Hjälp med svarta kanter PC > TV

Permalänk
Medlem

Hjälp med svarta kanter PC > TV

Hej.

Har ett problem som jag inte tycks lösa på egen hand.

När jag kopplar in min 50tum TV via HDMI till PCn så blir det svarta kanter på sidorna.
Nu har jag dock lyckats lösa att det är fullskärms läge vid vanlig surf och ex. film tittande.

Problemet kvarstår när jag spelar. Kör jag igång FIFA så dyker dessa svarta kanter upp på sidorna och skalningen tycks ändras.

Stänger jag av spelet så återgår tvn till fullskärmsläge utan svarta kanter.

Skärmen är en 22tum med upplösningen 1680x1050.
TVn är en 50tum full hd plasma från Panasonic.

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med svarta kanter på en Panasonic-TV när jag kopplade in min gamla Asus-laptop med AMD-grafikkort. Problemet var då en inställning i grafikinställningarna (Catalyst) som hette Overscan. Den anges i % och 100% skall ge korrekt bild, mindre än 100% ger svarta kanter. Kolla om du hittar nåt liknande i dina grafikinställningar.

Permalänk
Medlem

Och har du nvidia så är det Ställ in skrivbordets storlek och position -> skalning och sen test dig runt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Skumt att det bara händer när du kör igång spelet. Förmodligen känner spelet igen fel sorlek, jag vet att jag i catalyst kan tvinga datorn att använda den overscan som jag ställer in även om andra program vill olika. Du bör ha någon liknande inställning...

Permalänk
Medlem

Fixat det nu! Behövde bara klicka "Åsidosätt skalningen inställt av spel och program"

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB