Snöväder, däckbråk och tågproblem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inte tillräckligt långt norrut
Registrerad
Okt 2001

Snöväder, däckbråk och tågproblem

Idag låg bilar lite här och var, folk kom inte till jobbet pga lite snö (ca 2dm). Vad är det som gör att man inte kan i ett modernt samhälle fungera? Är det för mkt finmekanik i tåg osv. Är det fel på dubbfria vinterdäck eller är det fel på folket som kör, är bilarna för mkt elektroniska hjälpmedel, antispinn, antisladd som gör att när de slår in att folk rattar som det är en gammal amazon från 1970 och kör åt helsike? Hade 2dm snö på gården när jag vaknade och lika mkt på vägen var inga problem att köra med dubbat men man kom snabbt ifatt de som inte ens tog sig fram. Likaså när man träffar på folk som propagerar för dubbfritt men när det kommer snö då är det de som inte kommer till jobbet den dagen pga snö.

När det kommer till det kollektiva så verkar Sverige blivit ett riktigt U-land, urspårningar och lite som fungerar men det är väl så det blir med vinstdrivande företag hamnar underhållet efter, tycker tåg/buss borde vara en grundläggande infrastruktur/public service och inte drivas av vinstdrivande företag som är som grinchen själv och skiter i underhåll.

problemen idag är ingenting mot vad som man kanske ska förvänta sig med extremväder som kommer i framtiden med miljöförändringar som väntar. Förra året och åren innan så var det massiva problem i tågtrafiken en helt vanlig Svensk vinter, man undrar hur det kunde bli så med nya lok?

Var tar alla kreativa, smarta, utbildade människor vägen, och varifrån kommer alla politiker?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

Det är högst sannolikt en salig blandning av allt du nämner som tillsammans gör att allt spårar ur.

Biltrafiken, ja dels kör folk som krattor i vanliga fall, och när felmarginalerna blir mindre med sämre väglag, då sker olyckor. Inte blir det bättre av ökad användning av friktionsdäck och en för stor tilltro till elektroniska hjälpmedel.

Kollektivtrafiken blir givetvis även den hårt utsatt, dels på grund av sämre väglag i sig, men även på grund av att folk antingen kör som krattor och orsakar stopp i trafiken, eller att folk kör aktsamt och gör att tidtabellerna (som redan saknar marginaler i gott väglag) blir omöjliga att hålla. Lägg sedan till att fler åker kollektivtrafik i dåligt väder, vilket leder till fler och längre stopp främst, när det gäller bussar.

Tågen, ja det är ett långt kapitel jag inte vågar röra alltför mycket i, men det finns säkerligen någon som kan komplettera på den punkten.

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av john_doe:

Är det fel på dubbfria vinterdäck eller är det fel på folket som kör, är bilarna för mkt elektroniska hjälpmedel, antispinn, antisladd som gör att när de slår in att folk rattar som det är en gammal amazon från 1970 och kör åt helsike? Hade 2dm snö på gården när jag vaknade och lika mkt på vägen var inga problem att köra med dubbat men man kom snabbt ifatt de som inte ens tog sig fram. Likaså när man träffar på folk som propagerar för dubbfritt men när det kommer snö då är det de som inte kommer till jobbet den dagen pga snö.

Tror att folk har bråttom och inte tänker på att de behöver åka hemifrån tidigare när det är snö och framförallt att köra långsammare, verkar även som att många (speciellt dubbdäcksfanatikerna) tror att man har lika bra grepp på som på sommaren.

Angående dubbat vs odubbat så är det väl ändå allmänt känt att det inte är någon skillnad på just snö? om det nu verkligen bara var snö och inte is hade du alltså klarat dig lika bra med odubbat, din framgång berodde troligtvis istället på att du anpassade hastigheten till underlaget.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inte tillräckligt långt norrut
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av hunden:

Tror att folk har bråttom och inte tänker på att de behöver åka hemifrån tidigare när det är snö och framförallt att köra långsammare, verkar även som att många (speciellt dubbdäcksfanatikerna) tror att man har lika bra grepp på som på sommaren.

Angående dubbat vs odubbat så är det väl ändå allmänt känt att det inte är någon skillnad på just snö? om det nu verkligen bara var snö och inte is hade du alltså klarat dig lika bra med odubbat, din framgång berodde troligtvis istället på att du anpassade hastigheten till underlaget.

Har mest personliga erfarenheter att delge efter ca 2-4000mil per år i 16år och har aldrig känt att dubbfritt varit något alternativ för mig.
Och har åkt i större delen av södra/mellersta Sverige faktiskt väldigt mycket från oskarshamn och söderut nu är jag i dalarna och far runt ner strax ovanför stockholm och uppåt, som du säger hastighetsanpassning och planering i körningen skulle få bort många incidenter men däcken har stor betydelse. Farsan lärde mig när jag var liten snåla aldrig på skor, däck och säng. Och mer rätt än så kan man inte ha.

Ska tilläggas att de vägar jag åker på är ofta traktorplogade om de ens är plogade, många vägar blir packade med snö och is större delen av vintern som blir riktigt hala när det blir mildare väder och det är mkt småvägar med branta backar.

Har haft flera uppsättningar på mina bilar med dubbfritt och har fått byta på varenda bil och aldrig behövt ångra mig, firmabilar som varit obrukbara på osaltade vägar eller där det är mkt backar. Sist jag köpte bil så valde jag bort bilar som såldes med dubbfritt.

Har under den tid jag haft dubbat aldrig haft en incident med varken fram, bakhjulsdrivet, fyrhjulsdrivet, när det gäller dubbfria så jag saknar ord att man ens tillåter skiten på vägarna, det är de som borde förbjudas. Vägarna här har ofta en kraftig is under större delen av vintern, det är bara "turiststråken" som är körbar med dubbfritt. Många småvägar jag åker på har ofta snö över sig och is eller hårt packad snö under snötäcket större delen av vintern.

Förstår de som resonerar att dubbar inte behövs i städer osv där det är milt vinterväder, men tror inte folk tänkte klart där heller bodde i Oskarshamn i 7år och där körde jag dubbat, och där var det riktigt halt var en ishinna varje dag nästan. Många resonerade att dubbat inte behövdes, men det var många som låg i diken med sina friktionsdäck, bilar framför mig som blev stående mitt i backarna men det var inga problem att starta från stillestånd mitt i backen med dubbarna och köra om. En bil snurrade flera varv framför mig på vägen och ner i diket så spoilers rök det var skitlöjligt det gick i 40 på raksträcka och jag hade inga problem att hålla fäste eller stanna och hjälpa stackaren som var chockad. Jag tror jag aldrig sett så mkt olyckor och fastkörningar i mitt liv som när jag bodde där och det var verkligen överrepresenterat med dubbfritt. Jag har dessvärre inte ett enda gott ord att säga om dubbfritt. Hastigheten kan inte höjas med dubbat man måste fortfarande köra med huvudet och planera sin körning, enda sättet man kan köra med huvudet med dubbfritt är att lämna bilen hemma, kör 70-90 större delen av vintern och jag vet att jag kommer fram oavsett väglag nu.

Att bråka om partiklar pga dubbar är bara löjligt, om det nu ska diskuteras farliga saker så borde förbud på alkohol, tobak, fet mat, socker, manipulerad mat gå före dubbfritt om man nu prioriterar hälsan. Det är garanterat en felkalkyl baserad på partiklar på vägslitage från undermålig asfalt och när man idag tar in anbuden ska man inte tro att asfaltskvaliteten är lika bra som förr då den slits ner betydligt snabbare och därmed är en del av problemet med mer partiklar. Saltet lär säkert vara en del av problemet med. Men det finns väl en och annan miljöpartist som måste komma på en lysande ide och börjar bråka om det här.

Skulle vara intressant att veta om det är någon här som arbetar med asfaltsbeläggning som har något att inflika gällande asfaltskvaliteten nu mot för säg 10-20år sedan samt om saltet på något vis kan vara en orsak till att sönderfallet blir värre.

Var tar alla kreativa, smarta, utbildade människor vägen, och varifrån kommer alla politiker?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av john_doe:

När det kommer till det kollektiva så verkar Sverige blivit ett riktigt U-land, urspårningar och lite som fungerar men det är väl så det blir med vinstdrivande företag hamnar underhållet efter, tycker tåg/buss borde vara en grundläggande infrastruktur/public service och inte drivas av vinstdrivande företag som är som grinchen själv och skiter i underhåll.

