig! Det finns ju inga bra kylare till det kortet än? De kylare jag har kikat på kyler inte vram tillräckligt bra. Och har inte lust att lägga flera tusen på ett vatten kylnings system.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av thegreatme:

Ja kanske, men känns bättre för mig! Det finns ju inga bra kylare till det kortet än? De kylare jag har kikat på kyler inte vram tillräckligt bra. Och har inte lust att lägga flera tusen på ett vatten kylnings system.

Skickades från m.sweclockers.com

Arctic cooling har ju Accelero III och hybrid?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Kom ihåg att dessa 3epartskylare dumpar all varmluft inne i chassit, så det gäller att ha bra luftflöde om man vill använda dem.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av SvenskFisk:

Kom ihåg att dessa 3epartskylare dumpar all varmluft inne i chassit, så det gäller att ha bra luftflöde om man vill använda dem.

Men herregud. Nog om dumpandet inuti chassit. Saknar man chassifläktar så gör det lite skillnad, annars är det rätt mycket skitsamma. Det som referenskylaren inte klarar av är att kyla på ett tyst sätt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

[QUOTE="Tumnus;14169469"]Sedan tar man och inhandlar kortet och inser att ditt påstående är ganska överdrivet. Finns en hel del personer här på forumen som påpekat att folk överdriver oftast baserad på okunskap pga. att de inte äger ett 290 och går på rykten.

Vadå så du påstår att jag ljuger och att jag inte äger ett 290 kort. När jag testade mitt kort på 100% fläkt då trodde jag att jag hade en helikopter i rummet. Det är ingenting som jag står ut med sen om andra gör det vet jag inte.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D