Nu är det ju så att det oftast är växlarna som bråkar när det gäller tågtrafiken. Dessa sköts av Trafikverket och sist jag kollade va det inte ett vinstdrivande företag. Men hey, alltid lätt att skylla på privatiseringen!

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Crippa90:

Nu är det ju så att det oftast är växlarna som bråkar när det gäller tågtrafiken. Dessa sköts av Trafikverket och sist jag kollade va det inte ett vinstdrivande företag. Men hey, alltid lätt att skylla på privatiseringen!

Nja, kolla på Schweiz. Deras tåg trafik fungerar utmärkt trors kyla/snö.

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av GaMeR2K5:

Folk i allmänhet är på tok för stressade i trafiken... tyvärr.

Sedan så är ju givetvis dagens teknik som t.ex. ABS, TCS, ESP och fyrhjulsdrift ett bidrag till ökad "falsk säkerhet" för många. Dessa saker är riktigt bra så länge man inte tänker att de gör så man kan köra som på sommaren. >.<

Tyvärr är det ju också allt för många som köper billiga skitdäck istället för t.ex. Michelin, Continental eller Nokkian som brukar vinna testerna. De däcken är ju utvecklade för just våra förhållanden.

Man blir nästan lite smått förvånad när man ser nya fina dyra bilar som har lågbudgetdäck vilka inte ens borde få användas på torrt väglag. Och av egen erfarenhet så vet jag att bra dubbdäck är det enda som gäller på vintern.

Dubbfria har kommit långt de senaste åren, så det är fullt möjligt att välja dubbfritt numera.
Det sagt så är dubbat fortfarande ett säkrare kort men man ska inte bara ignorera utvecklingen av friktionsdäcken.

Citera för att vara säker på svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Just tågen i sig går inte för att de byggs av de som lägger lägst bud och därmed snålas det in på saker.

Som exempel nya tvärbanorna i Sthlm. Byggs av ett företag i Spanien som inte förstår hur snö fungerar. Rumpvärme, backspegelvärme.. varför behöver ni det?

Sen har vi växlarna till spåren, det går inte att värja sig för hur mycket snö som helst. Det finns värme i växlarna. Och de hjälper bara så mycket. När det kommer för mycket snö för fort så hinner inte värmen med. Och nej, det går inte att kräma på mer.

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Here there, everywhere?
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av Crippa90:

Nu är det ju så att det oftast är växlarna som bråkar när det gäller tågtrafiken. Dessa sköts av Trafikverket och sist jag kollade va det inte ett vinstdrivande företag. Men hey, alltid lätt att skylla på privatiseringen!

Fast vill man vara lite elak så sköts det på entreprenad där Trafikverket är beställare och att entreprenörerna inte klarar av det är väl knappast något som Trafikverket ska lastas för?. Titta vad som hände med järnvägen under Thatchereran, precis samma sak som händer i Sverige. Vad var då lösningen?

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

Sitter ett gäng nya dubbfria däck på bilen jag kört de senaste veckorna och dom suger balle om jag ska vara ärlig. När det var is så hade jag noll fäste över huvud taget och det var livsfarligt att köra. Nu när snön har kommit går det lite bättre men fortfarande inte ens i närheten av dubbdäck. Kommer aldrig köpa dubbfria däck, aldrig! Miljön får vara, jag vill komma fram säkert i trafiken.

O2+ODAC - Denon AH-D2000
NAD D 1050 - S.A.T Amplifix - Had Oy högtalare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inte tillräckligt långt norrut
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Kalium:

Sitter ett gäng nya dubbfria däck på bilen jag kört de senaste veckorna och dom suger balle om jag ska vara ärlig. När det var is så hade jag noll fäste över huvud taget och det var livsfarligt att köra. Nu när snön har kommit går det lite bättre men fortfarande inte ens i närheten av dubbdäck. Kommer aldrig köpa dubbfria däck, aldrig! Miljön får vara, jag vill komma fram säkert i trafiken.

Har samma erfarenhet av friktionsdäck. Här är det oftast isiga vägar speciellt när man i princip alltid åker på mindre vägar, från december till april på vägarna och med lite tur så är det oftast för kallt för salt så man får fina vintervägar. Om man överväger miljöaspekten så kan du nog med gott samvete köpa dubbat, finns nog mångt mkt mer som kortar livet mer än dubbdäck, som folk drar i sig helt frivilligt.

Här på vägarna så blir det att dubben går mest på is, och är det asfalt framme så är det samhällen med typ 5-10000 invånare men mesta delen av tiden går till att åka på landsväg så att säga. Och jag har svårt att se hälsofaran med partiklar när det inte är alltför mkt folk ute häromkring. Folksam gjorde ett test där de kom fram till att från dalarna och uppåt rekommenderade dem dubbat ur deras intresse förmodligen

Sedan så sliter ju inte bara dubb mer på vägarna, tung trafik på vägen nåt enormt mkt mer än bilar en lastbils slitage kanske motsvarar 100bilar, men det blev ju resultatet av att många tågleveranser ersattes med lastbilar.

Men om man tar in saltet i lite ljus så är kombinationen dubbfritt med med salt farligt, saltade vägar ger farligare vägar med dålig sikt igenkleggade rutor/torkare, greppet på vägen som konstant våt med saltsörja ger sämre grepp än en regnvåt väg och dessutom kör många som det är sommarväg. Sedan när det blir kallt så fryser det på och svarthalkan slår till och folk kör galet. Men det stora problemet är vanemönstret saltet bildar med att folk kör som det bara är sommarblött, och istället för att kolla temperaturen innan man lägger sig/på morgonen och planerar in att man måste köra saktare till jobbet så åker man ut som vanligt och förväntar sig halkfria vägar och när så inte är fallet slår stressen till.

Allt som kommer ur forskares munnar och som backas upp av politiker ska man kritiskt granska, för deras idéer kanske inte gäller hela landet. Det som gäller i storstad gäller inte i 90% av övriga landet.

Var tar alla kreativa, smarta, utbildade människor vägen, och varifrån kommer alla politiker?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Orici:

Nja, kolla på Schweiz. Deras tåg trafik fungerar utmärkt trors kyla/snö.

Det måste bero på att Schweiz är sjukt socialistiskt.

Skrivet av Henrik21:

Fast vill man vara lite elak så sköts det på entreprenad där Trafikverket är beställare och att entreprenörerna inte klarar av det är väl knappast något som Trafikverket ska lastas för?. Titta vad som hände med järnvägen under Thatchereran, precis samma sak som händer i Sverige. Vad var då lösningen?

Självklart ska de lastas för det då det är deras ansvar.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Jag har kört dubbfritt i flera år och aldrig haft några problem med det, både bakhjulsdrivet (vanlig och svetsad diff) och framhjulsdrivet. Bor på landet (och snö röjningen är inte alltid helt hundra här) så kör småvägar, landsvägar, riksvägar och i större städer.

Jag har aldrig upplevt några bekymmer eller känt att jag har offrat någonting förutom blank is kanske, och då menar jag inte en isig väg utan snarare typ hockeyrink.

Ligger folk med dubbfritt i diken beror det inte på däcken utan skit bakom spakarna.

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Here there, everywhere?
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av Crippa90:

Det måste bero på att Schweiz är sjukt socialistiskt.

Självklart ska de lastas för det då det är deras ansvar.

Eller så beror det på att Schweiz är betydligt tätare befolkat, har betydligt mer pengar att avsätta till järnvägen? Schweiz är ju närmre 10 gånger mer tätbefolkat än Sverige, inte underligt att det är enklare att kollektivtrafikförsörja.

Så, Trafikverket ska lastas för något som inte blir utfört av upphandlade entreprenörer? Eller för att någon *läs riksdag och regering* inte skjuter till tillräckliga resurser för DoU (liknande England under Thatchereran). Vore kul om man för en gångs skull fick pengar att arbeta med och inte bara lägga pengarna på Förbifart Stockholm och andra högst tveksamma projekt.

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

Jag valde faktiskt att gå på dubbfritt den här säsongen, Nokian Hakkapeliitta R2.
Har inte haft dem tillräckligt länge för att säga Bu eller Bä men hitills med det senaste snöovädret här i Karlstad har det inte varit några problem. Men då har det som sagt varit snö och inte is.
Det optimala vore ju att ha flertalet uppsättningar och möjligheter att byta däck efter för tillfället rådande väglag.

Körde runt i Charlottenberg i fredags, där skulle jag inte ha kört med något annat än dubbar.

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Henrik21:

Eller så beror det på att Schweiz är betydligt tätare befolkat, har betydligt mer pengar att avsätta till järnvägen? Schweiz är ju närmre 10 gånger mer tätbefolkat än Sverige, inte underligt att det är enklare att kollektivtrafikförsörja.

Kan du hålla en hemlis? Jag tror också det egentligen.

Skrivet av Henrik21:

Så, Trafikverket ska lastas för något som inte blir utfört av upphandlade entreprenörer? Eller för att någon *läs riksdag och regering* inte skjuter till tillräckliga resurser för DoU (liknande England under Thatchereran). Vore kul om man för en gångs skull fick pengar att arbeta med och inte bara lägga pengarna på Förbifart Stockholm och andra högst tveksamma projekt.

Är regeringen ansvarig när skolan inte sköter sig jobb? Det är ju inte precis regeringen som lär barnen.

Ansvar handlar inte om att man själv utför det utan att man ser till att någonting blir utfört. Om du inte förstår det så har jag rätt många fler exempel på lager där ansvar och utförande är två helt olika parter.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Here there, everywhere?
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av Crippa90:

Kan du hålla en hemlis? Jag tror också det egentligen.

Är regeringen ansvarig när skolan inte sköter sig jobb? Det är ju inte precis regeringen som lär barnen.

Ansvar handlar inte om att man själv utför det utan att man ser till att någonting blir utfört. Om du inte förstår det så har jag rätt många fler exempel på lager där ansvar och utförande är två helt olika parter.

Fast nu är det väl ändå en viss skillnad mellan skolan och infrastrukturen? Skolan är (främst) en kommunal fråga. Järnvägsinfrastrukturen är ju en statlig fråga, där riksdag och regering är de som dels har ansvaret att skjuta till ekonomiska resurser som gör det möjligt (vilket man inte gjort, oavsett blå eller röd ledning).

Du menar att den högsta ansvariga ledningen som ska se till att myndigheterna har tillräckliga resurser inte har något som helst ansvar för att det inte fungerar? Eller menar du att man i ledningen av företag kan säga att någon annan skulle gjort jobbet? (Någon som inte fått resurser/befogenheter att utföra det).

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Henrik21:

Fast nu är det väl ändå en viss skillnad mellan skolan och infrastrukturen? Skolan är (främst) en kommunal fråga. Järnvägsinfrastrukturen är ju en statlig fråga, där riksdag och regering är de som dels har ansvaret att skjuta till ekonomiska resurser som gör det möjligt (vilket man inte gjort, oavsett blå eller röd ledning).

Du menar att den högsta ansvariga ledningen som ska se till att myndigheterna har tillräckliga resurser inte har något som helst ansvar för att det inte fungerar? Eller menar du att man i ledningen av företag kan säga att någon annan skulle gjort jobbet? (Någon som inte fått resurser/befogenheter att utföra det).

Jag har läst vad jag har skrivit nu ett par gånger och jag förstår inte hur du kan tolka mig på det sättet.

Trafikverket har ansvar för tågbanorna och riksdagen/regeringen har ansvar för sina myndigheter. Frågors?

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Detta blev alldeles för mycket, men...

Jag jobbar (eller kanske snarare har jobbat, tagit en längre paus) på järnvägen, och jag kan säga att det har blivit så sjukt mycket byråkrati för att järnvägen ska passa in i, för att inte säga tvingas in i, ett marknadssystem. Och det skapar låsningar där parterna tvistar om vems ansvar det är för såväl stort som smått, vilket resulterar i att saker inte blir utförda. Förutom då att allting ska (dum)snålas in absurdum. Detta äter upp alla eventuella fördelar av att man får saker lite billigare, och mer därtill skulle jag vilja påstå.

Jag får inte ens ut och sopa en växel längre, om det inte är "min" växel, fastän jag står mitt framför den.

Rekommenderad läsning i ämnet:
Det stora tågrånet
Viktad, ja, men fortfarande en sällsynt informativ inblick i en branch och verksamhet som få egentligen har en susning om.

Sverige är väldigt glesbefolkat i sammanhanget, vilket vi aldrig kommer komma ifrån. Men förr fanns det gubbar att skicka ut relativt fort att fixa något, Nu är det så många kockar i soppan som ska meddelas innan den faktiska "fixaren" kommer på plats. Inte sällan skickar man först ut en dönick som inte kan nånting om saken, utan ska bara se efter om det verkligen behövs fixas, eller om det behövs bättre kunniga, och framför allt för att uppfylla avtalskravet på att personal ska finnas på plats inom en viss tid. Sen att personalen inte kan arbetet…

Kompetensen dräneras. I jakten på kronor och ören tar man in folk utanför järnvägen. Dessa har dock allra oftast inte en blekaste aning om hur man sköter järnväg, så det blir då skit. Att bunta ihop bussfolk med järnvägsfolk, för att "det är ju kollektivt" är en ypperligt dålig ide. De har i princip ingenting att lära av varandra. Det går inte att ta in underleverantörer.

För vissa speciella behov finns bara en enda leverantör i hela Sverige. Då faller ju hela marknadskonceptet.

Det hela är så fånigt. Det har verkligen blivit politisk lekstuga, med mycket prestige och dumma principsaker som ska styra.

Det svåra med järnväg är att det är ett väldigt tätt integrerat system och kräver precision på alla sätt och vis. Felmarginalerna är små jämfört med andra branscher och verksamheter, till stor del för att flexibiliteten är liten. Dagens tidsanda med att billigast per definition är bäst, kan man komma undan med om man kompenserar med flexibilitet. Järnvägen är oflexibel, och därför kommer konsekvenserna tämligen omedelbart, och drabbar oftast väldigt många.
Om ett tåg havererar, blir det många andra tåg som drabbas. Längre tids förseningar skapar obalans i tågflödet, slår sönder möten, och skapar ännu mer förseningar.
Om en ledning åker ner står det stilla för alla.
Om ett tåg kört med ett dåligt hjul, måste banan först inspekteras (med maskin i 10km/h) innan man kan släppa på trafik igen. Såvida den anses farbar vill säga.

Och eftersom man snålat bort all form av redundans, så blir konsekvenserna att det helt enkelt står stilla väldigt mycket när nåt händer. Det finns nästan inga sätt att omleda trafiken på.

Nånstans har man (tack och lov fortfarande ett högt säkerhetstänk, så man låter inte skit gå, utan det får då stå istället. Men jag har märkt att man har börjat tänja även på detta...

Man har en (politisk) idé om att utnyttja spårkapaciteten till 100%, för att på så vis maximera investeringskostnadseffektiviteten. Men jag har läst nånstans att spårutnyttjande på över 80% av den teoretiska kapaciteten är kontraproduktivt, för att det behovs tid för underhåll och helt enkelt luckor i systemet för att klara oförutsedda händelser.

Gällande fordon så går det att bygga någorlunda vintersäkra fordon. Men det kostar lite pengar förstås. Så man struntar i det och hoppas att det inte snöar så mycket.

De som brukar tågen, och de som köper och äger tågen är i regel inte samma part. De som köper nuförtiden är oftast landstingen, och de har inte en susning om hur järnvägen funkar. De lägger sedan ut själva driften av tågen till nåt någorlunda tågkunnigt bolag.

Finns hur många roliga exempel som helst på hur det brukar bli, i stort och smått. Tar ett exempel, kanske det tydligaste, med SLs köp av Alstom Coradia Nordic littera X60. Pendeltågen i Stockholm alltså. Vilken blåsning..! De var skräp när de kom. Motorerna överhettade pga underdimensionerad kylning. Dörrarna strulade enormt mycket. Random nödbroms. Mycket mycket småsaker som ställde till det.

Epitetet "Nordic" är en efterhandskonstruktion av ledningen på Alstom, mest för att de bara har sålts i Sverige. Sen marknadsförs de som att de "klarar nordiskt klimat" för att utrustningen ligger på taket istället för undertill. Jo tack. Och köparna sväljer säljsnacket med hull och hår, för de har ingen aning om det stämmer eller inte. De tror att det är som att köpa en buss (återigen dåligt bunta ihop "kollektivtrafiklösningar") eller ännu värre, en bil. De tror att det finns lägstastandarder för allt som behövs, och att allt annat bara är (onödig/lyxig) exttrautrustning. Men så funkar det inte. Som beställare idag måste man veta exakt vad man vill ha in i minsta detalj, annars kan man ge sig fanken på att det är bortsnålat.
Coradia Nordic är från början designat för att vara billigt, inte vintersäkrat på något vis. Dörrarna klarar inte is, utan börjar strejka för minsta lilla. Utrustningen på taket är hyfsat väderkänslig ändå och tål inte fukt, det blir ofta jordfel då. Detta ställer sällan till nåt i sig, men kan leda till andra problem senare. Det som inte kan flyttas från undersidan, som motorer och bromsar, är inte vädersäkrat på något vis, och det har hänt flera gånger att bromsarna havererat eller frusit fast. Hastighetsgivare och annat smått och gott har också lagt av. Snö och is fastnar i skrymslen och packas och kan ställa till det på alla möjliga vis. För att inte tala om allt annat som inte är vinterrelaterat.
Det här med utrustningen på taken får mig nästan att tro att det är för att de ska kunna sälja (oftast nödvändig) reparationsutrustning för att kunna arbeta med det. Men det är bara min konspiratoriska sida.

Efter SL har flera andra landsting hakat på i tron att de skulle vara vintersäkrade och uttestade nu, då de hade rullat i Stockholm en tid. Men så funkar det inte. Förutom de speciella kraven landstingen ställde, var det i stort sett samma skräp som levererades. Samma fel fick lösas om igen i vart och ett av dessa beställningar, efter klagomål från trafikhuvudmannen och tillika ägaren.

Sedan 1999 görs inga tåg längre i Sverige, och 2005 rullade det sista tåget ut från dåvarande Kalmar verkstad. En del kompetens på området har försvunnit. För tro't eller ej, snön är inte riktigt likadan i Sverige som i Tyskland och Schweiz. Men betydelsen är ändå inte avgörande.

Och sen är inte Moderaterna ett dugg intresserad av järnvägen heller, just för att den inte passar så bra in i ett marknadskapitalistiskt system. Därför, och till största del därför, betraktas järnvägen som ett undermåligt transportmedel per definition.

TL;DR: man får vad man betalar för, kunskap är viktigt, ämbetsmannavälde dåligt, och politiska principer tjänar ingen på.

Apropå bildäck:
I Malmö med omnejd är det mest slask, och någon packis händer aldrig.

Dubbdäck där är bara helt onödigt slitage på både väg och däck. De få dagar det är snö får man helt enkelt köra därefter.

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av Sweede:

Jag har kört dubbfritt i flera år och aldrig haft några problem med det, både bakhjulsdrivet (vanlig och svetsad diff) och framhjulsdrivet. Bor på landet (och snö röjningen är inte alltid helt hundra här) så kör småvägar, landsvägar, riksvägar och i större städer.

Jag har aldrig upplevt några bekymmer eller känt att jag har offrat någonting förutom blank is kanske, och då menar jag inte en isig väg utan snarare typ hockeyrink.

Ligger folk med dubbfritt i diken beror det inte på däcken utan skit bakom spakarna.

Håller med fullständigt. Kört dubbfritt med med en gammal bakhjulsdriven Volvo under väldigt lång tid, inga elektroniska hjälpmedel heller. Visst, man glider lite längre än om man hade haft dubbar men det gäller bara att hålla avståndet och veta hur man tar sig ur en sladd. Man ska även köra som att man har ägg under gas och bromspedalerna brukade man säga förr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Here there, everywhere?
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av Crippa90:

Jag har läst vad jag har skrivit nu ett par gånger och jag förstår inte hur du kan tolka mig på det sättet.

Trafikverket har ansvar för tågbanorna och riksdagen/regeringen har ansvar för sina myndigheter. Frågors?

Då försöker jag förtydliga ännu en gång. Trafikverket är en myndighet (som inte får tillräckliga ekonomiska resurser för att kunna lösa problemen). Vem är ansvarig? De som gör så gott de kan med de resurser de fått eller de som tilldelar resurserna?

Yttersta ansvaret ligger alltid hos den som tillsätter resurserna.

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Henrik21:

Då försöker jag förtydliga ännu en gång. Trafikverket är en myndighet (som inte får tillräckliga ekonomiska resurser för att kunna lösa problemen). Vem är ansvarig? De som gör så gott de kan med de resurser de fått eller de som tilldelar resurserna?

Yttersta ansvaret ligger alltid hos den som tillsätter resurserna.

Svaret står i det du citerade. Dags att gå vidare nu.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av GaMeR2K5:

På tok för många som vill ha sina ägg ordentligt hårdkokta.

Man kan ju bli oförsiktig när antisladd och liknande gör allt åt dig.

Citera för att vara säker på svar!